Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR București: Noii membri ai filialei au depus jurământul

Radio CECCAR FM

Într-o atmosferă specifică unui eveniment de o asemenea importanță, absolvenții din Capitală ai examenului de aptitudini organizat de CECCAR în noiembrie 2016 au depus jurământul profesional marți, 14 martie a.c., în cadrul ceremoniei organizate de Filiala CECCAR București, întrând astfel oficial în rândul membrilor Corpului.

Ceremonia a fost deschisă, așa cum se cuvine, prin intonarea cu emoție a celebrului De Brevitate Vitae, cunoscut ca Gaudeamus igitur.

În deschidere, președintele Filialei CECCAR București, lect. univ. dr. Florentin Caloian, a felicitat noii membri ai filialei, le-a urat bun venit în rândul profesioniștilor contabili, prezentând, în continuare, invitații ceremoniei. La eveniment a participat, de asemenea, directorul executiv al filialei, ec. Elena Boban.

Invitați de seamă i-au felicitat pe noii membri ai Corpului pentru succesul obținut prin absolvirea Examenului de aptitudini, unul „deloc ușor”, așa cum a subliniat directorul general executiv al CECCAR, lect. univ. dr. Florin Dobre, adăugând: „(…) o probă de foc de șase ore, plus examenul oral. A fost un examen greu, care a încununat succesul anilor de facultate, de masterat pentru unii colegi, de stagiu, rezultând o împlinire profesională pentru fiecare dintre dumneavoastră și o bucurie pentru noi să fim colegi”.

Președintele Consiliului Superior al Corpului, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, s-a adresat noilor membri ai Filialei CECCAR București, subliniind:

„Profesia pe care ați ales-o oferă multe oportunități, dar și multe provocări. Totul depinde de dumneavoastră – să înțelegeți ce înseamnă practicarea acestei profesii într-o lume globalizată și digitalizată și să conștientizați faptul că imaginea tradițională a expertului contabil, care era văzut de mulți ca un ronțăitor de cifre, a fost transformată de avantajele pe care le oferă tehnologia. Trebuie să oferiți servicii de calitate, astfel încât să deveniți principalul consilier al antreprenorului – noi, profesioniștii contabili, suntem cei care știm cu exactitate cum procesele unui business se transformă în cifre. Datoria noastră este să explicăm acele cifrele antreprenorului, astfel încât acestea să-i deschidă orizontul asupra evoluției businessului. (…) Sunteți familiarizați cu standardele internaționale de contabilitate. Activitatea se îndreaptă din ce în ce mai mult către raționament, către partea intelectuală a profesiei, lăsând în urmă partea de introducere a datelor. Vă asigurăm că organismul profesional va încerca să vă sprijine permanent, dar trebuie să conștientizați ce responsabilitate în practicarea profesiei implică apartenența la CECCAR”. Președintele Corpului a încheiat felicitându-i pe noii membri ai filialei: „Felicitări! Vă așteptăm cu inițiative pentru ca împreună să îmbunătățim imaginea profesiei și să aducem în zona noastră de piață o cotă cât mai mare. Mult succes în carieră!”.

În mesajul transmis absolvenților examenului de aptitudini, directorul general al CECCAR a apreciat:

„Este o onoare să fiu alături de dumneavoastră! Văd în sală foști studenți, colegi, prieteni, cu care m-am întâlnit de multe ori și vă felicit pe toți pentru obținerea calificării de expert contabil sau de contabil autorizat! Aș vrea să vă reamintesc faptul că noi, ca membri CECCAR, suntem o comunitate și as vrea să ne comportăm ca atare. Suntem prestatori de servicii în domeniul contabil și de buna practică ne definește. Trebuie să înțelegem că avem interese comune în profesie, chiar dacă de multe ori suntem competitori pe piață. Cel mai important este să înțelegem că împreună suntem mai puternici, iar rolul organismului profesional este să reprezinte interesele membrilor. Facem tot ce este posibil pentru a promova serviciile oferite de membrii CECCAR atât în rândul mediului de afaceri, cât și în fața organismelor de reglementare, și mă refer aici la ministere și la alte entități cu care noi colaborăm. Am participat la numeroase dezbateri care au avut ca obiectiv promovarea profesiei contabile. Este o profesie care ne obligă să fim mereu la curent cu reglementările contabile și fiscale în vigoare, o profesie grea, dar frumoasă, pentru că satisfacțiile personale când un client este mulțumit sunt mari. Felicitări încă o dată pentru calificarea pe care ați dobândit-o!”.

Felicitări le-au transmis noilor membri și președintele Comisiei de disciplină a filialei București, Ilie Ivorschi, care i-a îndemnat pe aceștia să studieze cu atenție Regulamentul de organizare și funcționare a CECCAR, regulamentul comisiilor de disciplină și Codul etic național al profesioniștilor contabili, pentru a evita o activitate defectuoasă care să îi ducă în fața comisiilor de disciplină și care ar avea ca rezultat eventuale sancționări disciplinare.

Vicepreședintele filialei București, Andrei Aurel, i-a felicitat, de asemenea, pe cei care au dobândit calificarea de expert contabil/contabil autorizat, îndemnându-i să facă toate demersurile pentru a deveni și experți contabili judiciari, expunându-le totodată avantajele care reies din apartenența la Grupul Experților Judiciari.

La eveniment a participat și Roxana Epure, director general al CIEL, care a oferit  premii absolvenților care s-au remarcat prin cele mai bune rezultate obținute la examenul de aptitudini, împreună cu felicitările cuvenite.

Iar pentru că sub egida CECCAR există o platformă creată tocmai pentru tineri – Clubul Tinerilor Experți Contabili din România (CTECR) –, la ceremonie au participat și Larisa Vlăsceanu și Andrei Badiu, manageri de proiect ai Clubului. În intervenția sa Andrei Badiu a explicat ce este CTECR, cui se adresează, care este strategia Clubului pentru anul în curs și de ce tinerii experți contabili ar trebui să se implice în acțiunile organizate de Club. „CTECR este o platformă de comunicare și de formare profesională a tinerilor experți contabili, înființată sub egida CECCAR chiar de tineri experți contabili, iar menirea sa este de a contura alături de voi, membrii CTECR, și alături de organismul profesional, direcția profesiei contabile în România. Viitorul profesiei contabile va arăta în modul în care noi alegem să ne dezvoltăm – profesional și personal. Vă îndemn să vă implicați în acțiunile Clubului, destinate tinerilor experți contabili, stagiarilor, precum și studenților din facultățile de profil economic, pentru ca, împreună cu CECCAR, să conturăm direcția profesiei contabile în România. Felicitări și mult succes!”.

După rostirea jurământului profesional, președintele CECCAR, împreună cu directorul general al Corpului, a înmânat diplome tuturor membrilor, felicitându-i încă o dată pentru succesul obținut.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending