Connect with us

ECONOMIE

Legea parteneriatului public-privat a fost promulgată, după trei ani de dezbateri

CECCAR FM

Publicat

pe

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, miercuri, Legea parteneriatului public-privat, care prevede metodele de finanţare şi execuţie a unor lucrări de investiţii în regim de parteneriat a statului cu firme private, după trei ani de la iniţierea proiectului de către guvernul Ponta şi dispute asupra unor prevederi controversate.

Legea prevede mecanismele prin care proiectele pot fi derulate prin parteneriat public-privat, ea stabilind cooperarea dintre partenerul public şi partenerul privat, în vederea implementării unui proiect public, durata relativ lungă de derulare a raporturilor contractuale, care să permită partenerului privat recuperarea investiţiei şi realizarea unui profit rezonabil, finanţarea proiectului, în principal din fonduri private şi, după caz, prin punerea în comun a fondurilor private cu fonduri publice şi distribuirea riscurilor între partenerul public şi partenerul privat, în funcţie de capacitatea fiecărei părţi contractante de a evalua, gestiona şi controla un anumit risc.

Sunt astfel folosite capacităţile unor autorităţi şi companii private, care, prin contract cu statul şi prin finanţare privată totală sau parţială, realizează obiective de investiţii pe care statul altfel nu ar avea capacitatea să le ducă la bun sfârşit.

Partenerii privaţi îşi vor putea amortiza investiţiile prin printr-un contract care le va da dreptul de a colecta şi utiliza pentru derularea proiectului tarife de la utilizatorii bunului/ bunurilor sau serviciului public ce formează obiectul proiectului de parteneriat public-privat.

Legea vine să înlocuiască un proiect similar, Legea 178/2010, care a atras criticile Comisiei Europene pentru modul în care erau acordate şi verificate contractele. CE a atras atenţia că legislaţia în forma de atunci permitea inclusiv companiilor de stat să primească astfel de contracte, ceea ce ar fi fost interpretat ca o formă de ajutor de stat.

Noua lege a fost depusă în Parlament de către guvernul Ponta în 2013 şi a avut un parcurs sinuos prin Parlament. A ajuns la Senat în septembrie 2013 şi a fost adoptată rapid, în luna noiembrie iar, după doar o lună, a trecut şi de Camera Deputaţilor. Nu a fost însă promulgată de preşedintele de la acea vreme, Traian Băsescu, el solicitând reexaminarea în luna ianuarie a anului următor. Băsescu a contestat un articol din lege care permitea denunţarea unilaterală a contractului de către statul român, pe motiv că prevederea este atât ilegală, cât şi nocivă pentru mediul de afaceri, fiind un obstacol în atragerea investitorilor.

Legea s-a întors în Parlament pentru a fi modificată, însă Camera Deputaţilor şi Senatul au respins, prin majoritatea din jurul PSD, cererea de reexaminare. PNL şi PDL au depus apoi, în luna iunie, o sesizare la CCR. În mai puţin de o lună, Curtea a dat dreptate PNL şi PDL şi a decis că este neconstituţională prevederea privind denunţarea unilaterală, iar legea s-a întors din nou în Parlament, conform News.ro.

Timp de un an, legea a stat în Parlament fără a mai fi discutată, fiind adoptată de Senat abia în vara anului 2015. Ajunsă în Camera Deputaţilor, legea s-a blocat din nou, încă un an, până când a reuşit, în cele din urmă, să treacă în noua formă, care nu mai dădea posibilitatea denunţării unilaterale, în noiembrie 2016.

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat astfel legea.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Vânzările globale de PC-uri au înregistrat cea mai mare creștere din ultimii 20 de ani

Vânzările globale de calculatoare personale au înregistrat în primele trei luni ale acestui an cea mai mare creștere din ultimele două decenii, în condițiile în care oamenii le-au cumpărat pentru a putea lucra și învăța de la distanță în timpul crizei COVID-19, a anunțat firma de cercetare de piață Gartner Inc, informează Reuters, preluată de Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Potrivit datelor Gartner, în perioada ianuarie-martie 2021, livrările de PC-uri, care includ atât laptopuri, cât și computere de tip desktop, au crescut cu 32% în ritm anual până la 69,9 milioane de unități. Este vorba de cel mai puternic ritm de creștere consemnat de Gartner după 2000, când compania a început să urmărească piața PC-urilor.

„Această creștere trebuie văzută în contextul a doi factori unici: situația din urmă cu un an, când piața a fost afectată de pandemie, și deficitul global de semiconductori. Fără haosul înregistrat la începutul lui 2020, creșterea din primul trimestru al acestui an ar fi fost mai modestă”, a declarat Mikako Kitagawa, directorul de cercetare de la Gartner.

Creșterea explozivă a cererii, stimulată de pandemia de coronavirus, împreună cu un deficit fără precedent de semiconductori, au pus presiuni pe lanțul de aprovizionare cu computere personale. Dacă inițial deficitul de cipuri a fost concentrat pe industria auto, acum a început să se răspândească și la alte echipamente electronice de larg consum, inclusiv smartphone-uri, frigidere și cuptoare cu microunde.

„Putem concluziona că cererea de PC-uri va rămâne una solidă și după ce restricțiile de deplasare vor fi relaxate”, susține Gartner.

Continuare

ECONOMIE

Propunerea de politică publică în domeniul e-guvernării pentru următorii zece ani, finalizată

Propunerea de politică publică în domeniul e-guvernării, ce vizează digitalizarea serviciilor publice de la nivel central pentru următorii zece ani, a fost finalizată, iar la momentul actual se lucrează la #LogincuPSCID – Platforma Software Centralizată de Identificare Digitală, relevă Raportul trimestrial de activitate al Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), în mandatul președintelui Octavian Oprea, informează Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Conform documentului, prima platformă digitală a statului român, Ghișeul.ro, a ajuns la un milion de utilizatori, în timp ce, în cazul Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), a fost adăugată o nouă funcționalitate, administrată de ADR, respectiv sistemul dinamic de achiziții (SAD), ce funcționează ca o „piață deschisă electronică”, accesată gratuit de toți utilizatorii platformei.

Raportul de activitate din mandatul actualului șef al ADR evidențiază atât semnarea acordului de parteneriat prin care voluntarii Code for Romania vor livra produse digitale în format open source, pe care organizația neguvernamentală le va pune la dispoziție gratuit către Autoritate, cât și optimizarea permanentă a activității Comitetului Tehnico-Economic pentru Societatea Informațională.

De asemenea, continuă implicarea instituției în RegIntermed – Sistemul informatic pentru registrele de sănătate, proiect esențial pentru dezvoltarea e-Sănătate în România, ale cărui obiective sunt digitalizarea înregistrărilor în registrele de sănătate, dezvoltarea sistemelor informatice existente și creșterea interoperabilității acestor sisteme.

Potrivit sursei citate, ADR a finalizat propunerea de politică publică în domeniul e-guvernării, adică foaia de parcurs a digitalizării serviciilor publice de la nivel central pentru următorii zece ani, care stabilește un program de schimbări eficiente și sustenabile pentru digitalizarea administrației publice.

În plus, se lucrează la #LogincuPSCID – Platforma Software Centralizată de Identificare Digitală, poarta de acces și primul punct de securizare a serviciilor electronice de e-guvernare, care va permite asigurarea identității electronice unice a fiecărui cetățean ce utilizează servicii electronice de e-guvernare, fiind un instrument esențial în digitalizarea tuturor serviciilor publice.

„ADR rămâne vectorul digitalizării administrației publice din România. Pe parcursul pandemiei, nevoia ne-a învățat și noi am fost capabili să învățăm repede – am acționat prompt și am livrat soluții digitale pentru atenuarea efectelor crizei sanitare. În continuare, Autoritatea pentru Digitalizarea României implementează proiecte care vor contura standardele viitorului digital al României”, susține Octavian Oprea, președintele ADR.

În această perioadă, ADR derulează, în parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, proiectul „Cadru strategic național pentru tehnologii inovative în administrația publică 2021-2027”, care va fructifica oportunitățile generate de participarea României la ecosistemele europene de management al datelor științifice – open science, precum și adopția tehnologiilor de tip blockchain și inteligență artificială în domenii cheie de intervenție guvernamentală.

Prin acest proiect, va fi creat Digital Policy Lab, un laborator complet de inovare și testare în mediu controlat privind proiectele de reglementări și politici publice, formulate în domenii cheie precum comerțul electronic, e-Guvernare, e-Sănătate, e-Educație și transformare digitală, menționează instituția.

Continuare

ECONOMIE

MF anunță lansarea platformei de management și monitorizare a ajutoarelor de stat

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor (MF) anunță lansarea platformei online de tip „monitoring tool”, prin intermediul căreia operatorii economici pot transmite toate documentele necesare accesării unui ajutor de stat în baza H.G. nr.807/2014 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie. „Continuăm procesul de digitalizare la nivelul Ministerului de Finanțe și punem la dispoziția operatorilor economici un instrument online de depunere și analiză a documentației pentru plata ajutorului de stat. Totodată, platforma va permite o monitorizare eficientă, în timp real, a gradului de implementare prin prisma menținerii locurilor de muncă create și realizării investițiilor asumate prin proiectele finanțate”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor, citat într-un comunicat al instituției.

Potrivit MF, platforma asigură: 

  • transmiterea online a documentațiilor aferente cererilor de acord pentru finanțare și de plată a ajutorului de stat;
  • informatizarea procesului de analiză a documentației transmise;
  • monitorizarea în timp real a gradului de implementare și de respectare a condițiilor de menținere a investițiilor și a locurilor de muncă aferente proiectelor aprobate spre finanțare de către Ministerul Finanțelor.

Platforma este disponibilă începând de astăzi, 14 aprilie 2021, accesând următoarele link-uri: ● mfinante.gov.ro/ro/domenii/ajutorstat sau ● www.anaf.ro/…/declaratii_electronice/descarcare_declaratii

De asemenea, accesând platforma, operatorii economici vor putea consulta Ghidul de utilizare depunere ONLINE a documentelor necesare obținerii ajutorului de stat acordat în temeiul H.G. nr. 807/2014.

„Prin colectarea tuturor informațiilor referitoare la cererile de acord pentru finanțare și de plată, depuse în baza schemei de ajutor de stat, se creează o bază de date completă a proiectelor în curs de aprobare, implementare și monitorizare. Platforma vine în completarea celor două instrumente prin care Ministerul Finanțelor asigură comunicarea permanentă cu mediul de afaceri, respectiv Formular asistență ajutor de stat și Solicitare întâlnire tehnică, prin care operatorii economici pot solicita clarificări cu privire la prevederile legale ale actelor normative de instituire a schemelor de ajutor de stat, la mecanismul de acordare și de plată a ajutorului de stat sau recomandări cu privire la implementarea corectă a proiectului de investiții aprobat”, se menționează în comunicat.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending