Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Buletinul de știri ETAF din 22 octombrie 2018 – Audieri în Comisia TAX3, noi decizii cu privire la impozitarea economiei digitale la nivelul OECD și studii referitoare la politica fiscală

CECCAR FM

Publicat

pe

Comisia TAX3 analizează „vizele de aur” și zonele economice speciale – porturi libere

Luni, 15 octombrie a.c., a avut loc o audiere publică în Comisia TAX3 din Parlamentul European referitoare la „vizele de aur” și zonele economice speciale.  În timpul primului panel, referitor la „vizele de aur”, experții au subliniat că lipsa schimburilor de informații între statele membre, corupția, cerințele mai facile în procesul de obținere a cetățeniei, lipsa verificării antecedentelor și distribuția opacă a veniturilor reprezintă principalele probleme puse de aceste programe. Dezbaterile din cel de-al doilea panel, referitoare la porturile libere și zonele economice speciale, au relevat aplicarea minimală a legislației existente, în ciuda progresului important înregistrat de noua legislație în scopul combaterii spălării banilor.

Accesați comunicatul de presă al Parlamentului European

OCDE face progrese referitoare la impozitarea economiei digitale 

Marți, 16 octombrie a.c., directorul de politică fiscală al OCDE, Pascal Saint-Amans, și-a exprimat optimismul cu privire la faptul că grupul de lucru responsabil de crearea de recomandări referitoare la maniera de raportare a impozitării economiei digitale va ajunge la un acord  în următoarele luni. Merită observat că grupul de lucru a emis un raport interimar în martie ce examinează regulile propuse pentru impozitarea prezenței digitale și impozitului pe venit din partea actorilor digitali.

Raportul cu privire la evoluțiile sistemului fiscal în anul 2018

Comisia Europeană a publicat, la data de 17 octombrie a.c., raportul cu privire la evoluțiile sistemului fiscal aferent anului 2018, o imagine de ansamblu asupra sistemelor fiscale din Uniunea Europeană, Islanda și Norvegia. În analiză, experții au subliniat că veniturile obținute din impozitare în 2016 au crescut în 19 din statele membre (ca procent din PIB). Cu toate acestea, nivelul de impozitare în statele membre diferă foarte mult. În același document se mai menționează că proporția impozitării pieței muncii în veniturile totale a scăzut progresiv din 2010 până în anul 2016, când acesta era de 49,8%, similar procentului de dinainte de criză. Pe de altă parte, veniturile din impozitarea corporațiilor au crescut de la 2,7% din PIB în 2016, față de 2,6% în 2015, continuând să crească ușor din momentul crizei economice, dar situându-se încă sub nivelul de dinainte de criză.

Accesați raportul Comisiei Europene 

Grupul de experți EPRS prezintă trei noi studii referitoare la politica fiscală în Parlamentul European

Pe 18 octombrie, European Parliamentary Research Service (EPRS) a prezentat trei studii referitoare la fiscalitate în Comisia TAX3. Primul studiu analizează cetățenia în funcție de investiții și rezidența având în vedere schemele de investiții în Uniunea Europeană, numite „vize de aur”. Următorul studiu examinează fenomenul spălării banilor și riscurile de evaziune fiscală în porturile libere. În al treilea rând, EPRS a prezentat un studiu cu privire la societăţile fictive în Uniunea Europeană. Toate aceste studii vor contribui la activitatea Comisiei TAX3 și la descrierea opțiunilor de politici și modalități de combatere a evaziunii fiscale în Uniunea Europeană.

Accesați rezumatul studiilor

Scandalul Cum-Ex costă țările europene aproximativ 55 miliarde de euro 

Joi, 19 octombrie, Correctiv, o echipă transfrontalieră de jurnaliști de investigații, a publicat un raport amplu referitor la consecințele scandalului Cum-Ex, început în Germania în 2016. În conformitate cu acest raport, costul plătit de contribuabilii europeni pentru „cea mai mare fraudă fiscală din istoria europeană” este de 55 miliarde de euro, Germania înregistrând cea mai mare pierdere, urmată de Franţa, Italia, Danemarca, Austria, Belgia, Finlanda, Norvegia şi Spania.

Acest raport a creat o stare de șoc membrii Comisiei TAX3, în special în rândul deputaților europeni ecologiști și socialiști. Aceștia solicită mai multă transparență prin supravegherea consolidată a piețelor financiare, precum și un schimb mai larg de informații. Totodată, au solicitat ca o audiere referitoare la jaful fiscal din Cum-Ex să aibă loc înainte de reuniunea Comisiei, cât mai repede posibil.

Accesați aici articolul publicat pe site-ul EU Observer

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

PROFESIA CONTABILĂ

Au fost modificate două formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 1.123 din 23 noiembrie 2020 a fost publicat Ordinul nr. 3.942/2020 al președintelui ANAF pentru modificarea OPANAF nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale, precum și pentru modificarea OPANAF nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice. Potrivit actului normativ, la OPANAF nr. 63/2017, anexele nr. 48 și 49 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1 și 2, care fac parte integrantă din noul ordin.

Astfel, a fost înlocuit modelul Adresei de suspendare, temporară, totală sau parțială a indisponibilizării conturilor, precum și cel al Adresei de suspendare, temporară, totală sau parțială a indisponibilizării reținerilor.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 23 noiembrie 2020

CECCAR FM

Publicat

pe

Europarlamentarii dezbat instrumentele fiscale care ar putea facilita redresarea economică

La 16 noiembrie a.c., Comisia FISC din cadrul Parlamentului European a organizat o audiere privind rolul politicii fiscale în planul european de redresare în urma crizei economice generate de pandemia de COVID-19. Grace Perez-Navarro (director adjunct al Centrului pentru Politică Fiscală și Administrație din cadrul OCDE) a evidențiat că fiecare țară are specificul propriu și că nu se poate recomanda o soluție generală. Totuși, aceasta a remarcat că anumite puncte-cheie, precum combaterea fraudei fiscale, revizuirea impozitării veniturilor salariale și utilizarea instrumentelor fiscale în combaterea schimbărilor climatice, ar trebui discutate și convenite la nivel internațional. Liina Carr (secretar confederal al Confederației Europene a Sindicatelor – ETUC) a fost în favoarea majorării impozitelor pentru miliardari și a unei rate de impozitare corporative efective de 25% pentru a susține redresarea. Joaquim Miranda Sarmento (profesor în cadrul Universității din Lisabona) a susținut utilizarea fondurilor UE pentru a reduce temporar taxele în sectoarele economice cel mai grav afectate de pandemie și pentru familiile care se află într-o situație financiară dificilă. Europarlamentarii au dezbătut, de asemenea, măsuri specifice precum impozitarea economiei digitale, o bază fiscală comună consolidată pentru companii (CCCTB) și o posibilă reducere temporară a cotelor de TVA în anumite state membre UE.

Președinția germană a Consiliului UE a obținut un consens în privința DAC7

La 20 noiembrie a.c., Benjamin Angel (directorul responsabil cu impozitarea directă, coordonarea fiscală, analiza și evaluarea economică în cadrul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală DG TAXUD) a confirmat, prin intermediul unei postări pe o rețea socială, că statele membre UE au ajuns la un consens în ceea ce privește propunerea Comisiei Europene cu privire la DAC7. Această propunere vizează introducerea unei obligații pentru platformele digitale de a transmite autorităților fiscale veniturile generate de furnizorii de servicii sau de bunuri care utilizează platforma lor. Această propunere va fi adoptată în mod oficial la începutul lunii ianuarie, în urma obținerii avizului din partea Parlamentului European.

Au fost publicate statisticile OCDE privind procedura de acord comun

La 18 noiembrie a.c., Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a publicat cele mai recente statistici privind procedura de acord comun (MAP), care cuprind 105 jurisdicții și aproape toate cazurile de procedură de acord comun de la nivel mondial. Conform acestor statistici, în 2019 au fost demarate aproape 2.700 de noi cazuri de procedură de acord comun, mult mai multe decât în 2018 (fiind consemnată o creștere de 20% a cazurilor privind prețurile de transfer și de 10% a altor cazuri). Autoritățile fiscale au reușit să soluționeze mai multe cazuri în 2019, comparativ cu 2018, deși nu au putut ține pasul cu creșterea numărului de cazuri noi. Doar 2% dintre cazurile de procedură de acord comun au fost închise fără a fi soluționate amiabil, în timp ce 85% dintre cazurile privind prețurile de transfer și peste 70% dintre celelalte tipuri de cazuri au fost pe deplin soluționate. În medie, cazurile de procedură de acord comun închise în 2019 se aflau în desfășurare de peste 2 ani (25 de luni).

Comisia JURI a adoptat un raport privind guvernanța corporativă

La 16 noiembrie a.c., membrii Comisiei pentru afaceri juridice (JURI) din cadrul Parlamentului European au aprobat un raport din proprie inițiativă cu privire la o guvernanță corporativă sustenabilă (2020/2137(INI)). În raportul elaborat de eurodeputatul Pascal Durand (Partidul Renew Europe, Franța) se solicită Comisiei Europene să revizuiască Directiva privind raportarea nefinanciară pentru a extinde domeniul de aplicare al acesteia astfel încât să cuprindă și companiile înființate în UE care nu sunt cotate la bursă. În ceea ce privește transparența fiscală, raportul evidențiază necesitatea de a introduce o obligație de raportare pentru fiecare țară în parte (CbCR) a anumitor date contabile pe care companiile vor trebui să le raporteze anual pentru fiecare jurisdicție fiscală în care își desfășoară activitatea. Raportul solicită, totodată, Comisiei să prezinte o propunere legislativă care să asigure faptul că printre îndatoririle directorilor se vor număra și interesele pe termen lung ale companiei, precum și cele ale angajaților și ale altor părți interesate relevante. Potrivit documentului citat, interesul pe termen lung al unei companii ar trebui să includă impactul semnificativ al acesteia asupra mediului, climei, asupra problemelor sociale și a celor legate de angajați, asupra drepturilor omului și corupției.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Profitul investit în susținerea învățământului dual, scutit de impozit

CECCAR FM

Publicat

pe

CECCAR
Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil
Reprezentant al CECCAR în VAT Expert Group

Legea nr. 262/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicată, după cum am mai informat în CECCAR Business Magazine, în Monitorul Oficial nr. 1.112 din 20 noiembrie 2020. Actul normativ aduce modificări Codului fiscal în sensul scăderii din impozitul pe profit/micro datorat a cheltuielilor cu bursele elevilor școlarizați în învățământul dual. Totodată, Legea nr. 262/2020 prevede că profitul investit în susținerea învățământului dual (pregătirea practică a elevilor) este scutit de impozit. În continuare, prezentăm principalele prevederi ale actului normativ.

I. Impozitul pe profit:

a) Scutirea de impozit:

Profitul investit în susținerea învățământului dual prin asigurarea pregătirii practice și formării de calitate a elevilor este scutit de impozit.

b) Sponsorizări:

Alături de cheltuielile de sponsorizare și cheltuielile privind bursele private, care se scad din impozitul pe profit datorat, sunt incluse și cheltuielile cu bursele elevilor școlarizați în învățământul profesional dual, conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea educației naționale.

II. Impozitul pe venitul microîntreprinderilor:

Alături de cheltuielile de sponsorizare și cheltuielile privind bursele private, care se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat, sunt incluse și cheltuielile cu bursele elevilor școlarizați în învățământul profesional dual,conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea educației naționale.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending