Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 4 noiembrie 2019

Radio CECCAR FM

Europarlamentarul Lídia Pereira solicită îmbunătățirea sistemului de colectare a TVA-ului și a schimbului de informații

Luni, 4 noiembrie a.c., Comisia pentru Afaceri Economice și Monetare (ECON) a Parlamentului European urmează să discute cele două proiecte de raport pentru opinia europarlamentarului Lídia Pereira (PPE, Portugalia) cu privire la noile instrumente propuse de către Comisia Europeană în lupta împotriva fraudei fiscale din sectorul comerțului electronic. Există două opinii: Proiectul de raport privind propunerea pentru un regulament al Consiliului ca amendament la Regulamentul (EU) nr. 904/2010, cu privire la măsurile de consolidare a cooperării administrative în lupta împotriva fraudei fiscale și Proiectul de raport privind propunerea pentru o Directivă a Consiliului ca amendament la Directiva 2006/112/ CE cu privire la anumite dispoziții pentru furnizorii de servicii de plată. Pereira recomandă investirea în tehnologiile digitale de ultimă oră pentru a consolida sistemele de colectare ale statelor membre și, inclusiv, folosirea tehnologiei blockchain pentru a îmbunătăți schimburile de informații dintre autoritățile fiscale.

Propunerile includ înființarea unui Sistem Electronic Central pentru Stocarea Informațiilor de Plată (Central Electronic System of Payment Information – CESOP) pentru a permite rețelei Eurofisc să facă schimb de informații cu privire la tranzacții transfrontaliere. Propunerea inițială a Comisiei prevede faptul că furnizorii de servicii de plată trebuie să păstreze informațiile cu privire la astfel de tranzacții pe o perioadă de doi ani, în timp ce rapoartele europarlamentarului Lídia Pereira sugerează prelungirea acestei perioade la trei ani. În final, europarlamentarul PPE a sugerat amânarea aplicării directivei până în anul 2024, cu doi ani după data propusă inițial de către Comisia Europeană.

Coreperul a convenit în privința scutirii de TVA a proviziilor către forțele armate

Miercuri, 30 octombrie a.c., ambasadorii statelor membre ale Uniunii Europene au ajuns la un acord privind Propunerea pentru o Directivă a Consiliului ca amendament la Directiva 2006/112/ CE pentru a scuti de TVA și accize proviziile către forțele armate care sunt desfășurate în afara propriilor state membre și iau parte la eforturile europene de apărare. Directiva propusă nu a trecut de Consiliu încă din luna octombrie, când România a blocat acordul pentru a negocia scutirea de TVA a băuturilor alcoolice de casă. Consiliul ar trebui să adopte oficial textul fără discuții în cadrul Consiliului Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN), pe 8 noiembrie. Termenul limită de transpunere este 30 iunie 2022.

Belize va fi scoasă de pe „lista neagră” a UE

La 30 octombrie a.c., ambasadorii statelor membre ale Uniunii Europene au susținut propunerea de a scoate Belize de pe „lista neagră” a UE privind jurisdicțiile necooperante din punct de vedere fiscal. Decizia oficială urmează a fi adoptată în cadrul ECOFIN, pe 8 noiembrie, conform căreia pe lista neagră vor rămâne în continuare opt jurisdicții: Samoa Americană, Fiji, Guam, Oman, Samoa, Trinidad și Tobago, Insulele Virgine Americane și Vanuatu.

ECOFIN ar putea adopta un pachet legislativ privind accizele

La 8 noiembrie a.c., miniștrii de finanțe ai statelor membre UE vor discuta la nivelul ECOFIN pachetul legislativ privind accizele. Pachetul a fost blocat de către România la începutul acestui an din cauza unei neînțelegeri privind stabilirea unei limite anuale cantitative pentru a se putea beneficia de o scutire de la plata accizelor sau de rate reduse pentru alcoolul etilic distilat din fructe de către persoane pentru uz personal. Nou variantă de compromis a textului legislativ stabilește o limită de 50 de litri pe an pentru toate statele membre, însă România și Republica Cehă au în continuare ezitări deoarece doresc un prag mai ridicat.

PROFESIA CONTABILĂ

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

Radio CECCAR FM

Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2024, aceea de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale. Cu acest prilej, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil și vicepreședinte al CECCAR, a fost reales ca membru în Consiliul ETAF pentru un nou mandat.

Înființată în decembrie 2015, ETAF este o organizație europeană care reunește 215.000 de profesioniști în domeniul fiscal din Franța, Germania, Belgia, România, Ungaria, Austria și Croația. Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.

În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilor

Radio CECCAR FM

Tranziția sustenabilă este un efort colectiv și un aspect ce privește întreaga societate. În calitate de elemente esențiale ale economiei europene, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au de jucat un rol esențial. Tranziția prezintă provocări, dar oferă și oportunități. Totuși, poate fi descurajator să începi să îți imaginezi, înainte de a fi complet informat, modul în care tranziția sustenabilă afectează o afacere.

Documentul elaborat și publicat de Accountancy Europe, Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilorprezintă primii 5 pași pe care un IMM îi poate face pentru a-și începe călătoria sustenabilă. Este vital să inițiați procesul, chiar și cu pași mici, și să începeți treptat să pregătiți afacerea pentru ceea ce va urma.

IMM-urile se confruntă cu presiuni și așteptări din ce în ce mai mari pentru a-și face afacerile mai sustenabile și pentru a începe să raporteze cu privire la performanța lor în materie de sustenabilitate. Simultan, le sunt prezentate noi perspective, cum ar fi finanțarea verde și satisfacerea cerințelor consumatorilor, care pot aduce oportunități de afaceri favorabile.

Unele IMM-uri iau deja măsuri proactive pentru a-și adapta afacerile. Totuși, în același timp, multe IMM-uri și consilierii acestora sunt nesiguri cu privire la așteptările pe care trebuie să le îndeplinească și la standardele sau criteriile pe care să le urmeze. Mai mult, unele aspecte legate de sustenabilitate pot fi mai relevante pentru anumite IMM-uri decât pentru altele.

Documentul a fost întocmit de Accountancy Europe în colaborare cu Ecopreneur.eu – Federația Întreprinderilor Europene Sustenabile și European Association of Cooperative Banks (EACB). De asemenea, acesta include informații obținute din interviuri cu profesioniștii contabili din practicile mici și mijlocii (SMP-uri) din întreaga Europă care oferă servicii de sustenabilitate pentru clienții IMM-uri.

Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­–Organisme internaționale–Alte documente de interes.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Schimbarea paradigmei în business: Raportarea de sustenabilitate și rolul activ al profesioniștilor contabili în asigurarea competitivității afacerilor în lanțul de valoare global

Radio CECCAR FM

La începutul acestei luni, CECCAR a participat, prin prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, vicepreședinte în Consiliul superior al CECCAR, la business breakfastul organizat de Camera de Comerț și Industrie București pe tema raportării de sustenabilitate, eveniment ce a reunit, la Palatul CCIB, profesioniști din domeniul financiar-contabil, autorități de reglementare și reprezentanți ai mediului de afaceri.

Evenimentul a fost organizat în contextul noilor reglementări privind raportarea de durabilitate, conform OMF nr. 85/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024. Aceste reglementări sunt parte integrantă a transpunerii Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului, cunoscută sub numele de Directiva CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive.

Robert-Aurelian Șova a punctat faptul că profesioniștii contabili și organizațiile profesionale de contabilitate au un rol direct și activ în realizarea unei raportări extinse, care oferă o imagine exhaustivă a valorii sustenabile a afacerii în timp. „S-a schimbat paradigma în domeniul financiar-contabil, în business, iar aspectele ce țin de mediu sunt foarte importante. Se face trecerea de la oferirea de servicii contabile tradiționale la raportarea integrată. Companiile, indiferent de mărimea acestora, trebuie să se adapteze la aceste transformări pentru a rămâne competitive în lanțul de valoare al businessurilor globale”, a declarat vicepreședintele CECCAR.

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a mai spus că, în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), CECCAR a întreprins acțiuni la diferite niveluri: integrarea ca membru în organizațiile internaționale reprezentative pentru cadrul de raportare ESG, crearea unui portal de informații în materie de ESG pentru părțile interesate, actualizarea programelor de educație contabilă profesională pentru dezvoltarea inițială și continuă a membrilor. În plus, CECCAR a luat măsura extinderii competențelor profesioniștilor contabili prin organizarea de cursuri dedicate. Participarea la evenimente pe această temă, consolidarea parteneriatului cu autoritățile de reglementare și promovarea raportării ESG prin crearea de rețele de afaceri sunt alte direcții de acțiune pe care CECCAR se concentrează pentru a veni în sprijinul membrilor care să ofere servicii integrate potrivite nevoilor mediului de afaceri.

„Suntem primul organism profesional din Europa care s-a alăturat SASB – Sustainability Accounting Standards Board, devenind membru în 2020. În iunie 2021, fuziunea dintre Consiliul Internațional de Raportare Integrată și SASB într-o organizație unificată – Value Reporting Foundation – a fost formalizată. În noiembrie 2021, Fundația IFRS a anunțat consolidarea nou-creatului International Sustainability Standards Board cu Climate Disclosure Standards Board și Value Reporting Foundation”, a conchis oficialul CECCAR.

Mai multe detalii puteți afla accesând pagina evenimentului.

Continuare

Trending