Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Preşedinte CECCAR: Cele mai mari provocări ale profesiei contabile sunt gândirea integrată, globalizarea şi tehnologia

Publicat

pe

Cele mai mari provocări ale profesiei contabile sunt gândirea integrată, globalizarea şi tehnologia, a declarat vineri pentru News.ro preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), Robert Aurelian Şova, care a subliniat că profesionistul contabil, în calitatea sa de consultant strategic, are şi rolul de a sprijini companiile să poată implementa un model de afaceri care să le faciliteze creşterea.

”Există trei mari provocări: gândirea integrată, globalizarea şi tehnologia. Gândirea integrată constă în schimbarea paradigmei de acţiune a firmelor, în sensul în care o afacere pe termen mediu sau lung, pentru a asigura rentabilitatea şi stabilitatea, trebuie să ia în calcul nu numai remunerarea capitalului financiar – adică investitorii, acţionarii – cât şi toate celelalte tipuri de capital care intră în acest proces de business. Aici ne referim la societate, la mediu, angajaţi, resursa umană, este o altă abordare. Desigur, din ce în ce mai multe firme au constatat că e în interesul lor să treacă de la raportarea simplă financiară, aşa cum este reglementată ca fiind obligatorie în toate statele lumii către raportarea integrată. Adică, pe lângă datele financiare, pe care le publici, trebuie să publici şi aspecte care ţin de modul de utilizare a capitalurilor care intră într-un business, modelul de business, guvernanţa şi efectele asupra societăţii”, a spus Şova, pentru News.ro.

În ceea ce priveşte globalizarea, aceasta nu afectează doar profesia contabilă, ci societatea în ansamblul ei.

”Modelele de business s-au redesenat. Globalizarea este utilizată pentru a se fructifica avantajele economiei de scară, în sensul în care accentul nu se mai pune pe marja de profit, ci pe volum, cu volum mare şi marjă mai mică. Pentru profesie, toată această schimbare de paradigmă de business la nivel mondial are implicaţiile ei. Apare necesitatea ca situaţiile financiare să fie armonizate, astfel încât aceleaşi principii trebuie să stea la baza atât a contabilităţii din România, cât şi contabilitatea dintr-un alt stat membru, pentru ca acele situaţii financiare să fie comparabile. De aceea, dezvoltarea standardelor internaţionale de contabiltate şi implementarea lor în standardele naţionale au devenit priorităţi la nivel global”, a subliniat preşedintele CECCAR.

Legat de tehnologie, acesta afirmă că societatea a devenit dependentă de tehnologie, care automatizează multe procese care acum 10-15 ani nu se desfăşurau în mod automat.

”Ceea ce e o adevărată provocare e că din ce în ce mai mult componenta de inteligenţă artificială este incorporată în astfel de aplicaţii IT. Fapt care, practic, pe lângă sarcinile simple de introducere şi prelucrare de date, să aducă valoare adăugată şi din punct de vedere al implementării unui raţionament profesional în aplicaţiile IT”, a punctat Şova.

Aceste provocări nu trebuie luate şi tratate ca oportunităţi de dezvoltare, menţionează el.

”Este evident că expertul contabil are mult mai mult timp să se concentreze asupra acelor servicii cu valoare adăugată ridicată, care permit interpretarea datelor şi utilizarea lor în scop de management şi de dezvoltare a firmei. Profesia tradiţională se transformă din ce în ce mai mult şi probabil că, peste 5-10 ani, expertul contabil va fi ‘mâna dreaptă a antreprenorului’, cel care va stii să traducă limbajul cifrelor într-un limbaj economic şi de management pentru antreprenor şi să-l ajute să înţeleagă exact care este situaţia, starea firmei lui, dar, mai mult, să ofere şi soluţii pentru remedierea şi îmbunătăţirea acestora”, a mai spus reprezentantul CECCAR.

El precizează acum există 37.000-38.000 specialişti contabili în România.

Întrebat dacă numărul e mare sau mic, el spune că ”se doreşte calitate, nu cantitate”.

De asemenea, CECCAR a lansat vineri o nouă siglă.

”Această nouă eră în profesia contabilă şi faptul că CECCAR este conştient de necesitatea adaptării profesiei la era digitală, la globalizare şi faptul că deja am început să intreprindem măsuri concrete în a ne adapta ca profesie, CECCAR şi-a adaptat imaginea şi logo-ul, pornind de la tradiţie la realitatea de azi şi la viitor. S-au introdus în siglă elemente care să sugereze practic digitalizarea şi globalizarea, fiind de fapt vorba de o restilizare a siglei vechi în care Caduceul tradiţional, care reprezenta comerţul, a fost stilizat, adăugându-i-se elemente care să specifice cartea digitală şi globul”, a mai spus preşedintele CECCAR.

Aproximativ 500 de participanţi, reprezentanţi ai conducerii şi membri ai Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), ai autorităţilor şi instituţiilor de reglementare, ai mediului de afaceri, precum şi ai unor organizaţii internaţionale şi regionale din domeniul contabil, participă în perioada 28-29 septembrie la Congresul profesiei contabile, eveniment organizat de CECCAR la Palatul Parlamentului.

”Tema unuia dintre cele mai importante evenimente dedicate profesiei contabile din România, cu participare internaţională, este actuală într-o lume a afacerilor în continuă evoluţie şi în contextul unui mediu de reglementare volatil în care este esenţială o gândire care să înglobeze mai mult decât elementele pur financiar-contabile ale unei organizaţii pentru a se asigura dezvoltarea pe termen lung şi crearea de valoare. Devine imperativ, astfel, pentru organizaţii să adopte o gândire integrată, utilizând o abordare holistică pentru a-şi stabili strategiile şi a-şi evalua performanţele, îmbunătăţindu-şi maniera în care comunică cu clienţii, investitorii şi toate celelalte părţi interesate”, spun reprezentanţii CECCAR.

Cu o istorie de aproape 100 de ani, CECCAR este organismal profesional care gestionează profesia contabilă în România, preocupându-se de dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor profesionistului contabil.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 14 iunie 2021

Publicat

pe

Statele membre UE consideră bine-venit acordul privind raportarea publică pentru fiecare țară în parte

Coreper (reprezentanții permanenți ai statelor membre UE) a aprobat, la 9 iunie, acordul la care au ajuns echipele de negociere din partea Consiliului UE și a Parlamentului European în ceea ce privește propunerea de directivă privind raportarea publică pentru fiecare țară în parte (public CbCR). În baza acestui acord, companiile care își desfășoară activitatea în UE cu o cifră de afaceri anuală ce depășește 750 de miliarde de euro vor trebui să prezinte anual informații fiscale specifice (precum cifra de afaceri, profitul net, numărul de angajați, impozitul pe profit plătit). Această obligație se va aplica și țărilor terțe aflate pe lista „neagră” a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale și țărilor terțe de pe lista „gri” a jurisdicțiilor necooperante care au depus eforturi pentru a-și îmbunătăți transparența fiscală timp de cel puțin doi ani. Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) și Comisia pentru afaceri juridice (JURI) din cadrul Parlamentului European vor vota săptămâna aceasta în ceea ce privește acordul.

ECOFIN va discuta cotele de TVA

Președinția portugheză a Consiliului Uniunii Europene a decis să aducă în atenția celor 27 de miniștri de finanțe ai UE propunerea privind libertatea de a stabili cote de TVA extrem de reduse sau cote zero de TVA. Următoarea reuniune a Consiliului ECOFIN va avea loc la 18 iunie, cu prilejul căreia miniștrii de finanțe vor discuta posibilitatea de a introduce o listă cu produse și servicii eligibile pentru cote reduse de TVA (deși Comisia a propus o listă cu produse neeligibile, în care să fie incluse produsele din alcool, tutun și petrol). Grupul de lucru care s-a reunit la 1 iunie nu a ajuns la un consens în privința documentului de compromis întocmit de președinția portugheză a Consiliului UE și au mai rămas o serie de aspecte care trebuie clarificate, printre care se numără și derogările existente pe care statele membre UE doresc să le păstreze. În ceea ce privește cotele zero și cotele de TVA extrem de reduse, Consiliul Uniunii Europene a propus restricționarea acestora doar la anumite produse și servicii care îndeplinesc nevoi de bază și elaborarea unor politici publice clare.

Comisia Europeană: Consultare privind combaterea utilizării entităților-paravan în scopuri fiscale

Comisia Europeană a lansat, la 4 iunie, o consultare publică pe tema combaterii utilizării entităților-paravan și a înțelegerilor în scopuri fiscale. Obiectivul acestei consultări este colectarea datelor și probelor necesare pentru a elabora noi norme europene în scopul combaterii utilizării entităților-paravan și a înțelegerilor în scopul evitării obligațiilor fiscale. Consultarea ar trebui să ofere sugestii cu privire la măsura în care normele existente de la nivelul UE tratează riscul de evitare a obligațiilor fiscale și ce fel de norme noi ar putea completa cadrul legislativ existent. Informațiile colectate ar trebui să permită conturarea problemei și elaborarea unei definiții comune a entităților-paravan, crearea unui inventar cu normele existente în statele membre, precum și caracteristicile unei noi inițiative la nivel european. Se solicită opinia cetățenilor cu privire la consecințele fiscale care ar trebui asociate entităților- paravan, după ce acestea sunt identificate în baza noilor norme, sancțiunile impuse în caz de neconformitate și impactul potențial al noilor norme asupra diferitelor părți interesate. Termenul-limită de transmitere a observațiilor este 27 august 2021.

Liderii G7 au aprobat rata minimă globală de impozitare

Liderii G7 au emis, la 13 iunie, un comunicat comun în care aprobă rata minimă globală de impozitare. Documentul evidențiază necesitatea unui dialog pentru a ajunge la un consens global privind alocarea drepturilor de impozitare și rata minimă de impozitare de cel puțin 15% pentru fiecare țară. Comunicatul vizează reuniunea din luna iulie a miniștrilor de finanțe și a guvernatorilor băncilor centrale din G20, ce va fi un moment crucial pentru încheierea unui acord, ținând cont de demersurile propuse de cadrul inclusiv privind BEPS al G20/OCDE.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Formularul Proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, în consultare

Publicat

pe

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de ordin pentru aprobarea formularului tipizat „Proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor” utilizat în activitatea de verificare a situației fiscale personale.

Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că verificarea situației fiscale personale cu privire la impozitul pe venit reprezintă ansamblul activităților desfășurate de organul fiscal având ca obiect examinarea totalității drepturilor și a obligațiilor de natură patrimonială, a fluxurilor de trezorerie și a altor elemente relevante pentru stabilirea situației fiscale reale a persoanei fizice verificate și se realizează în conformitate cu prevederile art. 138 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile OPANAF nr. 675/2018 privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor și a procedurii de aplicare a acestora.

Potrivit prevederilor art. 336 alin. (1) lit. s) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, nerespectarea de către persoana supusă verificării situației fiscale personale a obligației de a depune declarația de patrimoniu și de venituri, potrivit art. 138 alin. (7), constituie contravenție și se sancționează cu amendă conform art. 336 alin. (2) lit. i) din același act normativ. Până la data reorganizării ANAF prin HG nr. 174/2020, competența de exercitare a verificării situației fiscale personale era stabilită prin OPANAF nr. 3.695/2015, cu modificările și completările aduse prin OPANAF nr. 1.817/2017. Potrivit acestor reglementări, organe fiscale competente în efectuarea verificării situației fiscale personale erau:  Direcția Generală Control Venituri Persoane Fizice pe întregul teritoriu al țării;  organele de inspecție fiscală din cadrul structurilor fiscale teritoriale (administrațiile județene ale finanțelor publice) în a căror rază se află domiciliul fiscal al persoanelor fizice verificate.

Prin OPANAF nr. 967/2020 și nr. 968/2020 privind aprobarea structurilor organizatorice ale Direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice Iași, Galați, Ploiești, Craiova, Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov, respectiv București, s-au înființat în cadrul aparatului propriu al direcțiilor generale regionale, în subordinea directorului executiv – inspecție fiscalǎ, serviciile verificǎri fiscale (prin preluarea activității operaționale și a personalului serviciilor verificări fiscale care până la data reorganizării erau în structura DGCVPF). După reorganizare, ca urmare a emiterii OPANAF nr. 2.778/2020, competența de exercitare a verificării situației fiscale personală pe întregul teritoriu al țării revine Direcției Generale Control Venituri Persoane Fizice și direcțiilor generale regionale a finanțelor publice prin serviciile verificări fiscale din cadrul acestora.

Citiți mai multe în CECCAR Business Magazine.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

OUG nr. 44/2021. Sinteza principalelor prevederi

Publicat

pe

CECCAR
Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil
Reprezentant al CECCAR în VAT Expert Group

După cum se știe, recent a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 575 din 7 iunie 2021 Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2021, care modifică unele măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul COVID-19. Redăm, în continuare, o sinteză a prevederilor actului normativ.

Premisele apariției OUG nr. 44/2021:

  • indemnizațiile de șomaj tehnic  (instituite prin OUG nr. 30/2020) se acordă până la 30 iunie 2021;
  • în cazul persoanelor care își desfășoară activitatea în domeniul artistic, deși nu mai sunt supuse restricțiilor severe, încă sunt impuse limitări ce țin de măsurile de protecție sanitară sau de numărul de participanți la evenimente culturale ori sportive;
  • aceste categorii de persoane nu vor putea realiza, în condițiile limitărilor menționate, venituri suficiente pentru satisfacerea nevoilor zilnice de trai proprii și ale membrilor familiilor;
  • necesitatea de a se asigura măsuri de compensare a reducerii veniturilor acestor categorii profesionale ce ar însuma aproximativ 5.500 persoane și familiile acestora.

Citiți mai multe în CECCAR Business Magazine.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

Din motive tehnice, emisia CECCAR FM poate suferi întreruperi.

 

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere!

  • http://5.154.233.5:8000/