Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Preşedinte CECCAR: Cele mai mari provocări ale profesiei contabile sunt gândirea integrată, globalizarea şi tehnologia

CECCAR FM

Publicat

pe

Cele mai mari provocări ale profesiei contabile sunt gândirea integrată, globalizarea şi tehnologia, a declarat vineri pentru News.ro preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), Robert Aurelian Şova, care a subliniat că profesionistul contabil, în calitatea sa de consultant strategic, are şi rolul de a sprijini companiile să poată implementa un model de afaceri care să le faciliteze creşterea.

”Există trei mari provocări: gândirea integrată, globalizarea şi tehnologia. Gândirea integrată constă în schimbarea paradigmei de acţiune a firmelor, în sensul în care o afacere pe termen mediu sau lung, pentru a asigura rentabilitatea şi stabilitatea, trebuie să ia în calcul nu numai remunerarea capitalului financiar – adică investitorii, acţionarii – cât şi toate celelalte tipuri de capital care intră în acest proces de business. Aici ne referim la societate, la mediu, angajaţi, resursa umană, este o altă abordare. Desigur, din ce în ce mai multe firme au constatat că e în interesul lor să treacă de la raportarea simplă financiară, aşa cum este reglementată ca fiind obligatorie în toate statele lumii către raportarea integrată. Adică, pe lângă datele financiare, pe care le publici, trebuie să publici şi aspecte care ţin de modul de utilizare a capitalurilor care intră într-un business, modelul de business, guvernanţa şi efectele asupra societăţii”, a spus Şova, pentru News.ro.

În ceea ce priveşte globalizarea, aceasta nu afectează doar profesia contabilă, ci societatea în ansamblul ei.

”Modelele de business s-au redesenat. Globalizarea este utilizată pentru a se fructifica avantajele economiei de scară, în sensul în care accentul nu se mai pune pe marja de profit, ci pe volum, cu volum mare şi marjă mai mică. Pentru profesie, toată această schimbare de paradigmă de business la nivel mondial are implicaţiile ei. Apare necesitatea ca situaţiile financiare să fie armonizate, astfel încât aceleaşi principii trebuie să stea la baza atât a contabilităţii din România, cât şi contabilitatea dintr-un alt stat membru, pentru ca acele situaţii financiare să fie comparabile. De aceea, dezvoltarea standardelor internaţionale de contabiltate şi implementarea lor în standardele naţionale au devenit priorităţi la nivel global”, a subliniat preşedintele CECCAR.

Legat de tehnologie, acesta afirmă că societatea a devenit dependentă de tehnologie, care automatizează multe procese care acum 10-15 ani nu se desfăşurau în mod automat.

”Ceea ce e o adevărată provocare e că din ce în ce mai mult componenta de inteligenţă artificială este incorporată în astfel de aplicaţii IT. Fapt care, practic, pe lângă sarcinile simple de introducere şi prelucrare de date, să aducă valoare adăugată şi din punct de vedere al implementării unui raţionament profesional în aplicaţiile IT”, a punctat Şova.

Aceste provocări nu trebuie luate şi tratate ca oportunităţi de dezvoltare, menţionează el.

”Este evident că expertul contabil are mult mai mult timp să se concentreze asupra acelor servicii cu valoare adăugată ridicată, care permit interpretarea datelor şi utilizarea lor în scop de management şi de dezvoltare a firmei. Profesia tradiţională se transformă din ce în ce mai mult şi probabil că, peste 5-10 ani, expertul contabil va fi ‘mâna dreaptă a antreprenorului’, cel care va stii să traducă limbajul cifrelor într-un limbaj economic şi de management pentru antreprenor şi să-l ajute să înţeleagă exact care este situaţia, starea firmei lui, dar, mai mult, să ofere şi soluţii pentru remedierea şi îmbunătăţirea acestora”, a mai spus reprezentantul CECCAR.

El precizează acum există 37.000-38.000 specialişti contabili în România.

Întrebat dacă numărul e mare sau mic, el spune că ”se doreşte calitate, nu cantitate”.

De asemenea, CECCAR a lansat vineri o nouă siglă.

”Această nouă eră în profesia contabilă şi faptul că CECCAR este conştient de necesitatea adaptării profesiei la era digitală, la globalizare şi faptul că deja am început să intreprindem măsuri concrete în a ne adapta ca profesie, CECCAR şi-a adaptat imaginea şi logo-ul, pornind de la tradiţie la realitatea de azi şi la viitor. S-au introdus în siglă elemente care să sugereze practic digitalizarea şi globalizarea, fiind de fapt vorba de o restilizare a siglei vechi în care Caduceul tradiţional, care reprezenta comerţul, a fost stilizat, adăugându-i-se elemente care să specifice cartea digitală şi globul”, a mai spus preşedintele CECCAR.

Aproximativ 500 de participanţi, reprezentanţi ai conducerii şi membri ai Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), ai autorităţilor şi instituţiilor de reglementare, ai mediului de afaceri, precum şi ai unor organizaţii internaţionale şi regionale din domeniul contabil, participă în perioada 28-29 septembrie la Congresul profesiei contabile, eveniment organizat de CECCAR la Palatul Parlamentului.

”Tema unuia dintre cele mai importante evenimente dedicate profesiei contabile din România, cu participare internaţională, este actuală într-o lume a afacerilor în continuă evoluţie şi în contextul unui mediu de reglementare volatil în care este esenţială o gândire care să înglobeze mai mult decât elementele pur financiar-contabile ale unei organizaţii pentru a se asigura dezvoltarea pe termen lung şi crearea de valoare. Devine imperativ, astfel, pentru organizaţii să adopte o gândire integrată, utilizând o abordare holistică pentru a-şi stabili strategiile şi a-şi evalua performanţele, îmbunătăţindu-şi maniera în care comunică cu clienţii, investitorii şi toate celelalte părţi interesate”, spun reprezentanţii CECCAR.

Cu o istorie de aproape 100 de ani, CECCAR este organismal profesional care gestionează profesia contabilă în România, preocupându-se de dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor profesionistului contabil.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

PROFESIA CONTABILĂ

Contribuția profesioniștilor contabili la economia circulară

CECCAR FM

Publicat

pe

Economia circulară reprezintă un sistem economic care întreține un flux circular de resurse regenerând, păstrând sau contribuind la valoarea acestora. Modelele de afaceri circulare implică strategii de limitare, încetinire, încheiere și regenerare a ciclurilor de resurse. Acestea sunt necesare pentru a asigura sustenabilitatea resurselor și a naturii și pentru a atinge o dezvoltare durabilă.

Cu toate acestea, schimbarea gândirii tradiționale referitoare la modelele de afaceri lineare față de care economiile au devenit dependente poate fi o sarcină dificilă. Acest demers implică regândirea valorii, a impactului și riscului într-o lume în care materiile și produsele pot fi menținute în uz cât mai mult posibil pentru a elimina risipa și poluarea.

Gândirea circulară are implicații asupra aplicării principiilor contabile și financiare, de exemplu, deprecierea activelor până când acestea nu mai au nicio valoare nu furnizează stimulente pentru trecerea la modelele de afaceri circulare. Contabilii trebuie să poată lua decizii care depășesc nivelul valorii financiare generate.

Circularitatea implică inovație în modelele de afaceri și în modul de utilizare a resurselor, precum și în managementul financiar și în contabilitate. Modelele circulare nu sunt încă o practică obișnuită în rândul companiilor sau profesioniștilor contabili, iar beneficiile acestora nu sunt bine înțelese. Pe de altă parte, toate aceste riscuri generate de utilizarea nesustenabilă a resurselor pot fi transformate în oportunități prin strategii și modele de afaceri inovative.

În cadrul publicației Contribuția profesioniștilor contabili la economia circulară, IFAC tratează tema economiei circulare și analizează oportunitățile și provocările conexe, oferind un rezumat al informațiilor cuprinse într-un raport emis de The Royal NBA și Circle Economy, două entități membre ale Coalition Circular Accounting (CCA). Obiectivul CCA este de a identifica și depăși provocările de ordin contabil și financiar care împiedică tranziția la o economie circulară, organizația fiind compusă din numeroși experți și oameni de știință din domeniul financiar-contabil și juridic.

Documentul este disponibil în limba română și poate fi accesat la secțiunea Publicații-Organisme Internaționale-Alte documente de interes de pe site-ul CECCAR.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 19 septembrie 2022

CECCAR FM

Publicat

pe

etaf

Reînnoirea mandatului ETAF ca membru al VAT Expert Group din cadrul Comisiei Europene

Luni, 12 septembrie, Directorul general pentru Impozitare și Uniune Vamală din cadrul Comisie Europene, Gerassimos Thomas, i-a numit pe dr. Stefanie Becker și Benoît Vanderstichelen ca membri ai VAT Expert Group pentru a reprezenta European Tax Adviser Federation (ETAF). Mandatul acestora va începe la 1 octombrie 2022, pentru o perioadă de trei ani. Dr. Stefanie Becker este membru al Bundessteuerberaterkammer (BStBK), cu peste zece ani experiență ca specialist în materie de TVA în domeniul consilierii fiscale naționale și internaționale. Benoît Vanderstichelen este membru al Institutului belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA) și membru al Consiliului ETAF, cu peste 30 de ani de experiență în consultanță națională și internațională în materie de TVA. Responsabilitatea VAT Expert Group este de a oferi consiliere Comisiei Europene cu privire la întocmirea actelor legislative și a altor inițiative politice în domeniul TVA și de a furniza informații privind implementarea practică a actelor legislative și a altor inițiative politice europene în domeniul TVA. ETAF este membru al VAT Expert Group din 2019 și este încântată de posibilitatea de a continua activitățile desfășurate în ultimii trei ani în cadrul grupului.

Comisia Europeană propune două noi taxe în contextul crizei energetice

În timpul discursului său privind Starea Uniunii prezentat miercuri, 14 septembrie, Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a prezentat un pachet de măsuri de urgență pentru a combate criza energetică. Două măsuri pot fi asimilate unor noi taxe. Prima reprezintă un plafon temporar aplicat veniturilor realizate de producătorii de electricitate care au costuri reduse de producție. Plafonul va fi stabilit la 180 de euro pe megawatt-oră. Acesta va permite statelor membre să colecteze diferența dintre acest plafon și veniturile acestor generatori de energie și apoi să redistribuie această diferență gospodăriilor și întreprinderilor. Cea de-a doua măsură este o contribuție de solidaritate temporară obligatorie bazată pe profiturile excedentare impozabile realizate în anul fiscal 2022 în industria bazată pe combustibili fosili. Aceasta ar fi calculată pe baza profiturilor impozabile ale companiilor de pe piața combustibililor fosili în anul fiscal 2022 care depășesc o creștere de 20% a profiturilor medii impozabile ale ultimilor trei ani fiscali, la o rată de cel puțin 33%. Comisia estimează că aceste două măsuri ar genera peste 140 de miliarde de euro pentru statele membre. Aceste măsuri de urgență vor fi discutate la 30 septembrie în cadrului unei întâlniri extraordinare a Consiliului energiei. Dar, potrivit raportărilor, procedura pentru adoptare generează deja diferențe de opinie în rândul statelor membre. Pentru unii, aceasta este o măsură fiscală și ar trebui tratată în conformitate cu regulile de vot specifice acestei chestiuni, adică acesta ar trebui adoptată printr-un vot în unanimitate și nu unul cu majoritate calificată. Polonia și-a exprimat deja opoziția cu privire la un impozit pe profiturile extraordinare la nivelul UE aplicat companiilor din energie și dorința acesteia pentru o decizie unanimă.

Comisia Europeană anunță un pachet de măsuri de sprijin pentru IMM-uri

În timpul discursului său privind Starea Uniunii prezentat miercuri 14 septembrie, Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat și un pachet de măsuri de sprijin dedicate IMM-urilor. Ca parte a acestui pachet, Comisia va propune „un set unic de reguli fiscale pentru desfășurarea activităților economice în Europa”, cunoscut și ca BEFIT, a declarat aceasta. Inițiativa BEFIT este preconizată pentru anul 2023 și ar fi trebuit să fie o relansare a vechii baze fiscale comune consolidate pentru întreprinderi. Ca parte a acestui pachet de măsuri de sprijin, Comisia a mai anunțat și o revizuire a Directivei 2011/07/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale.

Prezumpția potrivit căreia un intermediar online este plătitor de TVA este validă, potrivit avocatului general al ECJ

Avocatul general al Curții Europene de Justiție, Athanasios Rantos, a concluzionat, joi, 15 septembrie, că prevederea reglementării care implementează Directiva TVA care precizează că o platformă de intermediere online este, în principiu, plătitoare de TVA, este validă (nr. de caz C-695/20). Opinia vine ca urmare a unei cereri de pronunțare a unei hotărâri preliminare formulată de First-tier Tribunal (Tax Chamber) din Marea Britanie cu privire la apelul intentat de Fenix International Limited împotriva Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs (Administrația fiscală și vamală din Marea Britanie). Avocatul general a concluzionat că această dispoziție nu conține nicio restricție asupra domeniului său de aplicare sau al amplorii sale. Așadar, nicio categorie de servicii nu este exclusă din domeniul de aplicare al acesteia. Mai mult, Avocatul general a declarat că Consiliul a fost îndreptățit să considere că are dreptul de a furniza detalii suplimentare cu privire la Directiva TVA referitor la serviciile furnizate prin mijloace electronice cu scopul de a asigura condițiile uniforme pentru implementare. În consecință, Avocatul general a propus ca Curtea să confirme validitatea prevederii relevante a reglementării privind implementarea.

Misiunea FISC la Dublin

O delegație a eurodeputaților din Subcomisia FISC a Parlamentului European se va afla la Dublin între 19 și 20 septembrie. Aceștia se vor întâlni cu reprezentanți ai principalelor instituții, cum ar fi Departamentul de finanțe, Comisarii pentru venituri, Comitetul de finanțe și Comitetul pentru supraveghere bugetară din cadrul Parlamentului Irlandei, precum și părți interesate din sectorul privat, experți și societatea civilă, potrivit unui proiect de program. Discuțiile ar trebui să se concentreze pe aspectele fiscale de actualitate la nivel internațional, cum ar fi implementarea reformei fiscale pe doi piloni a OCDE, reacțiile la investigația „Pandora Papers”, Directiva UNSHELL, DEBRA și alte măsuri pentru combaterea evitării obligațiilor fiscale și a evaziunii fiscale. „Delegații Parlamentului European vor călători în Irlanda pentru a discuta modul în care țara poate pune capăt pierderii de venituri fiscale pentru aliații săi europeni și poate deveni un motor al unui sistem fiscal european just”, a explicat eurodeputatul Paul Tang, președintele Subcomisiei FISC. La sfârșitul delegației, marți, 20 septembrie, va fi organizată o conferință de presă.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

IAASB și IESBA salută declarația de sprijin a IOSCO, referitor la standardele de sustenabilitate

CECCAR FM

Publicat

pe

International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB) și International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) au salutat anunțul emis de International Organization of Securities Commissions (IOSCO) prin care încurajează și își exprimă sprijinul pentru activitatea IAASB și IESBA cu privire la elaborarea standardelor referitoare la asigurarea informațiilor în materie de sustenabilitate.

IAASB și IESBA recunosc faptul că părțile interesate solicită din ce în ce mai frecvent asigurare pentru informațiile în materie de sustenabilitate și că este important să se furnizeze standarde robuste aplicabile tuturor furnizorilor de asigurare pentru acest tip de informații ca răspuns la cererile pieței.

Președintele IAASB a declarat că „există o nevoie clară pentru un dialog și o colaborare permanente pentru a asigura că raportarea, asigurarea și reglementarea în materie de sustenabilitate evoluează într-o manieră coezivă, cu scopul de a furniza părților interesate informații utile pentru procesul decizional”.

Președintele IESBA, Gabriela Figueiredo Dias, a adăugat că „standardele de etică, inclusiv dispozițiile privind independența, sunt fundamentale pentru încrederea publică în asigurarea informațiilor în materie de sustenabilitate. Este deosebit de important și în interesul public ca toți furnizorii de asigurare, fie că aceștia fac parte sau nu din profesia contabilă, să adere la același nivel înalt de comportament etic și independență atunci când sunt implicați în astfel de activități”.

În cadrul IAASB va avea loc o întâlnire în această săptămână pentru a dezbate și a vota proiectul de propunere referitor la asigurarea în materie de sustenabilitate pentru elaborarea unui standard general pentru misiunile de asigurare în domeniul sustenabilității. De asemenea, o astfel de reuniune va exista și în cadrul IESBA pentru a analiza posibilele abordări legate de normalizarea de standarde în legătură cu asigurarea și raportarea în materie de sustenabilitate. IESBA preconizează că va aproba un plan de proiect până în luna decembrie 2022.

Atât IAASB, cât și IESBA, au primit cu entuziasm sprijinul IOSCO și speră la o colaborare solidă și fructuoasă atât între cele trei organisme, cât și cu alte organisme de normalizare a standardelor pentru a contribui la elaborarea unor standarde robuste care să stimuleze misiuni independente de înaltă calitate și practici consecvente la nivel global.

Declarația integrală emisă de IOSCO în sprijinul elaborării standardelor legate de asigurarea informațiilor în materie de sustenabilitate poate fi consultată aici.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM