Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate

Radio CECCAR FM

Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate

După cum este cunoscut, profesionistul contabil joacă un rol deosebit de important în economie, iar implicarea sa în buna funcționare a sistemelor fiscale devine din ce în ce mai activă, fiind recunoscută inclusiv prin competențele recunoscute odată cu modificarea OG nr. 65/1994 anul trecut, prin Legea nr. 162/2017.

De asemenea, în calitatea lor de intermediari în domeniul fiscal – așa cum prevede Directiva 2011/16/UE (modificată prin Directiva (UE) 2018/822 a Consiliului din 25 mai 2018 – publicată în Jurnalul Oficial al UE din 5 iunie 2018) în ceea ce privește schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal cu privire la modalitățile transfrontaliere care fac obiectul raportării, aplicabilă consilierilor fiscali, contabililor, băncilor, avocaților care elaborează și promovează scheme de planificare fiscală pentru clienții lor, ratificată de statele membre UE la 13 martie 2018 –, profesioniștii contabili, care creează sisteme financiare transfrontaliere complexe ce ar putea contribui la evitarea impozitării, vor fi obligați să raporteze aceste structuri autorităților lor fiscale.

În acest context, având în vedere că interdependența dintre contabilitate, fiscalitate și sistemul bancar impune abordări integrate, esențiale pentru buna funcționare a economiei, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat joi, 7 iunie a.c., în parteneriat cu Institutul Bancar Român (IBR), prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate.

Conferința, structurată în patru paneluri ce au inclus prezentări și dezbateri ale unor subiecte care vizează prezentul și viitorul, a avut loc la sediul IBR și a reunit practicieni și reprezentanți ai instituțiilor publice din domeniile financiar-contabil, fiscal și bancar.

Evenimentul a fost deschis de președintele Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, care a menționat că este prima ediție a unei conferințe care, alături de Conferința Națională de Expertiză Contabilă Judiciară și Extrajudiciară, desfășurată la 28 noiembrie 2017, și de Conferința Națională de Controlling și Risk Management, ce a avut loc anul acesta, la 7 martie, compune seria unor inițiative pe care CECCAR are în vedere să le implementeze anual, dorind, prin intermediul acestor întâlniri, ca activitatea profesioniștilor contabili să fie transpusă în dezbateri cu expunerea punctelor de vedere ale tuturor actorilor implicați – fie că vorbim despre practicienii în contabilitate și fiscalitate, fie despre mediul de afaceri sau despre instituțiile de reglementare și control. Totodată, președintele CECCAR a subliniat importanța dezbaterii problemelor în cadrul acestor evenimente și identificarea provocărilor, a oportunităților și a soluțiilor de transformare a provocărilor în oportunități, precum și crearea unui cadru prielnic de colaborare între toate părțile implicate, cu rezultate pozitive în dezvoltarea economiei naționale.

În continuare, Emilia Frunză, Coordonator al Departamentului de Certificări Internaționale și Parteneriate – Institutul Bancar Român (coorganizator al evenimentului), Mihai Busuioc, Președintele Curții de Conturi a României și George Constantin Păunescu, Președintele Uniunii Generale a Industriașilor din România au transmis mesaje, subliniind buna colaborare cu CECCAR, precum și importanța competențelor și experienței puse la dispoziția mediului economic de profesioniștii contabili.

Primul panel al conferinței a fost moderat de Ioana Bădescu, membru în Consiliul Superior al CECCAR, care, împreună cu Alexandra Lazăr, director al Direcției de legislație și reglementări contabile din Ministerul Finanțelor Publice, și conf. univ. dr. Marcel Vulpoi – Academia de Studii Economice, a dezbătut aspecte privind cadrul de raportare corporativă la nivel național și la nivelul UE, aducând în discuție relevanța acestuia în contextul actual de business. De asemenea, vorbitorii din primul panel au făcut referire la consultarea publică lansată de Comisia Europeană, în care au fost ridicate o serie de probleme cărora să li se identifice soluțiile potrivite astfel încât cadrul de raportare financiară să răspundă mai bine nevoilor utilizatorilor, document intitulat Evaluarea gradului de adecvare a cadrului general al UE pentru raportarea publică de către companii, pe care CECCAR îl pune la dispoziția membrilor, tradus în limba română, pe site-ul www.ceccar.ro.

Moderate de prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, discuțiile celui de-ai doilea panel au supus atenției participanților, în primul rând, modificările aduse Directivei 2011/16/UE, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din data de 5 iunie 2018, tema aleasă pentru această parte a întâlnirii profesionale fiind Provocări și oportunități pentru experții contabili ca intermediari în domeniul fiscal în contextul modificării Directivei 2011/16/UE. Directiva are ca obiectiv principal consolidarea transparenței fiscale și combaterea evaziunii fiscale la nivelul statelor membre UE. Noile dispoziții de raportare vor intra în vigoare începând cu data de 1 iulie 2020 și prevăd obligația intermediarilor fiscali care furnizează clienților lor scheme financiare transfrontaliere complexe ce pot ajuta la sustragerea de la plata impozitelor de a raporta aceste structuri autorităților fiscale din țara lor. Dezbaterile s-au referit, totodată, la rolul important pe care îl are profesionistul contabil în domeniul fiscal, rol evidențiat chiar de Federația Internațională a Contabililor (IFAC) într-un articol publicat pe site de Russell Guthrie, Director relații profesionale și director financiar IFAC. Articolul făcea referire la rezultatele unui raport din 2007 al Forumului privind Administrarea Fiscală (format din practicieni fiscali din 45 de țări), care recunoștea rolul pe care intermediari precum contabilii îl au în buna funcționare a sistemelor. În fapt, Forumul privind Administrarea Fiscală are o poziție consolidată, fiind format din comisari din 50 de țări membre OECD și țări care nu sunt membre, inclusiv membri ai G20, având rolul de a influența tendințele globale în scopul îmbunătățirii administrării fiscale la nivel mondial. De asemenea, Accountancy Europe a publicat, în 2015, un articol intitulat Profesia contabilă și fiscalitatea: abordarea corectă, în care se explică, pe larg, rolul profesiei contabile în sistemele fiscale. Articolul subliniază poziția ideală a contabilului pentru a trata cu contribuabilii, autoritățile fiscale și organele de reglementare într-un mediu fiscal în continuă schimbare. Accountancy Europe a continuat demersurile de conștientizare a rolului important pe care îl au profesia contabilă și profesionistul contabil în buna funcționare a sistemului fiscal, publicând, în 2017, un document (sub formă de întrebări și răspunsuri) cu titlul Rolul profesionistului contabil în fiscalitatecare a venit pe fondul demersurilor și agendei publice europene în acest domeniu

Tema panelului a fost dezbătută de moderator împreună cu președintele Filialei București a CECCAR, Aurel Andrei – care a abordat subiectul din punctul de vedere al expertului contabil judiciar, Marius Viorel Nițu – Șef serviciu, Direcția generală de informații fiscale din cadrul ANAF – reprezentând instituția care colectează datele financiare de la contribuabili, și conf. univ. dr. Adriana Popa – Academia de Studii Economice –specialist în fiscalitate.

Președintele prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, a anunțat că începând de luna acesta CECCAR a devenit membru al European Tax Adviser Federation (ETAF), organizație europeană ce reunește peste 230.000 de profesioniști fiscali din Franța, Germania, Italia și Belgia, al cărei rol principal este reprezentarea profesiei la nivel european, fiind un partener de încredere în discuțiile decidenților politici europeni pentru promovarea unei bune legislații în domeniu și pentru lupta împotriva abuzurilor, ilegalităților și creșterea transparenței.

Conferința a continuat cu al treilea subiect – Provocări în contabilitatea și fiscalitatea publică, despre care au discutat Laurențiu Dodocioiu, director în cadrul Ministerului Finanțelor Publice, Alexandru Costache, reprezentant al Curții de Conturi a României, și conf. univ. dr. Liviu Matac, cadru didactic al Academiei de Studii Economice, împreună cu prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova.

„Contabilitatea publică este în plină efervescență la nivel european și internațional, existând încă multe puncte în care nu s-a ajuns la un consens și în care ar trebui implicată mai mult profesia contabilă, atât din perspectiva construirii sistemului contabil, cât și din perspectiva implicării în activitățile de contabilitate în domeniul public”, este de părere președintele CECCAR, menționând, totodată, că „sistemul contabil în domeniul public nu a ținut pasul cu cel din sistemul privat. La nivel internațional s-au făcut demersuri privind standardizarea în acest domeniu. Standardele internaționale în domeniul public tind să se apropie destul de mult de cele de raportare financiară din domeniul privat – existând aici opinii pro și contra. Prin deschiderea Ministerului de Finanțe și a Curții de Conturi avem posibilitatea de a crea un sistem performant”.

Cu privire la relația dintre contabilitatea și fiscalitatea publică s-a adus în discuție sistemul ForExeBug, sistem dezvoltat sub coordonarea actualului secretar de stat în MFP, Tiberiu Valentin Mavrodin. Serviciul informatic performant pentru raportarea situațiilor financiare ale instituțiilor publice s-a implementat de România, cu statut de pionierat, în urma cerințelor impuse de Comisia Europeană, țara noastră devenind astfel exemplu de bune practici, și permite ca MFP să acceseze balanțele tuturor instituțiilor publice, ajutând, totodată, în deciziile manageriale. Despre acesta a vorbit în amănunt reprezentantul MFP, Laurențiu Dodocioiu, implicat direct în procesul de implementare a acestui mecanism integrat prin care se realizează toate plățile instituțiilor bugetare, cu excepția instituțiilor de credit pentru care există un formular de raportare și verificare încrucișată cu contabilitatea. Potrivit reprezentantului MFP, începând cu 1 ianuarie 2019 sistemul național de raportare va fi singurul care va furniza informația financiar-contabilă în sectorul public, iar în privința Trezoreriei online se estimează un termen de 1 an – 1 an și jumătate pentru finalizarea proiectului.

Despre eficiența sistemului integrat ForExeBug a vorbit și Alexandru Costache, din partea Curții de Conturi, din punctul de vedere al misiunilor de audit, în sensul optimizării acestor activități prin colaborarea cu MFP, amintind și protocolul încheiat între cele două instituții.

Despre cât este de dificil pentru un profesionist contabil să se adapteze la modul de lucru în contabilitatea publică, ținând cont de toate aceste instrumente amintite, a vorbit conf. univ. dr. Liviu Matac, menționând că prin implementarea noului sistem informatic, contabilitatea în domeniul public devine mai accesibilă profesioniștilor contabili, existând o piață puțin exploatată de către membrii CECCAR. Totodată, s-a menționat că prin utilizarea sistemului informatic s-a accelerat procesul de depunere a raportărilor, existând și timp necesar analizelor manageriale.

Ultima parte a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate, moderată de conf. univ. dr. Marcel Vulpoi, a adus în discuție provocările contabile în sistemul bancar, Bogdan Tudose, vicepreședinte al Comisiei de Contabilitate din cadrul Asociației Române a Băncilor, care a vorbit despre provocările cu care sistemul bancar s-a confruntat în ultimii ani și despre IFRS 16 – noul standard de leasing (care devine efectiv începând cu 1 ianuarie 2019), incluzând o prezicere a implicațiilor pe care le va avea aplicarea acestuia la nivelul instituțiilor bancare și menționând că cea mai potrivită ar fi implementarea acestuia copy-paste în legislația națională.

Elena Rusu, șef al Departamentului Reglementări și Fiscalitate din cadrul BCR, a prezentat provocările în contabilitatea băncilor prin prisma aplicării IFRS 9, standard internațional intrat în vigoare începând cu data de 1 ianuarie a acestui an în toate statele Uniunii Europene și care are un impact semnificativ asupra managementului riscului și a modelului de afaceri bancar.

Un alt subiect important al conferinței a fost abordat de Valerian Ionescu, supervizor Biroul Managementul Produselor de Investiții, BCR – pachetul legislativ MiFID II, directivă ce are ca obiective principale sporirea transparenței pieței, creșterea nivelului de protecție a investitorilor și îmbunătățirea condițiilor de concurență între participanții din piață.

Atât IFRS 9, cât și MiFID II implică modificări semnificative la nivelul instituțiilor bancare, în special în ceea ce privește sistemele și aplicațiile TIC utilizate, impactul în această zonă fiind semnificativ în primul rând din punct de vedere financiar.

La finalul evenimentului, trei participanți au primit din partea CECCAR, prin tragere la sorți, câte o licență gratuită pentru IFRS® 2017, cea mai recentă ediție ce cuprinde textul consolidat al normelor autorizate ale Consiliului pentru Standarde Internaționale de Contabilitate (IASB®).

Galerie foto

Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și FiscalitateRelația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate Relația contabilitate-fiscalitate, din punctul de vedere al tuturor actorilor implicați, la prima ediție a Conferinței Naționale de Contabilitate și Fiscalitate

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending