Connect with us

ECONOMIE

Consiliul Concurenţei a avizat Hotărârea de Guvern privind tarifele maxime la RCA

CECCAR FM

Publicat

pe

Consiliul Concurenţei a avizat Hotărârea de Guvern care stabileşte tarifele maxime pentru poliţele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), au declarat pentru News.ro reprezentanţii instituţiei. Autoritatea de concurenţă a publicat joi un raport care arată că nivelul de dezvoltare a sectorului asigurărilor auto din România rămâne încă redus faţă de majoritatea statelor europene, chiar şi faţă de cele din regiune.

O primă constatare a autorităţii anti-monopol se referă la avansul pe care sectorul asigurărilor auto l-a avut în ultimii ani, datorat subscrierilor pentru asigurările auto de răspundere civilă, ”în contrast evident cu reducerea subscrierilor pentru asigurările auto facultative în perioada 2011-2014 şi stagnarea din 2015”, se menţionează în raport.

Potrivit acestuia, tendinţa de concentrare, numărul de societăţi care practică asigurări RCA în scădere, obligativitatea deţinerii RCA şi faptul că unii asigurători evită anumite categorii de asiguraţi mai riscanţi, practicând preţuri mult mai mari, ”creează premisele apariţiei fenomenului cunoscut sub denumirea de ‘efectul de umbrelă'”, mai arată documentul.

Efectul de umbrelă este o situaţie caracteristică, în general, pieţelor cu structură de oligopol, unde firmele mai mari, prin stabilirea unor preţuri ridicate, creează loc pentru companiile mai mici să opereze profitabil sub nivelul acestora.

De asemenea, începând cu ianuarie 2005 până în august 2016, Consiliul Concurenţei remarcă reducerea constantă a numărului de societăţi, atât în cazul asigurărilor auto facultative, cât şi în cel al asigurărilor de răspundere civilă a autovehiculelor.

Astfel, numărul de asigurători CASCO a coborât de la 31, la începutul anului 2005, până la 20 de societăţi autorizate în semestrul II al acestui an, în timp ce numărul de asigurători RCA a scăzut, în aceeaşi perioadă, de la 17 la 9.

Raportul arată, totodată, continuarea tendinţei de uşoară creştere a gradului de concentrare în segmentul asigurărilor auto facultative de tip CASCO din perioada 2011-2015.

Primele cinci societăţi ce oferă asigurări auto facultative controlează peste 80% din total, începând cu 2014, pentru ca în iunie 2016 să ajungă la 86%. Iar primele şapte societăţi active în acest segment al asigurărilor auto acoperă peste 96% din subscrieri, fiind un indiciu al caracterului oligopolist al asigurărilor auto facultative, potrivit Consiliului Concurenţei

Instituţia remarcă faptul că şi segmentul RCA pare să prezinte unele trăsături oligopoliste, întrucât primii şapte jucători activi controlează peste 90% din totalul subscrierilor începând cu iunie 2015.

În iunie 2016, asigurările obligatorii de răspundere civilă auto reprezentau aproape 72% din totalul subscrierilor pentru asigurări auto, de la aproximativ 49% în anul 2011.

În acelaşi timp, valoarea cheltuielii medii pentru asigurări auto în România în 2014 – de 50 euro/locuitor, în uşoară creştere faţă de 2013, când era de 47 euro – se află la un nivel similar doar cu nivelul din Ungaria şi Turcia (49 de euro/locuitor).

În alte state din regiune, acest indicator înregistrează valori mai ridicate: 70 de euro/locuitor în Bulgaria, 82 de euro/locuitor în Polonia şi 95 de euro/locuitor în Slovacia.

”În sectorul asigurărilor auto, Consiliul Concurenţei a finalizat la începutul acestui an o anchetă sectorială prin care au fost identificate o serie de disfuncţionalităţi, în special în ceea ce priveşte piaţa RCA. Multe dintre propunerile formulate pentru remedierea disfuncţionalităţilor constatate în urma anchetei sectoriale, au fost preluate în reglementările recente care vizează această piaţă”, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

Autoritatea anti-monopol constată gradul constant de penetrare a asigurărilor auto în perioada 2011-2015, situat în jurul valorii de 0,7%, ceea ce arată că avansul subscrierilor pentru asigurările auto a urmat ritmul de creştere a produsului intern brut (PIB).

România este pe ultimul loc în clasamentul european în ceea ce priveşte numărul de vehicule pentru pasageri la mia de locuitori, cu 264 de maşini. Pe primele locuri în UE la acest capitol se află Malta şi Finlanda, cu 788, respectiv 695 de vehicule la mia de locuitori.

Piaţa RCA este zguduită de probleme, în condiţiile în care două companii de pe piaţă, Astra şi Carpatica Asig, au intrat în faliment, iar City Insurance şi Euroins se află în diverse proceduri speciale. Pe piaţa RCA au rămas acum doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Ţiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama şi Uniqa.

La presiunea patronatelor din transporturi, care s-au plâns că plătesc preţuri prea mari la poliţele RCA, Guvernul a aprobat o Ordonanţă de Urgenţă prin care îngheaţă, pentru şase luni, tarifele RCA din România, pe baza unor preţuri maxime stabilite de ASF.

ASF a stabilit în 5 octombrie preţurile care vor fi valabile timp de şase luni în România, după decizia Guvernului de îngheţare a preţurilor.

Astfel, tariful maxim RCA pentru un camion cu masa peste 16 tone va fi de 7.534 lei, iar tariful maxim anual al unei poliţe obişnuite, pentru un autoturism cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, deţinut de o persoană cu vârsta cuprinsă între 31 şi 40 de ani, va fi de 610 lei.

Continuare

ECONOMIE

MF: Proiectul de HG privind prețurile maxime la RCA, în consultare publică

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat astăzi, pe site-ul instituției, pentru consultare, proiectul de Hotărâre privind stabilirea tarifelor de primă maxime aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie.

Potrivit proiectului, tarifele de primă maxime la RCA se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător la data de 1 martie 2022 și sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii. Prin excepție, în situația în care tarifele de primă practicate de către asigurătorii RCA la data de 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, asigurătorii RCA aplică cel mai mic tarif de primă dintre cele două.

Asigurătorii RCA vor aplica tarifele de primă maxime menționate începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima brută încasată pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0; în funcție de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.

În perioada aplicării prevederilor acestei hotărâri, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România. Despăgubirile în acest caz se acordă numai în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic. Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile menționate este de 30 de zile de la data eliberării autorizației de reparație de către poliție sau a documentului de intrare în reparație eliberat de către asigurătorul RCA, după caz. Prin excepție, perioada maximă poate fi prelungită numai cu aprobarea prealabilă a asigurătorului RCA.

În cazul vehiculelor care nu se mai repară și se încadrează în situația de dauna totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor și data înaintării ofertei de despăgubire; în acest caz, valoarea despăgubirii nu poate depăși 25% din valoarea de piață a vehiculului avariat.

Continuare

ECONOMIE

Piața auto din România a avut cea mai mare creștere din Europa, în februarie

CECCAR FM

Publicat

pe

Vânzările de autoturisme în Europa au crescut și în luna februarie, pentru a șaptea lună la rând, iar piața auto din România a avut cel mai mare ritm de creștere procentuală din Europa, arată datele publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), citate de Agerpres.

Această asociație, care îi reprezintă pe cei 16 mari constructori auto din Europa, a informat că 802.763 autoturisme au fost înmatriculate în luna februarie 2023 în Uniunea Europeană, Marea Britanie și țările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția), în creștere cu 11,5% comparativ cu luna februarie 2022. Piața auto din Uniunea Europeană a înregistrat un avans de 12,2% în ritm anual până la 902.775 de autoturisme.

În România, înmatriculările de autoturisme au crescut cu 44,5% în ritm anual în luna februarie, până la 12.449 de unități.

În rândul principalilor constructori auto generaliști, o creștere semnificativă de 28,8% a înmatriculărilor fost înregistrată de grupul Renault, care a înmatriculat 91.352 de autoturisme. Performanțele grupului Renault se datorează în special mărcii Dacia, în cazul căreia înmatriculările au crescut cu 53,6% în ritm anual până la 44.760 unități. Marca Dacia a ajuns la o cotă de 5% pe piața din Europa, față de 3,6% în luna februarie a anului trecut.

Continuare

ECONOMIE

CE a aprobat o schemă românească de sprijinire a stocării energiei electrice

CECCAR FM

Publicat

pe

Comisia Europeană (CE) a aprobat o schemă în valoare de 103 milioane euro propusă de România pentru a sprijini investițiile în dezvoltarea capacităților de stocare a energiei electrice (baterii), informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres.

Proiectul prevede punerea în funcțiune a unei capacități de minimum 480 MWh de stocare a energiei electrice în baterii, până în 31 decembrie 2025. Bugetul total aferent schemei este echivalentul în lei al sumei de 103.480.000 euro, compus din 79.600.000 euro fonduri europene asigurate prin Mecanismul de Redresare și Reziliență în cadrul PNRR și 23.880.000 euro fonduri naționale prin aplicarea procentului de supracontractare de 30%.

„Comisia a decis că schema românească este necesară și adecvată pentru a accelera investițiile în facilitățile de stocare a energiei electrice, contribuind astfel la obiectivele strategice ale UE care au legătură cu tranziția verde. În plus, Comisia a ajuns la concluzia că schema este proporțională, în condițiile în care ajutorul va fi limitat la minimumul necesar și nu va avea efecte negative asupra competiției și comerțului în UE. Pe această bază, Comisia a aprobat schema în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat”, a precizat Executivul comunitar, în comunicat.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM