Connect with us

ECONOMIE

MFP propune crearea cadrului general pentru înființarea băncilor naționale de dezvoltare

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a elaborat un proiect de act normativ care reglementează condițiile generale de înființare și funcționare a băncilor naționale de dezvoltare, care sunt constituite și funcționează ca instituții de credit conform prevederilor OUG nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului și ale Regulamentului UE nr. 575/2013, ale reglementărilor emise de Banca Națională a României în aplicarea acestora, precum și ale altor acte normative aplicabile.

„Scopul creării băncilor naționale de dezvoltare în România este abordarea directă a disfuncționalităților pieței financiare și a decalajelor de finanțare, în baza unei analize independente ex-ante, în scopul atenuării și reducerii lor prin desfășurarea de activități de dezvoltare, în conformitate cu legislația Uniunii Europene aplicabilă și cu actul constitutiv al fiecărei bănci de dezvoltare”, precizează MFP, într-un comunicat.

Băncile de dezvoltare acordă finanțare în condiții de piață și acționează complementar cu instituțiile de credit în scopul remedierii deficitului de finanțare și disfuncționalităților pieței financiare.

Principalele aspecte reglementate prin proiectul de ordonanță sunt:

a) Scopul – sprijinirea antreprenoriatului, dezvoltarea socio-economică și regională în România prin promovarea investițiilor și facilitarea accesului la finanțare pentru beneficiarii eligibili;

b) Forma legală – persoane juridice române constituite ca societăți pe acțiuni ale căror condiții de organizare și funcționare se stabilesc prin actul constitutiv elaborat în conformitate cu prevederile Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Băncile de dezvoltare sunt deținute în întregime, în mod direct pe toată durata de funcționare, de statul român, prin MFP;

c) Capitalul social – se asigură din bugetul de stat și/sau din veniturile rezultate din privatizare înregistrate în contul Trezoreriei Statului. Sumele pentru constituirea sau majorarea capitalului social, precum și condițiile de finanțare prin instrumentele menționate se aprobă prin hotărâre de Guvern;

d) Guvernanță – sistemul de administrare se stabilește prin actul constitutiv al acestora. Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale fiecărei bănci de dezvoltare se stabilește prin hotărâre a Guvernului. Membrii organelor de conducere a băncilor de dezvoltare își exercită atribuțiile în mod independent, cu loialitate, diligență și respectând obiectivele și strategia stabilită de adunarea generală a acționarilor a fiecărei bănci de dezvoltare;

e) Activități – băncile de dezvoltare pot funcționa doar pe baza autorizației emise de Banca Națională a României în conformitate cu prevederile referitoare la autorizarea unei instituții de credit și pot desfășura activități în limita autorizației acordate. Prin hotărâre a Guvernului se stabilesc condițiile de organizare și funcționare ale băncilor de dezvoltare;

f) Beneficiari eligibili – băncile de dezvoltare oferă produse financiar-bancare unor categorii țintă de beneficiari eligibili, identificați prin analiza ex-ante privind disfuncționalitățile pieței financiare și decalajele de finanțare, în cadrul proiectului finanțat de Comisia Europeană, de înființare a băncilor de dezvoltare;

g) Sursele de finanțare necesare pentru derularea activităților desfășurate de băncile de dezvoltare sunt: comisioane, dobânzile și tarife rezultate din prestarea activităților specifice și suportate de către beneficiarii eligibili ai băncilor de dezvoltare, fonduri contractate de pe piețele financiare internă și internaționale, fonduri de la instituții financiare internaționale, fonduri încredințate pe bază de mandat de autorități ale administrației publice, fonduri de la bugetul de stat, împrumuturi subordonate acordate de statul roman și alte surse de finanțare, stabilite prin hotărâre a Guvernului, cu reglementarea modalităților de utilizare.

Proiectul de act normativ este publicat pe site-ul MFP, la rubrica Transparență decizională.

ECONOMIE

Propunerile de modificare a Legii privind RCA, publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat, pentru consultare, proiectul de OUG  pentru modificarea și completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie. Inițiatorii menționează, în Nota de fundamentare, că serviciul de asigurare de decontare directă garantează persoanei prejudiciate posibilitatea de a se adresa asigurătorului la care aceasta are încheiată asigurarea RCA în vederea recuperării prejudiciului, urmând ca acesta să recupereze în totalitate sau în parte sumele achitate de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului. „Având  în vedere interesul public general, evitarea riscului de concentrare a pieței și evitarea instituirii unei piețe cu structură de monopol, prin transformarea decontării directe într-un serviciu de asigurare obligatoriu a fi contractat de către asigurat și asigurătorul RCA, se urmărește creșterea încrederii asiguratului în propriul asigurător, prin faptul că acesta nu ar mai fi nevoit să se adreseze unui asigurător cu care nu are o relație contractuală prealabilă. În aceste condiții, teoretic, la alegerea asigurătorului propriu nu mai este avut în vedere ca principal criteriu de selecție prețul asigurării, ci alte criterii orientate spre calitatea serviciilor oferite, inclusiv în acordarea despăgubirilor”, se menționează în Nota de fundamentare.

De asemenea, inițiatorii precizează că un alt scop al introducerii acestui serviciu de asigurare este acela de „soluționare amiabilă a unui număr extrem de mare de dosare de daună de regres administrativ, în special de micșorare a costurilor de gestionare a acestora, dar și reducerea termenului de acordare a despăgubirilor. Prin aplicarea acestuia se urmărește beneficiul asiguratului, creșterea încrederii în propriul asigurător și optimizarea costurilor cu despăgubirile ce pot duce la scăderea primelor de asigurare”.

Totodată – spun reprezentanții MF –, în contextul precedentului generat de BREXIT și avându-se în vedere posibilitatea apariției acestei situații și în viitor, este necesară asigurarea unui cadru legislativ care să permită birourilor naționale ale statelor să încheie acorduri de reciprocitate e baza cărora persoanele fizice și juridice rezidente să fie despăgubite pe baza garanției acordate de acestea.

În acest context, proiectul OUG de modificare și completare a Legii nr. 132/2017 are în vedere, în principal, următoarele:

 Se propune introducerea posibilității exprese a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) de a încheia acorduri de reciprocitate și cu organisme similare din state terțe, astfel încât persoanele fizice și juridice rezidente în state terțe să beneficieze de garanția BAAR, pe baza încheierii unor astfel de acorduri;

♦ Se propune modificarea mecanismului de decontare directă, în sensul transformării acestuia într-un serviciu obligatoriu atât pentru asigurătorul RCA, cât și pentru asigurat;

♦ Se propune corelarea contravențiilor cu obligațiile nou introduse în proiectul de OUG;

♦ Se propune corelarea sancțiunilor aplicate asigurătorilor RCA cu cele aplicate societăților reglementate de Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare.

Continuare

ECONOMIE

Ministerul Economiei: Precizări legate de acordarea microgranturilor pentru CMI

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat o serie de precizări cu privire la acordarea microgranturilor pentru CMI (cabinete medicale individuale, n.r.), ca răspuns la întrebările primite în direct de către ministrul Claudiu Năsui, la un post de televiziune.

CECCAR FM

Publicat

pe

Astfel – menționează reprezentanții MEAT – cadrul procedural existent limitează eligibilitatea la acei aplicanți care pot face dovada implicării în activitățile legate de COVID-19, în baza unei adeverințe emise și semnate de DSP județeană sau de managerul unității sanitare unde aceștia au desfășurat activitatea propriu-zisă (nu tot de către potențialul beneficiar al micrograntului), conform  articolului 3.2 (1),  litera c) din Procedura de implementare a măsurii 1 „Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile”

PFA/CMI, dacă au fost implicate în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea și tratamentul pacienților diagnosticați cu COVID-19, care nu au beneficiat de stimulentul medical acordat în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 82/2020. Dovada implicării în activitățile legate de COVID-19, dar și pentru neacordarea stimulentului medical se face prin completarea unei adeverințe-formular și încărcarea acesteia în aplicația de înscriere, emisă de unitatea sanitară unde a prestat serviciul beneficiarul/direcția de sănătate publică județeană, după caz (Anexa 3)”.

Întreaga procedură poate fi consultată aici.

Continuare

ECONOMIE

ANOFM: 58 programe de formare profesională vor începe în luna februarie, la nivel național

CECCAR FM

Publicat

pe

Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) anunță că va organiza, în luna februarie 2021, 58 programe de formare profesională pentru un număr de 870 persoane care beneficiază, conform legii, de servicii de formare profesională gratuite, organizate de agențiile teritoriale de profil.

Programele de formare profesională cu cele mai multe locuri disponibile vizează calificări precum: agent de securitate – 124 persoane, inspector (referent) resurse umane – 116, lucrător în comerț – 76, operator introducere validare și prelucrare date – 70, competențe informatice – 40.

Județele în care, în luna februarie, se vor organiza cele mai multe cursuri, cu număr mare de participanți, sunt: Dâmbovița (70 persoane), Vrancea (70), București (56).

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending