Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF de săptămâna aceasta

CECCAR FM

Publicat

pe

Acord cu privire la funcțiile de conducere ale UE și Comisiile Parlamentului European

În data de 2 iulie a.c., cei 28 de șefi de stat sau de guvern din Uniunea Europeană au luat o decizie consensuală cu privire la un pachet de numiri în posturile-cheie ale Uniunii Europene. Aceștia au făcut următoarele propuneri: Ursula von der Leyen (Germania),  prima femeie în funcția de președinte al Comisiei Europene; Charles Michel (Belgia), în calitate de președinte al Consiliului European; Josep Borrell i Fontelles (Spania), în funcția de Înalt Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate și Christine Lagarde (Franța), la conducerea Băncii Centrale Europene. Comisarii desemnați și președintele Comisiei trebuie să obțină aprobarea Parlamentului înaintea începerii mandatului Comisiei în luna noiembrie a acestui an. La 3 iulie a.c., David Maria Sassoli (S & D, Italia) a fost ales președinte al Parlamentul European. De asemenea, Parlamentul European și-a stabilit comisiile de lucru, însă, contrar așteptărilor, nicio Comisie permanentă responsabilă de impozitare nu a fost înființată.

Noul mecanism european de soluționare a litigiilor fiscale intră în vigoare

La 1 iulie a.c., au intrat în vigoare noile norme introduse de Directiva Consiliului (UE) 2017/1852 privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană. Acestea se aplică plângerilor depuse începând cu această dată, privind chestiunile de litigiu în materie de venituri sau capital obținute într-un an fiscal începând cu 1 ianuarie 2018. Directiva ar trebui să faciliteze soluționarea litigiilor fiscale, obligând statele membre să ia decizii concludente. Aceste reguli oferă mai multă siguranță pentru contribuabilii (întreprinderi și cetățeni) în privința soluționării litigiilor legate de interpretarea tratatelor fiscale, cuprinzând și aspecte legate de dubla impozitare. Statelor membre li se va impune acum să ia decizii executorii în cadrul mecanismului de soluționare în termen de doi ani. Dacă nu se ajunge la nicio soluție în acest interval de timp, statele membre trebuie să înființeze o Comisie consultativă pentru a emite un aviz, în caz contrar, contribuabilul poate sesiza instanțele naționale obligând, astfel, statele membre să acționeze. Comisia consultativă trebuie să emită un aviz cu caracter obligatoriu în termen de 6 luni, iar statele membre trebuie să aplice această decizie în termen de câteva luni. Recent, ETAF a salutat proiectul de „Regulament de punere în aplicare” al Comisiei prin care se urmărește simplificarea procedurilor și armonizarea normelor de funcționare ale Comisiei consultative în cadrul mecanismului de soluționare a litigiilor fiscale.

Studiul CESE privind impactul impozitelor corporative în economia europeană

La 5 iulie a.c., Comitetul Economic și Social European (CESE) a organizat o conferință în vederea prezentării studiului intitulat Rolul impozitării investițiilor în vederea creșterii locurilor de muncă în UE”. Conferința, la care ETAF a fost prezent, a fost deschisă de Jacek Krawczyk și Violeta Jelić (președinte și respectiv, vicepreședinte al Grupului „Angajatori”, CESE), la care au participat și Valère Moutarliere (directorul DG TAXUD), David Bradbury (directorul Oficiului de politică fiscală și statistică al OCDE), Scott Hodge (Președinte, Tax Foundation), Chiara Putaturo (Consilier pentru politica fiscală, Oxfam), James Watson (Director economic, BusinessEurope) Michael Smyth (membru al Grupului Diversitate Europa –  Grupul III, CESE) și Krister Andersson (Vicepreședinte al Grupului „Angajatori”, Președinte al Grupului de lucru pentru politica fiscală al BusinessEurope). Studiul subliniază faptul că preocuparea crescândă a publicului față de nivelul impozitelor corporative a fost adesea caracterizată de o anumită lipsă de informații cu privire la nivelul veniturilor fiscale ca pondere în PIB și a traiectoriei sale din ultimii ani. În plus, studiul evidențiază necesitatea de a lua în considerare impactul economic al impozitelor corporative și nu doar cel juridic, deoarece, în cele din urmă, impactul acestora se va reflecta asupra persoanelor fizice (acționari, angajați sau consumatori), mai degrabă decât asupra corporațiilor. În final, analiza constată că economiile care și-au redus cotele efective de impozitare în ultimii ani, au înregistrat creșteri ale investițiilor în anii următori.

Raportul Comisiei Europene privind tendințele impozitării

La 28 iunie a.c., Comisia Europeană  a publicat raportul intitulat Tendințele impozitării în Uniunea Europeană, ce conține o analiză statistică și economică detaliată a sistemelor fiscale din cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, plus Islanda și Norvegia. În acest raport, sunt prezentate, pentru fiecare țară, indicatorii-cheie ai impozitării pentru veniturile fiscale ca procent din PIB pentru anii 2005-2017, alături de tabele ce evidențiază cele mai recente reforme fiscale. În special, comunicatul de presă al Comisiei Europene subliniază o ușoară scădere a taxelor de mediu și energie în Uniunea Europeană, în 2017, la mai puțin de 2,5% din PIB.

ESMA  a publicat o analiza preliminară cu privire la ancheta „Cum-Ex”

La 2 iulie a.c., Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) a publicat Raportul său privind constatările preliminare referitoare la sistemele multiple de restituire a impozitului reținut la sursă pentru a răspunde Rezoluției Parlamentului European din 29 noiembrie 2018 prin care se solicită Autorității să efectueze o anchetă privind dosarele Cum-Ex și Cum-Cum. ESMA a analizat sistemele multiple de restituire a impozitului reținut la sursă (WHT) pentru a evalua gradul de răspândite la nivelul  UE și potențialele soluții de prevenire/detectare a acestor fenomene. Analiza inițială a ESMA indică faptul că au fost raportate și sunt investigate mai multe sisteme de restituire a impozitului reținut la sursă în trei state membre: Germania, Danemarca și Austria. Ancheta formală va urmări colectarea de informații suplimentare privind natura entităților implicate și va evalua potențiala implicare a altor mijloace sau fonduri înființate prin entități fantomă în alte jurisdicții.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

2021 – un secol de la reglementarea profesiei contabile în România. La mulți ani!

1921-2021 – 100 de ani de la înființarea CECCAR, un secol de la reglementarea profesiei contabile în România.

CECCAR FM

Publicat

pe

Marcăm centenarul profesiei contabile printr-o serie de materiale care vin să contureze istoria profesiei contabile, din 1921 până în prezent.

Să începem spunându-vă cum am pornit la drum.

Primii pași în direcția organizării unei asociații de experți contabili au loc în 1888, la aproape un deceniu de la obținerea independenței României, pe fondul unei societăți aflate într-o fază accelerată de modernizare în toate domeniile de activitate. Un grup de absolvenți ai școlilor comerciale, în majoritate funcționari superiori ai Băncii Naționale a României, înființează atunci Cercul Absolvenților Școalelor Comerciale și Financiare, transformat, un an mai târziu, în Asociația Absolvenților Școalelor Superioare de Comerț. În anul 1906, la 29 octombrie, este organizat Congresul Asociației Absolvenților Școalelor Superioare de Comerț unde, ca prim punct din program, figura „necesitatea legiferării profesiei de contabil”.

După o vremelnică sciziune, în aprilie 1910, organizațiile absolvenților se unesc, sub denumirea de Corpul Absolvenților Școlilor Superioare de Comerț, și, ca urmare a izbucnirii Primului Război Mondial, organizația va căpăta personalitate juridică abia în 1916.  În vara anului 1921, la trei ani distanță de la realizarea idealului național – unirea tuturor românilor într-o singură formațiune statală –, România făcea un nou pas înainte în drumul spre modernizarea societății și a instituțiilor sale, fiind reglementată profesia de contabil. După mai bine de 40 de ani de muncă și inițiative de pionierat pentru dezvoltarea profesiei, la 13 iulie 1921, Regele Ferdinand I, „Întregitorul de țară”, aproba, prin Decretul Regal nr. 3.063, Legea pentru organizarea „Corpului de Contabili Autorizați și Experți Contabili”, textul actului normativ fiind contrasemnat de Grigore Trancu-Iași, în calitate de ministru al muncii și ocrotirilor sociale, lege care a fost publicată apoi în Monitorul Oficial nr. 80 din 15 iulie 1921.

România s-a alăturat, astfel, în acele vremuri, marilor puteri economice – Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei, Regatul Italiei, Republica de la Weimar (Germania de astăzi) și Statele Unite ale Americii, țări în care profesia contabilă era legiferată.

Acum, după o prezentare succintă a începuturilor noastre, vă dăm întâlnire luna viitoare.

Pe curând!

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Navigarea riscurilor sporite de fraudă și alte activități ilegale în timpul pandemiei de COVID-19

CECCAR FM

Publicat

pe

Din cauza presiunilor și a incertitudinii semnificative asociate cu pandemia, entitățile explorează căi prin care să-și continue activitatea, să-și mențină stabilitatea operațională și să susțină dezvoltarea durabilă și creșterea pe termen lung. Acele căi ar putea crea oportunități pentru activități ilegale și frauduloase.

Publicația Navigarea riscurilor sporite de fraudă și alte activități ilegale în timpul pandemiei de COVID-19 are ca scop evidențierea rolului profesioniștilor contabili în sprijinirea interesului public prin contribuția pe care aceștia o au în minimizarea incidenței fraudei și în identificarea cazurilor de fraudă sau fraudă suspectată, bazându-se pe un Cod etic robust și pe principiile de etică profesională.

Documentul, publicat pe site-ul IFAC, a fost elaborat de personalul South African Independent Regulatory Board for Auditors (IRBA) sub auspiciile unui Grup de lucru format din International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) și normalizatorii naționali de standarde (NSS) de etică din Australia, Canada, China, Africa de Sud, Regatul Unit și SUA și tradus în limba română de CECCAR.

Pentru a consulta publicația în limba română vă invităm să accesați secțiunea Publicații – Organisme internaționale – Alte documente de interes de pe site-ul CECCAR.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noi reglementări în domeniul contabilității instituțiilor publice

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 31 din 12 ianuarie 2021 au fost publicate două acte normative în domeniul contabilității instituțiilor publice:

 Ordinul nr. 27/2021 al ministrului finanțelor pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005. Actul normativ intră în vigoare începând cu exercițiul financiar 2021;

 Ordinul nr. 28/2021 al ministrului finanțelor privind transmiterea situațiilor financiare anuale centralizate întocmite de instituțiile publice la 31 decembrie 2020 și pentru modificarea și completarea unor ordine ale ministrului finanțelor publice în domeniul contabilității instituțiilor publice.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending