Suntem și pe

ECONOMIE

Vicepreședinte ASF: Am creat cadrul legal pentru deschiderea de conturi online

CECCAR FM

Publicat

pe

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a creat cadrul legal pentru deschiderea de conturi online prin care se acordă posibilitate unui client de a tranzacționa instrumente financiare din fața calculatorului, a declarat, la prima ediție a Summitului Administratorilor de Fonduri din România, Gabriel Grădinescu, vicepreședinte al ASF, citat de Agerpres. „Am creat cadrul legal pentru deschiderea de conturi online, unde sunt detaliate formalitățile necesare pentru deschiderea unui cont și pentru acordarea posibilității unui client de a tranzacționa instrumente financiare din fața calculatorului. ASF consideră benefică facilitarea transmiterii rapoartelor online, în contextul în care această metodă este eficientă și asigură o comunicare rapidă. De aceea, ASF a dezvoltat de-a lungul timpului o serie de aplicații IT, astfel încât raportările ce sunt transmise de entitățile reglementate să poate fi transmise electronic”, a spus Gabriel Grădinescu.

El a menționat că instituția are în vedere ca rapoartele financiare anuale ale emitenților de pe piețele reglementate, cuprinzând situații financiare pentru exercițiile financiare care încep la 1 ianuarie 2020 sau ulterior acestei date, să fie întocmite într-un format de raportare electronic unic. „În plan local, avem un cadru legislativ bine pus la punct, ce urmează directiva europeană MIFID II și anume Legea 126/2018. Avem proiectul ce va pune bazele contrapărții centrale. În plan global, beneficiem de dezvoltarea atât pe verticală, cât și pe orizontală a puterii internetului. Acum, totul este online, de la accesul la informație la investiția propriu-zisă”, a afirmat Gabriel Grădinescu.

Conform vicepreședintelui ASF, înființarea unei contrapărți centrale în România ar conduce la creșterea gradului de competitivitate a pieței de capital românești, oferind participanților la piață o serie de avantaje care decurg din existența unei infrastructuri puternice pentru operațiunile post-tranzacționare.

„Revenind la accesul la informație, depunerea de acte online și integrarea online a noilor entități reprezintă un focus al instituției pe care o reprezint. Acest focus are două direcții bine stabilite. Din punct de vedere financiar, ne propunem un plan de comisionare și taxare corespunzător rulajelor pentru toți actorii ce iau parte la piață. Acest plan va duce la o competitivitate crescută și evident la servicii financiare de o calitate mai bună pentru investitori. Ne propunem o structurare procedurală ce are ca scop rapiditatea operațiunilor și o relaționare cât mai bună între companiile din piață și ASF. ASF trebuie să acționeze ca liant între investitor, piață și companiile ce oferă servicii financiare. Pot să vă asigur că suntem pro-business și orientați spre dezvoltarea pieței de capital din România”, a declarat Gabriel Grădinescu.

El a menționat că, datorită acestui ecosistem creat, instituția se concentrează să atragă mai mulți investitori, nu numai instituționali și profesioniști, ci și clienți de retail.

Vicepreședintele ASF a precizat că instituția are un rol activ și sprijină promovarea BVB la statutul de piață emergentă prin proiecte legislative menite să asigure suportul pentru dezvoltarea și promovarea pieței de capital, prin implicarea în diverse proiecte educaționale și prin sprijinirea oricăror alte măsuri menite să atragă noi emitenți și instrumente financiare pe piața de capital.

Gabriel Grădinescu a spus că piața de capital trebuie transformată într-un spațiu de dezvoltare bun pentru economie, iar piața de capital trebuie să reprezinte un motor real al economiei. Misiunea ASF trebuie să fie digitalizarea și instituția își propune să se concentreze pe acest aspect în următoarea perioadă.

„Misiunea noastră este să dezvoltăm infrastructura necesară pentru a ne adapta, dacă o pot numi așa, la o nouă piață de capital. Și dacă ar fi să dăm un nume acestui proiect atunci să-l numim «Piața de capital, la un click distanță». În concluzie, ne aflăm într-un bun moment legislativ și financiar. Tipurile de servicii financiare se schimbă, vedem în piață o evoluție de tip fintech. Investitorul s-a schimbat și are nevoie de noi direcții și de noi servicii demne de era digitală în care trăim. Așadar, și noi, ca reglementator al acestui mediu, trebuie să ne dezvoltăm și să ne adaptăm. Iar pentru Autoritatea de Supraveghere Financiară, acest lucru se traduce prin activitatea continuă preventivă. Iar dacă un investitor este educat în mod corect atunci există premisele dezvoltării sănătoase a piețelor, ceea ce se traduce prin noi actori și lichiditate mai mare. Toate acestea înseamnă creditare mai ușoară, ceea ce va conduce automat la atragerea de cât mai mult business”, a declarat Gabriel Grădinescu.

ECONOMIE

Trecerea la ora de iarnă în transportul feroviar de călători

În noaptea de 24/25 octombrie 2020, când ora 4 AM devine ora 3 AM, toate trenurile de călători care au ora de plecare din stațiile de formare după ora 4 AM vor pleca la orele din Mersul de tren în vigoare, respectând ora Europei Orientale.

CECCAR FM

Publicat

pe

CFR Călători informează că începând din 25 octombrie 2020, în activitatea de transport feroviar de pasageri se va trece la ora Europei Orientale, ora 4 AM devenind ora 3 AM. „Trecerea la ora Europei Orientale nu modifică mersul trenurilor în vigoare”, precizează compania, într-un comunicat.

Astfel, în noaptea de 24/25 octombrie 2020, când ora 4 AM devine ora 3 AM, toate trenurile de călători care au ora de plecare din stațiile de formare după ora 4 AM vor pleca la orele din Mersul de tren în vigoare, respectând ora Europei Orientale. Trenurile de călători aflate în circulație după ora 4 AM, ora oficială de vară, vor opri în stațiile din parcurs stabilite, unde vor staționa până la ora de plecare din orarul în vigoare după noua oră a Europei Orientale, iar trenurile care mai au de parcurs o distanță scurtă până la stația finală își vor continua mersul până la destinație.

Având în vedere că și în țările vecine trecerea de la ora de vară la ora Europei Orientale oficială se face în aceeași zi de 25 octombrie 2020, între stațiile de frontieră trenurile vor circula după orele din Mersul de tren în vigoare.

Continuare

ECONOMIE

Depunerea declarațiilor fiscale va fi amânată până la 25 decembrie

Ministrul Finanțelor: Depunerea declarațiilor fiscale va fi amânată până la 25 decembrie; rambursarea TVA cu control ulterior, până la 25 ianuarie 2021

CECCAR FM

Publicat

pe

Depunerea declarațiilor fiscale de către firme va fi amânată până la 25 decembrie 2020, iar rambursarea TVA cu control ulterior ar putea fi prelungită până la 25 ianuarie, anul viitor, a anunțat, la un eveniment de specialitate, ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu, citat de Agerpres.

„Ne gândim la anul viitor pentru că se pare că această criză nu s-a terminat. Vom avea și la anul costuri legate de această criză și va trebui să luăm măsuri prin care să susținem sectoare din economie. Vă pot spune în premieră că, deja, am lucrat puțin la varianta de Ordonanță de Urgență care o să fie aprobată joi pentru amânarea declarațiilor. Vom permite ca, până la 25 decembrie 2020, să nu existe penalități pentru cei care nu reușesc să plătească la timp și, în plus, extindem rambursarea TVA cu control ulterior până la 25 ianuarie (2021 – n. r.), cred. Lăsăm lucrurile cât mai flexibile, cât mai ușoare pentru oameni, pentru companii să poată funcționa în acest mediu dificil. Reducem cu 50% și acea dobândă pe care o percepea statul zilnic celor care aveau întârzieri la plată”, a menționat Florin Cîțu, la conferința anuală a Asociației Berarii României.

Ministrul de Finanțe a spus că „șocul asimetric” care a lovit România a fost contraatacat cu măsuri de ajutor pentru toate sectoarele, inclusiv pentru HoReCa. „Șocul care a lovit România a lovit asimetric. Nu a lovit pe toată lumea la fel. Sunt anumite sectoare din economie, cum este HoReCa, care au fost lovite mai puternic și atunci a fost nevoie de măsuri care să meargă exact pentru acest sector. Aici revin asupra impozitului specific, ceea ce înseamnă că măsurile pe care le vom lua în ședința de Guvern de joi (22 octombrie – n. r.) efectiv înseamnă că în 2020 sectorul nu trebuie să plătească impozit specific. Am prelungit pentru autoritățile locale posibilitatea de a reduce taxele la clădiri (chirii etc.) până la finalul anului. Eu spun că IMM Invest a fost un program care, deși a început într-un stil mai ciudat, astăzi vorbim de 20.000 de companii care au accesat credite de capital și investiții, iar sectorul HoReCa este între locul 3 și 4 ca beneficiari ai acestei măsuri. Măsura de ajutor de șomaj tehnic se derulează până la finalul anului”, a afirmat oficialul.

Acesta a adăugat că impactul măsurilor economico-sociale luate de Guvern în acest an se ridică la 7% din PIB.

„Tot până la finalul anului, cei care au fost închiși prin decizia autorităților pot să beneficieze de șomaj tehnic plătit cu bani de la buget și după aceea pot să beneficieze de cei 41,5% susținere din salariu. Ideea este că au fost deja măsuri luate și sunt discuții în continuare referitor la ce putem să facem în perioada următoare. Eu aș vrea să văd un pic impactul acestor măsuri. Deja vorbim de măsuri pentru întreaga economie care se ridică la 7% din PIB, măsuri pe care le-am luat anul acesta și bani care nu erau în buget la începutul anului”, a subliniat ministrul.

Continuare

ECONOMIE

Obligațiuni cu impact social în cadrul Instrumentului SURE

Comisia Europeană a emis primele obligațiuni cu impact social în cadrul Instrumentului SURE al UE

CECCAR FM

Publicat

pe

Comisia Europeană (CE) a emis o obligațiune inaugurală cu impact social în valoare de 17 miliarde euro în cadrul Instrumentului SURE al UE pentru a contribui la protejarea locurilor de muncă și la menținerea nivelului de ocupare a forței de muncă, a anunțat Executivul comunitar, într-un comunicat. „Emisiunea a constat în două obligațiuni, suma de 10 miliarde euro fiind exigibilă pentru rambursare în octombrie 2030, iar suma de 7 miliarde euro fiind exigibilă pentru rambursare în 2040. A existat un interes foarte puternic din partea investitorilor în ceea ce privește acest instrument cu rating ridicat, iar obligațiunile au fost supralicitate de peste 13 ori mai mult, ceea ce a dus la crearea unor condiții avantajoase în materie de stabilire a prețurilor pentru ambele obligațiuni”, se menționează în comunicat.

„Pentru prima dată în istorie, Comisia emite obligațiuni cu impact social pe piață, pentru a atrage fonduri care vor contribui la menținerea lucrătorilor încadrați în muncă. Acest demers fără precedent este pe măsura perioadei ieșite din comun pe care o trăim. Nu precupețim niciun efort pentru a proteja mijloacele de subzistență în Europa. Mă bucur că țările grav afectate de criză vor primi rapid sprijin în cadrul Instrumentului SURE”, a declarat președinta CE, Ursula von der Leyen.

„Ambele obligațiuni au fost emise în condiții atractive, reflectând nivelul ridicat al interesului suscitat. Prețul obligațiunii pe 10 ani a fost fixat la 3 puncte de bază peste ratele de swap intermediare. Prețul obligațiunii pe 20 ani a fost fixat la 14 puncte de bază peste ratele de swap intermediare. Primele finale de emisiune nouă au fost estimate la 1 punct de bază pentru tranșa pe 10 ani și, respectiv, la 2 puncte de bază pentru tranșa pe 20 de ani, ambele valori fiind extrem de limitate, având în vedere cantitățile imprimate. Este vorba de condiții de tarifare atractive pentru cea mai mare emisiune de obligațiuni efectuată de Comisie până în momentul de față și de un început promițător al programului SURE. Condițiile în care Comisia contractează împrumuturi sunt transferate direct statelor membre care beneficiază de respectivele împrumuturi. Băncile care au sprijinit Comisia Europeană la efectuarea acestei tranzacții („coordonatorii comuni ai emisiunii” – joint bookrunners) au fost Barclays (IRL), BNP Paribas, Deutsche Bank, Nomura și UniCredit”, se precizează în comunicat.

Fondurile atrase vor fi transferate statelor membre beneficiare sub formă de împrumuturi, pentru a le ajuta să acopere costurile legate în mod direct de finanțarea sistemelor naționale de șomaj tehnic și a unor măsuri similare, puse în aplicare ca răspuns la pandemie.

În acest context, Comisia a anunțat la începutul acestei luni că va emite, sub formă de obligațiuni cu impact social, suma integrală a obligațiunilor în cadrul Instrumentului SURE al UE, care poate atinge până la 100 miliarde euro, și a adoptat Cadrul privind obligațiunile cu impact social, care a făcut obiectul unei evaluări independente.

Instrumentul SURE. Până în prezent, s-a decis că 17 state membre vor primi sprijin financiar în cadrul Instrumentului SURE, fondurile fiind menite să contribuie la protejarea locurilor de muncă și a persoanelor încadrate în muncă. Sprijinul financiar va fi oferit sub formă de împrumuturi acordate de UE în condiții avantajoase statelor membre. Aceste împrumuturi vor ajuta statele membre să acopere costurile legate în mod direct de finanțarea sistemelor naționale de șomaj tehnic și a altor măsuri similare, puse în aplicare ca răspuns la pandemie, în special pentru lucrătorii independenți. De asemenea, Instrumentul SURE ar putea finanța unele măsuri legate de sănătate, în special la locul de muncă, ce sunt menite să asigure revenirea în condiții de siguranță la o activitate economică normală.

Statele membre încă mai pot depune cereri oficiale pentru a beneficia de sprijinul acordat în cadrul Instrumentului SURE. Acesta are o capacitate financiară globală de până la 100 miliarde euro, fiind menit să contribuie la protejarea locurilor de muncă și a lucrătorilor afectați de pandemie.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending