Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Newsletterul trimestrial ETAF: Recomandările Comisiei Europene pentru fiecare țară în domeniul dreptului profesional și legislației fiscale

CECCAR FM

Publicat

pe

ETAF a publicat newsletterul lunii iulie, în care sunt prezentate principalele noutăți fiscale europene din ultimele trei luni. Redăm mai jos recomandările Comisiei Europene specifice pentru fiecare țară membră ETAF în domeniul dreptului profesional și legislației fiscale. Newsletterul integral, în limba engleză, poate fi consultat pe site-ul organizației.

Semestrul european: Recomandările specifice pentru fiecare țară în domeniul dreptului profesional

Reglementarea profesională ridicată și condițiile restrictive de intrare pe piață par a fi numitorul comun al recomandărilor Comisiei Europene (CE) specifice pentru fiecare țară pentru toate jurisdicțiile membre ETAF. Comisia a publicat recomandările sale la 5 iunie a.c., analizând programele naționale de stabilitate și reformă ale statelor membre sugerând, în același timp, modalități de consolidare a pieței unice.

În ceea ce privește Belgia, Comisia consideră cadrul de reglementare pentru profesioniștii contabili și consultanții fiscali a fi considerabil mai restrictiv față de media UE. Biroul Federal de Planificare din Belgia estimează că reducerea sarcinilor administrative globale pentru serviciile juridice și de contabilitate este necesară, în vederea creșterii productivității muncii. În lumina acestei evaluări, Comisia recomandă reducerea sarcinilor administrative și de reglementare pentru înlăturarea barierelor în calea concurenței, în special pentru serviciile profesionale.

În cazul Franței, Comisia constată că, în pofida progresului și adoptării unor reforme ambițioase, barierele la intrarea pe piață persistă, iar concurența în sectorul serviciilor pentru întreprinderi și al profesiilor reglementate rămâne scăzută. Datele arată că nivelul de restricții de reglementare în sectorul serviciilor contabile și în sectorul juridic din Franța este mai mare față de media Spațiului Economic European. Principalele bariere se referă la condițiile restrictive de autorizare, activitățile rezervate deținătorilor unor anumite calificări, cerințele legate de structura acționarilor și a drepturilor de vot.

Referitor la Germania, Comisia ajunge la concluzii și cerințe similare celor din anii precedenți. Aceasta susține că barierele în calea concurenței pentru serviciile profesionale specifice sunt încă ridicate în comparație cu alte țări europene, în special pentru profesiile reglementate. De asemenea, restricțiile, cum ar fi activitățile rezervate deținătorilor unor anumite calificări și cotizațiile ar duce la subminarea concurenței. Din acest motiv, Comisia recomandă consolidarea concurenței în domeniul serviciilor pentru întreprinderi, în general, și pentru profesiile reglementate, în particular.

De asemenea, conform recomandărilor specifice pentru fiecare țară, barierele de reglementare și implicarea statului limitează concurența în Ungaria. Reglementarea anumitor profesii rămâne restrictivă. Comisia avertizează că lipsa concurenței  ar putea deveni potrivnică inovației și eficienței.

Comisia nu oferă la fel de multe detalii cu privire la cadrul de reglementare din Italia, ca în cazul celorlalte state membre. Recomandările specifice pentru fiecare țară prevăd că anumite bariere semnificative în calea concurenței persistă în anumite sectoare, cum ar fi serviciile pentru întreprinderi, și sugerează că îmbunătățirea calității cadrului de reglementare ar asigura o concurență mai echitabilă.

În privința României, procedurile administrative greoaie, precum și cerințele de reglementare impuse furnizorilor de servicii, inclusiv profesiilor reglementate, împiedică dezvoltarea acestui sector.

Semestrul european: Recomandările specifice pentru fiecare țară în domeniul legislației fiscale

În cadrul semestrului european, recomandările Comisiei Europene (CE) specifice pentru fiecare țară, cuprind, de asemenea, o evaluare a sistemelor fiscale din cele 28 de state membre, sugerând modalități de îmbunătățire a acestora. Sistemele fiscale complexe, diferența dintre veniturile estimate  și veniturile reale din TVA (VAT gap) și evaziunea fiscală par fi o problemă obișnuită în țările membre ETAF.

În Programul său de stabilitate din 2019, Belgia a solicitat o abatere temporară de 0,5% din PIB de la traiectoria de ajustare privind obiectivul bugetar pe termen mediu în vederea punerii în aplicare a principalelor reforme structurale majore. Aceste reforme se referă, printre altele, la o „reorientare fiscală” și la revizuirea impozitului pe venit. Comisia a aprobat solicitarea de abatere temporară cu condiția ca aceasta să pună în aplicare în mod corespunzător convenția convenită, monitorizată în cadrul semestrului european.

Recomandările Comisiei către Franța vizează o simplificare a sistemului fiscal prin limitarea cheltuielilor fiscale, eliminarea impozitelor ineficiente și reducerea impozitelor pe producție. Comisia concluzionează că, în pofida eforturilor permanente, sistemul fiscal francez continuă să fie foarte complex. Impozitele multiple și cheltuielile fiscale prevăzute în codul fiscal conduc la scăderea accesibilității, crescând astfel  costurile de conformitate și incertitudinea juridică.

Recomandările specifice pentru Germania accentuează existența unui potențial de reducere a  impozitării distorsionate a forței de muncă prin schimbarea orientării fiscale de la piață muncii la sursele de venit care să susțină creșterea inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii. Comisia subliniază că îmbunătățirile din anii precedenți nu au fost urmate de progrese similare pentru a reforma sistemul fiscal din Germania. Sistemul rămâne complex, denaturează luarea deciziilor, deși ar putea oferi stimulente mai eficiente pentru investiții și consum.

Recomandările adresate Ungariei subliniază, în primul rând, necesitatea simplificării sistemului fiscal, unde un surplus de impozite specifice sectorului sau impozite mici ridică costurile de conformitate pentru IMM-uri. Mai mult, Comisia solicită Ungariei să-și consolideze lupta împotriva planificării fiscale agresive, reiterează absența impozitelor reținute la sursă pentru dividendele plătite către nerezidenți, dobânzi și plata redevențelor efectuate de societățile cu sediul în Ungaria și nivelul ridicat al intrărilor sau ieșirilor de numerar efectuat prin intermediul unui vehicul investițional special cu un impact redus în economia reală.

În cazul Italiei, Comisia evidențiază, în mod specific, nivelul ridicat al sarcinii fiscale asupra muncii și a capitalului, în detrimentul ocupării forței de muncă și al investițiilor, în timp ce alte impozite mai puțin dăunătoare pentru creșterea economică, cum ar fi impozitarea proprietății și a consumului, sunt insuficient exploatate. În plus, recomandările subliniază că diferența de încasare a TVA este printre cele mai ridicate din UE, din cauza nivelului ridicat de evaziune fiscală produs de lipsa facturării. CE a salutat obligația transmiterii electronice a dovezilor de plată, observând, în același timp, caracterul contraproductiv al pragurilor legale scăzute pentru plățile în numerar ceea ce descurajează utilizarea plăților electronice.

În conformitate cu recomandările specifice ale Comisiei pentru fiecare țară, gradul de respectare a obligațiilor fiscale în România rămâne scăzut, în principal din cauza economiei informale, ceea ce determină un nivel ridicat al muncii nedeclarate.  La fel ca în cazul Italiei, diferența de încasare a TVA rămâne foarte mare, în timp ce, predominanța plăților în numerar facilitează evaziunea fiscală. Prin urmare, Comisia recomandă asigurarea aplicării integrale a cadrului fiscal existent și îmbunătățirea conformării fiscale și a colectării.

PROFESIA CONTABILĂ

2021 – un secol de la reglementarea profesiei contabile în România. La mulți ani!

1921-2021 – 100 de ani de la înființarea CECCAR, un secol de la reglementarea profesiei contabile în România.

CECCAR FM

Publicat

pe

Marcăm centenarul profesiei contabile printr-o serie de materiale care vin să contureze istoria profesiei contabile, din 1921 până în prezent.

Să începem spunându-vă cum am pornit la drum.

Primii pași în direcția organizării unei asociații de experți contabili au loc în 1888, la aproape un deceniu de la obținerea independenței României, pe fondul unei societăți aflate într-o fază accelerată de modernizare în toate domeniile de activitate. Un grup de absolvenți ai școlilor comerciale, în majoritate funcționari superiori ai Băncii Naționale a României, înființează atunci Cercul Absolvenților Școalelor Comerciale și Financiare, transformat, un an mai târziu, în Asociația Absolvenților Școalelor Superioare de Comerț. În anul 1906, la 29 octombrie, este organizat Congresul Asociației Absolvenților Școalelor Superioare de Comerț unde, ca prim punct din program, figura „necesitatea legiferării profesiei de contabil”.

După o vremelnică sciziune, în aprilie 1910, organizațiile absolvenților se unesc, sub denumirea de Corpul Absolvenților Școlilor Superioare de Comerț, și, ca urmare a izbucnirii Primului Război Mondial, organizația va căpăta personalitate juridică abia în 1916.  În vara anului 1921, la trei ani distanță de la realizarea idealului național – unirea tuturor românilor într-o singură formațiune statală –, România făcea un nou pas înainte în drumul spre modernizarea societății și a instituțiilor sale, fiind reglementată profesia de contabil. După mai bine de 40 de ani de muncă și inițiative de pionierat pentru dezvoltarea profesiei, la 13 iulie 1921, Regele Ferdinand I, „Întregitorul de țară”, aproba, prin Decretul Regal nr. 3.063, Legea pentru organizarea „Corpului de Contabili Autorizați și Experți Contabili”, textul actului normativ fiind contrasemnat de Grigore Trancu-Iași, în calitate de ministru al muncii și ocrotirilor sociale, lege care a fost publicată apoi în Monitorul Oficial nr. 80 din 15 iulie 1921.

România s-a alăturat, astfel, în acele vremuri, marilor puteri economice – Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei, Regatul Italiei, Republica de la Weimar (Germania de astăzi) și Statele Unite ale Americii, țări în care profesia contabilă era legiferată.

Acum, după o prezentare succintă a începuturilor noastre, vă dăm întâlnire luna viitoare.

Pe curând!

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Navigarea riscurilor sporite de fraudă și alte activități ilegale în timpul pandemiei de COVID-19

CECCAR FM

Publicat

pe

Din cauza presiunilor și a incertitudinii semnificative asociate cu pandemia, entitățile explorează căi prin care să-și continue activitatea, să-și mențină stabilitatea operațională și să susțină dezvoltarea durabilă și creșterea pe termen lung. Acele căi ar putea crea oportunități pentru activități ilegale și frauduloase.

Publicația Navigarea riscurilor sporite de fraudă și alte activități ilegale în timpul pandemiei de COVID-19 are ca scop evidențierea rolului profesioniștilor contabili în sprijinirea interesului public prin contribuția pe care aceștia o au în minimizarea incidenței fraudei și în identificarea cazurilor de fraudă sau fraudă suspectată, bazându-se pe un Cod etic robust și pe principiile de etică profesională.

Documentul, publicat pe site-ul IFAC, a fost elaborat de personalul South African Independent Regulatory Board for Auditors (IRBA) sub auspiciile unui Grup de lucru format din International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) și normalizatorii naționali de standarde (NSS) de etică din Australia, Canada, China, Africa de Sud, Regatul Unit și SUA și tradus în limba română de CECCAR.

Pentru a consulta publicația în limba română vă invităm să accesați secțiunea Publicații – Organisme internaționale – Alte documente de interes de pe site-ul CECCAR.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noi reglementări în domeniul contabilității instituțiilor publice

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 31 din 12 ianuarie 2021 au fost publicate două acte normative în domeniul contabilității instituțiilor publice:

 Ordinul nr. 27/2021 al ministrului finanțelor pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin OMFP nr. 1.917/2005. Actul normativ intră în vigoare începând cu exercițiul financiar 2021;

 Ordinul nr. 28/2021 al ministrului finanțelor privind transmiterea situațiilor financiare anuale centralizate întocmite de instituțiile publice la 31 decembrie 2020 și pentru modificarea și completarea unor ordine ale ministrului finanțelor publice în domeniul contabilității instituțiilor publice.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending