Connect with us

ECONOMIE

Contribuabilii vor primi în format electronic adeverinţele de venit şi certificatele de atestare fiscală de la ANAF

Publicat

pe

Contribuabilii din România vor putea primi în format electronic adeverinţele de venit şi certificatele de atestare fiscală, prin accesarea sistemului informatic PatrimVen, fără a mai merge la sediile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), a anunţat vineri Ministerul Finanţelor, conform News.ro.

Măsura, cuprinsă într-un proiect de ordin al ministrului Finanţelor, ar trebui să simplifice viaţa contribuabililor, în condiţiile în care ANAF eliberează în fiecare an în jur de 5,5 milioane de adeverinţe de venit pentru persoanele fizice şi aproape 600.000 de certificate de atestare fiscală pentru populaţie şi firme.

„Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va transmite în format electronic certificatele de atestare fiscală şi adeverinţele de venit direct instituţiilor care le solicită, scutind contribuabilii, persoane fizice şi juridice, de necesitatea deplasării la sediile ANAF şi eliminând formalităţile birocratice aferente, potrivit noului proiect de ordin al ministrului Finanţelor Publice”, a precizat ministerul, într-un comunicat.

Persoanele fizice sau reprezentanţii firmelor por putea obţine documentele prin sistemul informatic PatrimVen. Persoanele fizice au acces la informaţii din PatrimVen prin intermediul Spaţiului Privat Virtual.

„Funcţionarea sistemului este condiţionată de cooperarea dintre instituţiile administraţiei publice centrale şi locale. Principiul de la care s-a pornit este că administraţia publică centrală are o capacitate mai mare de a crea sisteme informatice moderne, iar administraţia publică locală este, prin natura ei, mai aproape de cetăţean”, a avertizat Ministerul Finanţelor.

Concret, accesul instituţiilor publice la sistemul PatrimVen se face în baza unui protocol de aderare, care include lista serviciilor disponibile din cadrul sistemului informatic. Autorităţile publice vor solicita motivat accesul la serviciile PatrimVen.

„Motivările sunt analizate de ANAF şi odată ce accesul a fost agreat, instituţia publică va desemna persoanele, maxim două, cu rol de administrator de interoperabilitate. Acestea vor putea înrola alte persoane din cadrul instituţiei ca utilizatori ai PatrimVen”, arată ministerul.

Ministerul Finanţelor precizează că datele şi informaţiile furnizate de ANAF sunt supuse secretului fiscal, fiindt păstrate în PatrimVen şi utilizate cu respectarea legislaţiei în vigoare cu privire la securitatea datelor.

Joi, ANAF a anunţat că, potrivit unui proiect de ordin propus de către instituţie, contribuabilii din România care au de încasat bani de la diverse instituţii ale statului nu vor mai putea fi supuşi unor proceduri de executare silită, pentru obligaţiile fiscale pe care le au de plătit statului.

Măsura vine în condiţiile în care Codul de procedurã fiscalã prevede o procedurã specialã de executare silitã pentru contribuabilii care, chiar dacă au datorii neplătite către stat, deţin şi creanţe asupra statului, adică au de încasat diverse sume de la instituţii sau autoritãţi publice.

Noua procedură propusă de Fisc limiteazã aplicarea executãrii silite doar în limita creanţei pe care contribuabilul o are de încasat de la o instituţie a statului, la poprirea pe care Fiscul o înfiinţează la acea instituţie sau autoritate publică cu datorii la contribuabili.

Recent, Ministerul Finanţelor a lansat în dezbatere un proiect de Ordonanţă de Urgenţă pentru simplificarea legislaţiei fiscale, ce prevede, între alte măsuri, aplicarea popririlor doar pentru suma datorată statului de către contribuabili.

„Prin această măsură se urmăreşte, în contextul comunicării electronice dintre ANAF, ca organ fiscal central, pe de o parte, şi bănci, în calitatea lor de terţi popriţi, pe de altă parte, implementarea unui mecanism mai rapid de comunicare în cazul înfiinţării/ridicării popririlor, scopul fiind de a evita apariţia eventualelor cazuri în care contribuabililor li s-au indisponibilizat şi executat sume de bani care depăşesc nivelul creanţei pentru care s-a înfiinţat poprirea”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ.

Concret, ori de câte ori o bancă va informa Fiscul că a indisponibilizat sumele de bani pentru care s-a înfiinţat poprirea, ANAF va dispune de un mecanism legal pentru a ridica celelelate popriri.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Termenul privind preluarea activității de soluționare a unor contestații, prorogat

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 606 din 17 iunie 2021 a fost publicată OUG nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevăzute la art. II pct. 9 și art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare.

Prin acest act normativ a fost prorogat, până la data de 1 octombrie 2021, termenul prevăzut la art. II – Dispoziții tranzitorii, punctul 9 și la  art. III – Dispoziții finale, din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 referitor la preluarea activității de soluționare a contestațiilor formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrativ-fiscale emise de organul central fiscal.

Potrivit Ministerului Finanțelor (instituția care a inițiat această OUG), promovarea actului normativ are la bază, între altele, evitarea unor disfuncționalități în ceea ce privește activitatea de soluționare a contestațiilor, cu legătură directă cu aplicarea legislației fiscale în vederea acordării unui tratatament echitabil contribuabililor.

De asemenea, inițiatorii au ținut cont de faptul că, pănâ în prezent, nu au fost aprobate actele normative de modificare a HG nr. 34/2009, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, precum și HG nr. 520/2013, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).

Continuare

ECONOMIE

Rata anuală a inflației în UE, 2,3% în luna mai

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a crescut în luna mai până la 2,3%, de la 2% în luna aprilie, țările membre cu cele mai ridicate rate fiind Ungaria (5,3%) Polonia (4,6%), Luxemburg (4%), Lituania (3,5%) și România (3,2%), arată datele publicate de Eurostat, citate de Agerpres.

Publicat

pe

Comparativ cu situația din luna aprilie 2021, rata anuală a inflației a scăzut în patru state membre, a rămas stabilă într-un singur stat și a crescut în 22 de țări. În rândul acestora din urmă se regăsește și România, unde rata anuală a inflației a crescut până la 3,2% în mai, de la 2,7% în aprilie. Comparativ, în luna mai 2020, rata anuală a inflației în România era de 1,8%.

Datele Eurostat mai arată că în zona euro rata anuală a inflației a crescut până la 2% în luna mai, de la 1,6% în aprilie. Pentru statele din zona euro, cel mai semnificativ impact asupra creșterii anuale a prețurilor a venit din partea energiei, unde s-a înregistrat o creștere de 1,19 puncte procentuale, urmată de servicii, cu o majorare de 0,45 puncte procentuale.

După mai multe luni în care zona euro a avut o inflație negativă, acest indicator a atins în sfârșit ținta de 2% urmărită de Banca Centrală Europeană pe termen mediu.

Continuare

ECONOMIE

Reglementări contabile privind subunitățile care aparțin unor persoane juridice străine

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat, pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect Ordin pentru reglementarea unor aspecte contabile, referitoare la subunitățile din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate. Inițiatorii precizează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că din punct de vedere al reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, sediile permanente din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate reprezintă subunități fără personalitate juridică ce aparțin acestor persoane juridice și au obligația întocmirii situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile cerute de Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. În situația în care persoana juridică cu sediul în străinătate își desfășoară activitatea în România prin mai multe sedii permanente, situațiile financiare anuale și raportările contabile cerute de Legea contabilității nr. 82/1991 se întocmesc de sediul permanent desemnat să îndeplinească obligațiile fiscale, acestea reflectând activitatea tuturor sediilor permanente.

Odată cu emiterea OUG nr. 13/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și a Legii contabilității nr. 82/1991, în aria de aplicabilitate a legii contabilității sunt menționate distinct persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/mai multor sedii permanente în România, precum și persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România.

În acest context, conform proiectului de Ordin, aria de aplicare a reglementărilor contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, este completată cu următoarele categorii de entități:  sediile permanente din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate; ♦ persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România.

În ceea ce privește persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România, pentru această categorie de entități, prin proiect se stabilesc cerințe referitoare atât la primul an de aplicare a reglementărilor contabile, cât și ulterior acestuia.

Astfel, pentru primul exercițiu financiar de aplicare se propun următoarele:

 informațiile raportate prin intermediul situațiilor financiare anuale corespund doar perioadei curente, nefiind raportate și informațiile corespunzătoare exercițiului financiar precedent celui de raportare;

▪ situațiile financiare anuale se pot întocmi în oricare format prevăzut de reglementările contabile;

▪ pentru conversia soldurilor elementelor bilanțiere, existente la data încheierii exercițiului financiar, se utilizează cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României, valabil la data încheierii exercițiului financiar al perioadei curente;

▪ pentru conversia rulajelor corespunzătoare operațiunilor derulate în exercițiul financiar de raportare, se folosește cursul de schimb de la data tranzacțiilor/cursul mediu al perioadei de raportare.

Din al doilea exercițiu financiar de aplicare a reglementărilor contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, persoanelor juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România le sunt incidente prevederile reglementărilor menționate.

„Situațiile financiare anuale reglementate prin proiectul de ordin sunt situații financiare cu scop special, fiind destinate îndeplinirii obligațiilor prevăzute de Codul fiscal”, precizează inițiatorii.

De asemenea, prin proiectul de Ordin se mai propune ca entitățile care au ales, potrivit legii, un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, să întocmească situațiile financiare anuale corespunzătoare primului exercițiu financiar de raportare la sfârșitul primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2021.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

Din motive tehnice, emisia CECCAR FM poate suferi întreruperi.

 

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere!

  • http://5.154.233.5:8000/