Connect with us

ECONOMIE

RAPORT: În luna septembrie, industria şi-a revenit, dar fluxul comenzilor noi a adus şi creşterea costurilor

CECCAR FM

Publicat

pe

Industria românească a înregistrat o o revenire în luna septembrie, după patru luni de activitate slabă, dar fluxul comenzilor noi a adus şi creşterea costurilor şi a importurilor, urmate de preţuri mai mari la produsele industriale, potrivit barometrului industrial lunar efectuat de IRSOP şi SNSPA şi publicat luni, citat de News.ro.

În fiecare lună, IRSOP şi SNSPA întreabă un eşantion de manageri dacă în firma lor producţia, comenzile, stocurile, angajările şi alţi parametrii au crescut sau au scăzut faţă de luna precedentă. Un index bazat pe raportul net dintre răspunsuri semnalează expansiune dacă trece de 50 de puncte şi contracţie dacă scade sub 50.

Volumul producţiei a crescut de la 51 în august la 57 în septembrie şi este acum cu 1 punct peste media primelor opt luni din 2018. Stocurile au crescut şi ele de la 47 la 49, pe fondul achiziţiilor de materiale şi a plusului de activitate, potrivit raportului.

Comenzile noi şi-au revenit mai puternic decât volumul producţiei, ele ieşind din zona negativă de 49 de puncte în august ;i urcând la 59 în septembrie.

”Avansul comenzilor prezice continuitatea producţiei pe termen scurt şi contribuie la restabilirea încrederii managerilor în afacere. Comenzile pentru export care în august căzuseră la 47, nivelul cel mai scăzut din ultimele 12 luni, au urcat în septembrie la 54. Avansul este important pentru că semnalează trecerea de la contracţie la creştere, dar saltul este relativ slab şi se află sub media istorică de 57 de puncte din ultimii trei ani”, se arată în raport.

Însă, importurile de materii prime au crescut cu un ritm mai viguros decât exporturile. Acestea Aveau un scor de 51 în august şi au ajuns la 62 în septembrie.

”Practic dintre toţi indicatorii de activitate care au crescut în septembrie, indicatorul importurilor a înregistrat creşterea cea mai mare. În condiţiile în care importurile includ şi energie, iar preţurile la energie sunt în creştere, există riscul ca exporturile să achite mai puţin din valoarea importurilor”, se arată în raport.

În plus, numărul de angajaţi a ieşit din comprimarea de 44 de puncte şi a revenit la 50 care semnalează un echilibru între expansiune și contracţie. Astfel, cu rare excepţii, mişcările de personal în industrie se caracterizează prin scăderi cu amplitudine relativ mică şi apoi reveniri la nivelul iniţial, fără perioade de expansiune semnificativă sau neîntreruptă a numărului de angajaţi, potrivit raportului.

Aceasta trenare este explicată de specialişti prin lipsa investiţiilor la scară largă şi prin flexibilitatea redusă a pieţei muncii.

Totodată, costurile de producţie au urcat de la 67 la 70 de puncte în zona de expansiune, odată cu volumul producţiei şi al importurilor de materii prime.

”Preţurile încasate de firme au atins şi ele nivelul cel mai ridicat din ultimele 3 luni, de la 57 în iulie la 60 în septembrie. Totuşi, indicatorul rămâne deocamdată aproape de media din primele 8 luni ale anului”, se arată în raport.

În paralel, indexul de optimism al managerilor a crescut de la 56 în august la 60 în septembrie, dar se află mult sub media primelor 8 luni (64 de puncte). Valoarea indexului rezultă din agregarea aşteptărilor distincte ale managerilor privind cererea, producţia şi încasările viitoare.

”Comparativ cu luna august, în septembrie managerii au fost mai optimişti în legătură cu ce îi aşteaptă peste 6 luni în materie de comenzi, producţie sau preţuri pe care speră să le încaseze. Dar în acelaşi timp, se arată mai puţin optimişti cu privire la exporturi, la nivelul costurilor de producţie, la importuri şi la numărul de angajaţi. În esenţă, aşteptările managerilor rămân volatile. Nu e neapărat un semn rău. Arată că aşteptările ţin cont de fluctuaţiile realităţii, iar puţină teamă contribuie la supravieţuire”, se arată în raport.

Datele au fost culese prin interviuri directe cu managerii firmelor în intervalul 17-18 octombrie 2018.

Raportul a fost realizat de IRSOP & SNSPA Facultatea de Management pe un eşantion de 300 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale cu peste 9 angajaţi din România, care generează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

FMI avertizează în legătură cu un posibil război comercial fără un acord fiscal mondial

Fondul Monetar Internațional (FMI) a avertizat în legătură cu un posibil război comercial la nivel mondial dacă nu se ajunge la un acord fiscal cu reguli globale privind impozitul pe profitul marilor companii multinaționale, relatează agenția EFE, preluată de Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Acesta a fost avertismentul directorului general al FMI, Kristalina Georgieva, într-un discurs virtual, în care a semnalat că este „urgent” să se încheie un pact multilateral, similar celui propus de președintele american, Joe Biden, în Statele Unite.

„Suntem deosebit de optimiști în legătură cu un acord global privind impozitul pe profitul companiilor în 2021.(…) Și e nevoie urgent de acesta pentru a evita, în viitor, riscul de a cădea într-o spirală haotică a impozitelor sau un război comercial în care toți vor avea de pierdut”, a spus Kristalina Georgieva.

În urmă cu câteva săptămâni, în timpul Reuniunii de primăvară a FMI și Băncii Mondiale, Fondul a surprins prin solicitarea unui impozit „temporar” pe profiturile mai mari și „bogăție”, destinat finanțării nevoilor generate de pandemie și de criza pe care aceasta a provocat-o și care a dus la creșterea generalizată a deficitului și datoriei.

Planul lui Joe Biden, pe care Georgieva l-a dat drept exemplu, prevede creșterea cotei de impozitare a companiilor mari din țară de la 21% la 28% și aplicarea unui impozit minim de 15% pe veniturile contabile, cele care se raportează investitorilor, nu cele raportate Trezoreriei SUA, printre alte măsuri.

Continuare

ECONOMIE

CE propune un nou regulament pentru a limita denaturările cauzate de subvențiile străine

CECCAR FM

Publicat

pe

Comisia Europeană (CE) a propus un nou instrument menit să abordeze potențialele efecte de denaturare cauzate de subvențiile străine în cadrul pieței unice, potrivit unui comunicat al Executivului comunitar. „Propunerea legislativă prezentată a fost elaborată în urma adoptării cărții albe în iunie 2020 și a organizării unui amplu proces de consultare cu părțile interesate. Scopul său este de a elimina o lacună în materie de reglementare care afectează piața unică. În prezent, subvențiile acordate de guvernele țărilor terțe nu fac în mare măsură obiectul unui control, în timp ce subvențiile acordate de statele membre sunt atent analizate. Noul instrument este conceput pentru a aborda în mod eficace subvențiile străine care cauzează denaturări și afectează condițiile de concurență echitabile din cadrul pieței unice în orice situație de pe piață. De asemenea, noul instrument este un element-cheie pentru realizarea Strategiei industriale a UE, a cărei versiune actualizată a fost adoptată tot acum, prin promovarea unei piețe unice echitabile și competitive, stabilind astfel condițiile de care industria europeană are nevoie pentru a prospera”, se menționează în comunicat.

Normele UE privind concurența, achizițiile publice și instrumentele de apărare comercială joacă un rol important în asigurarea unor condiții echitabile pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în cadrul pieței unice. Însă niciunul dintre aceste instrumente nu se aplică subvențiilor străine care le oferă beneficiarilor lor un avantaj inechitabil atunci când achiziționează întreprinderi din UE, participă la achiziții publice în UE sau desfășoară alte activități comerciale în UE. Astfel de subvenții străine pot lua diferite forme, cum ar fi împrumuturile cu dobândă zero și alte tipuri de finanțare sub cost, garanțiile de stat nelimitate, acordurile cu taxe zero sau granturile directe.

Noua propunere a CE este însoțită de un raport de evaluare a impactului, care explică în detaliu raționamentul care stă la baza regulamentului propus și descrie o serie de situații în care subvențiile străine pot provoca denaturări în cadrul pieței unice.

În temeiul regulamentului propus, CE va avea competența de a investiga contribuțiile financiare acordate de autoritățile publice ale unei țări terțe în beneficiul întreprinderilor care desfășoară o activitate economică în UE și de a remedia efectele de denaturare ale acestor contribuții, după caz.

În acest context, în regulament se propune introducerea a trei instrumente, două bazate pe notificare și un instrument general de investigare a pieței:

 un instrument bazat pe notificare având ca scop investigarea concentrărilor care implică o contribuție financiară din partea unui guvern al unei țări terțe, în cazul în care cifra de afaceri din UE a întreprinderii care urmează să fie achiziționată (sau cel puțin a uneia dintre părțile care participă la concentrare) este de minimum 500 milioane euro, iar contribuția financiară străină este de cel puțin 50 milioane euro;

▪ un instrument bazat pe notificare având ca scop investigarea ofertelor din cadrul procedurilor de achiziții publice care implică o contribuție financiară din partea unui guvern al unei țări terțe, în cazul în care valoarea estimată a contractului de achiziții publice este de minimum 250 milioane euro, și

▪ un instrument având ca scop investigarea tuturor celorlalte situații de pe piață, precum și investigarea concentrărilor și a achizițiilor publice cu o valoare mai redusă, în cazul cărora Comisia va putea deschide investigații din proprie inițiativă (ex officio) și va putea solicita notificări ad-hoc.

În ceea ce privește cele două instrumente bazate pe notificare, achizitorul sau ofertantul va trebui să notifice ex ante orice contribuție financiară primită de la un guvern al unei țări terțe în legătură cu concentrările sau achizițiile publice care ating pragurile stabilite. Concentrarea în cauză nu va putea fi finalizată, iar ofertantul investigat nu va putea primi contractul înainte ca notificarea să fie analizată de către CE. Sunt prevăzute termene obligatorii pentru adoptarea deciziei de către CE.

În temeiul regulamentului propus, în cazul în care o întreprindere nu respectă obligația de a notifica o concentrare subvenționată sau o contribuție financiară primită în cadrul unei proceduri de achiziții publice care atinge pragurile stabilite, CE poate să impună amenzi și să analizeze tranzacția ca și cum aceasta ar fi fost notificată.

Pe de altă parte, instrumentul general de investigare a pieței îi va permite Comisiei să investigheze și alte tipuri de situații de pe piață, cum ar fi investițiile de tip greenfield sau concentrările și achizițiile publice care nu ating pragurile stabilite, atunci când suspectează că este posibil să se fi acordat o subvenție străină. În aceste cazuri, Comisia va putea să deschidă investigații din proprie inițiativă (ex officio) și să solicite notificări ad hoc.

Pe baza feedback-ului primit cu privire la cartea albă, asigurarea respectării regulamentului îi va reveni exclusiv Comisiei, astfel încât să se asigure aplicarea uniformă a acestuia în întreaga UE. În cazul în care stabilește că există o subvenție străină și că aceasta denaturează concurența, CE va lua în considerare, dacă acest lucru se justifică, posibilele efecte pozitive ale subvenției străine și le va pune în balanță cu efectele negative cauzate de denaturare.

Atunci când efectele negative le depășesc pe cele pozitive, CE va avea competența de a impune măsuri reparatorii sau de a accepta angajamente asumate de întreprinderile în cauză pentru a remedia denaturarea.

Măsuri reparatorii și angajamente. În ceea ce privește măsurile reparatorii și angajamentele, regulamentul propus include o serie de măsuri corective structurale sau comportamentale, cum ar fi cesionarea anumitor active sau interzicerea anumitor comportamente pe piață. În cazul tranzacțiilor notificate, Comisia va avea, de asemenea, competența de a interzice achiziția subvenționată sau atribuirea contractului de achiziții publice ofertantului subvenționat.

Parlamentul European și statele membre vor discuta propunerea CE în cadrul procedurii legislative ordinare, în vederea adoptării textului final al regulamentului. De asemenea, propunerea va face obiectul unei consultări publice, care va fi deschisă timp de opt săptămâni. Odată adoptat, regulamentul va fi direct aplicabil în întreaga UE.

Continuare

ECONOMIE

APIA: Campania de primire a cererii unice de plată în anul 2021 se va încheia la 17 mai

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) reamintește fermierilor care nu au depus încă cererea unică de plată în anul 2021 că au mai rămas doar câteva zile până la finalizarea campaniei de primire a cererilor unice de plată.

CECCAR FM

Publicat

pe

Potrivit unui comunicat al APIA, citat de Agerpres, campania se va încheia la data de 17 mai 2021, iar până la aceasta dată s-au depus un număr de 632.831 cereri, pentru o suprafață de 5.068.754 hectare.

„Pentru că siguranța în contextul pandemiei Covid-19 este foarte importantă pentru noi, fermierii depun cererea prin mijloace electronice fără a se prezenta la Centrele județene/locale APIA și/sau Centrul Municipiului București”, spun reprezentanții instituției.

APIA este alături de fermieri pe tot parcursul Campaniei și acordă tot sprijinul necesar pentru parcurgerea cu succes a etapelor necesare pentru accesarea fondurilor europene și de la bugetul de stat.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

Din motive tehnice, emisia CECCAR FM poate suferi întreruperi.

 

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere!