Connect with us

ECONOMIE

Plafon cu 15% mai mic al garanţiilor acordate pentru programul Prima Casă

CECCAR FM

Publicat

pe

Guvernul propune pentru acest an un plafon cu 15% mai mic al garanţiilor acordate pentru programul Prima Casă, scăderea fiind de la 2,94 miliarde lei în 2016 la 2,5 miliarde lei în 2017, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern lansat vineri în dezbatere publică, citat de News.ro.

Un plafon de garanţii de stat de 2,5 miliarde lei permite acordarea unor credite de circa 5 miliarde lei, în condiţiile în care statul garantează 50% din valoarea unui credit pentru o locuinţă nouă sau consolidată, cu o valoare de maximum 70.000 euro, şi 40% pentru un împrumut acordat pentru o locuinţă veche.

Programul Prima Casă, prin care statul garantează credite destinate achiziţiei sau construcţiei de locuinţe, a fost introdus în 2009, într-un context în care piaţa imobiliară era blocată din cauza crizei financiare.

Garanţiile se acordă numai în lei, de către finanţatorii care au optat pentru a prelua 50% din riscurile asumate de stat.

De la începutul anului 2016 până la finalul lunii noiembrie au fost acordate prin acest program 32.747 garanţii, în valoare totală de 3,1 miliarde lei, ceea ce înseamnă credite de 6,2 miliarde lei.

Până în prezent, în cadrul Programului au fost înregistrate 767 cereri de plată a garanţiilor, din care, până la data de 29 decembrie 2016 au fost plătite 521, iar valoarea totală a garanţiilor plătite este de 44,08 milioane lei.

Guvernul a aprobat, în luna decembrie, o ordonanţă de urgenţă prin care statul va garanta în proporţie de maximum 50% valoarea creditelor acordate pentru achiziţia de locuinţe noi şi/sau consolidate în cadrul programului guvernamental Prima Casă şi, totodată, creditele pentru locuinţele care nu se încadrează în aceste categorii vor fi garantate de stat în proporţie de maximum 40%.

Totodată, potrivit ordonanţei aprobate în decembrie, ”vor fi asimilate în categoria locuinţelor noi şi locuinţele supuse cu cel mult cinci ani înainte de data solicitării creditului garantat unor lucrări de intervenţie în vederea consolidării şi/sau a reducerii riscului seismic”.

Guvernul propune ca reglementarea modului de calcul al termenului de cinci ani aplicabil în cazul locuinţelor noi şi/sau consolidate să fie calculat în funcţie de data efectuării recepţiei la terminarea lucrărilor, având ca punct final data solicitării creditului garantat.

Termenul de cinci ani de la data semnării procesului verbal de recepţie la terminarea lucrărilor de construcţii, propus pentru a delimita încadrarea locuinţelor noi, a fost corelat cu prevederile legale privind calitatea în construcţii care stabilesc o durată minimă de cinci ani a perioadei de garanţie din contractele de execuţie a lucrărilor de construcţii.

Pentru simplificarea proceselor şi evitarea birocratizării excesive, Guvernul propune preluarea de către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) a sarcinii de a emite acordurile pentru radierea ipotecilor şi a interdicţiilor de înstrăinare şi grevare prevăzute de lege în cazul rambursării integrale anticipate sau la termen a finanţărilor garantate, precum şi în cazul respingerii cererilor de plată având impact asupra activităţii de monitorizare a garanţiilor emise în cadrul programului.

Timpul de aşteptare al finanţatorilor şi beneficiarilor pentru obţinerea acordurilor şi a deciziilor de radiere va fi scurtat astfel cu cel puţin 10 zile lucrătoare, potrivit reprezentanţilor Executivului.

Din 2009, când a fost lansat programul Prima Casă, şi până la finalul lunii septembrie 2016, au fost acordate 198.365 de garanţii, în valoare totală de 16,96 miliarde de lei, pentru finanţări în valoare de aproximativ 34 miliarde de lei.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Vânzările globale de PC-uri au înregistrat cea mai mare creștere din ultimii 20 de ani

Vânzările globale de calculatoare personale au înregistrat în primele trei luni ale acestui an cea mai mare creștere din ultimele două decenii, în condițiile în care oamenii le-au cumpărat pentru a putea lucra și învăța de la distanță în timpul crizei COVID-19, a anunțat firma de cercetare de piață Gartner Inc, informează Reuters, preluată de Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Potrivit datelor Gartner, în perioada ianuarie-martie 2021, livrările de PC-uri, care includ atât laptopuri, cât și computere de tip desktop, au crescut cu 32% în ritm anual până la 69,9 milioane de unități. Este vorba de cel mai puternic ritm de creștere consemnat de Gartner după 2000, când compania a început să urmărească piața PC-urilor.

„Această creștere trebuie văzută în contextul a doi factori unici: situația din urmă cu un an, când piața a fost afectată de pandemie, și deficitul global de semiconductori. Fără haosul înregistrat la începutul lui 2020, creșterea din primul trimestru al acestui an ar fi fost mai modestă”, a declarat Mikako Kitagawa, directorul de cercetare de la Gartner.

Creșterea explozivă a cererii, stimulată de pandemia de coronavirus, împreună cu un deficit fără precedent de semiconductori, au pus presiuni pe lanțul de aprovizionare cu computere personale. Dacă inițial deficitul de cipuri a fost concentrat pe industria auto, acum a început să se răspândească și la alte echipamente electronice de larg consum, inclusiv smartphone-uri, frigidere și cuptoare cu microunde.

„Putem concluziona că cererea de PC-uri va rămâne una solidă și după ce restricțiile de deplasare vor fi relaxate”, susține Gartner.

Continuare

ECONOMIE

Propunerea de politică publică în domeniul e-guvernării pentru următorii zece ani, finalizată

Propunerea de politică publică în domeniul e-guvernării, ce vizează digitalizarea serviciilor publice de la nivel central pentru următorii zece ani, a fost finalizată, iar la momentul actual se lucrează la #LogincuPSCID – Platforma Software Centralizată de Identificare Digitală, relevă Raportul trimestrial de activitate al Autorității pentru Digitalizarea României (ADR), în mandatul președintelui Octavian Oprea, informează Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Conform documentului, prima platformă digitală a statului român, Ghișeul.ro, a ajuns la un milion de utilizatori, în timp ce, în cazul Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), a fost adăugată o nouă funcționalitate, administrată de ADR, respectiv sistemul dinamic de achiziții (SAD), ce funcționează ca o „piață deschisă electronică”, accesată gratuit de toți utilizatorii platformei.

Raportul de activitate din mandatul actualului șef al ADR evidențiază atât semnarea acordului de parteneriat prin care voluntarii Code for Romania vor livra produse digitale în format open source, pe care organizația neguvernamentală le va pune la dispoziție gratuit către Autoritate, cât și optimizarea permanentă a activității Comitetului Tehnico-Economic pentru Societatea Informațională.

De asemenea, continuă implicarea instituției în RegIntermed – Sistemul informatic pentru registrele de sănătate, proiect esențial pentru dezvoltarea e-Sănătate în România, ale cărui obiective sunt digitalizarea înregistrărilor în registrele de sănătate, dezvoltarea sistemelor informatice existente și creșterea interoperabilității acestor sisteme.

Potrivit sursei citate, ADR a finalizat propunerea de politică publică în domeniul e-guvernării, adică foaia de parcurs a digitalizării serviciilor publice de la nivel central pentru următorii zece ani, care stabilește un program de schimbări eficiente și sustenabile pentru digitalizarea administrației publice.

În plus, se lucrează la #LogincuPSCID – Platforma Software Centralizată de Identificare Digitală, poarta de acces și primul punct de securizare a serviciilor electronice de e-guvernare, care va permite asigurarea identității electronice unice a fiecărui cetățean ce utilizează servicii electronice de e-guvernare, fiind un instrument esențial în digitalizarea tuturor serviciilor publice.

„ADR rămâne vectorul digitalizării administrației publice din România. Pe parcursul pandemiei, nevoia ne-a învățat și noi am fost capabili să învățăm repede – am acționat prompt și am livrat soluții digitale pentru atenuarea efectelor crizei sanitare. În continuare, Autoritatea pentru Digitalizarea României implementează proiecte care vor contura standardele viitorului digital al României”, susține Octavian Oprea, președintele ADR.

În această perioadă, ADR derulează, în parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, proiectul „Cadru strategic național pentru tehnologii inovative în administrația publică 2021-2027”, care va fructifica oportunitățile generate de participarea României la ecosistemele europene de management al datelor științifice – open science, precum și adopția tehnologiilor de tip blockchain și inteligență artificială în domenii cheie de intervenție guvernamentală.

Prin acest proiect, va fi creat Digital Policy Lab, un laborator complet de inovare și testare în mediu controlat privind proiectele de reglementări și politici publice, formulate în domenii cheie precum comerțul electronic, e-Guvernare, e-Sănătate, e-Educație și transformare digitală, menționează instituția.

Continuare

ECONOMIE

MF anunță lansarea platformei de management și monitorizare a ajutoarelor de stat

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor (MF) anunță lansarea platformei online de tip „monitoring tool”, prin intermediul căreia operatorii economici pot transmite toate documentele necesare accesării unui ajutor de stat în baza H.G. nr.807/2014 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie. „Continuăm procesul de digitalizare la nivelul Ministerului de Finanțe și punem la dispoziția operatorilor economici un instrument online de depunere și analiză a documentației pentru plata ajutorului de stat. Totodată, platforma va permite o monitorizare eficientă, în timp real, a gradului de implementare prin prisma menținerii locurilor de muncă create și realizării investițiilor asumate prin proiectele finanțate”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor, citat într-un comunicat al instituției.

Potrivit MF, platforma asigură: 

  • transmiterea online a documentațiilor aferente cererilor de acord pentru finanțare și de plată a ajutorului de stat;
  • informatizarea procesului de analiză a documentației transmise;
  • monitorizarea în timp real a gradului de implementare și de respectare a condițiilor de menținere a investițiilor și a locurilor de muncă aferente proiectelor aprobate spre finanțare de către Ministerul Finanțelor.

Platforma este disponibilă începând de astăzi, 14 aprilie 2021, accesând următoarele link-uri: ● mfinante.gov.ro/ro/domenii/ajutorstat sau ● www.anaf.ro/…/declaratii_electronice/descarcare_declaratii

De asemenea, accesând platforma, operatorii economici vor putea consulta Ghidul de utilizare depunere ONLINE a documentelor necesare obținerii ajutorului de stat acordat în temeiul H.G. nr. 807/2014.

„Prin colectarea tuturor informațiilor referitoare la cererile de acord pentru finanțare și de plată, depuse în baza schemei de ajutor de stat, se creează o bază de date completă a proiectelor în curs de aprobare, implementare și monitorizare. Platforma vine în completarea celor două instrumente prin care Ministerul Finanțelor asigură comunicarea permanentă cu mediul de afaceri, respectiv Formular asistență ajutor de stat și Solicitare întâlnire tehnică, prin care operatorii economici pot solicita clarificări cu privire la prevederile legale ale actelor normative de instituire a schemelor de ajutor de stat, la mecanismul de acordare și de plată a ajutorului de stat sau recomandări cu privire la implementarea corectă a proiectului de investiții aprobat”, se menționează în comunicat.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending