Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința Națională a CECCAR. Prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, reales în funcția de președinte al Consiliului Superior al CECCAR, cu 93% din voturile valabil exprimate

Radio CECCAR FM

Profesioniști contabili, reprezentanți ai conducerii filialelor și ai conducerii centrale s-au reunit, la 8 aprilie a.c., la București, cu ocazia Conferinței Naționale a CECCAR.

Lucrările Conferinței, desfășurate conform reglementărilor în vigoare, au fost structurate în 19 puncte înscrise pe ordinea de zi referitoare la activitatea desfășurată de CECCAR în 2016, precum și la obiectivele prevăzute pentru anul în curs.

Cu acest prilej s-au reconfirmat încrederea și susținerea manifestate de membrii CECCAR față de activitatea desfășurată de organismul profesional, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova fiind reales în funcția de președinte al Consiliului Superior al CECCAR pentru mandatul 2018-2022, 92,8% din voturile valabil exprimate fiind în favoarea candidatului.

La moment de bilanț al anului trecut, președintele CECCAR a declarat, făcând o retrospectivă a celor trei ani de mandat (reamintim că prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova a fost ales președinte al Consiliului Superior al CECCAR în luna octombrie 2014, în cadrul Conferinței Naționale Extraordinare a Corpului): „După cum știți, am parcurs o perioadă destul de agitată, însă am avut surpriza foarte plăcută să întâlnesc o echipă extraordinară. Colegii din Biroul Permanent, din Consiliul Superior, președinții de filială, toți colegii ați înțeles demersurile noastre de intrare în normalitate. Fără suportul tuturor nu am fi reușit să facem schimbările necesare. Am început un drum destul de greu: o structură care necesita îmbunătățiri, atât din punctul de vedere al organizării, cât și din cel al reglementărilor, relații deficitare de comunicare cu instituțiile statului. Dar cu perseverență, cu implicare și dăruire am reușit să ajungem unde suntem astăzi.

Aș vrea să punctez câteva lucruri pe care am reușit să le realizăm. Primul este îmbunătățirea serviciilor către membri, pentru că reprezintă principalul nostru obiectiv, ca organism profesional. Și aici mă refer la partea de formare profesională, la partea de comunicare, socializare, de reglementări interne, care de multe ori ne creau probleme. Am făcut pași în această direcție, însă mai sunt încă foarte multe de făcut. Avem de revizuit aproape toate standardele, Regulamentul auditului de calitate. La toate acestea se lucrează deja și sperăm ca împreună să le putem creiona astfel încât viața noastră, ca membri ai CECCAR, să fie mult mai ușoară.

Un alt aspect pe care am pus accentul a fost îmbunătățirea relațiilor cu autoritățile de reglementare. Astăzi avem un dialog bun cu Ministerul Finanțelor Publice, ANAF, Ministerul Justiției. Acestea sunt semne că lucrurile se îndreaptă spre direcția bună. Suntem prezenți în grupurile de lucru ale MFP, avem întâlniri periodice cu reprezentanți ai ministerului.

După cum ați observat, ne-am axat pe identificarea în timp real a tuturor modificărilor legislative și punerea lor în dezbatere. Am avut multe puncte de vedere transmise instituțiilor abilitate, care au fost luate în calcul. Consider foarte important faptul că la nivelul ANAF este luată în calcul modificarea Formularului 010, cu declararea modului de organizare a contabilității. Toate noutățile legislative le puteți consulta pe site-ul CECCAR, la rubrica Legislație. Veți găsi acolo atât proiectele de acte normative care sunt în dezbatere publică – și ne dorim ca la fiecare act care este în dezbatere publică să primim feedback de la dumneavoastră –, cât și actele normative care sunt publicate și care au incidență asupra profesiei sau activității mediului de afaceri, pentru că trebuie să fim la curent cu tot ceea ce se întâmplă”.

Cu referire la serviciile pe care CECCAR le oferă membrilor, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova a menționat că „întreprindem toate demersurile necesare pentru a ne alinia serviciile oferite membrilor la cerințele erei digitale. La începutul acestui an am lansat o nouă platformă de raportare. Au existat câteva probleme din cauza estimării eronate privind timpul necesar realizării, platforma fiind foarte complexă, dar ne exprimăm convingerea că aceasta va ușura viața tuturor. La anul, pe lângă varianta online, va exista obligatoriu fișierul pdf inteligent care va fi depus la CECCAR, astfel încât toate preluările în baza de date să se facă în timp real. De asemenea, am dezvoltat și testăm o platformă cu fișa personală a fiecărui membru – fiecare utilizator va avea username și parole unice, care vor permite accesul la toate resursele informatice online pe care Corpul le va dezvolta. Veți avea acces la situația cotizațiilor, situația cursurilor, opțiunile de curs. De asemenea, dorim ca pentru fiecare membru să facem o pagină de prezentare și, bineînțeles, să renunțăm la acele carnete vechi, să facem o nouă legitimație, cu cod de bare sau cu QR code, astfel încât orice potențial client să poată obține foarte ușor informații profesionale despre dumneavoastră. Sigur, datele personale vor putea fi accesate doar cu username și parolă. De asemenea, la conferința de la Brașov, din ianuarie, am promis că dezvoltăm o platformă de consultanță. Aceasta este în curs de finalizare și îi vom anunța lansarea după Sărbătorile Pascale. Va fi disponibilă pe domeniul qa.ceccar.ro (questions & answers). Colaboratori consultanți vor răspunde întrebărilor dumneavoastră adresate prin intermediul acestei platforme, care sperăm să fie foarte utilă pentru membrii CECCAR. Totodată, aceasta va funcționa și pe sistemul forum, sub coordonarea unui consultant, pentru că și dezbaterile între colegi sunt foarte utile. Totodată, revista Contabilitatea, expertiza și auditul afacerilor va fi online începând cu numărul viitor, accesul fiind permis la fel, cu username și parolă. Iată că încercăm să venim cât mai aproape de dumneavoastră, adaptând serviciile noastre cerințelor erei digitale, încercând astfel să vă oferim sprijinul de care aveți nevoie.

De asemenea, ne-am aplecat în această perioadă asupra îmbunătățirii relațiilor cu mediul de afaceri, și aici menționez colaborarea foarte bună cu UGIR și CNIPMMR”.

Cu privire la măsurile pe care CECCAR le are în vedere pentru eliminarea concurenței neloiale din piață, președintele Corpului a precizat că se va colabora atât cu ONRC, cât și cu celelalte organisme profesionale (CAFR și CCF) care reglementează activitățile profesionale desfășurate în baza codului CAEN 6920, astfel încât în cel mai scurt timp rezultatele să fie vizibile.

„Am început diversificarea modului de formare profesională, așa cum ați văzut la filiala București. Ne dorim ca seminarele gratuite să fie seminare profesionale cu recunoaștere de ore de formare profesională, astfel încât această formare să nu se mai facă strict în cadrul cursurilor PNDPC. Astfel de seminare aduc informații foarte utile profesioniștilor contabili și ne ajută și pe noi să creionăm punctele de vedere transmise instituțiilor de reglementare cu privire la proiectele de acte normative cu incidență în activitatea pe care noi o desfășurăm. Am reușit să atragem lectori care, o dovedesc feedbackurile, sunt foarte apreciați de dumneavoastră, iar acest proces va continua. Ne dorim ca lectorii să fie specialiști care au atât abilități didactice, pentru acuratețe în transmiterea informațiilor, cât și experiență practică, pentru a veni în sprijinul activității desfășurate de dumneavoastră”, a mai declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova.

Cum este de așteptat la orice moment de bilanț, planurile de viitor ocupă un loc foarte important, și aici subliniem faptul că în discursul rostit în cadrul Conferinței Naționale, președintele Consiliului Superior al CECCAR a enunțat că se are în vedere schimbarea Legii contabilității în sensul revenirii acesteia la forma care exista până în 2007, pentru organizarea și ținerea contabilității, forma actuală referindu-se la organizarea și conducerea contabilității. De asemenea, cu privire la cadrul legislativ, domnia sa a menționat necesitatea modificării reglementărilor în domeniu, făcând trimitere la recenta modificare a legii avocaților care a dat dreptul Uniunii Barourilor să stabilească tarife unice. „Din punctul meu de vedere este obligatoriu ca măcar pentru serviciile care țin de serviciul judiciar să nu se refuze o modificare în acest sens, pentru că s-ar face o discriminare. Și noi, ca experți contabili judiciari, suntem parte a sistemului judiciar, așa cum sunt și avocații”, a adăugat președintele CECCAR.

„Îmi doresc pentru noi, profesioniștii contabili membri CECCAR, să avem același statut cu cel al colegilor noștri din Franța, din Italia, din Germania: să fim mâna dreaptă a antreprenorului, omul fără de care să nu se ia decizii într-o companie. Acest lucru depinde și de noi, fiind necesar să ne lărgim aria competențelor pe care le deținem, să înțelegem că vremea serviciilor tradiționale a cam trecut. Automatizările au preluat o mare parte dintre activitățile pe care noi le făceam înainte. Nu trebuie să ne rezumăm la a preda clientului o balanță și o declarație. Trebuie să înțelegem că pentru el mult mai util este să îi creăm un tablou de bord și să îi furnizăm acele informații care să îl ajute în gestiunea afacerii sale”, a mai declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, cu ocazia Conferinței Naționale a CECCAR.

Gabriel Radu - președintele Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR)Președintele Camerei Auditorilor Financiari din România, Gabriel Radu, a luat cuvântul în calitate de invitat în cadrul ședinței, declarând: „Este o onoare pentru mine să fiu astăzi alături de dumneavoastră. Așa cum am spus de fiecare dată, la origine sunt contabil. Am iubit această profesie și o iubesc. Vreau să vă spun cu sufletul foarte deschis că sunt mândru că fac parte din această comunitate. Au fost perioade ușoare, au fost perioade mai grele, în care profesiile de expert contabil și contabil autorizat au rămas acolo unde le este locul la nivel economic. Din partea Consiliului CAFR vă transmit un mesaj de deschidere, de conlucrare și, nu în ultimul rând, de parteneriat. Acest parteneriat, care a început în urmă cu mai bine de un an, s-a materializat vizibil pentru dumneavoastră într-o serie de proiecte, iar multe dintre ele urmează să apară. Așa cum spunea și domnul președinte (al CECCAR – n.r.) suntem preocupați să venim către dumneavoastră cu informații, să ajutăm membrii și, cel mai important, să lucrăm pentru membri. Vă felicit pentru tot ceea ce faceți! Multe lucruri, inclusiv bune practici, le-am preluat de la dumneavoastră. Mult succes în lucrări, multă forță de muncă!”.

Lucrările Conferinței Naționale a CECCAR s-au desfășurat în conformitate cu ordinea de zi, reamintind că au fost supuse atenției și aprobării participanților documente referitoare la activitatea economico-financiară a CECCAR. De asemenea, au fost adoptate Programul de activitate al CECCAR pentru anul 2017, politicile de gestiune financiară, bugetul de venituri și cheltuieli și bugetul activității de investiții pentru anul în curs, Raportul Comisiei Superioare de Disciplină, Raportul privind Adunările generale desfășurate la nivelul filialelor, Raportul privind alegerile pentru funcțiile de președinți ai consiliilor filialelor, informarea privind structura Organigramei Corpului la nivel central, lista pentru acordarea titlurilor de „Președinte de onoare”,  „Expert contabil de onoare”, „Contabil autorizat de onoare”. Totodată, s-au desfășurat alegeri pentru completarea Comisiei Superioare de Disciplină și a Comisiei de cenzori. S-a validat, de asemenea, Hotărârea Consiliului Superior al CECCAR nr. 17/389 din 2017.

În finalul reuniunii, au avut loc discuții și s-au formulat propuneri pe marginea materialelor prezentate.

PROFESIA CONTABILĂ

Unlock your future: Be a next-generation accountant!

Radio CECCAR FM

Miercuri, 21 martie, CECCAR a participat, în calitate de partener educațional, la proiectul Stagiul de practică, derulat de ASCIG – Asociația Studenților în Contabilitate și Informatică de Gestiune din cadrul Academiei de Studii Economice București (ASE).  

Evenimentul cu tema It`s your career, choose smart! a reunit studenți din anul II ai Facultății de Contabilitate și Informatică de Gestiune din cadrul ASE a oferit un mix de informații teoretice și exemple practice, punându-i pe studenți față în față cu realitățile, cu provocările și oportunitățile cu care se confruntă profesioniștii din domeniul financiar-contabil. Studenții au jucat, pe rând, rolul profesionistului contabil, rolul antreprenorului, rolul unei instituții bancare pentru a înțelege cât mai bine care sunt principiile care guvernează profesia, care sunt nevoile mediului de afaceri și cum ei, în calitate de viitori profesioniști contabili, pot fi fit for future pentru a răspunde cât mai eficient viitoarelor provocări.

Primii pași pentru a deveni expert contabil, avantajele obținerii acestei calificări profesionale pentru a avea o carieră de succes, cum poți utiliza tehnologiile moderne, inclusiv AI, în domeniul financiar-contabil au fost printre subiectele abordate de conf. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR. „Într-o eră în care digitalizarea transformă domeniul financiar-contabil, este esențial să înțelegi conceptele de contabilitate înainte de a le aplica, să înveți să îți folosești eficient raționamentul profesional, pentru că asta face diferența dintre un contabil și un profesionist contabil”, a subliniat vicepreședintele CECCAR. Studenților le-au fost dezvăluite misterele unei ramuri fascinante a profesiei contabile: contabilitatea criminalistică. Alegând calea contabilității, își pot sculpta destinul ca „detectivi financiari”, maeștri în arta de a dezlega secretele celor mai ascunse fraude financiare. În acest teatru al securității economice, ei pot juca rolul crucial al specialiștilor care aduc în lumina dreptății faptele celor ce se ascund în umbra infracțiunilor. Exemplul emblematic al lui Al Capone, căzut nu sub greutatea crimelor, ci prins în capcana situațiilor financiare neconforme cu realitatea, servește drept memento că, într-o lume în care adevărul este adesea ascuns, profesioniștii contabili specializați în contabilitate criminalistică sunt farurile ce ghidează corabia justiției spre portul adevărului.

La eveniment a participat și Ionuț Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II, care le-a expus studenților motivul pentru care a ales profesia contabilă, vorbindu-le și despre rolul important pe care îl are stagiul CECCAR în echiparea viitorilor profesioniști contabili cu aptitudinile și competențele de care au nevoie pentru a deveni next-generation accountants, pentru a reuși să își construiască o carieră de succes în domeniul financiar-contabil. „Am terminat facultatea ca șef de promoție și performanța mea a fost răsplătită de CECCAR cu un voucher care mi-a asigurat înscrierea gratuită la Examenul de acces. M-am pregătit pentru examen studiind intens Ghidul editat de CECCAR, pe care l-am parcurs de patru ori și care m-a ajutat să clarific și să îmi însușesc mai bine informațiile dobândite în timpul facultății. Cu pregătirea adecvată, șansele de reușită la examen sunt foarte mari. Lucrez într-o societate de profil și stagiul mă ajută să înțeleg mai bine activitatea specifică profesiei, să iau decizii informate”, le-a spus Ionuț Bogdan Țocu studenților.

Nu în ultimul rând, tinerii studenți interesați să-și înceapă aventura profesională în domeniul financiar-contabil au fost încurajați să-și creeze cont pe platforma de job-matching dezvoltată de CECCAR – jobyx.ro –, să-și publice CV-ul și să aplice pentru joburi sau programe de internship în cadrul unor companii autorizate să desfășoare servicii în acest domeniu.

Vrei să urmezi o carieră într-un domeniu care îți oferă numeroase oportunități de dezvoltare? Fă pasul decisiv pentru cariera ta și alege o profesie fit for future!Detalii despre examenul de acces sunt disponibile pe site-ul CECCAR, în rubrica dedicată accesului la profesie.

It`s your career, choose SMART!

Galerie foto

Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Continuare

ECONOMIE

„Viitorul profesiei contabile este indisolubil legat de capacitatea noastră de a ne adapta și de a inova”. Interviu cu Elena-Ecaterina Chivu, Președintele Consiliului superior al CECCAR

Radio CECCAR FM

Revista CECCAR Business Magazine: În calitate de președinte al Consiliului superior al CECCAR, cum vedeți evoluția profesiei contabile în contextul actual?

Elena-Ecaterina Chivu: Profesia contabilă traversează o perioadă de transformare profundă, marcând o evoluție de la un rol tradițional de creator al informației financiare, către un partener strategic în decizia de afaceri. Digitalizarea, globalizarea și schimbările modelelor de afaceri impun o adaptare rapidă și eficientă. Profesioniștii contabili sunt astăzi consilieri de încredere ai antreprenorilor, capabili să ofere soluții integrate și să contribuie activ la dezvoltarea sustenabilă a afacerilor, a economiei.

RCBM: Care sunt principalele provocări pe care le întâmpină profesia contabilă?

ECC: Fără îndoială, digitalizarea reprezintă o provocare majoră, dar și o oportunitate. Automatizarea proceselor și integrarea tehnologiilor avansate, cum ar fi inteligența artificială, necesită noi competențe și o înțelegere profundă a impactului tehnologic asupra afacerilor. De asemenea, conformarea cu reglementările în continuă schimbare și asigurarea transparenței și integrității informațiilor financiare sunt esențiale în consolidarea încrederii publice în profesie.

RCBM: Cum răspunde CECCAR acestor provocări și care sunt inițiativele principale pentru susținerea membrilor săi?

ECC: CECCAR este profund angajat în susținerea membrilor săi prin programe de educație continuă, care acoperă cele mai recente tendințe și tehnologii. Organizăm seminare și cursuri dedicate digitalizării și inovației în contabilitate. În plus, colaborăm strâns cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru a ne asigura că vocea profesioniștilor contabili este auzită în procesul legislativ, contribuind, astfel, la elaborarea unui cadru normativ echitabil și eficient.

RCBM: Care sunt perspectivele profesiei contabile? Unde vedeți cea mai mare oportunitate de creștere și inovare?

ECC: Viitorul profesiei contabile este indisolubil legat de capacitatea noastră, a profesioniștilor contabili, de a ne adapta și de a inova. Văd o oportunitate semnificativă în domeniul consultanței financiare, unde experții contabili pot juca un rol definitoriu în orientarea strategică a companiilor. De asemenea, contabilitatea sustenabilă și raportarea non-financiară reprezintă domenii emergente, esențiale pentru promovarea unui viitor sustenabil. Prin urmare, accentul pe dezvoltarea competențelor în aceste arii este esențial.

RCBM: În final, un mesaj pentru membrii CECCAR și pentru comunitatea largă a profesioniștilor contabili.

ECC: Profesia contabilă este la răscruce de drumuri, iar viitorul este plin de oportunități pentru cei pregătiți să le fructifice. Încurajez fiecare membru CECCAR să investească în dezvoltarea profesională continuă și să fie deschis la nou. Împreună, avem puterea de a modela viitorul profesiei contabile, contribuind la o economie mai transparentă, eficientă și sustenabilă. Este un moment extraordinar să fii parte a acestei profesii dinamice și esențiale!

Profit de această ocazie pentru a aminti de un moment important – publicarea ediției cu numărul 400 a revistei CECCAR Business Magazine. Această realizare semnificativă este o mărturie a angajamentului nostru continuu față de profesionalism și inovație. Revista a fost și continuă să fie o sursă importantă de informații, analize și perspective care îmbogățesc comunitatea profesională contabilă, susțin dezvoltarea continuă a membrilor noștri și vin în sprijinul mediului de afaceri. Această ediție aniversară ne reamintește de călătoria impresionantă pe care am parcurs-o împreună în cei 8 ani de la lansarea revistei și ne inspiră să privim cu încredere și entuziasm către viitor. Felicitări tuturor celor implicați în realizarea și susținerea revistei de-a lungul anilor și le mulțumesc tuturor membrilor comunității noastre pentru contribuția esențială la succesul continuu al CECCAR Business Magazine. Să continuăm, împreună, această călătorie de cunoaștere, inovație și profesionalism!

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința ETAF, 17 aprilie 2024

Radio CECCAR FM

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistem fiscal al UE.

Datorită apropierii lor de companii, consilierii fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.

Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.

Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Program:

13:30 – Discurs introductiv și prezentarea manifestului ETAF de către președintele ETAF, Philippe Arraou

13:45 – Primul panel de discuții: Ce politici fiscale vor fi aplicate în cadrul următoarei Comisii Europene?

14:55 – Al doilea panel de discuții: Perspective viitoare pentru consilierii fiscali din UE

15:55 – Observații finale prezentate de Philippe Arraou, președintele ETAF

Vorbitori confirmați:

  • Benjamin Angel, director Impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare, DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene;
  • Panayiotis Nicolaides, director de cercetare, Observatorul fiscal al UE;
  • Sean Bray, director de politici europene, Tax Foundation Europe;
  • Bart Van Coile, președinte, Institutul belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA);
  • Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR);
  • Elodie Lamer, jurnalist fiscal, Tax Notes.

Mai mulți vorbitori vor fi anunțați în curând!

Conferința va fi transmisă în direct și va beneficia de interpretare simultană în limbile română, engleză și germană.

Pentru a vă înregistra la eveniment, accesați acest link.

Continuare

Trending