Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Discursul președintelui Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, din deschiderea lucrărilor Congresului profesiei contabile, ediția a XXII-a

Radio CECCAR FM

„Onorați invitați, dragi colegi,

Tema Congresului de astăzi se axează pe cele trei dimensiuni ale evoluției profesiei contabile, și anume gândirea integrată, globalizarea și tehnologia. Sunt trei dimensiuni asupra cărora noi, ca profesie, trebuie să ne aplecăm și să înțelegem că paradigma de lucru a acestei profesii, atât în ceea ce privește modelul de business, cât și modul de efectuare, se va schimba radical. Acest proces a și început. Este evident că, din punctul de vedere al mediului de afaceri, acest concept nou, de gândire integrată, schimbă puțin filosofia, în sensul în care crearea de valoare nu mai trebuie concentrată doar din perspectiva capitalului financiar, adică din cea a remunerării acționarilor. Trebuie luate în calcul toate celelalte capitaluri care folosesc la derularea și evoluția unei afaceri. Vorbim despre capitalul uman, capital tehnologic, mediu, societatea în ansamblul ei. Iată cum rolul mediului de business trece oarecum din mediul eminamente privat către interesul public. Aici, expertul contabil trebuie să aibă un rol important, acela de a facilita această trecere și, de ce nu, de a educa antreprenorii în această direcție. Se vorbește tot mai mult despre trecerea de la raportarea financiară la raportarea integrată.

Globalizarea este o certitudine astăzi. Mediul de afaceri fructifică din ce în ce mai mult efectul economiei de scară, în sensul în care, astăzi, businessurile sunt gândite pe volum și pe marjă adăugată mică. Este evident că această lipsă a granițelor afectează și profesia noastră. Apar din ce în ce mai necesare standardizarea internațională și, bineînțeles, trecerea și aplecarea profesiei noastre către contabilitatea managerială.

Profesionistul contabil trebuie să devină mâna dreaptă a antreprenorului deoarece, prin utilizarea tehnologiilor, acele taskuri mai puțin aducătoare de valoare adăugată pentru companie sunt automatizate, iar noi va trebui să ne utilizăm competențele pentru a traduce, de fapt, cifrele pe care le obținem prin situațiile financiare într-un limbaj ușor de înțeles pentru antreprenori și, mai mult decât atât, să venim cu soluții concrete pentru stabilitatea și dezvoltarea afacerii.

Nu în ultimul rând, trebuie să ne axăm pe tehnologie. Am văzut cu toții, societatea noastră devine din ce în ce mai dependentă de tehnologie și, cum este și firesc, profesia noastră trebuie să devină și ea mai dependentă de tehnologie. Așa cum am mai spus și în cadrul lucrărilor seminarului CILEA, nu trebuie să ne speriem, ci trebuie să vedem partea plină a paharului în sensul în care, în sfârșit, vom avea suficient timp să ne ocupăm de acele servicii cu valoare adăugată reală pentru mediul de afaceri și, aș spune eu, și pentru autoritățile și instituțiile care trebuie să reglementeze sistemul economic al țării noastre și la nivel global, astfel încât să se asigure dezvoltarea și performanța mediului de afaceri. Și, de ce nu, trebuie să avem grijă ca antreprenorii români să nu fie puși într-un con de umbră în competiția cu antreprenorii străini care beneficiază poate de mai mult know-how în ceea ce înseamnă partea de guvernanță corporativă și de management în afaceri.

Ce facem noi, ca profesie, în România? Suntem conștienți de toate aceste realități. Suntem conștienți că trebuie să ne schimbăm. Suntem conștienți că trebuie să luăm măsuri urgente pentru a răspunde cel mai bine solicitărilor mediului de afaceri, clienților noștri, dar și autorităților și instituțiilor de reglementare. Suntem ancorați în acest proces de schimbare. Avem mai multe direcții pe care le-am abordat, campanii de conștientizare și, bineînțeles, componenta de formare care încearcă să lărgească această arie de competență a expertului contabil către aceste noi domenii care poate au fost mult prea mult neglijate. Și pentru că acest lucru trebuie să-l facem public și pentru că imaginea noastră, a corpului profesional și a profesiei, este exprimată prin elementele de marketing, logo și slogan, am decis ca tradiția pe care o avem, fiind înființați în anul 1921, să o transpunem în realitatea zilei de astăzi și în viitor. Și tocmai de aceea, am decis, cu ocazia acestui eveniment, să lansăm și noua identitate a profesiei, respectiv a corpului nostru profesional.

ContaȚi pe Noi. ContaȚi, cu Noi. Întotdeauna!”

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Întâlniri cu elevii care vor participa la faza județeană a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, ediția a II-a

Radio CECCAR FM

În perioada 1-5 aprilie, președintele Filialei CECCAR Maramureș, conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, a participat la întâlniri cu elevii de la cinci licee din județul Maramureș, ocazie cu care s-au discutat aspecte privind regulamentul de organizare a celei de-a II-a ediții a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă. Concursul este organizat de Ministerul Educației, în parteneriat cu Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România. Întâlnirile au avut loc la Liceul Tehnologic „Marmația” din Sighetu Marmației, Liceul din Borșa, Liceul Teologic Penticostal din Baia Mare, Colegiul Economic „Nicolae Titulescu” din Baia Mare și Liceul Tehnologic Agricol „Alexiu Berinde” din Seini.

Faza județeană a competiției, desfășurată cu sprijinul inspectoratelor școlare județene, este programată să se desfășoare la data de 19 aprilie a.c. Concursul susține educația tinerilor în domeniul financiar-contabil și își propune să contribuie la formarea noilor generații de profesioniști în domeniu. Competiția se adresează elevilor de liceu, din clasele a XI-a, filieră tehnologică, profil Servicii, calificarea profesională Tehnician în activități economice, oferindu-le oportunitatea de a-și demonstra și dezvolta cunoștințele teoretice și aplicative într-un cadru competitiv stimulativ.

Cu această ocazie au fost prezentate rolul și importanța CECCAR în formarea viitorilor profesioniști contabili și etapele necesare accesului la profesie.

(Copyright foto: ltmarmatia.ro) 

Galerie foto

CECCAR Maramureș: Întâlniri cu elevii care vor participa la faza județeană a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, ediția a II-a
CECCAR Maramureș: Întâlniri cu elevii care vor participa la faza județeană a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, ediția a II-a
CECCAR Maramureș: Întâlniri cu elevii care vor participa la faza județeană a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, ediția a II-a

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR a publicat traducerea în limba română a seriei privind managementul calității dedicată întreprinderilor mici, elaborată de IAASB

Radio CECCAR FM

În decembrie 2020, Consiliul pentru Standarde Internaționale de Audit și Asigurare (IAASB) a emis trei standarde privind managementul calității noi și revizuite care consolidează și modernizează abordarea firmei cu privire la managementul calității:

• Standardul Internațional privind Managementul Calității (ISQM) 1,

• ISQM 2, Revizuirea calității misiunilor, și

• ISA 220 (revizuit), Managementul calității pentru un audit al situațiilor financiare.

În acest context a fost emisă seria privind managementul calității: implementarea de către întreprinderile mici, concepută pentru a oferi sprijin practic firmelor mici în ceea ce privește implementarea ISQM 1 și ISQM 2, precum și standardele și amendamentele conexe.

Partea I-a este dedicată pregătirii pentru noile standarde de management al calității, iar Partea a II-a elaborării unui plan de implementare dedicat.

Seria include discuții și exemple ilustrative referitoare la firmele mici. Nu uitați că termenul „firmă” este definit pentru a include și un practician individual. Firmele mici se prezintă sub diferite dimensiuni și activează în baza a numeroase structuri diferite. Tratarea tuturor posibilităților diferite nu ar fi posibilă, dar seria are în vedere următoarele scenarii posibile:

• Practician individual fără personal

• Practician individual cu personal și

• Firmă cu 2-5 parteneri cu personal.

Documentele sunt elaborate pentru a oferi sfaturi și îndrumări pentru o implementare practică și tratează:

● identificarea obiectivelor dumneavoastră referitoare la calitate;

● realizarea procesului dumneavoastră de evaluare a riscurilor la adresa calității;

● identificarea răspunsurilor existente la acele riscuri la adresa calității (cunoscute și ca politici și/sau proceduri ori „controale”); și

● implementarea, documentarea și comunicarea sistemului dumneavoastră de management al calității (SOQM-ului).

Documentele sunt disponibile în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații–Organisme internaționale–Norme Profesionale și ghiduri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

Radio CECCAR FM

Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2024, aceea de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale. Cu acest prilej, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil și vicepreședinte al CECCAR, a fost reales ca membru în Consiliul ETAF pentru un nou mandat.

Înființată în decembrie 2015, ETAF este o organizație europeană care reunește 215.000 de profesioniști în domeniul fiscal din Franța, Germania, Belgia, România, Ungaria, Austria și Croația. Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.

În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.

Continuare
PROFESIA CONTABILĂacum 8 ore

CECCAR Maramureș: Întâlniri cu elevii care vor participa la faza județeană a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, ediția a II-a

PROFESIA CONTABILĂacum 8 ore

CECCAR a publicat traducerea în limba română a seriei privind managementul calității dedicată întreprinderilor mici, elaborată de IAASB

ECONOMIEacum 9 ore

A fost stabilită Procedura de implementare a Programului IMM Plus

ECONOMIEacum 9 ore

ANAF: Dotarea cu AMEF, obligatorie și la automatele comerciale

ECONOMIEacum 9 ore

A doua ediție din acest an a programului de titluri de stat Fidelis, marcată de trei recorduri

PROFESIA CONTABILĂacum o zi

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

PROFESIA CONTABILĂacum o zi

Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilor

PROFESIA CONTABILĂacum o zi

Schimbarea paradigmei în business: Raportarea de sustenabilitate și rolul activ al profesioniștilor contabili în asigurarea competitivității afacerilor în lanțul de valoare global

ECONOMIEacum o zi

MF propune noi reglementări privind înregistrarea în contabilitate a unor impozite

ECONOMIEacum o zi

ANAF propune extinderea listei bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 16.04.2024

ECONOMIEacum 2 zile

FMI a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an

Trending