Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Newsletter-ul ETAF din 12 noiembrie – Noi informații cu privire la impozitul pe servicii digitale (ISD), cotele reduse de TVA pentru publicații electronice și declanșarea procedurii de infringement

CECCAR FM

Publicat

pe

Poziția ECOFIN cu privire la impozitul pe servicii digitale (ISD)

Marți, 6 noiembrie a.c., în timpul reuniunii ECOFIN, miniștrii de finanțe din statele membre au discutat propunerea Comisiei din 21 martie cu privire la impozitul pe servicii digitale (ISD). Deși s-au înregistrat unele progrese referitoare la definiții, colectarea impozitării și cooperarea administrativă, există încă diferențe între statele membre privind aria de acoperire a serviciilor ce va face obiectul impozitării viitoare, reprezentantul Germaniei insistând pentru eliminarea vânzării de baze de date din domeniul de aplicare a directivei. Cu privire la data intrării în vigoare, Franța propune adoptarea directivei în luna decembrie a acestui an, urmând ca data de implementare să fie la sfârșitul anului 2020. Directiva ar urma să intre în vigoare automat, cu excepția cazului în care se va lua o hotărâre la nivelul OCDE până la acea dată. În cele din urmă, trebuie remarcat faptul că state precum Irlanda, Danemarca și Suedia încă se opun cu fermitate propunerii, în timp ce poziția Germaniei este încă vagă. Conform site-ului Ministerului Finanțelor Publice, România susține adoptarea unei soluții comune la nivelul UE privind impozitarea serviciilor digitale și nu soluții individuale ale statelor membre.

Mai multe detalii despre acest subiect, pe site-ul Politico

Miniștrii de Finanțe sunt de acord cu privire la directivele în materie de TVA 

În timpul aceleiași reuniuni, Consiliul a adoptat o directivă care permite alinierea normelor privind TVA pentru publicațiile electronice și pe suport fizic, în vederea aplicării cotelor de tva reduse, foarte reduse sau zero pentru publicațiile electronice.

Mai multe informații sunt disponibile pe site-ul Consiliului UE

Pachetul lunar al Comisiei cu privire la procedura de infringement

Joi, 8 noiembrie a.c., Comisia a emis pachetul lunar de acțiuni în constatarea neîndeplinirii obligațiilor din luna noiembrie. O scrisoare de punere în întârziere a fost transmisă Italiei pentru faptul că nu percepe valoarea corectă a TVA pentru leasingul iahturilor. Totodată, Comisia a mai emis un aviz motivat Italiei din cauza sistemului său ilegal de scutiri pentru combustibilul utilizat pentru iahturile închiriate în apele UE. De asemenea, a fost trimisă o scrisoare de punere în întârziere Regatului Unit referitoare la practicile abuzive în materie de TVA aplicate în Insula Man în ceea ce privește aprovizionarea și leasingul de aeronave. O scrisoare de punere în întârziere a fost transmisă și Belgiei, solicitându-i acesteia să își modifice normele privind distrugerea stocurilor de produse din tutun atunci când accizele sunt modificate. O altă scrisoare solicită Belgiei să pună în aplicare hotărârea Curții de Justiției privind evaluarea veniturilor obținute din închirierea bunurilor imobile. Scrisori de punere în întârziere au fost trimise și Bulgariei, privind aplicarea în mod corect a normelor UE care prevăd schimbul automat de informații între statele membre referitoare la veniturile financiare, respectiv României, în vederea eliminării mecanismului de plată defalcată a TVA.

Informații suplimentare, pe site-ul Comisiei Europene

Pentru a consulta newsletter-ul complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 12 aprilie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Noul plan al SUA privind reforma fiscală corporativă internațională

SUA au trimis noi propuneri către țările implicate în negocierile privind cadrul fiscal internațional la nivelul OCDE. Propunerile vizează impozitarea celor mai mari multinaționale din lume care realizează venituri de peste 20 de miliarde de dolari pe an în țările în care își vând bunurile sau serviciile. Potrivit estimărilor SUA, propunerile s-ar aplica pentru aproximativ 100 de multinaționale la nivel global. Documentul trimis către OCDE relevă că SUA „nu pot accepta niciun rezultat care este discriminatoriu la adresa companiilor americane”, această declarație având rolul de a clarifica că intenția SUA este ca abordarea propusă să înlocuiască propunerea actuală a OCDE de a viza serviciile digitale automatizate și companiile orientate spre consumatori. Benjamin Angel (directorul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală a Comisiei Europene) a declarat că următoarele luni vor fi critice pentru negocieri și că propunerea Statelor Unite va fi analizată în detaliu de Comisia Europeană. La începutul săptămânii trecute, Janet Yellen (secretarul trezoreriei SUA) a reafirmat că SUA sunt în favoarea unei posibile rate de impozitare corporativă minimă globală de 21%. Cu toate acestea, Paschal Donohoe, ministrul de finanțe al Irlandei și președintele Eurogroup, și-a exprimat îndoielile cu privire la aceste propuneri, subliniind rolul pe care îl are concurența fiscală legală.

Subcomisia FISC: Dezbateri cu Bundestag și Curtea de Conturi Europeană

Săptămâna aceasta, subcomisia FISC din cadrul Parlamentului European va organiza două dezbateri pe subiecte de actualitate la nivelul UE. Astfel, marți, 13 aprilie, reprezentanții partidelor politice din cadrul Parlamentului European și ai Comitetului financiar, structură a  Bundestag, vor discuta raportul INI al Parlamentului European referitor la Impozitarea economiei digitale: negocierile OCDE, domiciliul fiscal al întreprinderilor digitale și o posibilă taxă digitală europeană, întocmit de raportorii Andreas Schwab și Martin Hlaváček, și raportul intitulat Redirecționarea trilioanelor – un sistem financiar sustenabil care să faciliteze o transformare majoră, material redactat de Comisia pentru sustenabilitate financiară a guvernului federal german. Al doilea eveniment este programat miercuri, 14 aprilie, și este organizat de subcomisia FISC în colaborare cu CCE. Cu acest prilej, directorul Camerei a IV-a a CCE, Ioanna Metaxopoulou, va prezenta raportul special întocmit de Curtea de Conturi Europeană  intitulat Schimbul de informații fiscale în UE: o fundație solidă, fisuri în punerea în aplicare.

Avertisment CCE: Armonizarea insuficientă a controalelor vamale afectează interesele financiare ale UE

Curtea de Conturi Europeană (CCE) a publicat, la 30 martie, un raport special în care evaluează aplicarea uniformă a controalelor vamale de către statele membre. Documentul pune accentul pe faptul că autoritățile vamale ale statelor membre joacă un rol esențial în găsirea unui echilibru între nevoia de a facilita comerțul (prin proceduri de import mai rapide și omogene) și necesitatea de a aplica controale vamale. CCE a remarcat că Decizia de punere în aplicare a criteriilor și standardelor pentru riscuri financiare („Decizia CRF”), adoptată de Comisia Europeană în 2018, nu a fost suficient de bine concepută pentru a asigura armonizarea modului în care statele membre selectează importurile în vederea efectuării de controale. Mai mult decât atât, statele membre implementează diferit cadrul pentru riscuri financiare în domeniul vamal. CCE recomandă Comisiei să îmbunătățească aplicarea uniformă a controalelor vamale și să dezvolte și să implementeze o veritabilă capacitate de analiză și de coordonare la nivelul UE.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 6 aprilie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Consultare publică a CE privind accizele pentru produsele din tutun prelucrat

Comisia Europeană a lansat, la finalul lunii martie, o consultare publică în vederea actualizării normelor privind accizele pentru produsele din tutun prelucrat. Normele de impozitare ale UE pentru produsele din tutun definesc și clasifică diferite produse din tutun și stabilesc ratele minime de impozitare aplicabile tutunului prelucrat. Potrivit Comisiei, ratele minime de impozitare pentru produsele din tutun și-au pierdut eficiența, iar diferențele dintre ratele de impozitare aplicate în statele membre atrag achiziții transfrontaliere excesive și incită unele persoane și organizații criminale să se implice în activități frauduloase. În plus, lipsa armonizării normelor actuale nu permite alinierea normelor la evoluțiile pieței și intrarea pe piață a unor produse noi, cum ar fi țigaretele electronice sau tutunul încălzit. Perioada de formulare a observațiilor se încheie la 22 iunie 2021.

Taxa pe serviciile digitale: Noi măsuri luate de SUA

Reprezentantul SUA pentru comerț a anunțat, recent, unele măsuri în investigația privind taxele pe serviciile digitale, desfășurată în baza Secțiunii 301 din Actul comercial al SUA, adoptate sau luate în considerare de zece parteneri comerciali ai SUA. Investigațiile desfășurate în Uniunea Europeană, Republica Cehă, Indonezia și Brazilia au fost încheiate fără proceduri suplimentare deoarece jurisdicțiile anchetate nu au adoptat sau nu au implementat taxa pe serviciile digitale. Pe de altă parte, SUA ia în considerare luarea unor măsuri în baza Secțiunii 301 împotriva Austriei, Indiei, Italiei, Spaniei, Turciei și Marii Britanii, care au adoptat taxe pe serviciile digitale. Acesta estimează că valoarea taxelor pe serviciile digitale plătite de grupurile de companii din SUA către cele trei state membre ale UE ar fi de 155 de milioane de dolari pe an, în Spania, 140 de milioane de dolari, în Italia, și 45 de milioane de dolari, în Austria. Măsurile tarifare propuse împotriva statelor membre UE în cauză constau în aplicarea unor tarife suplimentare, de până la 25%, pentru anumite bunuri. Reprezentantul pentru comerț al SUA, Katherine Tai, a confirmat că „Statele Unite se angajează în colaborarea cu partenerii săi comerciali în vederea soluționării problemelor legate de taxele pe serviciile digitale” subliniind „angajamentul SUA de a ajunge la un consens internațional la nivelul OCDE privind reforma fiscală internațională. Totuși, până când nu se va ajunge la un consens, vom păstra opțiunile permise în baza Secțiunii 301, inclusiv, dacă va fi necesar, impunerea unor măsuri tarifare”.

Parlamentul European, nemulțumit de prevederile referitoare la serviciile financiare din acordul comercial dintre UE și Regatul Unit

Trezoreria Majestății Sale a confirmat, la finalul lunii martie, că UE și Marea Britanie au finalizat discuțiile tehnice privind textul acordului de cooperare. Potrivit mai multor surse, deși UE a dorit să includă cooperarea în domeniul fiscal printre subiectele tratate în acord, textul final al acestuia cuprinde doar o referință la spălarea banilor. Eurodeputatul Eero Heinäluoma (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Finlanda) și-a exprimat nemulțumirea cu privire la lipsa unei referințe la impozitare. Acesta a subliniat riscul de a avea o țară vecină a UE cu o atitudine mai tolerantă în ceea ce privește modul de abordare a evaziunii fiscale la nivel internațional și a remarcat rolul pe care îl joacă în acest sens teritoriile britanice de peste mări și teritoriile dependente ale Coroanei Britanice, cum ar fi Jersey, Guernsey și Insula Man. Observația europarlamentarului Eero Heinäluoma evocă cele deja exprimate în trecut de Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană cu privire la posibilitatea ca Marea Britanie să devină „Singapore-pe-Tamisa” la pragul Uniunii Europene.

Casa Albă propune măsuri fiscale pentru asigurarea impozitării echitabile în corporații

La 31 martie, guvernul SUA a publicat o serie de propuneri de măsuri fiscale în domeniul corporativ, intitulate colectiv The Made in America Tax Plan, care sunt incluse într-un plan mai cuprinzător privind locurile de muncă. Obiectivele acestui plan sunt împiedicarea „transferului inechitabil de profituri către paradisuri fiscale și asigurarea faptului că marile corporații își plătesc taxele și impozitele”. SUA ar trebui să mărească rata de impozitare corporativă la 28% și să descurajeze delocalizarea prin consolidarea impozitului corporativ minim la nivel mondial aplicat companiilor americane. Potrivit proiectelor președintelui Joe Biden, SUA ar trebui, de asemenea, să încurajeze uniformizarea ratelor de impozitare corporativă și să elimine preferințele fiscale pentru combustibilii fosili – obiective aliniate la planul SUA de reducere la zero a emisiilor nete de gaze cu efect de seră până în 2050.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Legea nr. 58/2021 privind reducerea timpului de lucru al salariaților

CECCAR FM

Publicat

pe

CECCAR
Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil
Reprezentant al CECCAR în VAT Expert Group

Legea nr. 58/2021 pentru aprobarea OUG nr. 211/2020 privind prelungirea aplicării unor măsuri de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea OUG nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 345 din 5 aprilie 2021

Actul normativ vizează, după cum se știe, reglementări procedurale și fiscale privind programul redus de lucru al salariaților (kurzarbeit). În acest sens, este de menționat că una dintre modificările aduse de lege Ordonanței de urgență nr. 132/2020 se referă la formula de calcul al indemnizației, care va fi, potrivit noilor prevederi, de 75% din salariul de bază brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru.

Vechea formulă (conform prevederilor anterioare), respectiv 75% din diferența dintre salariul de bază brut lunar prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut lunar aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat, a dus la unele anomalii în practică privind cuantumul indemnizației.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Legii nr. 58/2021.

Se aprobă OUG nr. 211/2020 privind prelungirea aplicării unor măsuri de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea OUG nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă, cu următoarele modificări și completări:

1. Prin derogare de la prevederile art. 112 alin. (1) din Codul muncii, în cazul reducerii temporare a timpului de muncă, determinate de instituirea stării de urgență/alertă/asediu, în condițiile legii, pe perioada stării de urgență/alertă/asediu, precum și pe o perioadă de până la 3 luni de la data încetării ultimei perioade în care a fost instituită starea de urgență/alertă/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaților cu cel mult 80% din durata zilnică, săptămânală sau lunară, prevăzută în contractul individual de muncă.

Citiți mai multe în CECCAR Business Magazine.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending