Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 30 septembrie 2019

CECCAR FM

Publicat

pe

Tribunalul Uniunii Europene a decis cu privire la cazurile Starbucks și Fiat

La 24 septembrie a.c., Tribunalul Uniunii Europene a emis decizii cu privire la două cazuri controversate de ajutor de stat – Starbucks și Fiat, cu rezultate opuse: Hotărârea Tribunalului în cazul Starbucks a anulat decizia Comisiei potrivit căreia Acordul de preț în avans (APA) între Starbucks Manufacturing EMEA BV („Starbucks Olanda”) și Autoritatea fiscală olandeză a constituit ajutor incompatibil cu piața internă. Pe scurt, Acordul de preț în avans (APA) a determinat remunerația Starbucks Olanda pentru activitățile sale de producție și distribuție care a servit la calcularea profitului impozabil anual al companiei. În plus, APA a aprobat valoarea redevenței plătite de Starbucks Olanda unei alte entități din același grup pentru utilizarea de proprietăți necorporale. Tribunalul a observat incapacitatea Comisiei de a putea demonstra că erorile identificate în Acordul de preț în avans (APA) au adus un avantaj pentru Starbucks Olanda.

Decizia Tribunalului Uniunii Europene în cazul FIAT a confirmat validitatea deciziei Comisiei potrivit căreia hotărârea fiscală emisă de Autoritatea fiscală din Luxemburg în favoarea Fiat Chrysler Finance Europe („FTT” – o companie Fiat care oferă servicii de trezorerie și finanțare companiilor altor grupuri) constituia ajutor de stat în temeiul articolului 107 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene și, prin urmare, era incompatibil cu piața internă. Hotărârile fiscale au aprobat o metodă pentru determinarea remunerației și a profitului impozabil al „FTT” pentru serviciile de trezorerie și finanțare furnizate altor companii din același grup. În ambele cazuri, un recurs limitat privitor numai la motivele de drept poate fi introdus în fața Curții de Justiție împotriva deciziei Tribunalului în termen de două luni și zece zile. Deputații Jonás Fernández, S&D și Sven Giegold, Grupul Verzilor/ ALE au reacționat la aceste hotărâri, insistând asupra necesității reformării politicii fiscale a UE, solicitând instituțiilor europene să înainteze propunerile privind CCCTB, raportarea publică defalcată pe țări și renunțarea la votul în unanimitate în cadrul Consiliului pentru problemele fiscale.

Gentiloni, comisarul desemnat pentru economie, urmează să fie audiat de Comisia ECON

Paolo Gentiloni, comisarul desemnat pentru economie, va participa la audierea publică în fața Comisiei ECON din 3 octombrie a.c. Fost prim-ministru al Italiei din 2016 până în 2018, Gentiloni va moșteni portofoliul lui Pierre Moscovici, care a inclus și impozitare și vama. În scrisoarea sa către comisarul fiscal desemnat, președintele Von der Leyen a descris prioritățile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, subliniind necesitatea revizuirii Directivei privind impozitarea energiei, introducerii unei taxe vamale pe emisiile de carbon și continuarea progreselor în lupta împotriva infracțiunilor financiare, evaziunii fiscale și evitării obligațiilor financiare.

Progresele cu privire la digitalizarea administrațiilor fiscale

La 23 septembrie a.c., OCDE a publicat a opta ediție a seriei referitoare la Administrațiile fiscală, prezentând date comparative despre performanțele administrațiilor fiscale avansate și emergente. Împreună, cele 58 de administrații fiscale angajează aproximativ 1,6 milioane de persoane, care se ocupă de afacerile fiscale ale aproximativ 810 milioane contribuabili persoane fizice și juridice. Acestea au colectat venituri totale de 11,4 trilioane de euro în 2017, la un buget operațional combinat de 71 de miliarde de euro (mai puțin de 1% din veniturile colectate). Studiul evidențiază maniera în care administrațiile fiscale folosesc tot mai mult tehnologiile digitale, cum ar fi depunerea online a declarațiilor de impozit și plățile online. În medie, ratele de înregistrare electronică pentru impozitarea veniturilor personale sunt acum în jur de 70%, iar cele pentru impozitul pe profit al companiilor se situează la aproximativ 85%. Canalele de contact se schimbă de la cele tradiționale (persoanele de contact sunt în scădere cu 15%) la cele digitale (contactele prin email sunt în creștere de 20%) – mai mult de 40 de administrații fiscale folosesc deja sau intenționează să utilizeze inteligența artificială pe viitor.

OCDE: Impozitele pe combustibilii poluanți se situează sub nivelul dorit

La 20 septembrie a.c., OCDE a publicat o prezentare prealabilă a Raportului privind impozitarea consumului de energie din 2019, recomandând țărilor să ajusteze impozitele pe energie pentru a încuraja trecerea la utilizarea energiei cu emisii reduse de carbon în transport, industrie și agricultură. Raportul arată că 70% din emisiile de carbon care provin din producția de energie sunt în totalitate nefiscalizate, ceea ce duce reduce probabilitatea de a trece la utilizarea unor surse de energie mai curate. În special, cu toate că taxele pe carburant sunt relativ mari, cele pe cărbune (care reprezintă 50% din emisiile de CO2) sunt aproape de zero în majoritatea țărilor, în timp ce taxele referitoare la o energie mai curată, precum gazul natural, sunt adesea mai mari. Studiul indică faptul că doar 4 țări (Danemarca, Țările de Jos, Norvegia și Elveția) din cele 44 de jurisdicții cu impozite pe energia non-rutieră se situează peste estimarea de jos a costurilor pentru climatul emisiilor de carbon, în timp ce mai multe țări au diminuat impozitele pe energie în ultimii ani.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Document Accountancy Europe: Controale interne mai solide pentru reducerea riscurilor corporative

CECCAR FM

Publicat

pe

CECCAR pune la dispoziția profesioniștilor contabili și a părților interesate traducerea în limba română a publicației Controale interne mai solide pentru reducerea riscurilor corporative, elaborată de Accountancy Europe. Documentul tratează întrebările din cadrul consultării Comisiei Europene cu privire la sistemele de gestionare a riscurilor și controalele interne ale companiilor cotate la bursă.

Guvernanța corporativă solidă, care presupune controale interne mai puternice, ar putea îmbunătăți în mod semnificativ calitatea raportării financiare. Pentru a reuși acest lucru, diferite părți din cadrul ecosistemului trebuie să acționeze: legiuitorii europeni și naționali, autoritățile de supraveghere și normalizatorii de standarde în materie de raportare financiară și audit.

Prin această publicație, Accountancy Europe prezintă o serie de puncte de vedere și propune o cale de urmat cu privire la controalele interne. Una dintre propunerile Accountancy Europe este o declarație publică obligatorie pentru întreprinderi cu privire la eficacitatea controalelor interne asupra raportării financiare, care va contribui la asigurarea faptului că responsabilitățile conducerii și ale consiliului sunt îndeplinite.

Acțiunile propuse de organismul european se concentrează asupra companiilor care se încadrează în cele trei categorii de entități de interes public (PIE) stabilite la nivelul Uniunii Europene (UE): companiile cotate la bursă, instituțiile de creditare și întreprinderile de asigurare.

Documentul este disponibil în limba română și poate fi consultat accesând secțiunea Publicații­­ – Organisme internaționale – Alte documente de interes de pe site-ul CECCAR.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ședința din 28 iulie a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul IFAC: Principalele concluzii

CECCAR FM

Publicat

pe

La 28 iulie a avut loc a treia ședință din anul 2022 a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul Federației Internaționale a Contabililor (IFAC). CECCAR a fost reprezentat la întrunirea amintită de Oana Nicorescu, consultant tehnic în cadrul acestei structuri. Oana Nicorescu este expert contabil, membru CECCAR de peste 20 de ani și Managing Partner al unei societăți de expertiză contabilă.

Cu prilejul acestei întâlniri online, membrii Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii (SMPAG) din cadrul IFAC au dezbătut principalele provocări cu care se confruntă cabinetele de contabilitate în această perioadă. Indiferent de originea geografică a mesajului, toate cabinetele au transmis același set de probleme cu care se confruntă în acest moment. Dintre acestea le menționăm:

1. Opoziția față de schimbare – Profesia se află într-o etapă de redefinire. Ca urmare a contextului pandemic în care ne aflăm, profesioniștii contabili sunt forțați să lucreze în mare parte remote, departe de clienți și de biroul cu care erau obișnuiți. Acest lucru devine din ce în ce mai complicat, pentru că, lucrând de acasă, aceștia nu mai reușesc să delimiteze viața profesională de cea personală, iar povara sarcinilor de serviciu este din ce în ce mai grea. Multe persoane nu au reușit să se acomodeze cu acest mod de lucru, iar productivitatea este în scădere.

2. Achiziția de sisteme informatice scumpe – Adaptarea la noul mod de lucru presupune achiziția de echipamente informatice și aplicații costisitoare, iar practicile mici și mijlocii nu au întotdeauna resursele necesare pentru a ține pasul cu aceste investiții, fără de care nu poți fi competitiv în piața serviciilor de contabilitate.

3. Recrutarea și reținerea personalului talentat – Practicile mici și mijlocii se confruntă cu o lipsă acută a forței de muncă în contextul în care recrutarea a devenit un proces continuu ca urmare a faptului că talentele sunt greu de identificat și greu de reținut în cadrul companiei.

4. Schimbările legislative la nivel național și internațional – Întreaga piață se confruntă cu o efervescență de schimbări legislative, atât la nivel național, cât și internațional. Pentru practicile mici și mijlocii a devenit o provocare să reușească să țină pasul cu toate aceste schimbări și să asigure respectarea acestora pentru portofoliul de clienți. Dacă firmele mari au departamente dedicate care fac aceste analize legislative și evaluează impactul lor, pentru companiile mici și mijlocii avalanșa de schimbări legislative devine copleșitoare, mai ales în contextul lipsei de personal.

5. Presiunea pieței asupra prețurilor – Există o presiune din ce în ce mai mare din partea clienților pentru diminuarea costurilor, mai ales costuri generale precum serviciile contabile. În contextul în care cheltuielile salariale cresc, este foarte dificil pentru practicile mici și mijlocii să satisfacă reducerile de preț cerute de clientelă.

În cadrul întâlnirii au avut loc discuții legate de modalitățile prin care cabinetele mici și mijlocii pot depăși problemele identificate și le pot transforma chiar în oportunități de business. Printre cele mai importante se numără:

1. Dezvoltarea de noi colaborări – în principal, parteneriate cu firme din zona IT care să sprijine practicile în digitalizarea și automatizarea proceselor.

2. Prestarea de servicii de nișă – specializarea cabinetelor pe domenii de activitate sau tipuri de servicii pentru a deservi la un nivel înalt o anumită categorie de clienți.

3. Alocarea de sarcini către client – reducerea de onorarii poate fi însoțită de alocarea de sarcini cu nivel scăzut de dificultate către personalul clientului și efectuarea de către cabinetele contabile doar a serviciilor cu grad ridicat de dificultate ce implică personal specializat.

4. Creșterea volumului serviciilor de consultanță – cabinetele mici și mijlocii trebuie să crească procentul serviciilor de consultanță, servicii specializate care implică un grad ridicat de expertiză.

5. Ambasadori ai profesiei – companiile, organizațiile profesionale, universitățile, precum și alte părți interesate trebuie să stabilească o colaborare prin care să stimuleze interesul pentru profesia contabilă și să promoveze în rândul tinerilor oportunitățile pe care profesia contabilă le oferă.

Poziția CECCAR ca membru al IFAC aduce valoare adăugată profesiei contabile din România, acesta fiind parte a vocii globale a profesiei contabile și stabilind, împreună cu partenerii internaționali, strategiile și tendințele în cadrul profesiei.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Documentul de poziție al Accountancy Europe privind guvernanța în materie de ESG

CECCAR FM

Publicat

pe

Comitetele de audit au un rol esențial în promovarea unei guvernanțe corporative solide, prin implicarea lor în supravegherea riscurilor, controalele interne, raportarea corporativă și audit. Noua legislație UE extinde mandatul consiliilor de administrație și al comitetelor de audit pentru a include aspectele privind mediul, sociale și de guvernanță (ESG).

Propunerea Comisiei Europene referitoare la o Directivă în ceea ce privește raportarea de către întreprinderi a unor informații privind durabilitatea atribuie comitetelor de audit o serie de sarcini pentru raportarea și asigurarea de către companii a informațiilor în materie de sustenabilitate. Propunerea Comisiei Europene referitoare la o directivă în ceea ce privește verificarea prealabilă sustenabilă de către întreprinderiimpune companiilor să implementeze o serie de acțiuni și politici pentru a trata efectele adverse asupra drepturilor omului și a mediului în propriile operațiuni și lanțuri valorice.

Documentul de poziție Guvernanța în materie de ESG: Recomandări pentru comitetele de audit, elaborat de Accountancy Europe, oferă o prezentare generală a rolului și responsabilităților preconizate ale comitetelor de audit, în contextul legislației UE relevante și al solicitărilor părților interesate. Lucrarea include recomandări pentru comitetele de audit în raport cu responsabilitățile lor în materie de ESG, cu accent pe:

– competențele și componența acestora;

– responsabilitățile lor pentru raportarea și asigurarea aspectelor privind ESG.

În prima parte, documentul prezintă factorii din spatele transformării întreprinderilor din perspectiva ESG. Apoi, acesta analizează rolurile diverselor organisme de guvernanță – inclusiv consiliile, comitetele consiliului și conducerea – în facilitarea transformării companiei din perspectiva ESG. În continuare, documentul descrie mandatul, competențele și componența comitetelor de audit în materie de ESG și încheie prin a propune întrebări pe care comitetele de audit trebuie să încerce să le trateze atunci când își îndeplinesc responsabilitățile în domeniul ESG.

Traducerea în limba română a documentului poate fi consultată pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații – Organisme Internaționale – Documente de poziție.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM