Connect with us

ECONOMIE

Un număr record de certificate verzi au fost vândute pe bursă în 2016

CECCAR FM

Publicat

pe

Un număr total record de 237,99 milioane de certificate verzi au fost vândute anul trecut de către producătorii de energie din surse regenerabile, acestea fiind tranzacţionate pe pieţele bilaterale administrate de Opcom (Piaţa Centralizată a Contractelor Bilaterale de Certificate Verzi – PCCBCV şi Piaţa Contractelor Bilaterale de Certificate Verzi încheiate prin Negociere Directă – PCBCV – ND). Unele dintre certificate sunt vândute pentru perioade care ajung chiar şi până în anul 2036.

Comparativ, pe aceste pieţe privind contractele bilaterale s-au tranzacţionat în anul 2015 un număr de 10 milioane certificate verzi (CV), la un preţ mediu de 29,38 euro/CV, iar în anul 2014 s-au vândut 21,8 milioane vertificat verzi la un preţ mediu de 30,06 euro/CV, potrivit News.ro.

De menţionat, la nivelul anului trecut, au fost şi tranzacţii de câte 3 milioane de certificate verzi, iar perioada de vânzare până în 2032 sau chiar până în anul 2036.

De altfel, în 2032 se termină aplicarea schemei suport pentru energiile regenerabile (Legea 220/2008 îşi încetează efectele).

Pe de altă parte, pe Piaţa Centralizată a Certificatelor Verzi (PCCV) s-au vândut anul trecut numai 8.468 certificate verzi, la un preţ mediu de 29,4 euro/CV, faţă de 36.618 certificate verzi în anul 2015, la un preţ mediu de 29,36 euro/CV.

Comparativ, în anul 2012 pe PCCV s-au vândut 1,05 milioane certificate verzi, la un preţ de 56,4 euro/certificat, iar în anul 2013 s-au tranzacţionat 4,16 milioane certificate verzi, la un preţ mediu de 42,6 euro/certificat.

În anul 2014, numărul certificatelor vândute pe PCCV a scăzut la 2,67 milioane la un preţ mediu de 36,07 euro/certificat.

Cele mai multe certificate verzi s-au vândut anul trecut în luna decembrie (170,19 milioane certificate). În aceeaşi lună ar fi trebuit modificată legea 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

Producerea de energie din surse regenerabile este susţinută, conform Legii 220/2008, prin certificate verzi şi cote de consum. Certificatul Verde (CV) reprezintă o formă de susţinere şi atestă o cantitate de 1 MWh de energie electrică produs din surse regenerabile de energie şi livrat în Sistemul Energetic Naţional. Sistemul de cote obligatorii reprezintă un alt mecanism de promovare a producerii de energie verde, prin achiziţia de către furnizori a unui număr de certificate verzi corespunzător cotelor obligatorii de energie electrică produsă din aceste surse, impuse prin lege. Cota obligatorie anuală de certificate verzi pentru 2017 a fost stabilită de Guvern, la propunerea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), la 8,3% din consumul final brut de energie.

Reprezentanţii asociaţiilor din sectorul producţiei de energie din surse regenerabile au atras atenţia, în repetate rânduri, că piaţa de certificate verzi este în colaps pe fondul unei cote redusă anual, arătând că, anul trecut, surplusul de certificate era de circa 8 milioane CV.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Deficit al bugetului general consolidat de 2,96% din PIB după primele șase luni

Execuția bugetului general consolidat în primele șase luni ale anului 2021 s-a încheiat cu un deficit de 33,81 mld lei (2,96% din PIB) în scădere, față de deficitul de 45,17 mld lei (4,28% din PIB), înregistrat la aceeaşi perioadă a anului 2020, anunță Ministerul Finanțelor.

CECCAR FM

Publicat

pe

Acest rezultat a fost realizat în condițiile în care în perioada ianuarie-iunie 2021 cheltuielile de investiții au fost cu 5,23 mld lei mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, iar plățile cu caracter excepțional generate de epidemia COVID-19 au fost de 8,11 mld lei (13,34 mld lei, respectiv 1,17% din PIB).

Veniturile bugetului general consolidat au însumat 176,38 mld lei în prima jumătate a anului 2021, cu 20,6% peste nivelul încasat în aceeași perioadă a anului trecut. Acest avans a fost influențat de baza redusă aferentă 2020 (în principal perioada mar-mai – caracterizată preponderent de lockdown), redresarea indicatorilor economici, dar și de recuperarea parțială a unor categorii de venituri (contribuții de asigurări și TVA). Cele mai însemnate creșteri nominale s-au înregistrat în cazul TVA, contribuțiilor de asigurări, fondurilor europene, accize, respectiv impozit pe salarii și venit.

Încasările din impozitul pe salarii și venit au totalizat 14,29 mld lei în primul semestru 2021, consemnând o creștere de 16,9% (an/an), susținută de sporul încasărilor din impozitul aferent pensiilor (+46,4%), impozitul pe dividende (+28,0%), respectiv Declarația unică (+27,5%).

Totodată, veniturile din impozitul pe salarii au sporit cu 11,9% – dinamică superioară celei înregistrate de fondul de salarii din economie de 7,6%, determinată de accelerarea încasărilor înregistrate în perioada martie-mai în condițiile bazei reduse de anul trecut.

Contribuțiile de asigurări au înregistrat 62,38 mld lei în prima jumătate a anului 2021, în creștere cu 13,8% (an/an). Ca și în cazul impozitului pe venit, evoluția este superioară dinamicii fondului de salarii și se datorează atât bazei reduse din mar-mai 2020, cât și recuperării unor venituri din contribuțiile aferente anului trecut.

Încasările din impozitul pe profit au însumat 8,43 mld lei în ian-iun 2021, în creștere cu 12,1% (an/an). Acest avans a fost determinat de principala componentă – încasările din impozitul pe profit de la agenții economici, cu o dinamică pozitivă de 16,0% (an/an).

Încasările nete din TVA au înregistrat 35,93 mld lei în primele șase luni ale anului curent, în creștere cu 41,5% (an/an). În același timp, restituirile de TVA au însumat 12,21 mld lei în perioada analizată, cu 1% peste nivelul înregistrat în ian-iun 2020. Evoluția încasărilor din TVA a fost influențată atât de baza comparabilă (în principal intervalul mar-mai 2020 – când au fost implementate măsurile de amânare a termenului de plată a TVA), cât și de recuperarea parțială a TVA aferentă anului 2020, respectiv redresarea bazei macroeconomice relevante.

Veniturile din accize au însumat 16,53 mld lei în primul semestru 2021, în creștere cu 21,2% (an/an). În structură, se remarcă o dinamică de 18,7% în cazul încasărilor din accizele pentru produsele din tutun, susținută și de majorarea accizei la țigarete , respectiv un avans de 22% al încasărilor din accizele pentru produse energetice, în condițiile normalizării consumului de carburanți față de perioada de referință.

Veniturile nefiscale au însumat 13,06 mld lei în ian-iun 2021, înregistrând o creștere de 11,4% (an/an), această creștere fiind determinată și de înregistrarea sumelor din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, potrivit prevederilor art.10, alin.(1), lit.d) din Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011.

Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donații au totalizat 12,48 mld lei în primele șase luni ale anului 2021, în creștere cu 38,9% față de nivelul înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut.

Cheltuielile bugetului general consolidat în sumă de 210,19 mld lei au crescut în termeni nominali cu 9,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

Pe primele șase luni ale anului 2021 cheltuielile de investiții au fost cu 5,23 mld lei mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, iar plățile cu caracter excepțional generate de epidemia COVID-19 au fost de 8,11 mld lei.

Cheltuielile de personal au însumat 55,71 mld lei, în creștere cu 4,5% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă un nivel de 4,9% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale mai puțin față de aceeași perioadă a anului anterior. Din total cheltuielilor de personal, plățile reprezentând stimulentul de risc acordat pentru COVID 19 au fost de 70,27 milioane lei, precum și alte cheltuieli de personal, inclusiv sporuri acordate personalului medical şi auxiliar implicați în activităţile cu pacienţii diagnosticaţi cu COVID-19 de aproximativ 1.520,62 milioane lei.

Cheltuielile cu bunuri și servicii au fost 27,47 mld lei, în creștere cu 8,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. O creștere se reflectă la bugetul de stat, respectiv 33,7% față de aceeași perioadă a anului precedent, precum și la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 7,9%, în principal, conform datelor comunicate de ordonatorii principali de credite, 3,97 mld lei din total bunuri și servicii reprezintă plăți pentru medicamente, materiale sanitare, reactivi și alte produse necesare diagnosticării și tratării pacienților infectați cu coronavirusul SARS-CoV-2, precum și plata pentru vaccinuri împotriva Covid -19.

Cheltuielile cu asistența socială au fost de 75,25 mld lei în creștere cu 8,7% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Evoluția cheltuielilor cu asistența socială a fost influențată, în principal, de majorarea punctului de pensie de la 1 septembrie 2020 cu 177 lei, respectiv de la 1.265 lei la 1.442 lei. De asemenea, se reflectă și majorarea de la 1 septembrie 2020 a nivelului îndemnizației sociale pentru pensionari garantată de la 704 lei la 800 lei, precum și majorările privind alocațiile de stat pentru copii începând cu 1 ianuarie 2020, cu 1 august 2020 care reprezintă o creștere a alocației cu aprox. 20% mai mare decât cea plătită în luna iulie 2020, precum și cu 1 ianuarie 2021 care reprezintă o creștere a alocației cu aprox. 16% mai mare decât cea plătită în luna decembrie 2020.

Totodată, se continuă plățile pe măsurile care au fost luate cu caracter excepțional, în domeniul social și economic, pentru diminuarea efectelor negative generate de pandemia de COVID 19. Astfel, până la sfârșitul lunii iunie, s-au plătit pe măsuri active 1.377,97 mil lei, respectiv 571,59 mil lei pentru îndemnizații acordate pe perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului, 190,45 mil lei pentru îndemnizații acordate pentru alți profesioniști și pentru persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă care întrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2, 268,5 mil lei pentru sume acordate angajatorilor pentru decontarea unei părți a salariului brut al angajaților menținuți în muncă, 44,97 mil lei sume acordate angajatorilor pentru încadrarea în muncă a unor categorii de persoane, precum și 302,46 milioane lei îndemnizații acordate pe perioada reducerii temporare a activității pentru profesioniști precum și pentru persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă în baza Legii nr.1/2005.

De asemenea, se continuă decontările îndemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate pentru concedii medicale în scopul diminuării stocului de plăți restante aferente acestora, astfel că la sfârșitul lunii iunie plățile au fost de 2.168,5 milioane lei.

Cheltuielile cu subvențiile au fost de 3,26 mld lei, o mare parte dintre acestea fiind alocate către transporturi, respectiv subvenții pentru transportul călătorilor, precum și pentru sprijinirea producătorilor agricoli.

Alte cheltuieli au fost de 3,49 mld lei, reprezentând, în principal, sume aferente titlurilor de plată emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, conform legislației în vigoare, burse pentru elevi și studenți, alte despăgubiri civile, precum și îndemnizații acordate părinților pentru supravegherea copiilor pe perioada închiderii temporare a unităților de învățământ.

Cheltuielile privind proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvențiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au fost de 13,76 mld lei, cu 32,7% mai mari comparativ cu anul precedent.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost în valoare de 21,35 mld lei, în creștere cu 32,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent când au fost în valoare de 16,12 mld lei. De asemenea, se observă o creștere mai accentuată a proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentând 52,84% din totalul cheltuielilor pentru investiții pe primele șase luni ale anului 2021.

De asemenea, din bugetul Ministerului Afacerilor Interne s-au plătit 178,47 milioane lei pentru achiziționarea de produse – stocuri de urgență medicală, inclusiv scannere termice pentru combaterea răspândirii infecției cu coronavirusul SARS-COV-2, transmite Mediafax.

Continuare

ECONOMIE

MEAT anunță finalizarea înscrierilor la schema de ajutor de stat pentru HoReCa

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) anunță că procesul de înscriere la schema de ajutor de stat pentru domeniul HoReCa s-a încheiat ieri (26 iulie 2021) la ora 20.00.

CECCAR FM

Publicat

pe

Au aplicat 10.185 de firme din domeniu (lista celor înscriși poate fi accesată aici), iar plafonul de finanțare asigurat de Guvernul României prin bugetul de stat, de 2,5 miliarde de lei a fost depășit, conform ultimelor date disponibile.

După închiderea procesului online de aplicare, urmează perioada de evaluare a dosarelor depuse, etapă care va fi asigurată de personalul ministerului. În această etapă, vor fi comunicate deciziile de admitere sau respingere. Evoluția numărului de dosare procesate va fi comunicată de minister printr-un update săptămânal.

„După finalizarea procesului se va stabili suma finală pentru care există cereri de finanțare, iar sumele solicitate vor fi pro-ratate, așadar toate firmele care au aplicat cu succes vor primi bani. Imediat după parcurgerea acestor pași începe trimiterea contractelor la semnat de către beneficiari și plata efectivă a ajutorului”, precizează MEAT.

Continuare

ECONOMIE

Finanțare pentru achiziția a două avioane noi destinate situațiilor de urgență

Două avioane noi mediu curier destinate situațiilor de urgență vor fi achiziționate de Inspectoratul General de Aviație, printr-o finanțare de peste 148 milioane lei, în cadrul proiectului Air Ambulance, informează Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), într-un comunicat citat de Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Contractul de finanțare a fost semnat de MIPE, prin reprezentanții Autorității de Management pentru Programul Operațional Infrastructură Mare, și Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General de Aviație, în calitate de beneficiar.

Potrivit sursei citate, din fondurile alocate prin acest proiect, Inspectoratul General de Aviație va achiziționa două avioane noi mediu curier, capabile să transporte minimum doi pacienți în stare critică, pe o rază de 2.000 km.

„Proiectul contribuie la îmbunătățirea capacității de reacție la dezastre, prin dotarea structurilor Ministerului Afacerilor Interne cu mijloace aeriene moderne pentru transport medical pe distanțe medii și mari. Datorită noilor achiziții, se va reduce timpul mediu de răspuns al intervențiilor de urgență, de la 12.52 minute la 12.05 minute”, notează ministerul de resort.

Avioanele vor fi operate de pe Aeroportul Internațional „Aurel Vlaicu” Băneasa, iar raza de acțiune din acest punct este pe aproape întreg teritoriul european.

Valoarea totală a proiectului este de 148.039.178,09 lei.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://5.154.233.5:8000/