Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Discursul președintelui Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, din deschiderea lucrărilor Congresului profesiei contabile, ediția a XXII-a

Publicat

pe

„Onorați invitați, dragi colegi,

Tema Congresului de astăzi se axează pe cele trei dimensiuni ale evoluției profesiei contabile, și anume gândirea integrată, globalizarea și tehnologia. Sunt trei dimensiuni asupra cărora noi, ca profesie, trebuie să ne aplecăm și să înțelegem că paradigma de lucru a acestei profesii, atât în ceea ce privește modelul de business, cât și modul de efectuare, se va schimba radical. Acest proces a și început. Este evident că, din punctul de vedere al mediului de afaceri, acest concept nou, de gândire integrată, schimbă puțin filosofia, în sensul în care crearea de valoare nu mai trebuie concentrată doar din perspectiva capitalului financiar, adică din cea a remunerării acționarilor. Trebuie luate în calcul toate celelalte capitaluri care folosesc la derularea și evoluția unei afaceri. Vorbim despre capitalul uman, capital tehnologic, mediu, societatea în ansamblul ei. Iată cum rolul mediului de business trece oarecum din mediul eminamente privat către interesul public. Aici, expertul contabil trebuie să aibă un rol important, acela de a facilita această trecere și, de ce nu, de a educa antreprenorii în această direcție. Se vorbește tot mai mult despre trecerea de la raportarea financiară la raportarea integrată.

Globalizarea este o certitudine astăzi. Mediul de afaceri fructifică din ce în ce mai mult efectul economiei de scară, în sensul în care, astăzi, businessurile sunt gândite pe volum și pe marjă adăugată mică. Este evident că această lipsă a granițelor afectează și profesia noastră. Apar din ce în ce mai necesare standardizarea internațională și, bineînțeles, trecerea și aplecarea profesiei noastre către contabilitatea managerială.

Profesionistul contabil trebuie să devină mâna dreaptă a antreprenorului deoarece, prin utilizarea tehnologiilor, acele taskuri mai puțin aducătoare de valoare adăugată pentru companie sunt automatizate, iar noi va trebui să ne utilizăm competențele pentru a traduce, de fapt, cifrele pe care le obținem prin situațiile financiare într-un limbaj ușor de înțeles pentru antreprenori și, mai mult decât atât, să venim cu soluții concrete pentru stabilitatea și dezvoltarea afacerii.

Nu în ultimul rând, trebuie să ne axăm pe tehnologie. Am văzut cu toții, societatea noastră devine din ce în ce mai dependentă de tehnologie și, cum este și firesc, profesia noastră trebuie să devină și ea mai dependentă de tehnologie. Așa cum am mai spus și în cadrul lucrărilor seminarului CILEA, nu trebuie să ne speriem, ci trebuie să vedem partea plină a paharului în sensul în care, în sfârșit, vom avea suficient timp să ne ocupăm de acele servicii cu valoare adăugată reală pentru mediul de afaceri și, aș spune eu, și pentru autoritățile și instituțiile care trebuie să reglementeze sistemul economic al țării noastre și la nivel global, astfel încât să se asigure dezvoltarea și performanța mediului de afaceri. Și, de ce nu, trebuie să avem grijă ca antreprenorii români să nu fie puși într-un con de umbră în competiția cu antreprenorii străini care beneficiază poate de mai mult know-how în ceea ce înseamnă partea de guvernanță corporativă și de management în afaceri.

Ce facem noi, ca profesie, în România? Suntem conștienți de toate aceste realități. Suntem conștienți că trebuie să ne schimbăm. Suntem conștienți că trebuie să luăm măsuri urgente pentru a răspunde cel mai bine solicitărilor mediului de afaceri, clienților noștri, dar și autorităților și instituțiilor de reglementare. Suntem ancorați în acest proces de schimbare. Avem mai multe direcții pe care le-am abordat, campanii de conștientizare și, bineînțeles, componenta de formare care încearcă să lărgească această arie de competență a expertului contabil către aceste noi domenii care poate au fost mult prea mult neglijate. Și pentru că acest lucru trebuie să-l facem public și pentru că imaginea noastră, a corpului profesional și a profesiei, este exprimată prin elementele de marketing, logo și slogan, am decis ca tradiția pe care o avem, fiind înființați în anul 1921, să o transpunem în realitatea zilei de astăzi și în viitor. Și tocmai de aceea, am decis, cu ocazia acestui eveniment, să lansăm și noua identitate a profesiei, respectiv a corpului nostru profesional.

ContaȚi pe Noi. ContaȚi, cu Noi. Întotdeauna!”

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 21 iunie 2021

Publicat

pe

Comisia a lansat o foaie de parcurs privind indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării

Comisia Europeană a lansat, la 14 iunie, o foaie de parcurs privind indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). Această inițiativă a fost anunțată în Comunicarea privind o impozitare a întreprinderilor care să fie adaptată secolului XXI, cu scopul de a atenua tendința de favorizare a îndatorării influențată de taxe și impozite. Potrivit Comisiei, majoritatea sistemelor fiscale actuale din UE acceptă plata dobânzilor la datorii drept cheltuială deductibilă, reducând baza fiscală în scopul impozitării veniturilor societăților. Cu toate acestea, costurile aferente finanțării prin capitaluri proprii nu sunt, de cele mai multe ori, deductibile din punct de vedere fiscal. Această lipsă de echilibru generează în rândul investitorilor o tendință de finanțare prin împrumut. Șase state membre (Belgia, Cipru, Italia, Malta, Polonia și Portugalia) au introdus deja o indemnizație pentru capitalurile proprii în scopul de a soluționa problema legată de tendința de favorizare a îndatorării, influențată de taxe și impozite. Cu toate acestea, lipsa coordonării dintre statele membre ar putea genera oportunități de planificare fiscală, care ar putea duce la evaziune fiscală și alocarea necorespunzătoare a investițiilor pe piața unică. Comisia ar putea da curs inițiativei prin implementarea a două abordări diferite: fie prin revocarea deductibilității plăților dobânzilor, fie prin crearea unei indemnizații pentru capitalurile proprii care să permită deductibilitatea fiscală a dobânzii de referință pentru capitaluri proprii. Cea de-a doua abordare ar consta în introducerea unei indemnizații pentru deducerea dobânzii de referință pentru toate capitalurile proprii ale societăților, noile capitaluri proprii sau capitalurile companiilor. Ar putea fi concepută o măsură specială pentru IMM-uri, având în vedere faptul că acestea se confruntă cu mai multe dificultăți în accesarea anumitor forme de finanțare prin capitaluri proprii. Baza legală pentru această inițiativă o reprezintă Articolul 115 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene referitor la armonizarea  actelor cu putere de lege ale statelor membre, ce afectează în mod direct instituirea sau funcționarea pieței interne. Se preconizează că în luna iulie a acestui an Comisia va lansa o consultare publică pe această temă, urmând ca o propunere legislativă aferentă să fie lansată la începutul anului 2022.

Parlamentul European a convenit asupra CbCR și a comitetului de comitologie privind TVA

La 14 iunie, membrii Comisiei pentru afaceri economice și monetare (ECON) și ai Comisiei pentru afaceri juridice (JURI) din cadrul Parlamentului European au aprobat acordul la care au ajuns echipele de negociere din partea Consiliului UE și a Parlamentului European în ceea ce privește propunerea de directivă privind raportarea publică pentru fiecare țară (pCbCR). Propunerea de directivă, care impune companiilor care își desfășoară activitatea în UE, cu o cifră de afaceri anuală de peste 750 de miliarde de euro, obligația de a prezenta anumite informații financiare și nefinanciare, ar trebui aprobată de Parlamentul European în cadrul sesiunii plenare din luna septembrie. La 15 iunie, Comisia ECON a adoptat, de asemenea, o opinie favorabilă privind propunerea Comisiei referitoare la transformarea Comitetului TVA într-un „comitet de comitologie”. Potrivit documentului, procedura de comitologie se va aplica doar în legătură cu un set restrâns de norme care implementează prevederile Directivei TVA, pentru care este necesară o interpretare comună, iar o interpretare comună ar fi benefică atât pentru administrațiile fiscale, cât și pentru companii.

Subcomisia FISC a organizat o reuniune cu comitetul financiar francez

La 16 iunie, subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European a organizat o reuniune cu membrii comitetului financiar din cadrul parlamentului francez. În cadrul reuniunii, aceștia au discutat raportul  Impozitarea digitală: Negocierile de la nivelul OCDE, reședința fiscală a companiilor digitale și o posibilă taxă digitală europeană, întocmit de raportorii Andreas Schwab și Martin Hlaváček, din cadrul Parlamentului European, și raportul privind evaziunea fiscală practicată de întreprinderi la nivel internațional, realizat de raportorul Bénédicte Peyrol, membru al parlamentului francez. În aceeași zi, membrii subcomisiei FISC au discutat și amendamentele la raportul din proprie inițiativă privind „reformarea politicii UE privind practicile fiscale dăunătoare (inclusiv reforma Grupului de lucru pentru codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor)”. Raportorul, Aurore Lalucq (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Franța) a subliniat că, în condițiile în care se observă o evoluție a concurenței fiscale neloiale , Codul de Conduită trebuie actualizat în mod corespunzător. Raportorul Herbert Dorfmann (Partidul Popular European, Italia) a declarat că este necesară o actualizare a Codului de Conduită, fără ca acesta să fie complet reconceput, iar Codul nu ar trebui să devină un instrument cu forță juridică obligatorie, ci să rămână mai degrabă un instrument juridic neobligatoriu.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Model raport de expertiză contabilă extrajudiciară, conform OUG nr. 224/2020

Publicat

pe

Modelul de raport a fost întocmit în urma consultărilor cu structuri patronale reprezentative din domeniul HoReCa. Modelul de raport în format editabil va fi transmis tuturor membrilor CECCAR prin newsletter.

Click pentru a descărca modelul de raport.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ziua Națională a Contabilului Român, ediția a XVII-a. Centenarul profesiei contabile

Publicat

pe

La 13 iulie a.c., Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) – singurul organism abilitat în țara noastră pentru acordarea calificărilor profesionale de expert contabil și contabil autorizat – organizează cea de-a XVII-a ediție a Zilei Naționale a Contabilului Român.

Anul acesta se împlinește un secol de la momentul la care a fost înființat, prin Decret Regal semnat de Regele Ferdinand I, organismul profesional CECCAR, numit inițial Corpul de Contabili Autorizați și Experți Contabili, în legea promovată de Grigore Trancu-Iași – ministrul muncii și ocrotirilor sociale la acea vreme.

Centenarul profesiei contabile reglementate în România va fi marcat prin manifestările ocazionate de Ziua Națională a Contabilului Român, eveniment desfășurat la nivel național, în toate județele țării și în Municipiul București sub sloganul Tradiție pentru viitor. Evoluăm împreună. Discuțiile vor evoca momente și personalități de seamă din trecutul organismului profesional, al economiei românești.

Rolul esențial al profesiei și al profesioniștilor care o practică în economia națională va fi evidențiat în cadrul evenimentelor care vor reuni reprezentanți ai instituțiilor și autorităților de reglementare, ai mediului de afaceri.

Ziua Națională a Contabilului Român reprezintă și un prilej de a recunoaște rezultatele experților contabili și contabililor autorizați obținute în anul anterior, în cadrul Topului național și Topului local al membrilor CECCAR. Sunt apreciate, astfel, performanțele societăților de expertiză contabilă și de contabilitate, precum și ale experților contabili și contabililor autorizați care își desfășoară activitatea individual, aportul acestora la dezvoltarea profesiei și al mediului antreprenorial, în interes public.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

Din motive tehnice, emisia CECCAR FM poate suferi întreruperi.

 

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere!

  • http://5.154.233.5:8000/