Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința Națională a CECCAR. Prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, reales în funcția de președinte al Consiliului Superior al CECCAR, cu 93% din voturile valabil exprimate

Radio CECCAR FM

Profesioniști contabili, reprezentanți ai conducerii filialelor și ai conducerii centrale s-au reunit, la 8 aprilie a.c., la București, cu ocazia Conferinței Naționale a CECCAR.

Lucrările Conferinței, desfășurate conform reglementărilor în vigoare, au fost structurate în 19 puncte înscrise pe ordinea de zi referitoare la activitatea desfășurată de CECCAR în 2016, precum și la obiectivele prevăzute pentru anul în curs.

Cu acest prilej s-au reconfirmat încrederea și susținerea manifestate de membrii CECCAR față de activitatea desfășurată de organismul profesional, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova fiind reales în funcția de președinte al Consiliului Superior al CECCAR pentru mandatul 2018-2022, 92,8% din voturile valabil exprimate fiind în favoarea candidatului.

La moment de bilanț al anului trecut, președintele CECCAR a declarat, făcând o retrospectivă a celor trei ani de mandat (reamintim că prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova a fost ales președinte al Consiliului Superior al CECCAR în luna octombrie 2014, în cadrul Conferinței Naționale Extraordinare a Corpului): „După cum știți, am parcurs o perioadă destul de agitată, însă am avut surpriza foarte plăcută să întâlnesc o echipă extraordinară. Colegii din Biroul Permanent, din Consiliul Superior, președinții de filială, toți colegii ați înțeles demersurile noastre de intrare în normalitate. Fără suportul tuturor nu am fi reușit să facem schimbările necesare. Am început un drum destul de greu: o structură care necesita îmbunătățiri, atât din punctul de vedere al organizării, cât și din cel al reglementărilor, relații deficitare de comunicare cu instituțiile statului. Dar cu perseverență, cu implicare și dăruire am reușit să ajungem unde suntem astăzi.

Aș vrea să punctez câteva lucruri pe care am reușit să le realizăm. Primul este îmbunătățirea serviciilor către membri, pentru că reprezintă principalul nostru obiectiv, ca organism profesional. Și aici mă refer la partea de formare profesională, la partea de comunicare, socializare, de reglementări interne, care de multe ori ne creau probleme. Am făcut pași în această direcție, însă mai sunt încă foarte multe de făcut. Avem de revizuit aproape toate standardele, Regulamentul auditului de calitate. La toate acestea se lucrează deja și sperăm ca împreună să le putem creiona astfel încât viața noastră, ca membri ai CECCAR, să fie mult mai ușoară.

Un alt aspect pe care am pus accentul a fost îmbunătățirea relațiilor cu autoritățile de reglementare. Astăzi avem un dialog bun cu Ministerul Finanțelor Publice, ANAF, Ministerul Justiției. Acestea sunt semne că lucrurile se îndreaptă spre direcția bună. Suntem prezenți în grupurile de lucru ale MFP, avem întâlniri periodice cu reprezentanți ai ministerului.

După cum ați observat, ne-am axat pe identificarea în timp real a tuturor modificărilor legislative și punerea lor în dezbatere. Am avut multe puncte de vedere transmise instituțiilor abilitate, care au fost luate în calcul. Consider foarte important faptul că la nivelul ANAF este luată în calcul modificarea Formularului 010, cu declararea modului de organizare a contabilității. Toate noutățile legislative le puteți consulta pe site-ul CECCAR, la rubrica Legislație. Veți găsi acolo atât proiectele de acte normative care sunt în dezbatere publică – și ne dorim ca la fiecare act care este în dezbatere publică să primim feedback de la dumneavoastră –, cât și actele normative care sunt publicate și care au incidență asupra profesiei sau activității mediului de afaceri, pentru că trebuie să fim la curent cu tot ceea ce se întâmplă”.

Cu referire la serviciile pe care CECCAR le oferă membrilor, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova a menționat că „întreprindem toate demersurile necesare pentru a ne alinia serviciile oferite membrilor la cerințele erei digitale. La începutul acestui an am lansat o nouă platformă de raportare. Au existat câteva probleme din cauza estimării eronate privind timpul necesar realizării, platforma fiind foarte complexă, dar ne exprimăm convingerea că aceasta va ușura viața tuturor. La anul, pe lângă varianta online, va exista obligatoriu fișierul pdf inteligent care va fi depus la CECCAR, astfel încât toate preluările în baza de date să se facă în timp real. De asemenea, am dezvoltat și testăm o platformă cu fișa personală a fiecărui membru – fiecare utilizator va avea username și parole unice, care vor permite accesul la toate resursele informatice online pe care Corpul le va dezvolta. Veți avea acces la situația cotizațiilor, situația cursurilor, opțiunile de curs. De asemenea, dorim ca pentru fiecare membru să facem o pagină de prezentare și, bineînțeles, să renunțăm la acele carnete vechi, să facem o nouă legitimație, cu cod de bare sau cu QR code, astfel încât orice potențial client să poată obține foarte ușor informații profesionale despre dumneavoastră. Sigur, datele personale vor putea fi accesate doar cu username și parolă. De asemenea, la conferința de la Brașov, din ianuarie, am promis că dezvoltăm o platformă de consultanță. Aceasta este în curs de finalizare și îi vom anunța lansarea după Sărbătorile Pascale. Va fi disponibilă pe domeniul qa.ceccar.ro (questions & answers). Colaboratori consultanți vor răspunde întrebărilor dumneavoastră adresate prin intermediul acestei platforme, care sperăm să fie foarte utilă pentru membrii CECCAR. Totodată, aceasta va funcționa și pe sistemul forum, sub coordonarea unui consultant, pentru că și dezbaterile între colegi sunt foarte utile. Totodată, revista Contabilitatea, expertiza și auditul afacerilor va fi online începând cu numărul viitor, accesul fiind permis la fel, cu username și parolă. Iată că încercăm să venim cât mai aproape de dumneavoastră, adaptând serviciile noastre cerințelor erei digitale, încercând astfel să vă oferim sprijinul de care aveți nevoie.

De asemenea, ne-am aplecat în această perioadă asupra îmbunătățirii relațiilor cu mediul de afaceri, și aici menționez colaborarea foarte bună cu UGIR și CNIPMMR”.

Cu privire la măsurile pe care CECCAR le are în vedere pentru eliminarea concurenței neloiale din piață, președintele Corpului a precizat că se va colabora atât cu ONRC, cât și cu celelalte organisme profesionale (CAFR și CCF) care reglementează activitățile profesionale desfășurate în baza codului CAEN 6920, astfel încât în cel mai scurt timp rezultatele să fie vizibile.

„Am început diversificarea modului de formare profesională, așa cum ați văzut la filiala București. Ne dorim ca seminarele gratuite să fie seminare profesionale cu recunoaștere de ore de formare profesională, astfel încât această formare să nu se mai facă strict în cadrul cursurilor PNDPC. Astfel de seminare aduc informații foarte utile profesioniștilor contabili și ne ajută și pe noi să creionăm punctele de vedere transmise instituțiilor de reglementare cu privire la proiectele de acte normative cu incidență în activitatea pe care noi o desfășurăm. Am reușit să atragem lectori care, o dovedesc feedbackurile, sunt foarte apreciați de dumneavoastră, iar acest proces va continua. Ne dorim ca lectorii să fie specialiști care au atât abilități didactice, pentru acuratețe în transmiterea informațiilor, cât și experiență practică, pentru a veni în sprijinul activității desfășurate de dumneavoastră”, a mai declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova.

Cum este de așteptat la orice moment de bilanț, planurile de viitor ocupă un loc foarte important, și aici subliniem faptul că în discursul rostit în cadrul Conferinței Naționale, președintele Consiliului Superior al CECCAR a enunțat că se are în vedere schimbarea Legii contabilității în sensul revenirii acesteia la forma care exista până în 2007, pentru organizarea și ținerea contabilității, forma actuală referindu-se la organizarea și conducerea contabilității. De asemenea, cu privire la cadrul legislativ, domnia sa a menționat necesitatea modificării reglementărilor în domeniu, făcând trimitere la recenta modificare a legii avocaților care a dat dreptul Uniunii Barourilor să stabilească tarife unice. „Din punctul meu de vedere este obligatoriu ca măcar pentru serviciile care țin de serviciul judiciar să nu se refuze o modificare în acest sens, pentru că s-ar face o discriminare. Și noi, ca experți contabili judiciari, suntem parte a sistemului judiciar, așa cum sunt și avocații”, a adăugat președintele CECCAR.

„Îmi doresc pentru noi, profesioniștii contabili membri CECCAR, să avem același statut cu cel al colegilor noștri din Franța, din Italia, din Germania: să fim mâna dreaptă a antreprenorului, omul fără de care să nu se ia decizii într-o companie. Acest lucru depinde și de noi, fiind necesar să ne lărgim aria competențelor pe care le deținem, să înțelegem că vremea serviciilor tradiționale a cam trecut. Automatizările au preluat o mare parte dintre activitățile pe care noi le făceam înainte. Nu trebuie să ne rezumăm la a preda clientului o balanță și o declarație. Trebuie să înțelegem că pentru el mult mai util este să îi creăm un tablou de bord și să îi furnizăm acele informații care să îl ajute în gestiunea afacerii sale”, a mai declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, cu ocazia Conferinței Naționale a CECCAR.

Gabriel Radu - președintele Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR)Președintele Camerei Auditorilor Financiari din România, Gabriel Radu, a luat cuvântul în calitate de invitat în cadrul ședinței, declarând: „Este o onoare pentru mine să fiu astăzi alături de dumneavoastră. Așa cum am spus de fiecare dată, la origine sunt contabil. Am iubit această profesie și o iubesc. Vreau să vă spun cu sufletul foarte deschis că sunt mândru că fac parte din această comunitate. Au fost perioade ușoare, au fost perioade mai grele, în care profesiile de expert contabil și contabil autorizat au rămas acolo unde le este locul la nivel economic. Din partea Consiliului CAFR vă transmit un mesaj de deschidere, de conlucrare și, nu în ultimul rând, de parteneriat. Acest parteneriat, care a început în urmă cu mai bine de un an, s-a materializat vizibil pentru dumneavoastră într-o serie de proiecte, iar multe dintre ele urmează să apară. Așa cum spunea și domnul președinte (al CECCAR – n.r.) suntem preocupați să venim către dumneavoastră cu informații, să ajutăm membrii și, cel mai important, să lucrăm pentru membri. Vă felicit pentru tot ceea ce faceți! Multe lucruri, inclusiv bune practici, le-am preluat de la dumneavoastră. Mult succes în lucrări, multă forță de muncă!”.

Lucrările Conferinței Naționale a CECCAR s-au desfășurat în conformitate cu ordinea de zi, reamintind că au fost supuse atenției și aprobării participanților documente referitoare la activitatea economico-financiară a CECCAR. De asemenea, au fost adoptate Programul de activitate al CECCAR pentru anul 2017, politicile de gestiune financiară, bugetul de venituri și cheltuieli și bugetul activității de investiții pentru anul în curs, Raportul Comisiei Superioare de Disciplină, Raportul privind Adunările generale desfășurate la nivelul filialelor, Raportul privind alegerile pentru funcțiile de președinți ai consiliilor filialelor, informarea privind structura Organigramei Corpului la nivel central, lista pentru acordarea titlurilor de „Președinte de onoare”,  „Expert contabil de onoare”, „Contabil autorizat de onoare”. Totodată, s-au desfășurat alegeri pentru completarea Comisiei Superioare de Disciplină și a Comisiei de cenzori. S-a validat, de asemenea, Hotărârea Consiliului Superior al CECCAR nr. 17/389 din 2017.

În finalul reuniunii, au avut loc discuții și s-au formulat propuneri pe marginea materialelor prezentate.

ECONOMIE

Conferința națională a CECCAR. Analize și perspective

Radio CECCAR FM

Luni, 8 aprilie a.c., a avut loc Conferința națională a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), subliniind realizările anului 2023 și conturând obiectivele strategice pentru 2024.

De asemenea, au fost aleși noi membri în Consiliul superior și a fost completată comisia de cenzori a Corpului. Președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena-Ecaterina Chivu, și vicepreședintele Robert-Aurelian Șova au prezentat delegaților, printre altele, raportul privind activitatea desfășurată anul trecut de organismul profesional, situațiile financiare anuale și raportul privind rezultatele activității financiare a CECCAR la 31 decembrie 2023.

Conferința a aprobat direcțiile de acțiune ale organismului profesional pentru anul 2024, în vederea dezvoltării profesiei contabile, amintind aici continuarea dezvoltării relațiilor de colaborare cu instituțiile, autoritățile de reglementare, mediul de afaceri, precum și inițierea de întâlniri periodice la nivel local cu membrii filialei, cu subiecte de interes.

CECCAR va continua procesul de digitalizare a activității, anul acesta urmând să fie eliberate parafele electronice, care vor fi disponibile pe platformă în contul fiecărui membru.

De asemenea, programul de activitate al CECCAR cuprinde un alt punct important: intensificarea eforturilor pentru consolidarea prezenței pe scena globală. Ca membru al unor importante organizații de profil de la nivel internațional (IFAC – International Federation of Accountants, ETAF – European Tax Adviser Federation, Accountancy Europe, IFRS Sustainability Alliance), organismul profesional se implică activ în acțiuni inițiate pentru dezvoltarea profesiei.

CECCAR își asumă rolul de promotor al educației financiar-contabile și în susținerea unei profesii contabile robuste, capabilă să navigheze cu succes provocările erei digitale și globalizării.

Lucrările Conferinței naționale au marcat încă o dată angajamentul CECCAR pentru adaptarea și dezvoltarea continuă a profesiei contabile la cerințele și așteptările unui peisaj economic global în continuă evoluție.

Continuare

ECONOMIE

Concursul de cultură și educație financiar-contabilă – ediția a II-a

Radio CECCAR FM

Ministerul Educației, în parteneriat cu Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), organizează cea de-a doua ediție a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă.

Faza județeană a competiției, desfășurată cu sprijinul inspectoratelor școlare județene, este programată să se desfășoare la data de 19 aprilie a.c. Concursul susține educația tinerilor în domeniul financiar-contabil și își propune să contribuie la formarea noilor generații de profesioniști în domeniu.

Competiția se adresează elevilor de liceu, din clasele a XI-a, filieră tehnologică, profil Servicii, calificarea profesională Tehnician în activități economice, oferindu-le oportunitatea de a-și demonstra și dezvolta cunoștințele teoretice și aplicative într-un cadru competitiv stimulativ. La prima ediție, desfășurată anul trecut, au participat peste 450 de elevi din majoritatea județelor țării.

CECCAR și Ministerul Educației urmăresc să crească interesul tinerilor pentru domeniul financiar-contabil și să îi încurajeze în alegerea unei cariere în acest domeniu, contribuind, astfel, la dezvoltarea unei baze solide de profesioniști pregătiți să răspundă provocărilor viitorului.

„În era digitalizării, a transformărilor rapide care marchează economia globală, formarea noilor generații de profesioniști contabili fit for future este o prioritate pentru CECCAR. Participarea tinerilor la a doua ediție a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, unde vor avea ocazia să utilizeze tehnologii specifice domeniului financiar-contabil, reprezintă un pas important în pregătirea lor pentru o carieră într-un domeniu puternic transformat de digitalizare. Prin astfel de inițiative, CECCAR își reafirmă angajamentul de a atrage și forma talente noi în domeniul financiar-contabil, care vor contribui la securitatea și sustenabilitatea financiară a României. Această competiție este mai mult decât o simplă demonstrație de cunoștințe teoretice. Este o platformă de dezvoltare a competențelor și de înțelegere practică a impactului contabilității asupra economiei reale”, a declarat Elena-Ecaterina Chivu, președintele Consiliului superior al CECCAR.

Îndemnăm toți elevii eligibili să participe la această competiție, care promite să fie nu doar o experiență educațională valoroasă, dar și o oportunitate de a-și deschide drumul către o carieră de succes în domeniul financiar-contabil.

Concursul va continua cu etapa națională, la care se califică primii doi clasați la faza județeană.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 8 aprilie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Agenda strategică a UE pentru 2030: consultări suplimentare

Marți, 2 aprilie, președintele Consiliului European, Charles Michel, a invitat liderii UE la o nouă serie de dineuri informale pentru a reflecta și mai mult asupra agendei strategice a UE pentru 2030. În urma primelor discuții din octombrie și noiembrie 2023, prioritățile identificate deja de lideri sunt: o Europă puternică și sigură, o Europă prosperă și competitivă, o Europă liberă și democratică. Mesele informale vor avea loc la Vilnius, București, Varșovia și Viena. Scopul participanților va fi de a specifica obiectivele UE în fiecare domeniu, de a defini măsuri concrete și resurse financiare pentru îndeplinirea acestor obiective. Un proiect de agendă strategică mai detaliat va fi pregătit și prezentat Consiliului European la sfârșitul lunii iunie, alături de foaia de parcurs pentru viitoarele lucrări privind reformele interne în contextul extinderii.

Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc vineri, 12 aprilie, la Luxemburg

Miniștrii de finanțe ai UE se vor întâlni vineri, 12 aprilie, la Luxemburg. Potrivit ordinii de zi a reuniunii, aceștia vor face schimb de opinii și vor încerca să adopte concluzii privind implementarea mecanismului de redresare și reziliență (RRF). Miniștrii vor discuta, de asemenea, despre situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. În plus, Consiliul ECOFIN va încerca să aprobe mandatul UE pentru reuniunea miniștrilor de finanțe și a guvernatorilor băncilor centrale din G20 din 18 aprilie 2024 și va urmări să aprobe o declarație a UE pentru Comitetul monetar și financiar internațional. În cele din urmă, aceștia vor participa la o prezentare a Parchetului European (EPPO) cu privire la activitățile sale, în special în ceea ce privește combaterea fraudei TVA.

Comisia Europeană respinge perspectiva unei taxe de război pentru companiile UE din Rusia

Într-un răspuns scris la o întrebare parlamentară publicată marți, 2 aprilie, comisarul european pentru impozitare, Paolo Gentiloni, a respins un apel de introducere a unei taxe de război pentru companiile din UE care încă își desfășoară activitatea în Rusia, precizând că statele membre au competența de a-și elabora propriile sisteme fiscale și de a decide pe cine să impoziteze. Cu toate acestea, Paolo Gentiloni reamintește că întreprinderile din UE trebuie să respecte în orice moment măsurile restrictive aplicabile ale Uniunii, inclusiv orice măsură restrictivă sectorială, cum ar fi restricțiile comerciale și cele legate de active, adoptate de Consiliu, și că acestea ar putea fi trase la răspundere în caz de încălcări. Ca urmare a pachetelor succesive de sancțiuni adoptate în 2022 și 2023, peste 60% dintre importurile UE din Rusia înainte de invazie au fost plasate sub măsuri restrictive, care acoperă sectoare importante precum energia, oțelul, lemnul, utilajele, vehiculele și produse metalice, a reamintit Paolo Gentiloni. 58% dintre exporturile UE către Rusia au fost, de asemenea, plasate sub incidența măsurilor restrictive ale UE începând cu decembrie 2023, a adăugat acesta. În februarie 2024, eurodeputatul Marek Belka (S&D, Polonia) a întrebat Comisia Europeană dacă ia în considerare tratarea „comportamentului iresponsabil și în principal orientat spre profit” al multinaționalelor europene care fac afaceri în Rusia și plătesc taxe acolo, ajutând astfel guvernul rus în războiul său împotriva Ucrainei și impunând taxe suplimentare asupra acestora.

Franța dorește să lanseze un proiect de simplificare administrativă la nivelul UE

În cadrul unei reuniuni tripartite care va avea loc luni, 8 aprilie, la Paris, ministrul francez de finanțe Bruno Le Maire le va propune, potrivit surselor, omologilor săi din Germania și Italia, Robert Habeck și Adolfo Urso, ca după alegerile europene să lanseze împreună un proiect de simplificare administrativă la nivelul UE pentru a începe să reducă birocrația. Franța va propune Germaniei și Italiei ca după luna iunie să fie elaborată o așa-numită directivă „cu caracter general” pentru a revizui toate standardele europene, potrivit declarației sale în fața jurnaliștilor, joi, 4 aprilie. De asemenea, Ministerul Economiei din Franța ar sugera ca pragul pentru numărul de angajați din companiile încadrate la IMM-uri să fie majorat de la 250 la 500, permițând companiilor cu capitalizare medie să fie excluse de la anumite obligații de reglementare în domeniul standardelor contabile, financiare și al raportării nefinanciare.

Conferința ETAF din 17 aprilie 2024Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

Pentru a vă înregistra la eveniment, accesați acest link.

14:00-17:00

@ Sofitel Brussels Europe, place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE. Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană. Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Program:

14:30 – Discurs introductiv și prezentarea manifestului ETAF de către președintele ETAF, Philippe Arraou

14:45 – Primul panel de discuții: Ce politici fiscale vor fi aplicate în cadrul următoarei Comisii Europene?

  • Benjamin Angel, director Impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare, DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene;
  • Panayiotis Nicolaides, director de cercetare, Observatorul fiscal al UE;
  • Bart Van Coile, președinte, Institutului belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA).

Moderator: Elodie Lamer, jurnalist fiscal, Tax Notes

15:55 – Al doilea panel de discuții: Perspective viitoare pentru consilierii fiscali din UE

  • Pascal Saint-Amans, fost director CTPA, OCDE, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick;
  • Sean Bray, director de politici europene, Tax Foundation Europe;
  • Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Moderator: Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC

16:55 – Observații finale prezentate de Philippe Arraou, președintele ETAF

Mai mulți vorbitori vor fi anunțați în curând!

Conferința va fi, transmisă în direct și va beneficia de interpretare simultană în limbile română, engleză și germană.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

Trending