Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Seminarul Internațional CILEA, ediția a XXXVII-a – Fiscalitatea și contabilitatea în era digitală

CECCAR FM

Publicat

pe

Congresul profesiei contabile a fost prefațat de Seminarul Internațional CILEA, ediția a XXXVII-a, cu tema „Fiscalitatea și contabilitatea în era digitală”. Evenimentul s-a desfășurat la Palatul Parlamentului.

După cum este cunoscut, Comité de Integraciόn Latino Europa-América (CILEA) pentru profesiile economice și contabile este o asociație fondată în 1997, cu sediul la Roma (Italia), care reunește în prezent 19 organisme profesionale din 16 țări europene și americane de sorginte latină, care reprezintă peste un milion de profesioniști. Misiunea CILEA este de a facilita o comunicare fluidă între țările latine pentru a stabili căi comune în procesul de armonizare a profesiei economice și contabile în contextul globalizării economice, încercând să creeze și să promoveze poziții convergente care să reprezinte punctele de vedere ale lumii latine pe temele specifice profesiei.

Lucrările Simpozionului au fost deschise de mesajul președintelui Consiliului Superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, expert contabil, și al lui Gustavo Gil Gil, președintele CILEA.

În continuare, lucrările s-au desfășurat pe două Paneluri.

Panelul I – „Compararea sistemului fiscal: Europa vs. America Latină” – a fost moderat de Teofilia Vasilache, membru al grupului tehnic de lucru CILEA Cadrul de raportare pentru IMM-uri. Tema a fost abordată de  Hector Jaime Correa Pinzon, Vicepreședinte CILEA pentru Columbia, și José-María Casado-Raigon, Consilier CILEA și Director General Relații Internaționale GCE Spania.

În centrul atenției s-au situat analizele comparative privind politicile fiscale promovate în numeroase țări din America Latină și din Europa. A rezultat că, în prezent, funcționează o multitudine de sisteme fiscale care aplică cote de impozitare foarte diferite nu numai între cele două continente, ci și între statele de pe același continent. Se înregistrează, deopotrivă, supraimpozitări și fenomene specifice paradiselor fiscale, astfel încât, odată cu păstrarea unor tradiții, a unor cutume, să se promoveze soluții specifice fiecărui stat cu accent pe instituirea unei rețele de taxe menite să încurajeze o serie de procese și fenomene, în special cele legate de volumul și calitatea investițiilor străine. Numărul și ponderea diferitelor taxe în ansamblul sistemelor fiscale naționale prezintă, la rândul lor, o mare diversitate. Aproape în toate statele europene și latino-americane au fost concepute și aplicate numeroase reforme care urmăresc, în principal, introducerea unor simplificări și accentuarea caracterului stimulativ al fiscalității. În acest context, au fost apreciate pozitiv preocupările instituțiilor de reglementare din România, preocupări subsumate îndeplinirii ambelor obiective. De asemenea, s-a apreciat, în mod deosebit, contribuția CECCAR la perfecționarea sistemelor de taxare din România, precum și, pe un plan mai larg, participarea activă a organizației contabililor români la acțiunile inițiate de organizațiile profesionale regionale, continentale și mondiale în vederea adaptării sistemelor fiscale la procesele și fenomenele globalizării și digitalizării.

Panelul II – „Impactul digitalizării asupra profesiei” – a fost moderat de Ezequiel Paniagua Banegas, Președinte CAUB Bolivia, iar speakeri au fost Philippe Arraou, prim-vicepreședinte CILEA și președinte de onoare CSOEC Franța, și João Ferreira da Silva, care a susținut prezentarea vicepreședintelui CILEA pentru Portugalia, Paula Franco, care deține și funcția de președinte OCC.

Expunerile au vizat modul în care au evoluat, atât în țările dezvoltate, cât și la nivelul unor structuri continentale, precum Uniunea Europeană, și al unor structuri internaționale asemenea OCDE, G7 și G20, procesele de creare și perfecționare a tehnologiilor caracteristice erei digitale. Aceste tehnologii influențează tot mai puternic întreaga sferă a activităților economico-sociale și în viața cotidiană. În aceste circumstanțe, speakerii au atras atenția mai ales asupra implicațiilor acestui proces în domeniul contabilității. Elementele de ordin istoric au fost îmbinate cu menționarea unor exemple concrete de situații, de tehnici, de metode prin care se conturează principalele tendințe pe termen scurt, mediu și lung, în special transformările radicale în exercitarea diferitelor profesii, inclusiv a celei contabile. Preluarea unui număr tot mai mare de operațiuni repetitive de noile instrumente ale tehnicii digitale, în special prin expansiunea inteligenței artificiale și a utilizării roboților, reprezintă realități ale zilelor noastre care vor deveni dominante în viitorul apropiat sau mai îndepărtat. S-a subliniat că, în pofida acestor transformări, nu există motive de îngrijorare privind viitorul profesiei contabile, atât timp cât se acționează pentru adaptarea rapidă la schimbări, pentru acumularea de cunoștințe adecvate cerințelor erei digitale, ceea ce presupune ca procesele de formare a specialiștilor să anticipeze, într-o manieră corespunzătoare, schimbările care vor avea loc în modalitățile de exercitare a profesiei contabile. În acest fel, s-a făcut și legătura cu tematica principală a Congresului profesiei contabile din România, respectiv rolul gândirii integrate, al globalizării și tehnologiei în modul în care va arăta viitorul profesiei.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

PROFESIA CONTABILĂ

MEEMA: Procedura privind introducerea contestațiilor în aplicația electronică de înscriere

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri (MEEMA) precizează că aplicația electronică de înscriere permite introducerea unei contestații de către beneficiar în urma transmiterii unei notificări de admitere/ respingere cerere pentru cererea depusă. În acest context, pe site-ul ministerului de resort a fost publicată Procedura privind introducerea contestațiilor în aplicația electronică de înscriere.

Procedura poate fi accesată aici.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

MEEMA: Procedura privind introducerea clarificărilor în aplicația electronică de înscriere

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri (MEEMA) a publicat pe site-ul instituției Procedura privind introducerea clarificărilor în aplicația electronică de înscriere. MEEMA precizează că solicitarea unei clarificări de către Evaluator din Modulul Back Office este precedată de  notificarea beneficiarului în Front Office.

Identificarea unei clarificări se face in Modulul Clarificări, după alegerea persoanei juridice.

Procedura poate fi accesată aici.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noi reglementări referitoare la asociații și fundații, aduse de Legea nr. 276/2020

CECCAR FM

Publicat

pe

Legea nr. 276/2020 pentru modificarea și completarea OG nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1166 din 2 decembrie 2020. După cum am mai informat, actul normativ stabilește că „asociația este subiectul de drept privat constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei înțelegeri, pun în comun și fără drept de restituire contribuția materială, cunoștințele sau aportul lor în muncă pentru realizarea unor activități în interes general, al unor colectivități sau, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial”. Un caz distinct de asociație îl reprezintă acea organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale al cărei scop îl reprezintă: a) apărarea, păstrarea, dezvoltarea și promovarea identității unei minorități naționale; b) reprezentarea publică a cetățenilor aparținând unei minorități naționale cu rolul de a îndeplini o misiune publică constituțională.

În vederea dobândirii personalității juridice, membrii asociați încheie statutul asociației, prin act sub semnătură privată. Statutul cuprinde, sub sancțiunea nulității absolute: a) datele de identificare ale membrilor asociați: numele, prenumele, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate pentru persoanele fizice, denumirea și codul de identificare fiscală ale persoanei juridice asociate și, după caz, domiciliul sau reședința ori adresa sediului social; b) exprimarea voinței de asociere și precizarea scopului și a obiectivelor asociației; c) denumirea asociației; d) sediul asociației; e) durata de funcționare a asociației – pe termen determinat, cu indicarea expresă a termenului, sau, după caz, pe termen nedeterminat; f) patrimoniul inițial al asociației; activul patrimonial este alcătuit din aportul în natură și/sau în bani al asociaților, în cazul aportului în natură, constând în bunuri imobile, forma autentică a statutului este obligatorie; g) componența nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare și control ale asociației; h) persoana sau, după caz, persoanele împuternicite să desfășoare procedura de dobândire a personalității juridice; i) modul de dobândire și de pierdere a calității de asociat; j) drepturile și obligațiile asociaților; k) categoriile de resurse patrimoniale ale asociației; l) atribuțiile organelor de conducere, administrare și control ale asociației; m) destinația bunurilor, în cazul dizolvării asociației, cu respectarea dispozițiilor art. 60; n) semnăturile membrilor asociați.

În cazul în care din asociație fac parte persoane ale căror nume sau ale căror denumiri sunt redactate într-o altă grafie decât cea latină, numele sau denumirile sunt transliterate în grafia latină, conform actelor de identitate, respectiv actelor de înființare emise de autoritățile statului de apartenență ori statului român și sunt folosite în forma astfel transliterată ori de câte ori aceste persoane sunt prevăzute în documentele oficiale ale asociației.

Cererea de înscriere a asociației în Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție urmează să-și aibă sediul va fi însoțită doar de următoarele documente:  statutul asociației, într-o singură copie certificată pentru conformitate cu originalul de persoana împuternicită;  actele doveditoare ale sediului, precum și cele privind patrimoniul inițial doar în cazul aportului în natură constând în bunuri imobile; ▪ copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identității membrilor asociați; ▪ declarație pe propria răspundere a persoanei care formulează cererea de înscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociației, în sensul reglementărilor din domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nașterii, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința. În cazul asociațiilor constituite/conduse doar de persoane fizice, nu este obligatorie depunerea declarației pe propria răspundere atunci când singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale căror date de identificare sunt cuprinse în documentele din dosar, caz în care completarea registrului central se va face din oficiu pe baza acestora și conform regulilor prevăzute la art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare; ▪ dovada disponibilității denumirii eliberată de Ministerul Justiției sau, după caz, refuzul motivat al eliberării acesteia.

În cazul în care denumirea asociației este în altă limbă decât limba română, la cererea de eliberare a dovezii disponibilității denumirii se atașează o traducere legalizată efectuată de un traducător autorizat, excepție făcând denumirile care conțin nume proprii, intraductibile și denumirile consacrate pe plan internațional.

La depunerea actelor doveditoare ale sediului nu este necesar avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, prevăzut la art. 40 din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, atunci când persoana împuternicită declară pe propria răspundere faptul că asociația nu va desfășura activitate la sediul ales.

În cazul în care la constituirea asociației participă și o persoană juridică, cu privire la aceasta cererea de înscriere va fi însoțită doar de următoarele documente: ▪ extras oficial de la registrul autorității relevante la care este înregistrată, care să ateste forma persoanei juridice și reprezentanții acesteia; ▪ în cazul în care statutul asociației este semnat de o altă persoană decât reprezentanții prevăzuți în actul normativ, hotărârea organelor de conducere ale persoanei juridice fondatoare în sensul înființării asociației și desemnării persoanei pentru a o reprezenta în cadrul asociației; ▪ cazier fiscal al persoanei juridice fondatoare, caz în care nu este necesară depunerea unui cazier fiscal și de către persoana fizică reprezentant al persoanei juridice.

Este interzis, sub sancțiunea nulității absolute a statutului, ca o filială sau sucursală să poarte o altă denumire decât cea a asociației sau fundației care o constituie.

Asociația își poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un număr minim de 2 membri, organe de conducere proprii și un patrimoniu distinct de cel al asociației. Filialele sunt entități cu personalitate juridică, putând încheia, în nume propriu, acte juridice în condițiile stabilite de asociație prin statutul filialei. Ele pot încheia acte juridice de dispoziție, în numele și pe seama asociației, numai pe baza hotărârii prealabile a consiliului director al asociației.

În ceea ce privește fundațiile, Legea nr. 276/2020 prevede, între altele, că activul patrimonial inițial al fundației trebuie să includă bunuri în natură sau în numerar, a căror valoare totală să fie de cel puțin de 10 ori salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, la data constituirii fundației. Prin excepție, în cazul fundațiilor al căror scop exclusiv, sub sancțiunea dizolvării pe cale judecătorească, este efectuarea operațiunilor de colectare de fonduri care să fie puse la dispoziția altor asociații sau fundații, în vederea realizării de programe de către acestea din urmă, activul patrimonial inițial poate avea o valoare totală de cel puțin de două ori salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată.

Legea nr. 276/2020 operează o serie de modificări ale OG nr. 26/2000 și la capitolul consacrat modificării statutului ori a beneficiarului real al asociației sau fundației. Astfel, legea prevede că „modificarea statutului asociației se face prin înscrierea modificării în Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție își are sediul asociația, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 8 – 12. Cererea de înscriere a modificării va fi însoțită de hotărârea adunării generale, iar în cazul modificării sediului, de hotărârea consiliului director. Hotărârile se depun în copie certificată pentru conformitate cu originalul de persoana sau persoanele împuternicite prin hotărârea adunării generale sau, după caz, a consiliului director să desfășoare procedura de înregistrare a modificării”.

De asemenea, în noul act normativ se stipulează că „ori de câte ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, asociația sau fundația are obligația de a comunica Ministerului Justiției datele de identificare ale beneficiarului real, în vederea înregistrării actualizării evidenței privind beneficiarii reali ai asociațiilor și fundațiilor.”

Sunt exceptate de la obligația depunerii declarației menționate la articolul 34^4 la alin. (1) și la art. 7 alin. (2) lit. d) sau, după caz, la art. 17 alin. (2) lit. d):  asociațiile sau fundațiile constituite/conduse doar de persoane fizice, atunci când singurii beneficiari reali sunt cei prevăzuți în statut. În acest caz, în lipsa depunerii declarației privind beneficiarul real, Ministerul Justiției este obligat să completeze din oficiu Registrul beneficiarilor reali pe baza documentelor care însoțesc cererea de înscriere a modificării care implică și schimbarea beneficiarilor reali; ▪ asociațiile de dezvoltare intercomunitară, astfel cum sunt definite de OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și structurile federative formate de acestea.

Consiliul director al asociației sau fundației împuternicește o persoană fizică pentru a comunica, printr-o declarație pe propria răspundere, datele de identificare ale beneficiarului real. Declarația privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi comunicată fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poștă și curier.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending