Suntem și pe

ECONOMIE

Euro trece de 4,49 lei, nivel maxim al ultimelor trei luni

CECCAR FM

Publicat

pe

Banca Naţională a României (BNR) a anunţat vineri un curs de referinţă de 4,4737 lei, în creştere cu peste 2 bani faţă de nivelul precedent şi nivel maxim din 8 iulie, în special ca urmare a discuţiilor legate de conversia în lei a creditelor în franci elveţieni, spun analiştii.

Joi, BNR a afişat un curs de referinţă de 4,4737 lei/euro. Comparativ cu prima zi a săptămânii, când euro a fost cotat cu 4,4484 lei, moneda naţională a pierdut 1% din valoare în faţa euro.

Deprecierea leului din ultima zi a fost generată în primul rând de conjunctura internă, în special ieşirea unor investitori străini de pe plasamentele în titluri de stat româneşti, potrivit news.ro.

Însă în piaţă au apărut şi îngrijorări legate de legea conversiei creditelor în franci elveţieni, o decizie fiind posibilă chiar săptămâna viitoare.

Dolarul american, cotat indirect în piaţa românească prin raportare la paritatea euro/dolar, s-a apreciat cu 4 bani, de la 4,0012 lei la 4,0411 lei, nivel maxim din 27 iulie.

Dolarul SUA este moneda de referinţă pe plan internaţional pentru materii prime, inclusiv pentru petrol, iar importurile din Asia depind, de asemenea, de moneda americană.

Cursul francului elveţian a urcat cu peste 2 bani, la 4,1160 lei.

Continuare
Comentează

Lasă un mesaj

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ECONOMIE

Autovehiculele nepoluante pot fi achiziționate prin fonduri europene

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 985 din 26 octombrie 2020 a fost publicată HG nr. 888/2020  pentru modificarea HG nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020. Actul normativ are ca scop promovării achizițiilor de autovehicule nepoluante prin proiecte cu finanțare europeană. Astfel, HG nr. 888/2020 stabilește eligibilitatea, în cadrul operațiunilor finanțate din fonduri europene, a cheltuielilor cu autoturismele nepoluante achiziționate în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic.

Inițiatorii precizează, în context, că OG nr. 80/2001 prevede la art. 5 alin (8) și alin (9^3) condițiile și valorile maxime în limita cărora autoritățile și instituțiile publice pot achiziționa autoturisme, respectiv echivalentul a 18.000 euro sau, în cazul autovehiculelor achiziționate în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, echivalentul a 35.000 euro.

În vederea corelării prevederilor celor două acte normative în ceea ce privește modalitatea de exprimare a valorilor, respectiv raportarea la valorile care includ TVA, s-a modificat HG nr. 399/2015 astfel încât valoarea maximă a cheltuielilor eligibile să fie exprimată cu TVA inclus, similar modului de exprimare a valorilor din OG nr.80/2001, respectiv: 18.000 euro sau, în cazul autoturismelor nepoluante, 35.000 euro, cu menționarea condiției respectării prevederilor art. 12 și ale art. 13 lit. a) din același act normativ în ceea ce privește eligibilitatea TVA. Ca urmare a modificărilor efectuate s-a realizat și restructurarea prevederilor articolelor 10 și 11, condițiile din articolul 11, fiind preluate în conținutul articolului 10 și, în consecință, articolul 11 a fost abrogat.

La calculul valorii contribuției din fonduri europene, în cazul vehiculelor achiziționate în cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2020 – 2024, finanțarea nerambursabilă din Fondul pentru mediu, acordată sub forma ecotichetului se consideră a fi cofinanțare publică națională a proiectului finanțat din fonduri europene, conform contractului de finanțare. În cazul în care finanțarea nerambursabilă din Fondul pentru mediu, acordată sub forma ecotichetului, depășește valoarea cofinanțării publice naționale a proiectului finanțat din fonduri europene, conform contractului de finanțare, eventuala diferență care depășește cofinanțarea publică națională se deduce corespunzător din valoarea contribuției din fonduri europene.

Continuare

ECONOMIE

Se lansează Consiliul Național pentru Transformare Digitală

CECCAR FM

Publicat

pe

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) organizează pe 27 octombrie, în format online, lansarea Consiliului Național pentru Transformare Digitală (CNTD), cu participarea celor peste 200 de membri. „Un pas esențial în procesul de transformare digitală a României este întărirea relației de colaborare între sectorul public și cel privat. Acesta este motivul pentru care ADR a inițiat Consiliul Național pentru Transformare Digitală – o agora digitală, dar și un organism tehnic, în care instituțiile aflate în serviciul public, împreună cu partenerii privați din industria IT&C, vor trasa parcursul corect către o Românie digitală și puternic conectată la statele partenere din UE și NATO.

Potrivit unui comunicat al ADR, România pornește pe drumul accelerat spre digitalizare cu două vulnerabilități mari – lipsa pilonilor esențiali, cum sunt identitatea electronică și interoperabilitatea, și competențele digitale limitate. Pentru a identifica cele mai potrivite soluții, CNTD, organ consultativ al ADR, va contura direcțiile necesare pentru elaborarea politicilor publice din domeniul transformării digitale.

Prioritățile CNTD în perioada următoare vor fi reflectate și în grupurile de lucru ale Consiliului: Cloud guvernamental, Identitate electronică, Transformare digitală, AI și Big data, Competențe digitale, Facturare electronică, Interoperabilitate.

Continuare

ECONOMIE

Vânzări în creștere pentru autoturismele ecologice

CECCAR FM

Publicat

pe

Vânzările de mașini ecologice au crescut în România, în primele nouă luni, cu 8,56%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, și au ajuns la 5.389 de unități, arată datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA), consultate de Agerpres. În această marjă de creștere, la 30 septembrie 2020, ponderea autoturismelor electrice și hibride noi în totalul pieței auto locale era de 6,4%, peste nivelul perioadei similare din 2019, când aceasta a fost de 4,1%.

Potrivit datelor centralizate, în intervalul ianuarie – septembrie 2020, cele mai multe achiziții au fost consemnate la categoria autoturismelor hibride, respectiv 3.427 de unități, în scădere cu 8,2%, în comparație cu primele nouă luni din anul precedent. De asemenea, vânzările de autoturisme electrice au înregistrat un salt de 40,8%, până la 1.407 de exemplare, în timp de modelele plug-in au fost în număr de 555 de unități, mai multe cu 141,3%, raportat la perioada de referință.

La nivelul lunii septembrie, în România, s-au comercializat 827 de autoturisme ecologice, în creștere cu 4,68%, comparativ cu luna august, când se vânduseră 790 de unități, iar ponderea în totalul pieței a crescut la 7,7%, de la 7,1%.

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) a alocat, în acest an, prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), 140 de milioane de lei pentru Programul „Rabla Plus”, cu circa 45 de milioane mai mult decât în 2019. Estimările autorităților arată că, prin acest buget, ar putea fi cumpărate până la 3.000 de mașini electrice și hibride.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending