Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Ziua Națională a Contabilului Român, ediția a XIV-a. „Familia CECCAR”, un brand validat de istorie

CECCAR FM

Publicat

pe

În întreaga țară, filialele CECCAR au marcat, într-o atmosferă sărbătorească, Ziua Națională a Contabilului Român, manifestările dedicate acestui eveniment fiind înscrise în seria celor dedicate Centenarului Marii Uniri de la 1918, începută de CECCAR prin organizarea, în parteneriat cu Ministerul Culturii și Identității Naționale, Primăria Municipiului Blaj și Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu, la 13 aprilie a.c., a evenimentului profesional-academic cu tema 97 de ani de istorie a profesiei contabile în România la 100 de ani de la Marea Unire.

Este pentru prima dată când la 13 iulie are loc această manifestare, faptul căpătând semnificații deosebite în contextul unui act fondator desăvârșit în urmă cu 97 de ani: la 13 iulie 1921 Regele Ferdinand I a aprobat legea pentru organizarea Corpului de Contabili Autorizați și Experți Contabili din România ca organism profesional independent, prin decret regal. În acest fel a fost reglementată profesia contabilă în țara noastră, în condițiile în care suveranul a intrat în istoria națională cu numele de Întregitorul.

Semnificația zilei de 13 iulie a fost subliniată prin ideea-simbol care a unit toți participanții la manifestările festive – 97 de ani de istorie a profesiei contabile în România la 100 de ani de la Marea Unire. Acest veritabil „arc peste timp” generează, în anul în care se împlinește un secol de la evenimentul crucial din 1 decembrie 1918, un puternic sentiment de mândrie și de înaltă prețuire a operei înaintașilor, întărit de voința de a o îmbogăți continuu prin fapte demne de prezentul și viitorul României.

Aceste sentimente și convingeri au dominat și reuniunea festivă ce a avut loc la Radisson Blu Hotel din Capitală, organizată de CECCAR România și CECCAR Filiala București, deschisă de președintele Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil.

Președintele filialei, expert contabil Aurel Andrei, a subliniat, în cuvântul de deschidere, importanța evenimentului în contextul istoric în care se situează ziua de 13 iulie. Vorbitorul a mulțumit celor de față pentru prezență și a subliniat semnificațiile sintagmei „familia CECCAR” – o comunitate profesională puternică, unită prin tot ceea ce întreprinde sub semnul performanței, în slujba interesului public. Cuvântul de pe ordinea de zi – a spus vorbitorul – este Unirea, este unitatea CECCAR.

În alocuțiunea sa, președintele Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, a reliefat încărcătura de simboluri a Zilei Naționale a Contabilului Român, prin menționarea principalelor momente ale istoriei Corpului, inclusiv prin afirmarea contabililor români pe plan internațional. În acest sens a amintit de Congresul desfășurat în anul 1926 la Bruxelles. Cu acel prilej, Gheorghe Alesseanu, membru al delegației române, a propus ca activele să fie incluse în bilanț în ordinea lichidității lor, ceea ce se întâmplă și azi. La același Congres, președintele Corpului, Nicolae Butculescu, a formulat o propunere referitoare la necesitatea armonizării și standardizării contabilității la nivel internațional. A fost un premergător, fapt demonstrat de standardele internaționale cu care toți lucrăm, încă o dovadă convingătoare că la nivel mondial contribuțiile contabililor români au fost remarcabile. Nicolae Butculescu declara: „Contabilii din întreaga lume trebuie să vorbească și să înțeleagă o singură limbă”.

Istoria CECCAR a înscris numeroase astfel de momente care confirmă că neamul românesc a avut multe personalități. Am dat lumii multe valori, multe idei. Referindu-se la aceste date istorice, la aceste tradiții, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a relevat cerința de a se fructifica, la nivel superior, inteligența națională a românilor. În acest sens a arătat că trebuie actualizate competențele profesioniștilor contabili la realitățile economice de astăzi și de mâine, să se acționeze în vederea întăririi relațiilor de colaborare cu instituțiile de reglementare, cu organizațiile și asociațiile altor profesii cu care contabilii interacționează, care se află în aceeași zonă de preocupări în demersurile îndreptate spre atingerea obiectivelor comune. Totodată, s-a referit la imperativele erei digitale, la procesul de reinventare a profesiei. Provocările erei digitale trebuie să se transforme în oportunități. În încheiere, a adresat urarea „La mulți ani, CECCAR! La mulți ani, România!”.

Președintele Robert-Aurelian Șova a prezentat propunerea unui nou logo al CECCAR, care marchează data de 13 iulie 1921 pe fondul unor simboluri ale activității contabile, ale tehnologiei atât de utilizate de profesie în prezent, adaptat la economia digitală și globalizată. Logoul este însoțit de sloganul „ContaȚi pe noi. ContaȚi, cu noi. Întotdeauna!”.

Au adresat mesaje de salut și calde felicitări președintele Uniunii Generale a Industriașilor din România (UGIR), George Constantin Păunescu, precum și reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice – Alexandra Lazăr (director al Direcției legislație și reglementări contabile), Curții de Conturi – Alexandru Costache (director în cadrul Curții de Conturi), Camerei Consultanților Fiscali din România – Dragoș Doroș (prim-vicepreședinte al Consiliului Superior al CCF), Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați din România – Dana Ababei (președintele ANEVAR), ACCA South-Eastern Europe – Mihaela Robu, Business Development Manager.

Vorbitorii au transmis calde și sincere aprecieri față de ceea ce a reprezentat și reprezintă CECCAR în viața economică și socială a țării, au subliniat relațiile de colaborare rodnică, bazată pe încredere și respect reciproc, cu organizația națională a contabililor români și și-au exprimat încrederea că aceste relații se vor dezvolta și aprofunda. În acest context, președintele UGIR a propus crearea unei platforme online CECCAR, care să faciliteze colaborarea între organismele și instituțiile interesate în promovarea celor mai eficiente soluții în demersurile îndreptate spre integrarea europeană a României, inclusiv prin accesarea fondurilor nerambursabile. Mesajele s-au încheiat cu urarea devenită laitmotivul reuniunii, „La mulți ani, CECCAR! La mulți ani, România!”.

În continuarea manifestării a avut loc o dezbatere pe tema 97 de ani de istorie a profesiei contabile în România la 100 de ani de la Marea Unire, dezbatere moderată de președintele CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova. Și-au expus opiniile într-o manieră colocvială, colegială, în consonanță cu atmosfera întregii reuniuni, Alexandra Lazăr, Dragoș Doroș, Aurel Andrei, precum și Laurențiu Dodocioiu (director în Ministerul Finanțelor Publice). Temele supuse atenției de moderatorul dezbaterii și abordate de participanții la panel au vizat preocupările actuale și de perspectivă în contextul istoric în care a fost marcată ediția din acest an a Zilei Naționale a Contabilului Român. Astfel, în intervenția sa, Alexandra Lazăr a pus accentul pe desfășurarea procesului legislativ, menit să crească rolul stimulativ al măsurilor de ordin fiscal, pe antrenarea la elaborarea și dezbaterea proiectelor de acte  normative a unui număr cât mai mare de specialiști, apreciind în acest sens participarea activă, valoroasă a CECCAR la îmbunătățirea reglementărilor de interes comun. La rândul său, Dragoș Doroș s-a referit pe larg la prezentul și viitorul profesiei contabile, subliniind că marile progrese în domeniul tehnologiilor – benefice pentru creșterea randamentului și îmbunătățirea calității serviciilor oferite de profesioniștii contabili – nu vor putea înlocui niciodată factorul uman, capacitatea specialistului contabil de a analiza și interpreta fenomenele economico-sociale pe baza raționamentului științific. La valorificarea progreselor determinate de noile tehnologii s-a referit și Laurențiu Dodocioiu, care a expus demersurile MFP spre folosirea cuceririlor erei digitale, în sistem integrat, în instituțiile publice, făcând referire aici la sistemul ForExeBug, serviciu informatic performant pentru raportarea situațiilor financiare ale instituțiilor publice, implementat de România cu statut de pionierat. Procesul de modernizare și în această sferă de activitate a profesioniștilor contabili, cu componentele ei fiscal-bugetare, reprezintă o preocupare de prim ordin a ministerului, iar studiile care se elaborează în prezent urmează a fi încheiate în acest an. În legătură cu modul în care CECCAR Filiala București acționează în spiritul imperativelor vremurilor pe care le trăim, președintele Aurel Andrei a prezentat o serie de preocupări centrate pe realizarea programelor de dezvoltare profesională continuă, pe întărirea relațiilor cu alte organizații profesionale, cu instituțiile publice, cu exponenții economiei reale, în vederea dezbaterii și soluționării problemelor de interes comun. De asemenea, s-a referit la modalitățile de acțiune care permit să se satisfacă în tot mai bune condiții cerințele membrilor, cu precădere cele care vizează perfecționarea profesională.

În încheierea dezbaterilor, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a apreciat calitatea intervențiilor, modul în care aspectele teoretice au fost legate de practică și a relevat, din nou, semnificațiile Zilei Naționale a Contabilului Român.

De asemenea, a avut loc festivitatea de premiere a membrilor Filialei București a CECCAR, situați în topul local.

Atmosfera în care s-a desfășurat întreaga reuniune festivă a fost sintetizată de urarea pe care și-au adresat-o reciproc participanții și pe care au transmis-o colegilor contabili, tuturor concetățenilor: La mulți ani, CECCAR! La mulți ani, România!

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – luni, 6 februarie 2023

CECCAR FM

Publicat

pe

etaf

Comisia Europeană sugerează beneficii fiscale ca răspuns la Actul privind reducerea inflației emis de SUA

Comisia Europeană a dat publicității, miercuri, 1 februarie, o comunicare intitulată Planul industrial al acordului verde pentru era cu zero emisii nete, în care sugerează potențiale beneficii fiscale pentru întreprinderile din sectoarele în care au fost identificate riscuri de delocalizare, ca răspuns la Actul privind reducerea inflației, emis de SUA. Documentul va fi discutat în cadrul summitului european extraordinar din 9 și 10 februarie. Planul se bazează pe patru piloni: un mediu de reglementare predictibil și simplificat, accelerarea accesului la finanțare, îmbunătățirea abilităților și comerțul deschis pentru lanțurile de aprovizionare reziliente. Potrivit documentului, Comisia intenționează să ofere mai multă flexibilitate statelor membre pentru ca acestea să acorde sprijin limitat domeniilor atent definite și în regim temporar. În acest scop, Comisia va consulta statele membre referitor la o propunere de adaptare a normelor de sprijin guvernamental în regim temporar, până la sfârșitul lui 2025, pentru a continua demersurile de accelerare și simplificare, implementând calcule mai facile, proceduri mai simple și aprobări accelerate. Adaptările ar include: simplificarea acordării sprijinului pentru implementarea energiei regenerabile; simplificarea acordării sprijinului pentru procesele industriale de decarbonizare; scheme de sprijin îmbunătățite pentru investiții în vederea producției de tehnologii strategice pentru eliminarea emisiilor de carbon, inclusiv prin beneficii fiscale; sprijin mai țintit pentru proiectele de producție noi importante din lanțurile valorice strategice cu zero emisii de carbon. Totodată, Comisia încurajează statele membre să sprijine industriile tehnologice/lanțurile valorice curate și să îmbunătățească competitivitatea utilizând scutiri de taxe sau alte forme de sprijin, cum ar fi creditele fiscale, amortizarea accelerată sau subvențiile legate de achiziția sau îmbunătățirea activelor verzi de investiții.

A fost publicat raportul de sinteză al consultării publice privind SAFE

Miercuri, 1 februarie, Comisia Europeană a publicat un raport de sinteză în care analizează răspunsurile primite la consultarea publică referitoare la o propunere pentru tratarea rolului facilitatorilor fenomenului de evaziune fiscală și planificare fiscală agresivă (Securing the Activity Framework for Enablers – SAFE), consultare încheiată la 12 octombrie 2022. Comisia a primit 132 de contribuții transmise sub diferite forme, în principal de asociații din domeniile financiar-contabil și fiscal, avocați sau întreprinderi. Raportul arată, în special, că mai puțin de jumătate dintre respondenții la sondajul Comisiei (20 de respondenți din totalul de 59) consideră că facilitatorii joacă un rol important în facilitarea evaziunii fiscale și planificării fiscale agresive, în timp ce 16 dintre aceștia au o opinie contrară. Numeroase părți interesate au solicitat o definiție clară a planificării fiscale agresive pentru a asigura certitudinea legală și unele dintre ele au invocat problema termenului „facilitator” care ar putea afecta reputația intermediarilor. Referitor la opțiunile de politică propuse de Comisie, numeroși respondenți la sondaj sunt de părere că procedurile de verificare prealabilă nu sunt o măsură eficientă pentru a trata problema. Sprijinul acordat ideii de înregistrare obligatorie într-un registru european al facilitatorilor a fost mixt. Dintre cei 59 de respondenți, 17 o consideră foarte eficientă, 15 – foarte ineficientă, 8 – eficientă și 4 – ineficientă. Unele asociații de afaceri și întreprinderi au menționat existența unor astfel de registre în unele state membre și au solicitat Comisiei să ia în considerare acest sistem la proiectarea legislației. Numeroși respondenți (27 din 59 de răspunsuri) au sugerat și o altă cale pentru viitor. Dintre aceștia, 11 respondenți consideră că, mai întâi, Comisia Europeană ar trebui să evalueze eficacitatea legislației existente. Comisia va continua să analizeze răspunsurile la consultarea publică pentru a le integra în proiectul de propunere legislativă, programat pentru iunie 2023.

OCDE a emis îndrumări suplimentare pentru implementarea Pilonului II

Cadrul incluziv al G20/OCDE cu privire la BEPS a emis joi, 2 februarie, îndrumări administrative pentru a sprijini guvernele în implementarea reformei sistemului de impozitare internațional, care va asigura că multinaționalele (MNE-urile) vor face obiectul unei rate minime de impozitare de 15% (Pilonul II). Documentul include îndrumări cu privire la recunoașterea impozitului minim al Statelor Unite (cunoscut drept Impozitarea redusă a veniturilor aferente imobilizărilor necorporale sau „GILTI”) și la proiectarea impozitelor suplimentare naționale limitate. De asemenea, sunt incluse îndrumări generale referitoare la domeniul de aplicare, elementele operaționale și de tranziție ale normelor Pilonului II pentru a permite țărilor care sunt în proces de implementare a normelor să reflecte aceste îndrumări în legislația lor națională într-o manieră coordonată. Alături de publicarea documentului privind sferele de influență și scutirea de penalități și consultările publice referitoare la declarația informativă a GloBE și certitudinea fiscală emise în decembrie 2022, acest document încheie implementarea cadrului. Noul document de îndrumări va fi încorporat într-o versiune revizuită a Comentariului ce va fi emis spre finalul acestui an și va înlocui versiunea originală a Comentariului, emisă în martie 2022. Cadrul incluziv va continua să emită îndrumări suplimentare în mod regulat.

Curtea Europeană de Justiție va repartiza Tribunalului UE hotărârile preliminare în materie de TVA, în 2024

O propunere a Curții Europene de Justiție (ECJ) de a repartiza hotărârile preliminare în materie de TVA judecătorilor specializați ai Tribunalului UE va fi decisă în acest an și implementată în 2024. ECJ a transmis o solicitare Parlamentului European și Consiliului UE la finalul anului 2022 pentru a plasa Tribunalului UE responsabilitatea de a gestiona cererile depuse de instanțele din statele membre pentru hotărâri preliminare în materie de TVA, accize, clasificarea codurilor și tarifelor vamale, compensațiile acordate pasagerilor și sistemul de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de seră. Această solicitare este făcută în contextul unor niveluri ridicate susținute ale activității judiciare marcate atât de volumul, cât și de complexitatea cazurilor aflate pe rolul Curții Europene de Justiție, a explicat ECJ. Cazurile pe care Curtea dorește să le transfere Tribunalului implică domenii ce invocă puține chestiuni de principiu și pentru care există suficientă jurisprudență a Curții Europene de Justiție ce poate ghida Tribunalul în exercitarea noii sale jurisdicții și poate preveni potențialul risc de inconsecvențe sau divergențe în jurisprudență, a adăugat instituția europeană.

María José Garde, noul președinte al Grupului de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor

Grupul de pregătire al Consiliului UE care supraveghează implementarea Codului de conduită al UE în domeniul impozitării întreprinderilor a ales-o pe María José Garde în funcția de președinte. Aceasta a preluat funcția la 5 februarie 2023 pentru o perioadă de doi ani și o va înlocui pe Lyudmila Petkova, care a fost președintele grupului începând cu 2019. María José Garde este directorul general pentru impozitare din cadrul ministerului de finanțe al Spaniei. Ea a deținut și funcția de președinte al Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale. Președintele grupului, sprijinit de secretariatul general al Consiliului și cu asistența tehnică a Comisiei, este responsabil pentru relaționarea cu jurisdicțiile țărilor terțe în ceea ce privește procesul european de întocmire a listei jurisdicțiilor necooperante pe probleme fiscale.

Declinarea responsabilității:

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Newsletterul lunii ianuarie 2023, publicat de ETAF

CECCAR FM

Publicat

pe

European Tax Adviser Federation (ETAF) a publicat newsletterul pe luna ianuarie 2023, document în care se regăsesc principalele noutăți fiscale europene care au fost prezentate detaliat în buletinele de știri săptămânale. În acest număr puteți citi despre:

Introducere

• Philippe Arraou, Președintele ETAF

Legislație profesională

• Eurodeputații extrag lecții în urma dezvăluirilor investigației Pandora Papers
• Pachetul de măsuri de combatere a spălării banilor – Situația actuală
• ECJ clarifică regulile pentru avocații-intermediari în planificarea fiscală agresivă

Legislație fiscală

• Prioritățile Suediei pentru președinția Consiliului UE
• Seria discuțiilor privind Pilonul II se încheie cu un acord între statele membre
• BEFIT: către o simplificare reală sau mai multă complexitate?
• DAC8: noutăți și implicații pentru profesie
• Comisia Europeană prezintă o reformă majoră a TVA
• Acord privind un Cod de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor revizuit
• PE și Consiliul convin asupra CBAM
• Ce structură fiscală va avea UE în viitor?

Știri ETAF

• Conferința ETAF „TVA devine digitală: perspectiva practicianului în domeniu”

Newsletterul integral, tradus în limba română de CECCAR, poate fi consultat aici.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – luni, 30 ianuarie 2023

CECCAR FM

Publicat

pe

etaf

Consultare a Comisiei Europene privind criteriile aferente informațiilor raportate în baza DAC7

Vineri, 20 ianuarie, Comisia Europeană a lansat un apel la comentarii referitoare la proiectul său de reglementare privind implementarea ce stabilește norme detaliate pentru determinarea măsurii în care informațiile schimbate automat în baza unui acord dintre autoritățile fiscale ale statelor membre și un stat din afara UE sunt echivalente cu cele specificate în Directiva Consiliului (EU) 2021/514 (DAC7). Începând cu 1 ianuarie 2023, DAC 7 prevede ca operatorii de platforme, inclusiv cei din afara UE care efectuează activități comerciale în cadrul blocului, să raporteze venitul obținut de vânzători prin intermediul lor și impune ca statele membre să schimbe automat aceste informații. DAC7 acoperă închirierea bunurilor imobile, furnizarea de servicii personale, vânzarea de bunuri și închirierea oricărui mijloc de transport. Pentru a evita dispozițiile de raportare duale, Directiva a inclus un mecanism care va suspenda raportarea către UE atât timp cât normele statului terț sunt considerate echivalente cu cele ale UE. Reglementarea propusă privind implementarea precizează că, în cazurile în care o jurisdicție non-UE nu include în legislația națională una sau mai multe dintre activitățile relevante, o determinare a echivalenței se va aplica doar informațiilor legate de o activitate relevantă așa cum este definit în legislația națională a acelei jurisdicții non-UE. Acest lucru înseamnă că platformele neacoperite de normele unui stat terț vor trebui să raporteze direct către UE. Termenul-limită pentru furnizarea comentariilor referitoare la reglementarea privind implementarea este 17 februarie 2023.

Părțile interesate discută cum ar trebui să arate BEFIT

Consultarea publică a Comisiei Europene cu privire la viitoarea sa inițiativă „Întreprinderile din Europa: Cadru pentru impozitarea veniturilor (BEFIT), preconizată pentru ultimul trimestru al anului 2023, s-a închis joi, 26 ianuarie. În comentariul transmis Comisiei, ETAF a recunoscut potențialul acestei inițiative pentru tratarea complexității și costurilor ridicate de conformitate pe care le suportă întreprinderile cu activități transfrontaliere ca rezultat al obligației de a se conforma cu 27 de sisteme diferite de impozitare a întreprinderilor. Totuși, întrucât această inițiativă va fi fundamentată pe câteva caracteristici principale ale Pilonului I al acordului OCDE, ETAF a recomandat ca prim pas însușirea lecțiilor învățate în urma implementării lor înainte de a decide orice pas suplimentar pentru implementarea unui cadru comun pentru impozitarea întreprinderilor în UE. De asemenea, ETAF a subliniat faptul că profesioniștii în domeniile financiar-contabil și fiscal vor trebui să învețe acest nou sistem de impozitare a întreprinderilor, iar aplicarea acestuia va necesita un nou set de cunoștințe și abilități profesionale. Concomitent, Parlamentul European pregătește propriul raport de inițiativă referitor la reforma suplimentară a normelor de impozitare pentru întreprinderi. În acest cadru, autoritatea legislativă a organizat o audiere publică, la 25 ianuarie 2023, referitoare la cum ar trebui să arate inițiativa BEFIT, cu scopul de a afla opiniile experților. În timpul audierii, numeroși reprezentanți ai companiilor au susținut implementarea graduală a BEFIT și a unui sistem opțional. Totodată, experții și-au exprimat îngrijorarea cu privire la măsura în care această nouă propunere va furniza un rezultat diferit de baza fiscală comună consolidată pentru întreprinderi (CCCTB) din 2011 și cele două propuneri din 2016 pentru baza fiscală comună pentru întreprinderi (CCTB) și (CCCTB), care au fost respinse de statele membre.

Parlamentul European: Discuții cu ministrul de finanțe al Suediei

Marți, 24 ianuarie, eurodeputații din comisia ECON a Parlamentului European au avut un schimb de opinii cu Elisabeth Svantesson, ministrul de finanțe al Suediei. Oficialul suedez a discutat despre principalele priorități ale președinției suedeze a Consiliului UE cu privire la aspecte economice și financiare, respectiv continuarea sprijinului financiar acordat Ucrainei, revizuirea guvernanței economice și progresul soluționării dosarelor legate de fiscalitate. În domeniul fiscalității, Elisabeth Svantesson a declarat că țara sa intenționează să continue activitatea legată de directiva UNSHELL pentru a combate utilizarea abuzivă a companiilor fictive. Pe partea de TVA, Suedia își propune să dezvolte în continuare pachetul „TVA în era digitală” (ViDA). Un alt dosar important pentru președinția Suediei este cel de-al optulea amendament al Directivei privind Cooperarea Administrativă (DAC8), a declarat ministrul de finanțe suedez. Întrebată de stadiul revizuirii directivei privind impozitarea tutunului, Elisabeth Svantesson a răspuns că nu așteaptă o nouă propunere din partea Comisiei pe acest subiect în prima jumătate a anului 2023.

14 state membre nu au transpus încă DAC7 în legislația națională

Vineri, 27 ianuarie, Comisia Europeană a trimis o scrisoare oficială de notificare către 14 state membre solicitându-le să transpună în legislația națională cel de-al șaptelea amendament la Directiva privind Cooperarea Administrativă (Directiva (UE) 2021/514 – DAC7), care ar trebui să ajute autoritățile fiscale din statele membre ale contribuabililor în cauză să prevină evaziunea fiscală sau raportarea eronată prin utilizarea platformelor digitale. Toate statele membre au avut obligația de a transpune directiva în legislația națională și de a informa Comisia cu privire la acest aspect până la 31 decembrie 2022. Potrivit Comisiei, următoarele state membre nu au notificat sau au notificat parțial măsurile naționale care transpun DAC7: Belgia, Estonia, Grecia, Spania, Croația, Italia, Cipru, Letonia, Lituania, Luxemburg, Polonia, Portugalia, România, Slovenia.

Apel la Spania și Italia pentru aplicarea corectă a Directivei AML

Joi, 26 ianuarie, Comisia Europeană a trimis scrisori oficiale de notificare Spaniei și Italiei pe motivul aplicării incorecte a Directivei privind combaterea spălării banilor (cea de-a patra directivă AML, cu modificările aduse prin cea de-a cincea directivă AML). Deși aceste state membre au notificat o transpunere completă a directivei, Comisia a identificat numeroase cazuri de aplicare incorectă a Directivei, în special în ceea ce privește înființarea registrelor centrale ale beneficiarilor reali. Potrivit directivei, statele membre trebuie să se asigure că informațiile privind proprietarii reali ai acelor entități juridice sunt stocate într-un registru central. În acest sens, statele membre pot utiliza o bază de date centrală care colectează informațiile privind beneficiarii reali, sau registrul comerțului, ori alt registru central. În lipsa unui răspuns satisfăcător de la aceste state membre referitor la înființarea registrelor de beneficiari reali în termen de două luni, Comisia poate decide să continue procedura privind încălcarea dreptului comunitar și să transmită un aviz motivat.

Investigație EPPO privind o fraudă transfrontalieră majoră în materie de TVA

Parchetul European (EPPO) a anunțat, la 24 ianuarie, o operațiune în 10 state membre UE (Austria, Bulgaria, Cehia, Estonia, Germania, Ungaria, Lituania, Țările de Jos, Slovacia și Slovenia), în cadrul unei investigații privind o fraudă transfrontalieră în materie de TVA desfășurate de EPPO în Munich. Au fost efectuate 61 de percheziții ale sediilor de întreprinderi și ale locuințelor persoanelor cu legături directe cu acestea, iar cinci persoane au fost arestate în Cehia, Bulgaria și Slovacia. Activitatea infracțională a grupului din spatele schemei de fraudă transfrontalieră în materie de TVA a generat daune estimate la 32 de milioane de euro, potrivit EPPO. Investigația privind schema de fraudă intracomunitară cu firme-fantomă a început în 2021, la scurt timp după începerea activităților EPPO. Operațiunea a fost sprijinită de unitățile germane de investigare a fraudei din Chemnitz, Würzburg, Nürnberg și Berlin.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF. 

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM