Connect with us

ECONOMIE

Măsuri fiscale ce intră în vigoare de la 1 februarie 2017

Publicat

pe

De miercuri, 1 februarie, intră în vigoare mai multe măsuri, între care eliminarea plafoanelor în cazul contribuţiilor sociale şi de sănătate, creşterea plafonului pentru microîntreprinderi şi eliminarea a 102 taxe nefiscale.

Data de 1 februarie aduce modificări în cazul contribuţiilor la pensiile publice şi la sistemul sănătate. Astfel, începând de miercuri, salariaţii vor datora contribuţiile de pensie (CAS) şi de sănătate (CASS) la tot venitul realizat, actualul plafon maxim, echivalent cu 5 salarii medii brute, fiind eliminat.

Potrivit premierul Sorin Grindeanu, eliminarea plafonului CASS (contribuţia la sănătate) pentru cei cu salarii de peste cinci ori salariul mediu, ar afecta 36.000 de salariaţi, iar măsura ar aduce la buget un plus de 500 de milioane de lei.

Pe de altă parte, salariaţii, PFA şi pensionarii care au şi venituri din dividende, dobânzi, drepturi de autor, dar şi din chirii, vor fi scutiţi de CASS pentru acestea.

Astfel, este reintrodusă scutirea de CASS pentru persoanele care realizează venituri din investiţii (dividende, dobânzi) şi/sau din alte surse pentru aceste venituri dacă în cursul anului fiscal realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din pensii, venituri din activităţi independente, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din asocierea cu o persoană juridică sau venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.

De la 1 ianuarie 2017, conform Codului fiscal, scutirea era eliminată, ceea ce însemna că salariaţii, pensionarii, PFA urmau să achite CASS pentru dividende, dobânzi şi drepturi de autor, potrivit News.ro.

O altă modificare importantă este legată de anularea CASS pentru pensii. Indiferent de valoarea pensiei, pensionarul are calitate de asigurat în sistemul public de sănătate, dar plata contribuţiei se suportă de la bugetul de stat.

Tot de la 1 februarie, impozitul pe venit aplicat microîntreprinderilor cu un singur salariat va fi redus de la 2% la 1%, concomitent cu ridicarea plafonului de venituri până la care o firmă poate fi încadrată în definiţia microîntreprinderii, de la 100.000 euro la 500.000 euro.

Totuşi, cota de impunere de 3% rămâne neschimbată pentru microîntreprinderile fără niciun salariat.

Anterior, cota era cuprinsă între 1% şi 3%, în funcţie de numărul de salariaţi: un procent din venituri pentru microîntreprinderile cu cel puţin doi salariaţi, 2% pentru cele cu un singur salariat şi 3% pentru cele care nu au niciun angajat.

De la 1 februarie, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) va elimina formularul 088. Prin Declaraţia 088, introdusă în februarie 2015 şi simplificată în vara lui 2016, un contribuabil este evaluat de către funcţionarii Fiscului din punct de vedere al capacităţii de a desfăşura activităţi economice în sfera TVA.

Documentul a fost aspru criticat de reprezentanţii oamenilor de afaceri, din cauza creşterii birocraţiei.

Tot de la 1 februarie se vor anula 102 taxe nefiscale. Taxa radio-tv, timbrul de mediu, taxa de înregistrare în registrul comerţului, taxa pentru acordarea cetăţeniei române şi taxa pentru eliberarea certificatelor de cazier judiciar sunt printre cele mai importante dintre cele 102 taxe care vor fi eliminate, ca urmare a aplicării proiectului de lege depus de PSD şi votat în Parlament.

Un număr de 22 de taxe nefiscale, percepute pentru diferite servicii prestate de structurile Ministerului Afacerilor Interne (MAI), inclusiv pentru cazier, pentru examinare în vederea obţinerii permisului de conducere ori pentru schimbarea numelui, vor fi eliminate începând cu data de 1 februarie, anunţă ministerul.

Astfel, se va elimina taxa de 10 lei pentru eliberarea certificatului de cazier judiciar, documentul urmând a fi eliberat gratuit solicitanţilor, atât persoane fizice, cât şi persoane juridice.

Ministerul Afacerilor Interne mai arată că vor fi eliminate opt taxe care erau necesare pentru eliberarea unor documente la ghişeele Direcţiei Regim Permise şi Înmatricularea Vehiculelor:

– Taxă pentru examinare în vederea obţinerii permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile şi subcategoriile A, A1, B, B1 şi B+E – 6 lei;

– Taxă examinare pentru obţinerea permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile şi subcategoriile C, C1, Tr, D, D1, CE, DE, C1E, D1E, Tb şi TV – 28 lei;

– Taxă pentru examinarea persoanelor cărora le-a fost anulat permisul de conducere, pentru categoriile cuprinse în permisul anulat, precum şi a persoanelor care au fost respinse de trei ori la examenul pentru obţinerea aceleiaşi categorii a permisului de conducere, precum şi pentru persoanele care nu au absolvit o şcoală de conducători de autovehicule, cu excepţia celor pentru categoriile B, B1, B+E – 84 lei;

– Taxă înmatriculare permanent sau temporară pentru autovehicule şi remorci cu masa totală maximă autorizată de până la 3.500 kg inclusiv – 60 lei; – Taxă înmatriculare permanent sau temporară pentru autovehicule şi remorci cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg – 145 lei;

– Taxă de autorizare provizorie a circulaţiei autovehiculelor şi remorcilor neînmatriculate permanent sau temporar – 9 lei; – Taxe de autorizare a circulaţiei pentru probe a autovehiculelor şi remorcilor – 414 lei;

– Înregistrarea cererilor persoanelor fizice şi juridice privind furnizarea unor date din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor, precum şi din Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare şi din registrele judeţene şi al municipiului Bucureşti de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare – 5 lei.

Pe lângă acestea, vor fi eliminate alte trei taxe: pentru aplicarea, de către instituţiile prefectului, a apostilei pe actele oficiale administrative, la solicitarea persoanelor fizice (22 lei) sau juridice (44 lei), precum şi înregistrarea cererilor pentru aplicarea apostilei (3 lei).

Totodată, de la 1 februarie din costul paşaportului vor fi eliminate taxa pentru serviciul public prestat, respectiv 22 lei, şi tariful suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu temporar, 100 lei.

Potrivit noilor reglementări, taxele pe care le vor achita cetăţenii pentru eliberarea paşapoartelor, în cazul cererilor depuse în ţară, vor fi următoarele:

– Paşaportul simplu electronic (cu valabilitate 5 ani, eliberat persoanelor peste 12 ani) – 258 lei; – Paşaportul simplu electronic (cu valabilitate 3 ani, eliberat persoanelor sub 12 ani) – 234 lei;

– Paşaportul simplu temporar (cu valabilitate 1 an) – 96 lei. Tot dela 1 februarie, va fi eliminată şi taxa de 22 lei pentru furnizarea datelor din Registrul Naţional de Evidenţă a Paşapoartelor Simple şi pentru eliberarea adeverinţelor referitoare la: exercitarea dreptului la liberă circulaţie în străinătate; istoric de paşapoarte; perioada în care solicitantul a avut statutul de cetăţean roman cu domiciliul în străinătate.

Alte şase taxe extrajudiciare de timbru şi două taxe consulare pentru servicii prestate în domeniul evidenţei persoanelor şi al stării civile vor fi eliminate:

– Taxa pentru eliberarea certificatelor de atestare a cetăţeniei şi a domiciliului; eliberarea copiei de pe decizia de schimbare a numelui; eliberarea şi preschimbarea actelor de identitate pentru cetăţenii români; înscrierea în actul de identitate a menţiunii privind stabilirea reşedinţei; eliberarea cărţii de identitate provizorii – 5 lei;

– Taxa pentru schimbarea numelui – 15 lei; – Taxa pentru eliberarea certificatelor de atestare a cetăţeniei şi a domiciliului – 22 lei,

– Taxa pentru identificarea unei persoane pe teritoriul României – 35 lei.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Preţul energiei urcă la niveluri record, iar România exportă masiv electricitate

Energia spot pentru miercuri se tranzacționează la nivelul record de 688 de lei pe MWh (peste 140 de euro), pe vârf de consum, deşi revenirea centralei de la Cernavodă la capacitate maximă concomitent cu producţia hidro foarte bună ar fi trebuit să „răcorească“ preţurile, scrie ZF.

Publicat

pe

Oamenii din piaţă spun că atâta vreme cât piaţa suportă nivelul, România fiind cuplată cu statele veci­ne, preţurile nu vor scădea.

„Jumătate din achiziţii se fac acum pe piaţa spot, la preţurile de acum. Este greu de spus că se vor schimba lu­crurile pe termen lung pentru că totul s-a scumpit, materiile prime, gazul, tot. Mai mult, pieţele sunt cuplate, deci re­giunea absoarbe energie şi la preţul acesta“, spune Teofil Mureşan, antre­pre­norul din spatele grupului E-INFRA, citat de Mediafax.

În prezent, preţul certificatului de CO2 a ajuns la circa 55 de euro pe uni­tate, dublu faţă de media anului trecut, estimările fiind de 70 de euro pentru finalul anului. Gazul a ajuns la bursa de la Viena la peste 30 de euro pe MWh, faţă de 17 euro la începutul anului. Barilul de petrol este la 74 de dolari, faţă de nivelul de 50 de dolari de la începutul anului.

Zilele acestea, România a trimis peste graniţe, în unele momente, chiar şi 1.400 MW de energie, ceea ce echi­va­lează cu puterea instalată a centralei de la Cernavodă. Preţurile continuă însă să crească.

Continuare

ECONOMIE

Piața neagră a țigaretelor urcă la cel mai mare nivel înregistrat de la debutul pandemiei

Piața neagră a țigaretelor se situează în mai 2021 la 10,2% din totalul consumului, în creștere cu 0,3 p.p. față de luna martie, conform companiei de cercetare Novel Research. Este cel mai mare nivel înregistrat de la debutul pandemiei.

Publicat

pe

Producătorii de țigarete consideră că, pentru menținerea unui nivel de sub 10% al traficului ilicit, sunt necesare mai multe schimbări legislative pe care, împreună cu autoritățile de aplicare a legii, le-au solicitat fără succes în ultimii ani. Includerea contrabandei în categoria amenințărilor identificate în Strategia de apărare a țării ar putea constitui baza pentru aceste modificări care includ reglementarea unitară, pe criteriu cantitativ, a infracțiunii de contrabandă cu țigarete, precum și stabilirea unor atribuții specifice pentru poliția locală și jandarmerie, întrucât comerțul ilegal cu țigarete se desfășoară aproape nestingherit în zona de competență a acestora – piețe, oboare, stații de metrou.

„Pentru Vama Română, menținerea comerțului ilegal cu țigarete la 10%, nivelul mediu din Uniunea Europeană, este un obiectiv esențial pentru îndeplinirea misiunii noastre de a proteja veniturile fiscale ale statului român. Pentru atingerea acestui obiectiv vom continua să colaborăm cu instituțiile naționale și internaționale abilitate, precum și cu mediul de afaceri onest. În momentul de față în punctele vamale din România își desfășoară activitatea de control și supraveghere personal vamal instruit în combaterea fenomenului de contrabandă cu țigarete și produse din tutun. Acesta este sprijinit de peste 40 de câini antrenați în depistarea produselor din tutun, droguri și numerar, specializați cu sprijinul unei companii private. DGV își propune continuarea acestui tip de parteneriate, în scopul eficientizării controalelor vamale”, a declarat directorul general al Direcţiei Generale a Vămilor, Marcel Simion Mutescu.

„Poliția de Frontieră continuă să întreprindă, împreună cu celelalte instituţii abilitate, măsuri ferme în toate zonele de competenţă, în vederea prevenirii şi combaterii contrabandei cu ţigări, depistării şi sancționării persoanelor implicate în acest fenomen, precum şi reținerea mărfurilor traficate în vederea confiscării. În primele cinci luni ale anului 2021, polițiștii de frontieră au confiscat aproximativ 1,2 milioane de pachete ţigări, cu o valoare de peste 16 milioane lei, dar şi aproximativ 54 de tone de tutun fără documente legale, de asemenea fiind destructurate mai multe grupări organizate în vederea săvârșirii infracțiunii de contrabandă cu ţigări”, a declarat inspectorul general al Poliției de Frontieră, chestor principal de poliție Liviu Bute, citat de Mediafax.

„Prevenirea și combaterea infracționalității săvârșite în domeniul traficului, prelucrării și comerțului ilegal cu țigarete și a altor produse din tutun, în scopul diminuării impactului negativ asupra bugetului general consolidat al statului, depistării mecanismelor de funcționare a pieței ilegale și eliminării concurenței neloiale, reprezintă un obiectiv important al Poliției Române. Chiar dacă perioada pandemiei pare a fi finalizată pe piața neagră a țigaretelor, activitățile întreprinse de structurile Poliției Române au determinat o creștere cu 142,3% a capturilor de țigarete, față de perioada similară a anului 2020. Numai în primele 5 luni ale anului, polițiștii au indisponibilizat 65 de tone de tutun și peste 43 de milioane de țigarete”, a declarat directorul Direcției de Investigare a Criminalității Economice – comisar șef de poliție Aurel Dobre.

Continuare

ECONOMIE

MF va lansa obligațiuni verzi pentru finanțarea proiectelor de eficiență energetică

Ministerul Finanțelor (MF) are în plan lansarea de obligațiuni verzi pe piețele internaționale în următorii doi ani, pentru finanțarea proiectelor de eficiență energetică și reducerea poluării, a afirmat Attila Gyorgy, secretar de stat în MF, relatează Agerpres.

Publicat

pe

„La nivelul Ministerului Finanțelor, din strategia de administrare a datoriei publice, pentru 2021-2023, am prevăzut emiterea și utilizarea de obligațiuni verzi ca instrumente de datorie publică. Ministerul va coordona procesul de pregătire și lansare efectivă a obligațiunilor verzi pe piața internațională și va coordona procesul de raportare periodică, astfel încât să se asigure informarea mediului investițional asupra fondurilor alocate și impactul asupra mediului. Intenționăm să înființăm și să participăm activ la grupul de lucru interministerial care elaborează cadrul general pentru obligațiuni verzi la nivel suveran”, a spus oficialul, cu prilejul conferinței „Finanțarea de instrumente verzi pe piața de capital”. Din banii astfel atrași vor fi finanțate proiecte ce vizează eficiența energetică, prevenirea poluării, agricultura durabilă, transportul curat, gestiunea apei și altele.

„Gestionarea fondurilor trebuie realizată de o manieră transparentă, pe măsura efectuării cheltuielilor. Alocarea fondurilor poate include cheltuieli din anul bugetar anterior, dar și din cel curent sau chiar cel viitor. Avem un raport de alocare anuală, până în momentul când sumele din emiterea de obligațiuni verzi vor fi alocate integral”, a mai precizat Attila Gyorgy.

Din practica altor state, perioada de implementare a cadrului general pentru obligațiuni verzi va dura aproximativ șase luni. „Situația de astăzi ne arată că piețele externe beneficiază de cerere ridicată pentru aceste instrumente și există investitori care au fonduri speciale în acest sens”, a arătat el.

Potrivit secretarului de stat, randamentele sunt ușor mai scăzute decât la obligațiunile standard. „Nu neglijăm nici piața internă, însă trebuie să ținem cont de interesul și apetitul investitorilor. Un sondaj realizat de Banca Națională a României în rândul a 13 bănci reprezentând 88% din sistemul bancar românesc relevă că titlurile verzi ar putea fi parte a strategiei băncilor privind durabilitatea, însă această direcție nu este încă definită cu claritate”, a completat reprezentantul Ministerului Finanțelor.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

Din motive tehnice, emisia CECCAR FM poate suferi întreruperi.

 

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere!

  • http://5.154.233.5:8000/