Suntem și pe

PROFESIA CONTABILĂ

O nouă variantă a proiectului de Ordonanță a Guvernului privind plata defalcată a TVA. Implicarea CECCAR

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a anunțat că a adus o serie de modificări proiectului inițial de Ordonanță a Guvernului privind plata defalcată a TVA, ca urmare a consultărilor publice cu mediul de afaceri și organismele profesionale, inclusiv în cadrul Comisiei de dialog social. Cele mai importante modificări aduse proiectului inițial sunt sintetizate astfel:

● se amână aplicarea opțională a mecanismului de plată defalcată a TVA de la 1 septembrie 2017 la 1 octombrie 2017;

● se prelungește perioada de aplicare opțională a mecanismului de la o lună la trei luni, respectiv 1 octombrie – 31 decembrie 2017;

● se amână aplicarea obligatorie a mecanismului plății defalcate a TVA de la 1 octombrie 2017 la 1 ianuarie 2018;

● sunt acordate o serie de facilități pentru persoanele care optează pentru aplicarea plății defalcate a TVA în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017, respectiv:
  • anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, în anumite condiții;
  • acordarea unei bonificații de 5% la plata impozitului pe profit sau, după caz, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor;

● se extinde termenul în care persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA au obligația virării în contul de TVA a TVA aferente diferenței între încasările și plățile în numerar, precum și a TVA aferente plăților cu carduri de debit/credit sau substitute de numerar, de la trei zile lucrătoare la șapte zile lucrătoare;

● instituirea obligației persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA de a-și vira în contul de TVA, în maximum șapte zile lucrătoare de la încasare, TVA aferentă facturilor emise înainte de 1 ianuarie 2018 sau, după caz, înainte de data la care aplică opțional mecanismul;

● înființarea Registrului persoanelor care aplică plata defalcată a TVA, organizat de ANAF, și în care sunt înscrise persoanele care optează pentru aplicarea plății defalcate a TVA în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017;

● se instituie un termen de maximum trei zile lucrătoare în care ANAF aprobă transferul sumelor din contul de TVA în contul curent al titularului;

● se modifică prevederile referitoare la contravenții și sancțiuni, după cum urmează:
  • stabilirea unei perioade de grație de șapte zile lucrătoare în cadrul căreia să se corecteze erorile;
  • în cazul în care erorile nu au fost corectate în termenul de șapte zile lucrătoare, se aplică o penalitate de 0,06% pe zi din valoarea TVA, dar nu mai mult de 30 de zile;
  • după termenul de 30 de zile, pentru fapte precum nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se aplică o amendă de 50% din suma reprezentând TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentând TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA, se aplică o amendă de 10% din suma reprezentând TVA.
Implicarea CECCAR

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), în calitate de organism profesional care gestionează profesia contabilă din România, a transmis Ministerului Finanțelor Publice (MFP) un punct de vedere cu privire la proiectul de act normativ, având în vedere impactul în mediul de afaceri și în activitatea desfășurată de experții contabili și contabilii autorizați. Documentul a fost realizat în baza feedbackului venit din partea membrilor – experți contabili și contabili autorizați, care sunt direct implicați în actul economic.

Punctul de vedere înaintat ministerului a cuprins, printre altele, referiri la o serie dintre modificările anunțate ulterior de MFP (mai sus menționate), precum și propunerea efectuării unui studiu de impact în baza căruia să se ia o decizie asupra implementării măsurilor privind obligația ca persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA să dețină și să gestioneze un cont de TVA pentru mecanismul de plată defalcată a TVA. De asemenea, potrivit documentului, este necesară includerea în prevederile Ordonanței Guvernului privind plata defalcată a TVA a unor dispoziții tranzitorii privind utilizarea sumelor din conturile de TVA, până la concurența sumei de recuperat din decontul de TVA aferent lunii anterioare implementării noului sistem, și a mecanismelor de implementare.

În urma comunicării din partea MFP prin care s-a făcut publică varianta actualizată a proiectului de act normativ, CECCAR își exprimă aprecierea pentru deschiderea pe care MFP o manifestă prin analizarea și aplicarea unor prevederi care să faciliteze conformarea și aplicarea textului normativ și prin implementarea propunerilor înaintate de toate părțile interesate.

Continuare
Comentează

Lasă un mesaj

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

PROFESIA CONTABILĂ

Utilizarea specialiștilor în circumstanțele create de COVID-19

Documentul „Utilizarea specialiștilor în circumstanțele create de COVID-19”, disponibil în limba română

CECCAR FM

Publicat

pe

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) pune la dispoziția celor interesați traducerea în limba română a documentului Utilizarea specialiștilor în circumstanțele create de COVID-19, elaborat de American Institute of Certified Public Accountants (AICPA), Consiliul pentru Standarde Internaționale de Etică pentru Contabili (IESBA) și Consiliul pentru Standarde Internaționale de Audit și Asigurare (IAASB).

Publicația are scopul de a oferi îndrumări profesioniștilor contabili, atât angajați (PAIB), cât și practicieni (PAPP), care să îi ajute să determine momentul în care ar putea fi nevoie de utilizarea serviciilor unui specialist care să ofere suport în efectuarea unor sarcini specifice și a altor activități profesionale în cadrul organizațiilor lor angajatoare, precum și în a răspunde cerințelor clienților lor în circumstanțele create de COVID-19.

Pandemia de COVID-19 a generat provocări fără precedent pentru companii și alte organizații la nivel mondial, inclusiv pentru profesia contabilă. Modificările mediului pot avea ca rezultat solicitări pentru profesioniștii contabili de a desfășura activități și servicii diferite de cele cu care au fost obișnuiți anterior. În acest context, documentul oferă îndrumări cu privire la modalitățile de soluționare a dilemelor etice care ar putea să apară în circumstanțele pandemiei și de conformare cu principiile fundamentale descrise în Codul etic pentru profesioniștii contabili (inclusiv Standardele internaționale privind independența).

Documentul în limba română poate fi consultat la secțiunea Publicații – Organisme internaționale – Alte documente de interes de pe site-ul CECCAR.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Primul dialog de la Bruxelles privind dreptul profesional

Conferința online „Primul dialog de la Bruxelles privind dreptul profesional”: strategii privind libera circulație a serviciilor și rolul profesioniștilor în perioade de criză

CECCAR FM

Publicat

pe

Camera Federală a Consilierilor Fiscali din Germania (Bundessteuerberaterkammer KdöR) și Asociația Germană a Consilierilor Fiscali (Deutscher Steuerberaterverband) organizează joi, 29 octombrie 2020, începând cu ora 14.30, evenimentul online Primul dialog de la Bruxelles privind dreptul profesional.

Conferința virtuală va dura o oră și va aborda subiecte precum modalitățile prin care poate fi consolidată piața internă fără a neglija protecția consumatorilor, lupta împotriva evaziunii fiscale, strategiile privind libera circulație a serviciilor care să contribuie la buna funcționare a unei piețe interne reziliente și rolul consilierilor fiscali în perioada de criză.

Libera circulație a persoanelor și a forței de muncă în Europa face parte din stilul de viață european și reprezintă o condiție prealabilă pentru buna funcționare a pieței interne. Restricțiile privind libertatea de furnizare a serviciilor și libertatea de mișcare, ca urmare a măsurilor de protecție împotriva virusului SARS-CoV-2, au fost un șoc pentru mulți europeni și au reprezentat un impas economic pentru mulți prestatori de servicii transfrontaliere. Consilierii fiscali se numără printre cele mai importante persoane de contact ale clienților lor, deoarece asigură conformitatea fiscală și furnizează servicii relevante pentru menținerea stabilității economice în perioade de criză. Conferința pune în discuție toate aceste aspecte, în contextul crizei economice determinate de pandemia de COVID-19.

Evenimentul va fi deschis de europarlamentarul Marion Walsmann și prof. dr. Hartmut Schwab, consilier fiscal și președintele Camerei Federale a Consilierilor Fiscali din Germania, care vor vorbi despre libertatea de furnizare a serviciilor pe o piață internă puternică. Va lua cuvântul și europarlamentarul Anna Cavazzini, care va aborda, împreună cu Harald Elster, consilier fiscal, auditor și președintele Asociației Germane a Consilierilor Fiscali, rolul consilierilor fiscali în criza economică.

Conferința se va desfășura în limba germană, participanții având posibilitatea de a accesa interpretare simultană în limba engleză.

Pentru a participa la eveniment accesați acest link. Linkul pentru live stream va fi furnizat în timp util.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Simpozionul „Pavel Ciuce” din Arad, la a XVIII-a ediție

Profesionistul contabil – creator de valoare adăugată și partener consecvent al mediului de afaceri

CECCAR FM

Publicat

pe

A XVIII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce” din Arad a avut loc, la începutul lunii octombrie, într-un cadru inedit, adaptat la situația impusă de pandemia de COVID-19. Evenimentul organizat de Filiala Arad a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România s-a desfășurat online și a avut ca temă Profesionistul contabil – creator de valoare adăugată și partener consecvent al mediului de afaceri.

Conectați virtual, profesioniștii contabili au analizat diverse aspecte legate de activitatea financiar-contabilă în noile condiții determinate de pandemie, prin intermediul lucrărilor prezentate în cele două secțiuni ale evenimentului, lucrări reunite în volumul dedicat Simpozionului, lansat cu prilejul fiecărei ediții. 

În deschiderea evenimentului, președintele Consiliului superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, a mulțumit membrilor Corpului pentru eforturile depuse în sprijinul clienților afectați de restricțiile impuse în contextul pandemiei și a subliniat că profesioniștii contabili au avut și au ocazia, în această perioadă, să-și dovedească, încă o dată, importanța pentru dezvoltarea economiei: „(…) Cu toții am putut constata că în această perioadă am încercat să suplinim părțile negative ale condițiilor și restricțiilor impuse de pandemie, încercând să fim cât mai aproape de colegii noștri cu informări, cu sfaturi, cu resurse de cunoștințe și bune practici care să ne ajute pe toți să fim mai buni în această perioadă și, de ce nu, să fim mai utili clienților noștri antreprenori. Nu a fost ușor, nu este ușor. Știm și suntem conștienți că și profesia contabilă, ca multe alte sectoare din economie, se confruntă cu dificultăți”. 

Totodată, președintele Consiliului superior al Corpului a menționat că s-au făcut demersuri pentru ca profesia contabilă să beneficieze de măsurile de sprijin inițiate de autorități în această perioadă de criză. „Am făcut demersuri ca profesia contabilă să fie și ea sprijinită, mai ales că, am considerat noi, am fost o profesie care a contribuit major la trecerea peste această perioadă de criză, criză care va continua și ale cărei efecte probabil mai dificile le vom vedea în perioada următoare. Aș vrea să-i felicit pe toți colegii pentru curajul și dăruirea pe care le-au arătat în această perioadă. Știm că sunt probleme, știm că automat problemele antreprenorilor se transferă către noi, în mod direct, dar cu toate acestea sper să putem să impunem și acele reglementări care să ne sprijine și pe noi, așa cum sunt sprijinite alte sectoare, și să ne dovedim, poate acum mai mult decât oricând, utilitatea în societatea românească, utilitatea în dezvoltarea economiei din România și, de ce nu, utilitatea în asigurarea unei stabilități economice și financiare la nivelul României”, a menționat prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova. 

În intervenția sa, președintele Consiliului superior al CECCAR a mai precizat următoarele: „Cu siguranță, această transformare impusă de restricțiile generate de pandemie a creat niște disfuncționalități, niște perturbări în modul clasic în care ne desfășuram activitatea. Poate mai mult decât oricând am descoperit avantajele tehnologiei, poate încă nu le-am descoperit pe toate, este evident că viitorul aparține proceselor digitalizate și în special proceselor care au loc, ca flux de documente, între client și profesionistul contabil”. 

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a încheiat mulțumind echipei Filialei CECCAR Arad, precum și membrilor acesteia pentru tenacitatea de a continua o tradiție de 18 ani în organizarea acestui eveniment, care „a fost ocazia în care noi, colegii, să ne vedem și să dezbatem probleme actuale la momentul fiecărei întâlniri și să plecăm de la acele întâlniri cu noi idei, noi cunoștințe care să ne ajute în profesia noastră”. 

Evenimentul a continuat cu prezentarea unor lucrări de specialitate precum Educația contabilă – între digitalizare și criza generată de COVID-19 (autori prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova și conf. univ. dr. Adriana Florina Popa); Tranzacții cu părțile afiliate – câteva considerente de actualitate (conf. univ. dr. Mirela Păunescu; conf. univ. dr. Radu Ciobanu și conf. univ. dr. Adriana Florina Popa); Impactul COVID-19 asupra politicii fiscale în Uniunea Europeană (conf. univ. dr. Radu Ciobanu și conf. univ. dr. Mirela Păunescu); Mecanismul impozitării veniturilor obținute din activitatea de consultanță în tehnologia informației (subiect prezentat de prof. univ. dr. Lucian Cernușca); Abordări financiar-contabile privind decizia de finanțare a entităților economice în perioada pandemiei de COVID-19 (conf. univ. dr. Delia David). 

Nu în ultimul rând, lect. univ. dr. Bogdan Gomoi a prezentat un Studiu privind bugetarea cash-flow-ului unei entități economice în contextul sistemului contabil de angajamente, iar ec. Bogdan Doru Popovici a vorbit despre Reducerea bazei de impozitare privind TVA în cazul refuzurilor totale sau parțiale după data efectuării operațiunii. 

Evenimentul online a inclus și sesiuni de Q&A, la finalul fiecărui panel, în care participanții au avut ocazia să-și clarifice nelămuriri legate de subiectele prezentate. 

În încheierea celei de-a XVIII-a ediții a Simpozionului „Pavel Ciuce”, prof. univ. dr. Dorel Mateș, președintele Consiliului Filialei CECCAR Arad, a mulțumit autorilor ale căror lucrări au fost incluse în volumul dedicat simpozionului și celor care au contribuit la realizarea acestui eveniment, precum și participanților la această ediție.

Președintele filialei a subliniat, de asemenea, și importanța unității în condițiile perioadei de criză în care ne aflăm: „Participarea dumneavoastră la acest eveniment îmi întărește convingerea și cred că oamenii, oricât ar fi de vulnerabili, sunt mai puternici împreună”.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending