Connect with us

ECONOMIE

Președintele ANAF: Contribuabilii bun platnici ar putea beneficia, de la 1 ianuarie 2020, de un bonus de 3% din sumele achitate integral și la termen

CECCAR FM

Publicat

pe

Contribuabilii care își plătesc impozitele și taxele la timp ar putea beneficia, de la 1 ianuarie 2020, de un bonus de 3% din sumele achitate integral și la termen, a declarat, la un post de televiziune, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Mirela Călugăreanu, informează Agerpres. Potrivit acesteia, a fost creionat, în acest sens, un proiect de act normativ al listei albe a contribuabililor bun platnici, care se dorește a fi aplicat de la 1 ianuarie 2020. „Am realizat studiul de impact pe acest segment al celor care își plătesc impozitele și taxele la timp. Am identificat contribuabilii care se regăsesc în situația de a putea fi premiați. Reprezintă un număr semnificativ. A fost creionat proiectul de act normativ care reglementează două aspecte: cum avem așa-zisa listă neagră, vom avea trimestrial, în același ritm, lista albă, iar pe de altă parte proiectul de act normativ vizează acordarea unui bonus de 3% din sumele achitate integral și la termen de către bunii plătitori”, a afirmat Mirela Călugăreanu.

Proiectul prevede două posibilități: fie acordarea anuală a acestui bonus, fie acordarea acestuia la fiecare termen de plată. „Proiectul prevede două posibilități: fie acordarea anuală a acestui bonus – și eforturile sunt de a aplica acest act normativ începând cu 1 ianuarie 2020 –, fie ca la fiecare termen de plată să fie acordat acest bonus. Aici sunt două abordări. În gândirea noastră a fost procentajul aplicat la suma respectivă, suma integral declarată și achitată însă în curând acest proiect va fi supus unei largi dezbateri publice și vom ține seama de toate propunerile ce vor fi formulate”, a dat asigurări Mirela Călugăreanu.

În privința listei negre, aceasta a fost eliminată în cazul persoanelor fizice, din cauza unor probleme ale ANAF. „A fost reglementată problema listei negre în cazul persoanelor fizice, în sensul că s-a eliminat această obligație, mai ales că trebuie să recunoaștem că în evidența fiscală care privește persoanele fizice au fost o serie de probleme din interior și atunci s-a eliminat obligativitatea de a pune pe lista neagră persoanele fizice. Ideea este că de aceea am simțit nevoia să creăm un instrument pentru bunii plătitori, pentru că pentru persoanele fizice și juridice care s-au confruntat cu dificultăți financiare reale s-a aprobat Ordonanța 6 care prevede două categorii de măsuri: contribuabilii care aveau datorii la 31 decembrie 2018 restante și care nu au avut posibilitatea și nici nu au în perioada următoare posibilitatea de a le achita în termen scurt pot accesa planul de restructurare cu un termen de aplicare pe 7 ani. Sunt acolo o serie de facilități care conduc la reduceri de până la 50% din aceste datorii și anularea accesoriilor. De asemenea, important este faptul că pentru cei care-și achită obligațiile fiscale restante la 31 decembrie 2018 până la data de 15 decembrie 2019 se aplică mecanismul anulării integrale a dobânzilor și penalităților”, a explicat ea.

Șeful ANAF a menționat că grupul țintă pentru aceste măsuri este de peste 460.000 de companii. „Noi am organizat în acest scop întâlniri numeroase la care au participat peste 3.000 de contribuabili care au apreciat această măsură și am notificat tot grupul țintă care este de peste 460.000 de companii”, a precizat Mirela Călugăreanu.

ECONOMIE

Noul model al formularului 230, publicat în Monitorul Oficial

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 34 din 12 ianuarie 2021 a fost publicat Ordinul nr. 15/2021 al ANAF pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare. Actul normativ reglementează următoarele aspecte:

 procedura privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii;

▪ modelul și conținutul unor formulare utilizate în procesul de stabilire a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult sau pentru acordarea de burse private:

– 230 „Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat” și „Anexa nr….la Cererea privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat”. Anexa se va completa de persoanele fizice care solicită direcționarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pentru susținerea mai multor entități nonprofit/unități de cult, precum și pentru acordarea de burse private;

– Notificare privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult.

Potrivit ANAF, formularul a fost modificat pentru o mai bună înțelegere de către contribuabili a motivului pentru care au fost notificați, precum și a informațiilor care trebuie comunicate organului fiscal.

– Referat de stabilire a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult;

– 258 „Decizie privind recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult”;

– 255 „Decizie privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private”.

Continuare

ECONOMIE

Economia Germaniei a scăzut cu 5,0% în 2020, în contextul restricţiilor antiepidemice

Economia Germaniei a înregistrat o scădere de 5,0% în 2020, în contextul restricţiilor impuse din cauza pandemiei, anunţă Oficiul german pentru Statistică, conform publicaţiilor Die Welt şi Der Spiegel.

CECCAR FM

Publicat

pe

Potrivit Oficiului pentru Statistică, există temeri privind o „recesiune profundă” în Germania din cauza pandemiei. În 2020, Germania a înregistrat o scădere economică de 5,0%, cea mai puternică de la criza financiară din 2009, când scăderea a fost de 5,7%.

Consumul privat a înregistrat în 2020 o scădere de 6,0% comparativ cu anul precedent. Exporturile germane au scăzut cu 9,9%, iar importurile cu 8,6%, potrivit Oficiului pentru Statistică, citat de Mediafax.

Deficitul bugetar al Germaniei a atins în 2020 nivelul de 4,8%, în contextul în care Guvernul federal, guvernele landurilor, comunitățile şi serviciile sociale au alocat fonduri suplimentare de 158,2 miliarde de euro.

Continuare

ECONOMIE

Modificările la Normele de aplicare a prevederilor OUG nr. 37/2020, în consultare publică

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de hotărâre pentru modificarea și completarea HG nr. 270/2020 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr. 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori. Printre măsurile propuse prin acest proiect se numără următoarele:

 Debitorii au posibilitatea solicitării suspendării plății ratelor de capital, dobânzilor și comisioanelor pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună și maximum 9 luni; suspendarea poate fi solicitată atât pentru creditele pentru care a fost deja obținută suspendarea obligațiilor de plată, cât și pentru creditele pentru care nu s-a solicitat anterior accesarea facilității de suspendare;

▪ Perioada maximă de 9 luni include și perioada suspendării efective a obligațiilor de plată în baza prevederilor OUG nr. 37/2020 și/sau perioadele de suspendare acordate în cadrul amânărilor la plată non-legislative, iar debitorul are posibilitatea de a obține o singură dată suspendarea obligațiilor de plată;

▪ Solicitările pentru suspendarea plății obligațiilor pot fi transmise creditorului până la data de 15 martie 2021 inclusiv, acesta urmând a efectua analiza și emite decizia până cel târziu la data de 30 martie 2021 inclusiv;

▪ Beneficiază de aceste facilități debitorii care au încheiat un contract pentru obținerea unui credit acordat până la data de 30 martie 2020 inclusiv, care nu a ajuns încă la scadență și pentru care creditorul nu a declarat scadența anticipată, la data de 31 decembrie 2020, inclusiv;

▪ De asemenea, debitorii trebuie să declare pe propria răspundere scăderea veniturilor sau încasărilor cu minimum 25% din ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată prin raportare la perioada similară din anii 2019/2020, să se afle în imposibilitatea onorării obligațiilor de plată aferente creditului și să nu se afle în insolvență la data solicitării rambursării creditului.

În cazul contractelor ipotecare, persoanele fizice trebuie să declare pe propria răspundere că le-au fost afectate veniturile proprii și/sau veniturile familiei de situația gravă generată de pandemia SARS-COV-2 și se află în imposibilitatea de a onora obligațiile de plată aferente creditului ca urmare a intrării în șomaj tehnic, a concedierii, a reducerii salariului, a plasării acestuia în carantină instituționalizată etc.

Implementarea acestei facilități va avea ca efect protejarea persoanelor fizice ale căror venituri au fost afectate în această perioadă și menținerea în activitate a companiilor, implicit și a locurilor de muncă asigurate de acestea pe perioada în care se manifestă efectele răspândirii SARS-CoV-2.

„Facilitățile prezentate reprezintă un sprijin real pentru persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale și a altor categorii de entitățiale căror venituri au fost afectate de răspândirea virusului SARS-CoV-2. De asemenea, vor fi menținute lichiditățile necesare desfășurării activității economice de către întreprinderi pe perioada afectată de restricțiile determinate de pandemia SARS-CoV-2”, precizează Ministerul Finanțelor, în comunicat.

Proiectul de act normativ poate fi consultat pe site-ul instituției, la rubrica Transparență decizională.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending