Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Newsletterul ETAF din 19 noiembrie – Proiectul de raport al Comisiei TAX3, anunțul Angelei Merkel cu privire la impozitarea economiei digitale și decizia Tribunalului UE cu privire la regimul fiscal din Spania

CECCAR FM

Publicat

pe

Proiectul de raport al Comisiei TAX3

Miercuri, 14 noiembrie a.c., la Strasbourg, deputații europeni Ludek Niedermayer (PPE, Republica Cehă) și Jeppe Kofod (S&D, Danemarca) au prezentat proiectul de raport cu recomandările inițiale în cadrul Comisiei TAX3 – Infracțiuni financiare, evaziune fiscală și evitarea obligațiilor financiare.

Cei doi co-raportori au subliniat necesitatea adoptării unei reforme urgente a sistemelor fiscale naționale și internaționale. Raportul conține recomandări cu privire la lupta împotriva evitării obligațiilor financiare, evaziunii fiscale, planificării fiscale agresive, reînnoirea impozitării întreprinderilor, înăsprirea acțiunilor împotriva spălării banilor, fraudei în materie de TVA, o mai bună protecție a denunțătorilor și jurnaliștilor. Printre altele, raportul prevede un cadru legal modernizat pentru o mai bună impozitare, o bază fiscală consolidată comună (CCCTB), sistemul „definitiv” de TVA și reguli privind impozitarea economiei digitale.

Acesta este primul proiect de recomandări, ce urmează să fie prezentat în Comisia TAX3 în data de 27 noiembrie a.c., urmând ca membrii să aducă amendamente până în 17 decembrie a.c.  Votul final din comisie va avea loc în data de 27 februarie 2019, urmat de votul în plen în luna martie a anului viitor.

Mai multe informații găsiți pe site-ul Parlamentului European

Germania încă ezită cu privire la impozitarea economiei digitale

Marți, 13 noiembrie a.c., într-un discurs privind viitorul Uniunii Europene susținut în Parlamentul European de la Strasbourg, cancelarul german Angela Merkel a reiterat faptul că Germania caută o soluție internațională înainte de adoptarea directivei propuse de Comisia Europeană privind impozitarea platformelor digitale, iar, în cazul în acest lucru nu este posibil, Germania va susține o soluție europeană. Ministrul german al Finanțelor, Olaf Scholz, a sprijinit abordarea Franței (adoptarea oficială a Directivei la 4 decembrie 2018, urmând ca aceasta să fie aplicată până la sfârșitul anului 2020), însă cu precizarea că, în cazul în care nu se va ajunge la un acord la nivelul OCDE înainte de vara anului 2020, aplicarea urmează să fie amânată până în ianuarie 2021.

Informații suplimentare, disponibile pe site-ul Guvernului Germaniei

Decizia Tribunalului cu privire la regimul fiscal din Spania

Joi, 15 noiembrie a.c., Tribunalul Uniunii Europene a confirmat două decizii ale Comisiei Europene din 2009 și 2011, conform cărora regimul fiscal spaniol cu privire la deducerea din fondul comercial financiar constituie ajutor de stat incompatibil cu piața unică. În conformitate cu o măsură fiscală introdusă în legislația spaniolă privind impozitul pe profit în 2001, o societate care deține acțiuni (minimum 5% pe o perioadă de cel puțin un an) dintr-o companie străină poate deduce fondul comercial rezultat din impozitele aferente. Această deducere are forma unei amortizări din baza unitară de evaluare, a impozitului pe profit plătit de această întreprindere. Societățile care dețin acțiuni în societăți cu sediul în Spania în scopuri fiscale nu pot obține o astfel de deducere. Aplicând metoda în trei trepte, Tribunalul concluzionează că măsura în cauză este selectivă, chiar dacă avantajul pe care îl prevede este accesibil tuturor întreprinderilor care sunt supuse impozitului pe profit în Spania.

Accesați aici comunicatul de presă al Tribunalului UE

Pentru a consulta newsletter-ul complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

PROFESIA CONTABILĂ

Aplicarea prevederilor referitoare la scăderea cheltuielilor cu educația timpurie din impozite

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor (MF) a elaborat un proiect de OUG privind unele măsuri fiscale, în vederea instituirii unei proceduri de aplicare a prevederilor referitoare la scăderea din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate, a sumelor reprezentând cheltuieli cu educația timpurie care depășesc impozitul pe profit datorat, care au fost în vigoare până la 1 aprilie 2021. „Luând în considerare faptul că termenul de declarare a impozitului pe profit aferent perioadei ianuarie – martie 2021 este până la 25 aprilie 2021, este necesară reglementarea acestei proceduri până la această dată. Lipsa unei proceduri de aplicare a prevederilor referitoare la scăderea cheltuielilor cu educația timpurie din alte impozite decât impozitul pe profit ar avea drept consecință: neaplicarea acestor prevederi legale și afectarea financiară a contribuabililor care au efectuat astfel de cheltuieli; neelaborarea legislației secundare pentru implementarea administrativă a procedurii. Nepromovarea procedurii ar avea consecințe negative, în sensul în care, pentru impozitele vizate vor fi aplicate, după data de 25 aprilie 2021, regulile generale de stingere a obligațiilor bugetare, ceea ce ar conduce la lipsirea contribuabilului de beneficiul legii”, precizează inițiatorii, în Nota de fundamentare a actului normativ.

În acest context, prin proiect, MF propune instituirea unei declarații de regularizare pentru scăderea sumei reprezentând cheltuieli cu educația timpurie care depășește impozitul pe profit datorat, în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate. Modelul, conținutul și modalitatea de depunere și gestionare a declarației de regularizare se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

Termenele de depunere a acestei declarații se stabilesc prin raportare la termenele de declarare a impozitului pe profit, potrivit art. 41 și 42 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Se propune ca suma care depășește impozitul pe profit datorat să se scadă, în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate, cu data scadenței acestora, declarate în Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, în decontul de TVA, respectiv în declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat, care au același termen de depunere cu cel al declarației prin care s-a efectuat scăderea acestor cheltuieli din impozitul pe profit datorat. De asemenea, se propune ca în cazul declarării trimestriale a impozitului pe salarii, scăderea să se efectueze numai din impozitul aferent ultimei luni din trimestru.

În situația în care termenul de depunere a declarației prin care s-a efectuat scăderea acestor cheltuieli din impozitul pe profit datorat nu coincide cu termenul de depunere a Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate și/sau a decontului de TVA (în cazul contribuabililor care depun trimestrial aceste declarații), suma care depășește impozitul pe profit datorat nu poate fi scăzută din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați și/sau din taxa pe valoarea adăugată datorată, urmând să se scadă din accizele datorate, după caz.   

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 12 aprilie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Noul plan al SUA privind reforma fiscală corporativă internațională

SUA au trimis noi propuneri către țările implicate în negocierile privind cadrul fiscal internațional la nivelul OCDE. Propunerile vizează impozitarea celor mai mari multinaționale din lume care realizează venituri de peste 20 de miliarde de dolari pe an în țările în care își vând bunurile sau serviciile. Potrivit estimărilor SUA, propunerile s-ar aplica pentru aproximativ 100 de multinaționale la nivel global. Documentul trimis către OCDE relevă că SUA „nu pot accepta niciun rezultat care este discriminatoriu la adresa companiilor americane”, această declarație având rolul de a clarifica că intenția SUA este ca abordarea propusă să înlocuiască propunerea actuală a OCDE de a viza serviciile digitale automatizate și companiile orientate spre consumatori. Benjamin Angel (directorul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală a Comisiei Europene) a declarat că următoarele luni vor fi critice pentru negocieri și că propunerea Statelor Unite va fi analizată în detaliu de Comisia Europeană. La începutul săptămânii trecute, Janet Yellen (secretarul trezoreriei SUA) a reafirmat că SUA sunt în favoarea unei posibile rate de impozitare corporativă minimă globală de 21%. Cu toate acestea, Paschal Donohoe, ministrul de finanțe al Irlandei și președintele Eurogroup, și-a exprimat îndoielile cu privire la aceste propuneri, subliniind rolul pe care îl are concurența fiscală legală.

Subcomisia FISC: Dezbateri cu Bundestag și Curtea de Conturi Europeană

Săptămâna aceasta, subcomisia FISC din cadrul Parlamentului European va organiza două dezbateri pe subiecte de actualitate la nivelul UE. Astfel, marți, 13 aprilie, reprezentanții partidelor politice din cadrul Parlamentului European și ai Comitetului financiar, structură a  Bundestag, vor discuta raportul INI al Parlamentului European referitor la Impozitarea economiei digitale: negocierile OCDE, domiciliul fiscal al întreprinderilor digitale și o posibilă taxă digitală europeană, întocmit de raportorii Andreas Schwab și Martin Hlaváček, și raportul intitulat Redirecționarea trilioanelor – un sistem financiar sustenabil care să faciliteze o transformare majoră, material redactat de Comisia pentru sustenabilitate financiară a guvernului federal german. Al doilea eveniment este programat miercuri, 14 aprilie, și este organizat de subcomisia FISC în colaborare cu CCE. Cu acest prilej, directorul Camerei a IV-a a CCE, Ioanna Metaxopoulou, va prezenta raportul special întocmit de Curtea de Conturi Europeană  intitulat Schimbul de informații fiscale în UE: o fundație solidă, fisuri în punerea în aplicare.

Avertisment CCE: Armonizarea insuficientă a controalelor vamale afectează interesele financiare ale UE

Curtea de Conturi Europeană (CCE) a publicat, la 30 martie, un raport special în care evaluează aplicarea uniformă a controalelor vamale de către statele membre. Documentul pune accentul pe faptul că autoritățile vamale ale statelor membre joacă un rol esențial în găsirea unui echilibru între nevoia de a facilita comerțul (prin proceduri de import mai rapide și omogene) și necesitatea de a aplica controale vamale. CCE a remarcat că Decizia de punere în aplicare a criteriilor și standardelor pentru riscuri financiare („Decizia CRF”), adoptată de Comisia Europeană în 2018, nu a fost suficient de bine concepută pentru a asigura armonizarea modului în care statele membre selectează importurile în vederea efectuării de controale. Mai mult decât atât, statele membre implementează diferit cadrul pentru riscuri financiare în domeniul vamal. CCE recomandă Comisiei să îmbunătățească aplicarea uniformă a controalelor vamale și să dezvolte și să implementeze o veritabilă capacitate de analiză și de coordonare la nivelul UE.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 6 aprilie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Consultare publică a CE privind accizele pentru produsele din tutun prelucrat

Comisia Europeană a lansat, la finalul lunii martie, o consultare publică în vederea actualizării normelor privind accizele pentru produsele din tutun prelucrat. Normele de impozitare ale UE pentru produsele din tutun definesc și clasifică diferite produse din tutun și stabilesc ratele minime de impozitare aplicabile tutunului prelucrat. Potrivit Comisiei, ratele minime de impozitare pentru produsele din tutun și-au pierdut eficiența, iar diferențele dintre ratele de impozitare aplicate în statele membre atrag achiziții transfrontaliere excesive și incită unele persoane și organizații criminale să se implice în activități frauduloase. În plus, lipsa armonizării normelor actuale nu permite alinierea normelor la evoluțiile pieței și intrarea pe piață a unor produse noi, cum ar fi țigaretele electronice sau tutunul încălzit. Perioada de formulare a observațiilor se încheie la 22 iunie 2021.

Taxa pe serviciile digitale: Noi măsuri luate de SUA

Reprezentantul SUA pentru comerț a anunțat, recent, unele măsuri în investigația privind taxele pe serviciile digitale, desfășurată în baza Secțiunii 301 din Actul comercial al SUA, adoptate sau luate în considerare de zece parteneri comerciali ai SUA. Investigațiile desfășurate în Uniunea Europeană, Republica Cehă, Indonezia și Brazilia au fost încheiate fără proceduri suplimentare deoarece jurisdicțiile anchetate nu au adoptat sau nu au implementat taxa pe serviciile digitale. Pe de altă parte, SUA ia în considerare luarea unor măsuri în baza Secțiunii 301 împotriva Austriei, Indiei, Italiei, Spaniei, Turciei și Marii Britanii, care au adoptat taxe pe serviciile digitale. Acesta estimează că valoarea taxelor pe serviciile digitale plătite de grupurile de companii din SUA către cele trei state membre ale UE ar fi de 155 de milioane de dolari pe an, în Spania, 140 de milioane de dolari, în Italia, și 45 de milioane de dolari, în Austria. Măsurile tarifare propuse împotriva statelor membre UE în cauză constau în aplicarea unor tarife suplimentare, de până la 25%, pentru anumite bunuri. Reprezentantul pentru comerț al SUA, Katherine Tai, a confirmat că „Statele Unite se angajează în colaborarea cu partenerii săi comerciali în vederea soluționării problemelor legate de taxele pe serviciile digitale” subliniind „angajamentul SUA de a ajunge la un consens internațional la nivelul OCDE privind reforma fiscală internațională. Totuși, până când nu se va ajunge la un consens, vom păstra opțiunile permise în baza Secțiunii 301, inclusiv, dacă va fi necesar, impunerea unor măsuri tarifare”.

Parlamentul European, nemulțumit de prevederile referitoare la serviciile financiare din acordul comercial dintre UE și Regatul Unit

Trezoreria Majestății Sale a confirmat, la finalul lunii martie, că UE și Marea Britanie au finalizat discuțiile tehnice privind textul acordului de cooperare. Potrivit mai multor surse, deși UE a dorit să includă cooperarea în domeniul fiscal printre subiectele tratate în acord, textul final al acestuia cuprinde doar o referință la spălarea banilor. Eurodeputatul Eero Heinäluoma (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Finlanda) și-a exprimat nemulțumirea cu privire la lipsa unei referințe la impozitare. Acesta a subliniat riscul de a avea o țară vecină a UE cu o atitudine mai tolerantă în ceea ce privește modul de abordare a evaziunii fiscale la nivel internațional și a remarcat rolul pe care îl joacă în acest sens teritoriile britanice de peste mări și teritoriile dependente ale Coroanei Britanice, cum ar fi Jersey, Guernsey și Insula Man. Observația europarlamentarului Eero Heinäluoma evocă cele deja exprimate în trecut de Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană cu privire la posibilitatea ca Marea Britanie să devină „Singapore-pe-Tamisa” la pragul Uniunii Europene.

Casa Albă propune măsuri fiscale pentru asigurarea impozitării echitabile în corporații

La 31 martie, guvernul SUA a publicat o serie de propuneri de măsuri fiscale în domeniul corporativ, intitulate colectiv The Made in America Tax Plan, care sunt incluse într-un plan mai cuprinzător privind locurile de muncă. Obiectivele acestui plan sunt împiedicarea „transferului inechitabil de profituri către paradisuri fiscale și asigurarea faptului că marile corporații își plătesc taxele și impozitele”. SUA ar trebui să mărească rata de impozitare corporativă la 28% și să descurajeze delocalizarea prin consolidarea impozitului corporativ minim la nivel mondial aplicat companiilor americane. Potrivit proiectelor președintelui Joe Biden, SUA ar trebui, de asemenea, să încurajeze uniformizarea ratelor de impozitare corporativă și să elimine preferințele fiscale pentru combustibilii fosili – obiective aliniate la planul SUA de reducere la zero a emisiilor nete de gaze cu efect de seră până în 2050.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

Transmisiunea postului de radio CECCAR FM este momentan întreruptă.

Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere!