Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF de săptămâna aceasta

CECCAR FM

Publicat

pe

Decizii-cheie ale Comisiei ECON: un nou președinte și o subcomisie permanentă pentru probleme fiscale

În data de 16 septembrie a.c., la Strasbourg, membrii Comisiei pentru Afaceri Economice și Monetare (ECON) din Parlamentul European au ales-o prin aclamație pe Irene Tinagli (S&D, Italia) în funcția de președinte al Comisiei. Având un parcurs academic, Irene Tinagli deține un doctorat în politici publice și administrație la Universitatea Carnegie Mellon din Pittsburgh și o specializare suplimentară în dezvoltare economică și inovare. Membru al Parlamentului italian din 2013, Irene Tinagli a fost aleasă europarlamentar în 2019.

De asemenea, deputații Comisiei ECON au ajuns la un acord de principiu cu privire la crearea unei subcomisii permanente pentru probleme fiscale. Există încă incertitudini referitoare la mandatul subcomisiei, Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană făcând eforturi pentru a se concentra pe combaterea evaziunii fiscale, a infracțiunilor financiare și a spălării banilor, în timp ce alte grupuri politice iau în considerare posibilitatea ca subcomisia să emită avize asupra textelor legislative. Discuțiile privind mandatul și componența subcomisiei se vor extinde pe parcursul a două săptămâni înainte ca grupurile politice să revină la Conferința președinților de Comisii a Parlamentului European pentru aprobarea finală.

Evaluarea Comisiei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal

La 16 septembrie a.c., Comisia Europeană a publicat o Evaluare a Directivei Consiliului 2011/16 / UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal. Evaluarea evidențiază faptul că normele privind schimbul automat de informații între statele membre sunt utile, deși admite că nu toate statele membre utilizează aceste instrumente în același mod. La ora actuală, țările UE primesc mult mai multe informații care pot contribui la lupta împotriva fraudei și evaziunii fiscale. În 2017, de exemplu, statele membre au făcut schimb de informații despre aproape 18.000 de decizii fiscale avansate privind companiile multinaționale. Prin urmare, Comisia încurajează statele membre să continue cooperarea și să utilizeze schimbul de informații într-un mod mai eficient. În cele din urmă, Comisia solicită statelor membre să strângă dovezi cantitative mai bune asupra costurilor și beneficiilor intervenției pentru a contribui la o evaluare mai aprofundată a punerii în aplicare a Directivei pe viitor.

 Deciziile fiscale privind 39 de companii belgiene examinate de Comisia Europeană

Luni, 16 septembrie a.c., Comisia Europeană a început o serie de investigații aprofundate pentru a stabili dacă deciziile fiscale privind profitul excedentar emise de autoritatea fiscală belgiană pentru 39 de companii multinaționale între anii 2005 și 2014 le-au oferit acestora un avantaj neloial. Anchetele se succed Hotărârii Tribunalului din 14 februarie 2019 prin care se anulează decizia Comisiei care stipula că hotărârile fiscale care au făcut parte dintr-o schemă de ajutor pusă în aplicare de Belgia au fost ilegale în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Tribunalul a decis că executivul european a evaluat greșit că legislația din Belgia privind profitului excedentar constituie o schemă de ajutor. Regimul fiscal al profitului excedentar a redus profitul impozabil al companiilor prin actualizarea așa-numitului „profit excedentar” care se presupune că rezultă prin participarea la un grup multinațional. Profitul excedentar este determinat prin: (i) estimarea „profitului mediu” al unei companii autonome care desfășoară activități comparabile pe baza unei metodologii a prețurilor de transfer; (ii) scăderea profitului înregistrat de entitatea belgiană prin acel „profit mediu”. Această metoda de calcul pleacă de la premisa că multinaționalele obțin „profit excedentar” ca urmare a  participării la un grup multinațional (de exemplu, datorită sinergiilor, economiilor de scară, reputației, rețelelor de clienți și furnizori, accesului la piețe noi). În practică, hotărârile au dus la scutirea de la impozitare cu mai mult 50% și, în unele cazuri, până la 90% a profitului contabil al acestor companii.

Ministrul german al Finanțelor relansează Raportarea publică defalcată pe țări

La 13 septembrie a.c., ministrul german al Finanțelor, Olaf Scholz a anunțat pe Twitter că, împreună cu ceilalți miniștri SPD se angajează să sprijine propunerea de Raportare publică defalcată pe țări (CbCR). Pe baza Acțiunii 13 a proiectului BEPS al OCDE, CbCR a fost implementată în 2016 în Germania, definind, în același timp, canale de partajare a rapoartelor cu autoritatea fiscală și cele dintre autoritățile fiscale germane și celelalte autorități fiscale naționale. Întrebarea cu privire la măsura în care rapoartele ar trebui să fie puse la dispoziția publicului rămâne controversată: Comisia Europeană și Parlamentul European fiind în favoarea acestei decizii, în timp ce, până la acest moment, Guvernul German se opune acestei decizii. Președinția finlandeză a Consiliului Uniunii Europene s-a angajat să încerce să facă progrese în această privință.

O imagine a statisticilor privind Procedura de acord reciproc (MAP) a OCDE

În data de 16 septembrie, OCDE a lansat Statisticile privind procedura de acord reciproc din 2018 (MAP), care acoperă 89 de jurisdicții și aproape toate cazurile MAP din întreaga lume. Statisticile arată că inventarul global continuă să crească în special datorită creșterii cazurilor care vizează prețurile de transfer, unde numărul de cazuri închise crește cu un ritm mai lent față de numărul de cazuri inițiate. Mai mult, cazurile care vizează prețurile de transfer tind să dureze mai mult (în medie 33 de luni în 2018) decât alte cazuri (14 luni), în timp ce perioada medie de soluționare a unui caz variază semnificativ în funcție de țară, aceasta situându-se între 2 și 66 de luni. Analiza arată, de asemenea, că majoritatea cazurilor închise au avut ca rezultat un acord prin care dubla impozitare a fost eliminată în totalitate în anul 2018.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Ședința din 28 iulie a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul IFAC: Principalele concluzii

CECCAR FM

Publicat

pe

La 28 iulie a avut loc a treia ședință din anul 2022 a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul Federației Internaționale a Contabililor (IFAC). CECCAR a fost reprezentat la întrunirea amintită de Oana Nicorescu, consultant tehnic în cadrul acestei structuri. Oana Nicorescu este expert contabil, membru CECCAR de peste 20 de ani și Managing Partner al unei societăți de expertiză contabilă.

Cu prilejul acestei întâlniri online, membrii Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii (SMPAG) din cadrul IFAC au dezbătut principalele provocări cu care se confruntă cabinetele de contabilitate în această perioadă. Indiferent de originea geografică a mesajului, toate cabinetele au transmis același set de probleme cu care se confruntă în acest moment. Dintre acestea le menționăm:

1. Opoziția față de schimbare – Profesia se află într-o etapă de redefinire. Ca urmare a contextului pandemic în care ne aflăm, profesioniștii contabili sunt forțați să lucreze în mare parte remote, departe de clienți și de biroul cu care erau obișnuiți. Acest lucru devine din ce în ce mai complicat, pentru că, lucrând de acasă, aceștia nu mai reușesc să delimiteze viața profesională de cea personală, iar povara sarcinilor de serviciu este din ce în ce mai grea. Multe persoane nu au reușit să se acomodeze cu acest mod de lucru, iar productivitatea este în scădere.

2. Achiziția de sisteme informatice scumpe – Adaptarea la noul mod de lucru presupune achiziția de echipamente informatice și aplicații costisitoare, iar practicile mici și mijlocii nu au întotdeauna resursele necesare pentru a ține pasul cu aceste investiții, fără de care nu poți fi competitiv în piața serviciilor de contabilitate.

3. Recrutarea și reținerea personalului talentat – Practicile mici și mijlocii se confruntă cu o lipsă acută a forței de muncă în contextul în care recrutarea a devenit un proces continuu ca urmare a faptului că talentele sunt greu de identificat și greu de reținut în cadrul companiei.

4. Schimbările legislative la nivel național și internațional – Întreaga piață se confruntă cu o efervescență de schimbări legislative, atât la nivel național, cât și internațional. Pentru practicile mici și mijlocii a devenit o provocare să reușească să țină pasul cu toate aceste schimbări și să asigure respectarea acestora pentru portofoliul de clienți. Dacă firmele mari au departamente dedicate care fac aceste analize legislative și evaluează impactul lor, pentru companiile mici și mijlocii avalanșa de schimbări legislative devine copleșitoare, mai ales în contextul lipsei de personal.

5. Presiunea pieței asupra prețurilor – Există o presiune din ce în ce mai mare din partea clienților pentru diminuarea costurilor, mai ales costuri generale precum serviciile contabile. În contextul în care cheltuielile salariale cresc, este foarte dificil pentru practicile mici și mijlocii să satisfacă reducerile de preț cerute de clientelă.

În cadrul întâlnirii au avut loc discuții legate de modalitățile prin care cabinetele mici și mijlocii pot depăși problemele identificate și le pot transforma chiar în oportunități de business. Printre cele mai importante se numără:

1. Dezvoltarea de noi colaborări – în principal, parteneriate cu firme din zona IT care să sprijine practicile în digitalizarea și automatizarea proceselor.

2. Prestarea de servicii de nișă – specializarea cabinetelor pe domenii de activitate sau tipuri de servicii pentru a deservi la un nivel înalt o anumită categorie de clienți.

3. Alocarea de sarcini către client – reducerea de onorarii poate fi însoțită de alocarea de sarcini cu nivel scăzut de dificultate către personalul clientului și efectuarea de către cabinetele contabile doar a serviciilor cu grad ridicat de dificultate ce implică personal specializat.

4. Creșterea volumului serviciilor de consultanță – cabinetele mici și mijlocii trebuie să crească procentul serviciilor de consultanță, servicii specializate care implică un grad ridicat de expertiză.

5. Ambasadori ai profesiei – companiile, organizațiile profesionale, universitățile, precum și alte părți interesate trebuie să stabilească o colaborare prin care să stimuleze interesul pentru profesia contabilă și să promoveze în rândul tinerilor oportunitățile pe care profesia contabilă le oferă.

Poziția CECCAR ca membru al IFAC aduce valoare adăugată profesiei contabile din România, acesta fiind parte a vocii globale a profesiei contabile și stabilind, împreună cu partenerii internaționali, strategiile și tendințele în cadrul profesiei.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Documentul de poziție al Accountancy Europe privind guvernanța în materie de ESG

CECCAR FM

Publicat

pe

Comitetele de audit au un rol esențial în promovarea unei guvernanțe corporative solide, prin implicarea lor în supravegherea riscurilor, controalele interne, raportarea corporativă și audit. Noua legislație UE extinde mandatul consiliilor de administrație și al comitetelor de audit pentru a include aspectele privind mediul, sociale și de guvernanță (ESG).

Propunerea Comisiei Europene referitoare la o Directivă în ceea ce privește raportarea de către întreprinderi a unor informații privind durabilitatea atribuie comitetelor de audit o serie de sarcini pentru raportarea și asigurarea de către companii a informațiilor în materie de sustenabilitate. Propunerea Comisiei Europene referitoare la o directivă în ceea ce privește verificarea prealabilă sustenabilă de către întreprinderiimpune companiilor să implementeze o serie de acțiuni și politici pentru a trata efectele adverse asupra drepturilor omului și a mediului în propriile operațiuni și lanțuri valorice.

Documentul de poziție Guvernanța în materie de ESG: Recomandări pentru comitetele de audit, elaborat de Accountancy Europe, oferă o prezentare generală a rolului și responsabilităților preconizate ale comitetelor de audit, în contextul legislației UE relevante și al solicitărilor părților interesate. Lucrarea include recomandări pentru comitetele de audit în raport cu responsabilitățile lor în materie de ESG, cu accent pe:

– competențele și componența acestora;

– responsabilitățile lor pentru raportarea și asigurarea aspectelor privind ESG.

În prima parte, documentul prezintă factorii din spatele transformării întreprinderilor din perspectiva ESG. Apoi, acesta analizează rolurile diverselor organisme de guvernanță – inclusiv consiliile, comitetele consiliului și conducerea – în facilitarea transformării companiei din perspectiva ESG. În continuare, documentul descrie mandatul, competențele și componența comitetelor de audit în materie de ESG și încheie prin a propune întrebări pe care comitetele de audit trebuie să încerce să le trateze atunci când își îndeplinesc responsabilitățile în domeniul ESG.

Traducerea în limba română a documentului poate fi consultată pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații – Organisme Internaționale – Documente de poziție.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Prioritățile globale pentru profesioniștii contabili angajați și cei din sectorul public

CECCAR FM

Publicat

pe

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România pune la dispoziția celor interesați traducerea în limba română a raportului Priorități globale pentru profesioniștii contabili angajați și cei din sectorul public, ce rezumă concluziile reuniunii din luna martie a acestui an a Grupului consultativ pentru profesioniștii contabili angajați din cadrul IFAC.

În cadrul ședinței virtuale din luna martie a acestui an, Grupul consultativ pentru profesioniștii contabili angajați din cadrul IFAC a analizat principalele tendințe globale care afectează profesia contabilă. Raportul Priorități globale pentru profesioniștii contabili angajați și cei din sectorul public oferă un rezumat al principalelor concluzii rezultate în urma dezbaterilor susținute de acest grup de lideri din domeniul afacerilor și al finanțelor, bazându-se pe expertiza și experiențele lor diverse.

Elaborând principalele teme ale discuției, raportul discută aspecte precum:

– Contribuția profesioniștilor contabili la economia circulară;

– Promovarea unei gândiri integrate;

–  Colaborarea cu comitetele de audit pentru a sprijini contabilii în tratarea noilor responsabilități;

– Sprijinirea unei forțe de muncă eficiente în domeniul financiar al sectorului public.

Pentru ca organizațiile și administrațiile să facă față provocărilor și presiunilor actuale, de la efectele pandemiei de COVID-19, inflație și conflictul din estul Europei până la schimbările climatice și tulburările din lanțurile de aprovizionare, este nevoie de o gândire integrată din partea profesiei contabile. Aceasta trebuie să depășească barierele a ceea ce profesia poate face pentru a identifica riscurile și a le preschimba în noi oportunități prin transformarea modelelor de afaceri.

„Trebuie să gândim diferit pentru a putea încuraja sustenabilitatea și a crea valoare în aceste vremuri guvernate de condiții economice și comerciale incerte și fără precedent. Prin împărtășirea cunoștințelor acumulate, profesia contabilă poate sprijini practicienii să se implice în acțiuni cu valoare mai mare și să contribuie la adoptarea unor decizii mai bine informate”, a precizat Sanjay Rughani, președintele Grupului consultativ pentru PAIB din cadrul IFAC.

Documentul Priorități globale pentru profesioniștii contabili angajați și cei din sectorul public este disponibil în limba română și poate fi consultat accesând secțiunea Publicații­ – Organisme internaționale – Alte documente de interes a site-ului CECCAR.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM