Connect with us

ECONOMIE

Consiliul Concurenței recomandă extinderea rețelei de distribuție a gazelor, astfel încât să se renunțe treptat la încălzirea cu lemne

CECCAR FM

Publicat

pe

Consiliul Concurenței recomandă extinderea rețelei de distribuție a gazelor naturale, astfel încât să se renunțe treptat la încălzirea cu lemne, ceea ce va conduce la la diminuarea poluării, la economisirea acestei materii prime și, implicit, la reducerea tăierilor ilegale, potrivit unui comunicat al instituției, citat de Agerpres. Recomandarea vine după ce o analiză a autorității de concurență pe piața lemnului de foc a relevat, printre altele, faptul că încălzirea cu gaze este mult mai ieftină. „Astfel, randamentul de transformare a lemnului de foc în energie termică pentru sobe uzuale este, în general, foarte scăzut, respectiv între 20% – 40%, în timp ce randamentul de transformare a energiei electrice și a gazului metan în energie termică ajunge la 99%. Costul pentru obținerea unei gigacalorii folosind lemnul de foc variază între 200 și 349 lei, în timp ce costul pentru gaz metan este între 169,3 – 178,7 lei, în situația unor instalații pentru obținerea energiei termice utilizate, în general, de către populație”, potrivit comunicatului.

Astfel, lemnul de foc este o materie primă scumpă, utilizată preponderent în sobe ineficiente, poluante, încălzirea locuinței fiind de obicei parțială, iar confortul termic redus. Înlocuirea dispozitivelor de încălzire cu unele mai eficiente ar putea constitui o primă etapă a procesului de diminuare a cantității de lemn de foc utilizată pentru încălzire.

Aceasta în condițiile în care lemnul de foc este principala sursă de încălzire în România, numărul gospodăriilor care utilizează lemnul de foc ca mijloc de încălzire fiind de 3,415 milioane, respectiv 45,71% din totalul gospodăriilor înregistrate la nivel național, conform datelor Institutului Național pentru Statistică.

În ceea ce privește mediul rural, numărul locuințelor care utilizează lemnul de foc drept mijloc de încălzire este de 2,773 milioane, ceea ce reprezintă 85% din totalul locuințelor înregistrate în mediul rural.

Consumul de lemn de foc este influențat de dimensiunile locuinței, condițiile meteorologice, de randamentul instalației de încălzire, precum și de gradul de izolare termică a gospodăriei.

În plus, în ultimii ani, prețul lemnului de foc a crescut semnificativ, ca urmare a disfuncționalităților din piață. Astfel, cererea de masă lemnoasă cu destinația lemn de foc a fost mai mare decât oferta, în perioada august 2016 – august 2018, ceea ce a condus la creșteri semnificative ale prețurilor și la disfuncționalități în aprovizionarea populației cu lemn de foc, a constatat Consiliul Concurenței, după ce a analizat piața lemnului de foc din județele Brașov, Brăila, Ialomița și Hunedoara.

Astfel, deși cantitatea de lemn de foc comercializată la nivelul celor patru județe a crescut de la 163.583 mc la 235.977 mc, respectiv cu 44,25%, aceasta nu a acoperit necesarul și, ca urmare, prețul lemnului de foc a înregistrat o creștere de peste 50%. Disfuncționalitățile în aprovizionarea cu lemn de foc au determinat populația să achiziționeze lemn de lucru, mai scump, direct sau prin intermediari, schimbându-i destinația în lemn de foc, privând astfel industria specifică de resursa necesară.

Cu privire la masa lemnoasă recoltată ilegal, există dificultăți ca aceasta să fie integrată în industrie având în vedere obligațiile în vigoare privind trasabilitatea, fiind mult mai ușor ca aceasta să fie utilizată ca lemn de foc.

Prețul lemnului de foc este influențat de operațiunile de tăiere, de prelucrare, de transport, de depozitare, precum și de alte de alte elemente precum specia, gradul de uscare etc.

La nivelul lunii august 2018, pentru cele patru județe analizate, prețurile medii pentru lemnul de foc erau de 220 lei/tonă la producătorii de masă lemnoasă, de 300-450 lei/tonă în depozitele comercianților și 600-650 lei/tonă în rețelele de bricolaj.

Dintre cele patru județe, cel mai mic preț mediu de comercializare a lemnului de foc se înregistrează în județul Brăila, județ care deține mici suprafețe împădurite, dar cei doi producători locali își comercializează produsele, cu precădere, direct la locul recoltării lemnului.

În același timp, cel mai mare preț mediu se înregistrează în județul Ialomița, un județ care, de asemenea, deține suprafețe împădurite mici, iar unicul producător de masă lemnoasă pentru foc (Direcția Silvică Ialomița) își comercializează produsele, cu precădere, din depozit.

În județele Hunedoara și Brașov, având suprafețe împădurite mari și medii, își desfășoară activitatea mai mulți producători care comercializează lemnul de foc atât la locul recoltării, cât și la drum auto și din depozite, iar prețul variază în funcție de modul în care lemnul este pus în vânzare.

Autoritatea de concurență a recomandat Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva să elimine posibilitatea acoperirii, din alte activități, a unor costuri legate de prelucrarea masei lemnoase în instalațiile proprii. De asemenea, cu privire la modalitatea de selectare de către Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, a partizilor care vor fi recoltate tot de către aceasta, Consiliul Concurenței recomandă că aceasta ar trebui să se realizeze într-un mod nediscreționar, în baza unei reglementări interne distincte.

ECONOMIE

Efectele coronavirusului: piața țigaretelor de contrabandă scade puternic

Eforturile extinse de securizare a granițelor, dublate și de măsurile de siguranță suplimentare generate de pandemia de Coronavirus, au dus la o scădere istorică a volumului pieței negre a țigaretelor din România în 2020, până la un nivel mediu de sub 10% din piața totală.

CECCAR FM

Publicat

pe

Valoarea de piață a țigaretelor de contrabandă capturate de autoritățile române anul trecut se ridică la peste 64 de milioane de lei, conform datelor centralizate pe platforma www.stopcontrabanda.ro. Pe fondul micșorării pieței negre a țigaretelor, contribuția British American Tobacco la bugetul de stat în anul 2020 a fost de circa 9,4 miliarde de lei, cu aproximativ 500 de milioane de lei mai mult decât în anul precedent. British American Tobacco este cel mai mare jucător din industria tutunului din România, cu o cotă de piață de peste 53%, iar contribuția companiei la bugetul de stat este reprezentată de accize, TVA, taxe salariale și alte taxe.

Pe fondul restricțiilor de circulație și al controalelor intensificate la granițe și în piețe impuse de pandemie, autoritățile române au capturat în 2020 circa 111 milioane de țigarete de contrabandă, astfel că piața neagră a țigaretelor din România a coborât în 2020 sub nivelul de 10%, ceea ce înseamnă că 1 din 10 țigarete consumate în România provine în prezent de pe piața neagră, față de 1 din 7 cu un an înainte.

România are cel mai ridicat nivel al contrabandei cu țigarete din Europa de Est, în condițiile în care are 2.000 de km de graniță cu țări non-UE, în care prețul tutunului poate fi de până la 6 ori mai mic. Traficul ilicit de țigări prejudiciază anual statul român cu aproximativ 3 miliarde de lei, potrivit Mediafax.

Continuare

ECONOMIE

Noi reglementări în domeniul contabilității, publicate în Monitorul Oficial

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 66 din 21 ianuarie 2021 a fost publicat Ordinul nr. 58/2021 al ministrului Finanțelor privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor, precum și pentru reglementarea unor aspecte contabile.

În ceea ce privește aspectele referitoare la întocmirea și depunerea raportărilor contabile, inițiatorii precizează că prin acest act normativ se aduc clarificări referitoare la întocmirea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2020 și a raportărilor contabile anuale întocmite de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2020, precum și la depunerea lor la unitățile teritoriale ale ministerului de resort. Astfel, sunt prezentate categoriile de situații financiare anuale întocmite în funcție de reglementările contabile aplicabile, respectiv Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare, sau Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016, cu modificările și completările ulterioare.

La elaborarea Ordinului s-a avut în vedere tipul raportării contabile pe care trebuie să o întocmească operatorii economici, respectiv situații financiare anuale sau raportări contabile anuale.

Ca și în anii trecuți, urmează să întocmească și să depună raportări contabile anuale:

 persoanele juridice aflate în lichidare, potrivit legii;

▪ subunitățile deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European;

▪ entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, în condițiile prevăzute de legea contabilității, și care aplică reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare;

▪ entitățile care aplică reglementările contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Referitor la conturile privind plata defalcată a TVA, în Referatul de aprobare se menționează că, prin OUG nr. 78/2019 privind modificarea unor acte normative și stabilirea unor măsuri în domeniul agriculturii, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, a fost abrogată OG nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA. În aceste condiții, nu se mai justifică păstrarea în planul de conturi a conturilor introduse în contextul OG nr. 23/2017.

De asemenea, în privința corelării unor prevederi cuprinse în reglementările contabile aplicabile operatorilor economici, Ministerul Finanțelor subliniază că prevederea în cauză privește rezervele constituite potrivit legii. Astfel, în contextul contabilizării acestora, se propune ca prevederile cuprinse în reglementările contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, la funcțiunea contului 106 „Rezerve”, să fie similare cu cele corespunzătoare aceluiași element, regăsite în funcțiunea contului 129 „Repartizarea profitului”.

Continuare

ECONOMIE

Ministrul Mediului: Nu se va introduce nicio formă de taxă auto anul acesta

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Tanczos, a afirmat, la Craiova, că anul acesta nu se va introduce nicio formă de taxă auto și niciodată nu se va mai introduce o taxă auto sub forma în care a existat, pentru că, în ultimii zece ani, statul a pierdut toate procesele privind taxa auto de poluare, potrivit Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Oficialul a spus că taxarea poluării nu este un scop în sine pentru a aduna bani la buget, ci se face pentru descurajarea formelor de poluare, iar anul acesta România trebuie să decidă dacă va folosi taxarea ca soluție pentru reducerea poluării.

„În Europa, în vederea reducerii poluării aerului prin intermediul mijloacelor de transport, sunt 24 de state care aplică diverse forme de descurajare și trei state membre care nu au nicio formă de taxare a poluării. Taxarea poluării nu este un scop în sine, pentru a se aduna bani la bugetul de stat, ci descurajarea formelor de poluare. Am avut o ședință cu cei șase primari de sectoare din București și cu primarul general pe problema poluării aerului, una dintre cele mai mari probleme și în București și poate că și în Craiova, iar soluțiile trebuie căutate ori la nivel local, ori la nivel național. Sunt zone unde nu există poluare a aerului, dar sunt și zone unde suntem în situația de infringement, sunt comunități care pot rezolva problema pe plan local, sunt comunități care poate nici nu-și dau interesul pentru rezolvarea problemei. România trebuie să decidă în 2021 dacă va folosi soluția taxării poluării ca o soluție de reducere a poluării cel puțin în marile centre urbane, acolo unde avem problema infringementului și unde dacă nu găsim soluții și dacă poluarea nu o să scadă, nu scăpăm de penalitățile Comisiei Europene”, spus ministrul Mediului.

Barna Tanczos a subliniat că se vor extinde stațiile de măsurare și stațiile de monitorizare a poluării aerului în toate centrele urbane, iar în multe zone probabil că imaginea va fi una gravă. „O să mai achiziționăm peste 140 de stații noi și de senzori – și cu cât rețeaua o să fie mai mare, cu atât imaginea legată de poluare o să fie clară. Și în anumite zone imaginea va fi una gravă. Deci vom vedea că sunt zone din anumite centre urbane unde poluarea este alarmantă sau la nivelul maxim admis de Uniunea Europeană. Deci, în concluzie, în niciun caz taxă auto, pentru că am văzut că în ultimii zece ani am pierdut toate procesele. Este o întrebare dacă folosim taxarea poluării ca o soluție de reducere a poluării și dacă folosim această soluție la nivel național sau doar local, acolo unde avem probleme” a conchis ministrul.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending