Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința Națională a CECCAR. Prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, reales în funcția de președinte al Consiliului Superior al CECCAR, cu 93% din voturile valabil exprimate

CECCAR FM

Publicat

pe

Profesioniști contabili, reprezentanți ai conducerii filialelor și ai conducerii centrale s-au reunit, la 8 aprilie a.c., la București, cu ocazia Conferinței Naționale a CECCAR.

Lucrările Conferinței, desfășurate conform reglementărilor în vigoare, au fost structurate în 19 puncte înscrise pe ordinea de zi referitoare la activitatea desfășurată de CECCAR în 2016, precum și la obiectivele prevăzute pentru anul în curs.

Cu acest prilej s-au reconfirmat încrederea și susținerea manifestate de membrii CECCAR față de activitatea desfășurată de organismul profesional, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova fiind reales în funcția de președinte al Consiliului Superior al CECCAR pentru mandatul 2018-2022, 92,8% din voturile valabil exprimate fiind în favoarea candidatului.

La moment de bilanț al anului trecut, președintele CECCAR a declarat, făcând o retrospectivă a celor trei ani de mandat (reamintim că prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova a fost ales președinte al Consiliului Superior al CECCAR în luna octombrie 2014, în cadrul Conferinței Naționale Extraordinare a Corpului): „După cum știți, am parcurs o perioadă destul de agitată, însă am avut surpriza foarte plăcută să întâlnesc o echipă extraordinară. Colegii din Biroul Permanent, din Consiliul Superior, președinții de filială, toți colegii ați înțeles demersurile noastre de intrare în normalitate. Fără suportul tuturor nu am fi reușit să facem schimbările necesare. Am început un drum destul de greu: o structură care necesita îmbunătățiri, atât din punctul de vedere al organizării, cât și din cel al reglementărilor, relații deficitare de comunicare cu instituțiile statului. Dar cu perseverență, cu implicare și dăruire am reușit să ajungem unde suntem astăzi.

Aș vrea să punctez câteva lucruri pe care am reușit să le realizăm. Primul este îmbunătățirea serviciilor către membri, pentru că reprezintă principalul nostru obiectiv, ca organism profesional. Și aici mă refer la partea de formare profesională, la partea de comunicare, socializare, de reglementări interne, care de multe ori ne creau probleme. Am făcut pași în această direcție, însă mai sunt încă foarte multe de făcut. Avem de revizuit aproape toate standardele, Regulamentul auditului de calitate. La toate acestea se lucrează deja și sperăm ca împreună să le putem creiona astfel încât viața noastră, ca membri ai CECCAR, să fie mult mai ușoară.

Un alt aspect pe care am pus accentul a fost îmbunătățirea relațiilor cu autoritățile de reglementare. Astăzi avem un dialog bun cu Ministerul Finanțelor Publice, ANAF, Ministerul Justiției. Acestea sunt semne că lucrurile se îndreaptă spre direcția bună. Suntem prezenți în grupurile de lucru ale MFP, avem întâlniri periodice cu reprezentanți ai ministerului.

După cum ați observat, ne-am axat pe identificarea în timp real a tuturor modificărilor legislative și punerea lor în dezbatere. Am avut multe puncte de vedere transmise instituțiilor abilitate, care au fost luate în calcul. Consider foarte important faptul că la nivelul ANAF este luată în calcul modificarea Formularului 010, cu declararea modului de organizare a contabilității. Toate noutățile legislative le puteți consulta pe site-ul CECCAR, la rubrica Legislație. Veți găsi acolo atât proiectele de acte normative care sunt în dezbatere publică – și ne dorim ca la fiecare act care este în dezbatere publică să primim feedback de la dumneavoastră –, cât și actele normative care sunt publicate și care au incidență asupra profesiei sau activității mediului de afaceri, pentru că trebuie să fim la curent cu tot ceea ce se întâmplă”.

Cu referire la serviciile pe care CECCAR le oferă membrilor, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova a menționat că „întreprindem toate demersurile necesare pentru a ne alinia serviciile oferite membrilor la cerințele erei digitale. La începutul acestui an am lansat o nouă platformă de raportare. Au existat câteva probleme din cauza estimării eronate privind timpul necesar realizării, platforma fiind foarte complexă, dar ne exprimăm convingerea că aceasta va ușura viața tuturor. La anul, pe lângă varianta online, va exista obligatoriu fișierul pdf inteligent care va fi depus la CECCAR, astfel încât toate preluările în baza de date să se facă în timp real. De asemenea, am dezvoltat și testăm o platformă cu fișa personală a fiecărui membru – fiecare utilizator va avea username și parole unice, care vor permite accesul la toate resursele informatice online pe care Corpul le va dezvolta. Veți avea acces la situația cotizațiilor, situația cursurilor, opțiunile de curs. De asemenea, dorim ca pentru fiecare membru să facem o pagină de prezentare și, bineînțeles, să renunțăm la acele carnete vechi, să facem o nouă legitimație, cu cod de bare sau cu QR code, astfel încât orice potențial client să poată obține foarte ușor informații profesionale despre dumneavoastră. Sigur, datele personale vor putea fi accesate doar cu username și parolă. De asemenea, la conferința de la Brașov, din ianuarie, am promis că dezvoltăm o platformă de consultanță. Aceasta este în curs de finalizare și îi vom anunța lansarea după Sărbătorile Pascale. Va fi disponibilă pe domeniul qa.ceccar.ro (questions & answers). Colaboratori consultanți vor răspunde întrebărilor dumneavoastră adresate prin intermediul acestei platforme, care sperăm să fie foarte utilă pentru membrii CECCAR. Totodată, aceasta va funcționa și pe sistemul forum, sub coordonarea unui consultant, pentru că și dezbaterile între colegi sunt foarte utile. Totodată, revista Contabilitatea, expertiza și auditul afacerilor va fi online începând cu numărul viitor, accesul fiind permis la fel, cu username și parolă. Iată că încercăm să venim cât mai aproape de dumneavoastră, adaptând serviciile noastre cerințelor erei digitale, încercând astfel să vă oferim sprijinul de care aveți nevoie.

De asemenea, ne-am aplecat în această perioadă asupra îmbunătățirii relațiilor cu mediul de afaceri, și aici menționez colaborarea foarte bună cu UGIR și CNIPMMR”.

Cu privire la măsurile pe care CECCAR le are în vedere pentru eliminarea concurenței neloiale din piață, președintele Corpului a precizat că se va colabora atât cu ONRC, cât și cu celelalte organisme profesionale (CAFR și CCF) care reglementează activitățile profesionale desfășurate în baza codului CAEN 6920, astfel încât în cel mai scurt timp rezultatele să fie vizibile.

„Am început diversificarea modului de formare profesională, așa cum ați văzut la filiala București. Ne dorim ca seminarele gratuite să fie seminare profesionale cu recunoaștere de ore de formare profesională, astfel încât această formare să nu se mai facă strict în cadrul cursurilor PNDPC. Astfel de seminare aduc informații foarte utile profesioniștilor contabili și ne ajută și pe noi să creionăm punctele de vedere transmise instituțiilor de reglementare cu privire la proiectele de acte normative cu incidență în activitatea pe care noi o desfășurăm. Am reușit să atragem lectori care, o dovedesc feedbackurile, sunt foarte apreciați de dumneavoastră, iar acest proces va continua. Ne dorim ca lectorii să fie specialiști care au atât abilități didactice, pentru acuratețe în transmiterea informațiilor, cât și experiență practică, pentru a veni în sprijinul activității desfășurate de dumneavoastră”, a mai declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova.

Cum este de așteptat la orice moment de bilanț, planurile de viitor ocupă un loc foarte important, și aici subliniem faptul că în discursul rostit în cadrul Conferinței Naționale, președintele Consiliului Superior al CECCAR a enunțat că se are în vedere schimbarea Legii contabilității în sensul revenirii acesteia la forma care exista până în 2007, pentru organizarea și ținerea contabilității, forma actuală referindu-se la organizarea și conducerea contabilității. De asemenea, cu privire la cadrul legislativ, domnia sa a menționat necesitatea modificării reglementărilor în domeniu, făcând trimitere la recenta modificare a legii avocaților care a dat dreptul Uniunii Barourilor să stabilească tarife unice. „Din punctul meu de vedere este obligatoriu ca măcar pentru serviciile care țin de serviciul judiciar să nu se refuze o modificare în acest sens, pentru că s-ar face o discriminare. Și noi, ca experți contabili judiciari, suntem parte a sistemului judiciar, așa cum sunt și avocații”, a adăugat președintele CECCAR.

„Îmi doresc pentru noi, profesioniștii contabili membri CECCAR, să avem același statut cu cel al colegilor noștri din Franța, din Italia, din Germania: să fim mâna dreaptă a antreprenorului, omul fără de care să nu se ia decizii într-o companie. Acest lucru depinde și de noi, fiind necesar să ne lărgim aria competențelor pe care le deținem, să înțelegem că vremea serviciilor tradiționale a cam trecut. Automatizările au preluat o mare parte dintre activitățile pe care noi le făceam înainte. Nu trebuie să ne rezumăm la a preda clientului o balanță și o declarație. Trebuie să înțelegem că pentru el mult mai util este să îi creăm un tablou de bord și să îi furnizăm acele informații care să îl ajute în gestiunea afacerii sale”, a mai declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, cu ocazia Conferinței Naționale a CECCAR.

Gabriel Radu - președintele Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR)Președintele Camerei Auditorilor Financiari din România, Gabriel Radu, a luat cuvântul în calitate de invitat în cadrul ședinței, declarând: „Este o onoare pentru mine să fiu astăzi alături de dumneavoastră. Așa cum am spus de fiecare dată, la origine sunt contabil. Am iubit această profesie și o iubesc. Vreau să vă spun cu sufletul foarte deschis că sunt mândru că fac parte din această comunitate. Au fost perioade ușoare, au fost perioade mai grele, în care profesiile de expert contabil și contabil autorizat au rămas acolo unde le este locul la nivel economic. Din partea Consiliului CAFR vă transmit un mesaj de deschidere, de conlucrare și, nu în ultimul rând, de parteneriat. Acest parteneriat, care a început în urmă cu mai bine de un an, s-a materializat vizibil pentru dumneavoastră într-o serie de proiecte, iar multe dintre ele urmează să apară. Așa cum spunea și domnul președinte (al CECCAR – n.r.) suntem preocupați să venim către dumneavoastră cu informații, să ajutăm membrii și, cel mai important, să lucrăm pentru membri. Vă felicit pentru tot ceea ce faceți! Multe lucruri, inclusiv bune practici, le-am preluat de la dumneavoastră. Mult succes în lucrări, multă forță de muncă!”.

Lucrările Conferinței Naționale a CECCAR s-au desfășurat în conformitate cu ordinea de zi, reamintind că au fost supuse atenției și aprobării participanților documente referitoare la activitatea economico-financiară a CECCAR. De asemenea, au fost adoptate Programul de activitate al CECCAR pentru anul 2017, politicile de gestiune financiară, bugetul de venituri și cheltuieli și bugetul activității de investiții pentru anul în curs, Raportul Comisiei Superioare de Disciplină, Raportul privind Adunările generale desfășurate la nivelul filialelor, Raportul privind alegerile pentru funcțiile de președinți ai consiliilor filialelor, informarea privind structura Organigramei Corpului la nivel central, lista pentru acordarea titlurilor de „Președinte de onoare”,  „Expert contabil de onoare”, „Contabil autorizat de onoare”. Totodată, s-au desfășurat alegeri pentru completarea Comisiei Superioare de Disciplină și a Comisiei de cenzori. S-a validat, de asemenea, Hotărârea Consiliului Superior al CECCAR nr. 17/389 din 2017.

În finalul reuniunii, au avut loc discuții și s-au formulat propuneri pe marginea materialelor prezentate.

PROFESIA CONTABILĂ

În proiect, noi reglementări privind constituirea și utilizarea Fondului de garantare

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) intenționează să modifice Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 200/2006 privind constituirea și utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale, aprobate prin HG nr. 1.850/2006.

În acest sens, a fost elaborat un proiect de hotărâre, publicat pe site-ul instituției, pentru consultare. Proiectul are în vedere modificarea alin. (1) al art. 5 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 200/2006 în sensul că – potrivit Notei de fundamentare a actului normativ – „creanțele salariale prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. a), c), d) și e) din lege sunt aferente perioadei de 3 luni prevăzute la art. 15 alin. (1) din lege, lucrate anterior datei la care se solicită acordarea drepturilor”.

De asemenea, prin proiectul de hotărâre a Guvernului se dispune și modificarea în mod corespunzător a Anexei nr. 2 la normele metodologice.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Aplicarea prevederilor referitoare la scăderea cheltuielilor cu educația timpurie din impozite

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor (MF) a elaborat un proiect de OUG privind unele măsuri fiscale, în vederea instituirii unei proceduri de aplicare a prevederilor referitoare la scăderea din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate, a sumelor reprezentând cheltuieli cu educația timpurie care depășesc impozitul pe profit datorat, care au fost în vigoare până la 1 aprilie 2021. „Luând în considerare faptul că termenul de declarare a impozitului pe profit aferent perioadei ianuarie – martie 2021 este până la 25 aprilie 2021, este necesară reglementarea acestei proceduri până la această dată. Lipsa unei proceduri de aplicare a prevederilor referitoare la scăderea cheltuielilor cu educația timpurie din alte impozite decât impozitul pe profit ar avea drept consecință: neaplicarea acestor prevederi legale și afectarea financiară a contribuabililor care au efectuat astfel de cheltuieli; neelaborarea legislației secundare pentru implementarea administrativă a procedurii. Nepromovarea procedurii ar avea consecințe negative, în sensul în care, pentru impozitele vizate vor fi aplicate, după data de 25 aprilie 2021, regulile generale de stingere a obligațiilor bugetare, ceea ce ar conduce la lipsirea contribuabilului de beneficiul legii”, precizează inițiatorii, în Nota de fundamentare a actului normativ.

În acest context, prin proiect, MF propune instituirea unei declarații de regularizare pentru scăderea sumei reprezentând cheltuieli cu educația timpurie care depășește impozitul pe profit datorat, în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate. Modelul, conținutul și modalitatea de depunere și gestionare a declarației de regularizare se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

Termenele de depunere a acestei declarații se stabilesc prin raportare la termenele de declarare a impozitului pe profit, potrivit art. 41 și 42 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Se propune ca suma care depășește impozitul pe profit datorat să se scadă, în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate, cu data scadenței acestora, declarate în Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, în decontul de TVA, respectiv în declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat, care au același termen de depunere cu cel al declarației prin care s-a efectuat scăderea acestor cheltuieli din impozitul pe profit datorat. De asemenea, se propune ca în cazul declarării trimestriale a impozitului pe salarii, scăderea să se efectueze numai din impozitul aferent ultimei luni din trimestru.

În situația în care termenul de depunere a declarației prin care s-a efectuat scăderea acestor cheltuieli din impozitul pe profit datorat nu coincide cu termenul de depunere a Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate și/sau a decontului de TVA (în cazul contribuabililor care depun trimestrial aceste declarații), suma care depășește impozitul pe profit datorat nu poate fi scăzută din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați și/sau din taxa pe valoarea adăugată datorată, urmând să se scadă din accizele datorate, după caz.   

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 12 aprilie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Noul plan al SUA privind reforma fiscală corporativă internațională

SUA au trimis noi propuneri către țările implicate în negocierile privind cadrul fiscal internațional la nivelul OCDE. Propunerile vizează impozitarea celor mai mari multinaționale din lume care realizează venituri de peste 20 de miliarde de dolari pe an în țările în care își vând bunurile sau serviciile. Potrivit estimărilor SUA, propunerile s-ar aplica pentru aproximativ 100 de multinaționale la nivel global. Documentul trimis către OCDE relevă că SUA „nu pot accepta niciun rezultat care este discriminatoriu la adresa companiilor americane”, această declarație având rolul de a clarifica că intenția SUA este ca abordarea propusă să înlocuiască propunerea actuală a OCDE de a viza serviciile digitale automatizate și companiile orientate spre consumatori. Benjamin Angel (directorul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală a Comisiei Europene) a declarat că următoarele luni vor fi critice pentru negocieri și că propunerea Statelor Unite va fi analizată în detaliu de Comisia Europeană. La începutul săptămânii trecute, Janet Yellen (secretarul trezoreriei SUA) a reafirmat că SUA sunt în favoarea unei posibile rate de impozitare corporativă minimă globală de 21%. Cu toate acestea, Paschal Donohoe, ministrul de finanțe al Irlandei și președintele Eurogroup, și-a exprimat îndoielile cu privire la aceste propuneri, subliniind rolul pe care îl are concurența fiscală legală.

Subcomisia FISC: Dezbateri cu Bundestag și Curtea de Conturi Europeană

Săptămâna aceasta, subcomisia FISC din cadrul Parlamentului European va organiza două dezbateri pe subiecte de actualitate la nivelul UE. Astfel, marți, 13 aprilie, reprezentanții partidelor politice din cadrul Parlamentului European și ai Comitetului financiar, structură a  Bundestag, vor discuta raportul INI al Parlamentului European referitor la Impozitarea economiei digitale: negocierile OCDE, domiciliul fiscal al întreprinderilor digitale și o posibilă taxă digitală europeană, întocmit de raportorii Andreas Schwab și Martin Hlaváček, și raportul intitulat Redirecționarea trilioanelor – un sistem financiar sustenabil care să faciliteze o transformare majoră, material redactat de Comisia pentru sustenabilitate financiară a guvernului federal german. Al doilea eveniment este programat miercuri, 14 aprilie, și este organizat de subcomisia FISC în colaborare cu CCE. Cu acest prilej, directorul Camerei a IV-a a CCE, Ioanna Metaxopoulou, va prezenta raportul special întocmit de Curtea de Conturi Europeană  intitulat Schimbul de informații fiscale în UE: o fundație solidă, fisuri în punerea în aplicare.

Avertisment CCE: Armonizarea insuficientă a controalelor vamale afectează interesele financiare ale UE

Curtea de Conturi Europeană (CCE) a publicat, la 30 martie, un raport special în care evaluează aplicarea uniformă a controalelor vamale de către statele membre. Documentul pune accentul pe faptul că autoritățile vamale ale statelor membre joacă un rol esențial în găsirea unui echilibru între nevoia de a facilita comerțul (prin proceduri de import mai rapide și omogene) și necesitatea de a aplica controale vamale. CCE a remarcat că Decizia de punere în aplicare a criteriilor și standardelor pentru riscuri financiare („Decizia CRF”), adoptată de Comisia Europeană în 2018, nu a fost suficient de bine concepută pentru a asigura armonizarea modului în care statele membre selectează importurile în vederea efectuării de controale. Mai mult decât atât, statele membre implementează diferit cadrul pentru riscuri financiare în domeniul vamal. CCE recomandă Comisiei să îmbunătățească aplicarea uniformă a controalelor vamale și să dezvolte și să implementeze o veritabilă capacitate de analiză și de coordonare la nivelul UE.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

Din motive tehnice, emisia CECCAR FM poate suferi întreruperi.

 

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere!