Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Discursul președintelui Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, din deschiderea lucrărilor Congresului profesiei contabile, ediția a XXII-a

CECCAR FM

Publicat

pe

„Onorați invitați, dragi colegi,

Tema Congresului de astăzi se axează pe cele trei dimensiuni ale evoluției profesiei contabile, și anume gândirea integrată, globalizarea și tehnologia. Sunt trei dimensiuni asupra cărora noi, ca profesie, trebuie să ne aplecăm și să înțelegem că paradigma de lucru a acestei profesii, atât în ceea ce privește modelul de business, cât și modul de efectuare, se va schimba radical. Acest proces a și început. Este evident că, din punctul de vedere al mediului de afaceri, acest concept nou, de gândire integrată, schimbă puțin filosofia, în sensul în care crearea de valoare nu mai trebuie concentrată doar din perspectiva capitalului financiar, adică din cea a remunerării acționarilor. Trebuie luate în calcul toate celelalte capitaluri care folosesc la derularea și evoluția unei afaceri. Vorbim despre capitalul uman, capital tehnologic, mediu, societatea în ansamblul ei. Iată cum rolul mediului de business trece oarecum din mediul eminamente privat către interesul public. Aici, expertul contabil trebuie să aibă un rol important, acela de a facilita această trecere și, de ce nu, de a educa antreprenorii în această direcție. Se vorbește tot mai mult despre trecerea de la raportarea financiară la raportarea integrată.

Globalizarea este o certitudine astăzi. Mediul de afaceri fructifică din ce în ce mai mult efectul economiei de scară, în sensul în care, astăzi, businessurile sunt gândite pe volum și pe marjă adăugată mică. Este evident că această lipsă a granițelor afectează și profesia noastră. Apar din ce în ce mai necesare standardizarea internațională și, bineînțeles, trecerea și aplecarea profesiei noastre către contabilitatea managerială.

Profesionistul contabil trebuie să devină mâna dreaptă a antreprenorului deoarece, prin utilizarea tehnologiilor, acele taskuri mai puțin aducătoare de valoare adăugată pentru companie sunt automatizate, iar noi va trebui să ne utilizăm competențele pentru a traduce, de fapt, cifrele pe care le obținem prin situațiile financiare într-un limbaj ușor de înțeles pentru antreprenori și, mai mult decât atât, să venim cu soluții concrete pentru stabilitatea și dezvoltarea afacerii.

Nu în ultimul rând, trebuie să ne axăm pe tehnologie. Am văzut cu toții, societatea noastră devine din ce în ce mai dependentă de tehnologie și, cum este și firesc, profesia noastră trebuie să devină și ea mai dependentă de tehnologie. Așa cum am mai spus și în cadrul lucrărilor seminarului CILEA, nu trebuie să ne speriem, ci trebuie să vedem partea plină a paharului în sensul în care, în sfârșit, vom avea suficient timp să ne ocupăm de acele servicii cu valoare adăugată reală pentru mediul de afaceri și, aș spune eu, și pentru autoritățile și instituțiile care trebuie să reglementeze sistemul economic al țării noastre și la nivel global, astfel încât să se asigure dezvoltarea și performanța mediului de afaceri. Și, de ce nu, trebuie să avem grijă ca antreprenorii români să nu fie puși într-un con de umbră în competiția cu antreprenorii străini care beneficiază poate de mai mult know-how în ceea ce înseamnă partea de guvernanță corporativă și de management în afaceri.

Ce facem noi, ca profesie, în România? Suntem conștienți de toate aceste realități. Suntem conștienți că trebuie să ne schimbăm. Suntem conștienți că trebuie să luăm măsuri urgente pentru a răspunde cel mai bine solicitărilor mediului de afaceri, clienților noștri, dar și autorităților și instituțiilor de reglementare. Suntem ancorați în acest proces de schimbare. Avem mai multe direcții pe care le-am abordat, campanii de conștientizare și, bineînțeles, componenta de formare care încearcă să lărgească această arie de competență a expertului contabil către aceste noi domenii care poate au fost mult prea mult neglijate. Și pentru că acest lucru trebuie să-l facem public și pentru că imaginea noastră, a corpului profesional și a profesiei, este exprimată prin elementele de marketing, logo și slogan, am decis ca tradiția pe care o avem, fiind înființați în anul 1921, să o transpunem în realitatea zilei de astăzi și în viitor. Și tocmai de aceea, am decis, cu ocazia acestui eveniment, să lansăm și noua identitate a profesiei, respectiv a corpului nostru profesional.

ContaȚi pe Noi. ContaȚi, cu Noi. Întotdeauna!”

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

PROFESIA CONTABILĂ

Reglementare finală IESBA, octombrie 2020, disponibilă în limba română

CECCAR FM

Publicat

pe

Ca parte a activității Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România de a facilita accesul membrilor la materialele de specialitate relevante elaborate de organismele internaționale, vă punem la dispoziție versiunea în limba română a reglementării finale Revizuiri la Cod pentru promovarea rolului și mentalității pe care ar trebui să le aibă profesioniștii contabili, publicată de International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) în luna octombrie a.c.

IESBA este un consiliu normalizator independent la nivel global. Misiunea IESBA este de a servi interesul public prin stabilirea unor standarde de etică, inclusiv a unor dispoziții privind independența auditorilor, cu scopul de a ridica standardele privind conduita și practica etice pentru toți profesioniștii contabili prin intermediul unui Cod etic internațional pentru profesioniștii contabili (inclusiv Standardele Internaționale privind Independența) robust și care poate fi aplicat la nivel global.

Scopul acestor revizuiri la Cod este de a promova mai bine rolul și mentalitatea pe care ar trebui să le aibă profesioniștii contabili. Prin modificările aduse se recunoaște în mod explicit faptul că profesia contabilă beneficiază de încrederea publicului în rolurile vaste pe care le joacă în societate și că această încredere se bazează pe competențele și valorile pe care le aduce activităților sale profesionale. Foarte important, acestea reafirmă responsabilitatea profesiei de a acționa în interes public și rolul fundamental al Codului în îndeplinirea acestei responsabilități.

Această reglementare a fost aprobată de Consiliul de Supraveghere în Interesul Public (PIOB), care a concluzionat că în elaborarea documentului a fost urmată procedura stabilită și a fost acordată atenția cuvenită interesului public.

Pentru o bună înțelegere a modificărilor la Codul etic vă invităm să parcurgeți documentul în limba română la secțiunea Publicații – Organisme internaționale – Norme profesionale și ghiduri de pe site-ul CECCAR.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Parlamentul a adoptat noi reglementări în domeniul fiscal

CECCAR FM

Publicat

pe

Camera Deputaților a adoptat, în calitate de for decizional, două proiecte de legi în domeniul fiscal. Primul dintre acestea vizează modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și are în vedere, printre altele, o serie de reglementări în domeniul impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, impozitului pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, impozitului pe veniturile obținute din România de nerezidenți, impozitului pe reprezentanțele firmelor străine înființate în România, taxa pe valoarea adăugată, accizele și alte taxe speciale, impozitele și taxele locale. Proiectul elaborat de inițiator, expunerea de motive și parcursul legislativ pot fi vizualizate aici.

Al doilea proiect se referă la modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare. Conform inițiatorului, măsurile propuse sunt favorabile mediului de afaceri deoarece au ca obiect îmbunătățirea echilibrului în relația dintre organele fiscale și contribuabili, simplificarea procedurilor de administrare a creanțelor fiscale, o mai bună claritate a textului de lege, eliminând interpretările neunitare fie din partea organelor fiscale, fie din partea contribuabililor și sunt de natură a contribui la reducerea sarcinilor administrative. Proiectul elaborat de inițiator, expunerea de motive și parcursul legislativ pot fi accesate aici.

Potrivit procedurii legislative, cele două legi adoptate de Camera Deputaților se comunică, înainte de a fi trimise spre promulgare, Guvernului, Înaltei Curți de Casație și Justiție, precum și Avocatului Poporului și se depun la secretarul general al Camerei Deputaților și la secretarul general al Senatului, în vederea exercitării dreptului de sesizare a Curții Constituționale. La încheierea acestor proceduri, legile se trimit Președintelui României, în vederea promulgării.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Au fost modificate două formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 1.123 din 23 noiembrie 2020 a fost publicat Ordinul nr. 3.942/2020 al președintelui ANAF pentru modificarea OPANAF nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale, precum și pentru modificarea OPANAF nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice. Potrivit actului normativ, la OPANAF nr. 63/2017, anexele nr. 48 și 49 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1 și 2, care fac parte integrantă din noul ordin.

Astfel, a fost înlocuit modelul Adresei de suspendare, temporară, totală sau parțială a indisponibilizării conturilor, precum și cel al Adresei de suspendare, temporară, totală sau parțială a indisponibilizării reținerilor.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending