Connect with us

ECONOMIE

Gospodăriile din România au obținut venituri în scădere cu 2,7% în trimestrul al doilea

Publicat

pe

Veniturile totale ale gospodăriilor din România au scăzut în al doilea trimestru al acestui an cu 2,7% faţă de trimestrul anterior, până la 2.889 lei (circa 642 euro), în timp ce cheltuielile s-au redus cu 4,2%, la 2.446 lei/lună, arată datele publicate, vineri, de Institutul Naţional de Statistică (INS).

În primul trimestru din acest an, veniturile medii ale unei gospodării au fost de 2.969 lei (circa 660 euro), iar cheltuielile – de 2.552 lei pe lună.

Faţă de trimestrul II din 2015, când veniturile totale medii ale unei gospodării din România au fost de  2.655 lei (circa 597 euro), veniturile gospodăriilor au crescut cu 8,8% în perioada aprilie-iunie 2016.

Comparativ cu rata anuală de creştere din primul trimestru, de 15,1%, creşterea veniturilor gospodăriilor a încetinit puternic îăn trimestrul al doilea.

O gospodărie din România are, în medie, în jur de 2,6 persoane, asttfel că veniturile băneşti lunare ale unui membru al familiei au fost de 1.089 de lei în trimestrul al doilea, cu 30 de lei mai puţin faţă de primul trimestru.

Mai mult de jumătate – 58,3% – din veniturile totale ale gospodăriilor au provenit din salarii în perioada aprilie-iunie 2016, nivel în creştere faţă de nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă din 2015, când salariile reprezentau doar 53,9% din venituri, potrivit news.ro.

„La formarea veniturilor totale ale gospodăriilor, au contribuit, de asemenea, veniturile din prestaţii sociale (22,5%), veniturile din agricultură (3,2%), veniturile din activităţi neagricole independente (2,2%) şi cele din proprietate şi din vânzări de active din patrimoniul gospodăriei (1,5%)”, se precizează în comunicatul INS.

Statisticile oficiale arată că gospodările din mediul rural sunt mai dependente de prestaţiile totale, unde acestea reprezintă 25,3% din veniturile totale, în timp ce în oraşe prestaţiile sociale contribuie cu 20,9% la veniturile totale ale populaţiei.

Nivelul este, totuşi, în scădere faţă de trimestrul II 2015, când 26,2% din veniturile gospodăriilor din mediul rural şi 23% din cele ale familiilor de la oraşe proveneau din prestaţii sociale.

De asemenea, veniturile în natură reprezintă 11% din veniturile totale ale gospodăriilor din România, statisticile incluzând în această categorie în principal contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii, cu o pondere de 9,7% din veniturile totale.

La acest capitol există o diferenţă semnificativă între mediul rural, unde veniturile în natură reprezintă aproape o cincime (19,9%) din veniturile totale, şi mediul urban, unde ponderea este de doar 5,9%.

În privinţa consumului, o gospodărie din România a cheltuit lunar, în al doilea trimestru din acest an, 2.446 de lei (sau 922 lei/persoană), adică 84,7% din veniturile totale, cu 47 de lei sub nivelul veniturilor băneşti lunare.

Comparativ cu al doilea trimestru din 2015, cheltuielile lunare ale gospodăriilor din România au crescut cu 5,7% (132 lei) în al doilea trimestru al acestui an, arată statisticile oficiale.

Cheltuielile sunt dirijate în proporţie de 70,3% pentru consum, în timp ce 20,3% din bani se duc pe impozite şi contribuţii – faţă de o pondere de 18,3% în al doilea trimestru din 2015 -, iar restul are alte destinaţii.

Din cheltuielile de consum din al doilea trimestru al acestui an, 38,1% au fost pentru alimente (în scădere de la 39,7% în aceeaşi perioadă din 2015), 16,4% pentru întreţinerea locuinţei (apă, electricitate, gaze etc), 8,3% pentru băuturi alcoolice şi ţigări, 6,4% pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte, 6,1% pentru transport, 5,3% pentru comunicaţii, 4,7% pentru mobilier şi reparaţii în locuinţă, 4,8% pentru sănătate şi 3,4% pentru recreere şi cultură, mai arată datele oficiale.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Termenul privind preluarea activității de soluționare a unor contestații, prorogat

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 606 din 17 iunie 2021 a fost publicată OUG nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevăzute la art. II pct. 9 și art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare.

Prin acest act normativ a fost prorogat, până la data de 1 octombrie 2021, termenul prevăzut la art. II – Dispoziții tranzitorii, punctul 9 și la  art. III – Dispoziții finale, din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 referitor la preluarea activității de soluționare a contestațiilor formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal.

Potrivit Ministerului Finanțelor (instituția care a inițiat această OUG), promovarea actului normativ are la bază, între altele, evitarea unor disfuncționalități în ceea ce privește activitatea de soluționare a contestațiilor, cu legătură directă cu aplicarea legislației fiscale în vederea acordării unui tratatament echitabil contribuabililor.

De asemenea, inițiatorii au ținut cont de faptul că, pănâ în prezent, nu au fost aprobate actele normative de modificare a HG nr. 34/2009, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, precum și HG nr. 520/2013, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).

Continuare

ECONOMIE

Rata anuală a inflației în UE, 2,3% în luna mai

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a crescut în luna mai până la 2,3%, de la 2% în luna aprilie, țările membre cu cele mai ridicate rate fiind Ungaria (5,3%) Polonia (4,6%), Luxemburg (4%), Lituania (3,5%) și România (3,2%), arată datele publicate de Eurostat, citate de Agerpres.

Publicat

pe

Comparativ cu situația din luna aprilie 2021, rata anuală a inflației a scăzut în patru state membre, a rămas stabilă într-un singur stat și a crescut în 22 de țări. În rândul acestora din urmă se regăsește și România, unde rata anuală a inflației a crescut până la 3,2% în mai, de la 2,7% în aprilie. Comparativ, în luna mai 2020, rata anuală a inflației în România era de 1,8%.

Datele Eurostat mai arată că în zona euro rata anuală a inflației a crescut până la 2% în luna mai, de la 1,6% în aprilie. Pentru statele din zona euro, cel mai semnificativ impact asupra creșterii anuale a prețurilor a venit din partea energiei, unde s-a înregistrat o creștere de 1,19 puncte procentuale, urmată de servicii, cu o majorare de 0,45 puncte procentuale.

După mai multe luni în care zona euro a avut o inflație negativă, acest indicator a atins în sfârșit ținta de 2% urmărită de Banca Centrală Europeană pe termen mediu.

Continuare

ECONOMIE

Reglementări contabile privind subunitățile care aparțin unor persoane juridice străine

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat, pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect Ordin pentru reglementarea unor aspecte contabile, referitoare la subunitățile din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate. Inițiatorii precizează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că din punct de vedere al reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, sediile permanente din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate reprezintă subunități fără personalitate juridică ce aparțin acestor persoane juridice și au obligația întocmirii situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile cerute de Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. În situația în care persoana juridică cu sediul în străinătate își desfășoară activitatea în România prin mai multe sedii permanente, situațiile financiare anuale și raportările contabile cerute de Legea contabilității nr. 82/1991 se întocmesc de sediul permanent desemnat să îndeplinească obligațiile fiscale, acestea reflectând activitatea tuturor sediilor permanente.

Odată cu emiterea OUG nr. 13/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și a Legii contabilității nr. 82/1991, în aria de aplicabilitate a legii contabilității sunt menționate distinct persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România, precum și persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România.

În acest context, conform proiectului de Ordin, aria de aplicare a reglementărilor contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, este completată cu următoarele categorii de entități:  sediile permanente din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate; ♦ persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România.

În ceea ce privește persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România, pentru această categorie de entități, prin proiect se stabilesc cerințe referitoare atât la primul an de aplicare a reglementărilor contabile, cât și ulterior acestuia.

Astfel, pentru primul exercițiu financiar de aplicare se propun următoarele:

 informațiile raportate prin intermediul situațiilor financiare anuale corespund doar perioadei curente, nefiind raportate și informațiile corespunzătoare exercițiului financiar precedent celui de raportare;

▪ situațiile financiare anuale se pot întocmi în oricare format prevăzut de reglementările contabile;

▪ pentru conversia soldurilor elementelor bilanțiere, existente la data încheierii exercițiului financiar, se utilizează cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României, valabil la data încheierii exercițiului financiar al perioadei curente;

▪ pentru conversia rulajelor corespunzătoare operațiunilor derulate în exercițiul financiar de raportare, se folosește cursul de schimb de la data tranzacțiilor/cursul mediu al perioadei de raportare.

Din al doilea exercițiu financiar de aplicare a reglementărilor contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, persoanelor juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România le sunt incidente prevederile reglementărilor menționate.

„Situațiile financiare anuale reglementate prin proiectul de ordin sunt situații financiare cu scop special, fiind destinate îndeplinirii obligațiilor prevăzute de Codul fiscal”, precizează inițiatorii.

De asemenea, prin proiectul de Ordin se mai propune ca entitățile care au ales, potrivit legii, un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, să întocmească situațiile financiare anuale corespunzătoare primului exercițiu financiar de raportare la sfârșitul primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2021.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

Din motive tehnice, emisia CECCAR FM poate suferi întreruperi.

 

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere!

  • http://5.154.233.5:8000/