Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Succesul businessului și rolul profesionistului contabil

Radio CECCAR FM

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România a organizat, în perioada 18-22 noiembrie a.c., simultan cu Global Entrepreneurship Week, o serie de evenimente în cadrul Săptămânii antreprenoriatului – CECCAR, perioadă dedicată relațiilor de colaborare dintre antreprenori, experți contabili și contabili autorizați membri ai CECCAR și reprezentanți ai instituțiilor, ai autorităților de reglementare și ai patronatelor.

Astfel, la Arad, Bihor, Brăila, Dâmbovița, Ialomița, Mureș, Prahova, Sălaj și Vâlcea au avut loc evenimente cu tema Succesul businessului și rolul profesionistului contabil, în cadrul cărora a fost lansată și publicația Investitor în România – ghid în format electronic cu informații utile pentru antreprenorii din România – informații și perspective macroeconomice, legislație specifică în domeniul financiar-contabil, fiscal, și legislația muncii.

Evenimentele desfășurate în Săptămâna antreprenoriatului – CECCAR au creat contextul favorabil transferului de informații între antreprenori, profesioniști contabili, autorități și patronate – actori care colaborează permanent pentru dezvoltarea mediului economic național.

Printre propunerile venite atât din partea antreprenorilor către membrii CECCAR, cât și din sens invers s-au evidențiat nevoia intensificării dialogului, necesitatea conlucrării în vederea interpretării noutăților legislative pentru corecta înțelegere și aplicare a acestora și inițiativa în întâmpinarea nevoilor clienților.

Citiți mai multe în revista CECCAR Business Magazine.

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 15 aprilie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

ETAF și-a prezentat manifestul pentru viitoarele alegeri europene

Marți, 9 aprilie, European Tax Adviser Federation (ETAF) a lansat un manifest care prezintă prioritățile-cheie pentru membrii săi în vederea viitoarelor alegeri europene. Documentul conține 25 de recomandări adresate Comisiei Europene și Parlamentului European pentru următorii cinci ani, pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai bine pregătit pentru viitor. ETAF îndeamnă cu tărie Comisia Europeană să promoveze dezvoltarea cadrelor generale naționale de drept profesional și, în special, să încurajeze fiecare stat membru al UE să reglementeze activitatea de consiliere fiscală, să asigure niveluri ridicate de calificare a accesului și formarea profesională obligatorie continuă, precum și să înființeze organizații profesionale cu competențe obligatorii privind calitatea de membru și sancțiunile. Alte recomandări includ: o mai bună protejare a secretului profesional în legislația UE prin asigurarea respectării normelor naționale; asigurarea unei raționalizări consecvente și permanente a dispozițiilor de raportare ale UE de către toate instituțiile UE; continuarea principiului „ceea ce este ilegal offline ar trebui să fie ilegal și online” și a principiului țării de destinație pentru a menține aceleași standarde profesionale, etice și de calitate pe care le au și consilierii fiscali tradiționali; crearea unei abordări holistice în ceea ce privește educația fiscală și lansarea unei reflecții la nivelul UE cu privire la modul în care se poate obține o mai mare onestitate fiscală; și o abordare mai incluzivă, mai cuprinzătoare și mai structurată a implicării părților interesate.

Rezultatele reuniunii Consiliului ECOFIN

În cadrul reuniunii de vineri, 12 aprilie, miniștrii de finanțe ai UE au făcut schimb de opinii și au adoptat concluzii privind implementarea mecanismului de redresare și reziliență (RRF). Concluziile fac bilanțul progreselor înregistrate în implementarea mecanismului de redresare și reziliență și servesc drept orientări politice pentru Comisie și statele membre în contextul evaluării intermediare a RRF, pe care Comisia a prezentat-o Consiliului la 21 februarie 2024. Consiliul ECOFIN a luat act și de situația actuală a impactului economic al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei și a primit o actualizare din partea Comisiei cu privire la situația bugetară din Ucraina. În plus, Consiliul ECOFIN a aprobat mandatul UE pentru reuniunea miniștrilor de finanțe G20 din perioada 17-18 aprilie 2024. La capitolul „Diverse”, procurorul-șef european, Laura Codruța Kövesi, a prezentat activitatea Parchetului European (EPPO), în special în ceea ce privește depistarea și aducerea în fața justiției a rețelelor infracționale de mari dimensiuni care au comis fraude naționale și transnaționale în materie de TVA. Laura Codruța Kövesi a mulțumit autorităților fiscale și vamale din statele membre pentru ajutorul lor valoros în raportarea suspiciunilor de fraudă. „Acest lucru a dus la expunerea și destructurarea rețelelor infracționale transfrontaliere care au afectat bugetul UE, precum și bugetele naționale, în valoare de 11 miliarde de euro”, a transmis procurorul-șef european.

Statele membre discută soluții pentru impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță

Președinția belgiană a Consiliului UE a înființat un grup operativ pentru a examina împreună cu statele membre, cu unele țări terțe alese, cu Comisia Europeană și cu OCDE posibilele soluții pentru impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță. Grupul operativ a organizat deja două reuniuni în februarie și martie, iar cea de-a treia și ultima urmează să aibă loc la 23 aprilie. Posibila creare a unor sedii permanente, impozitarea salariilor și sarcina probei cu privire la locul în care se desfășoară activitatea au fost principalele teme discutate de grupul operativ. Mai multe țări ar fi de părere că forumul adecvat pentru a face față muncii transfrontaliere la distanță este OCDE, care se preconizează că va trata această problemă în septembrie. Comisia Europeană ar putea lucra la o soluție temporară până când OCDE își va anunța soluția. Pe baza rezultatelor acestor reuniuni, președinția belgiană ar putea prezenta unele soluții la problemele fiscale care decurg din munca transfrontalieră de la distanță pentru implementarea opțională de către statele membre.

Parlamentul European aprobă reforma internă

Miercuri, 10 aprilie, sesiunea plenară a Parlamentului European a dat undă verde reformei sale interne, care va începe să se aplice după alegerile europene. Inițiat de președintele PE, Roberta Metsola, și aprobată de Conferința președinților Parlamentului în decembrie și ianuarie 2023, procesul de revizuire a inclus un grup de lucru format din reprezentanți ai tuturor grupurilor politice. Printre modificări, eurodeputații au convenit asupra unei noi proceduri de sesizare, care ar trebui să permită atribuirea propunerilor Comisiei mai simplu și, astfel, să înceapă lucrările legislative mai devreme. Conferința președinților va avea acum și posibilitatea de a propune în plen înființarea unei comisii legislative temporare care să se ocupe de propuneri legislative intersectoriale deosebit de ample, care altfel ar implica un număr neobișnuit de mare de comisii. Eurodeputații au introdus și un nou mecanism de responsabilizare pentru proiectele de decizii ale Consiliului care tratează dificultățile grave din statele membre și un nou concept de audieri speciale de control pentru a pune întrebări comisarilor cu privire la o chestiune de importanță politică majoră. Au fost adoptate și modificări ale procesului de audiere a confirmării pentru comisarii desemnați, pentru a simplifica procesul.

Parlamentul European își adoptă opinia despre propunerea privind sistemul fiscal bazat pe sediul social

Miercuri, 10 aprilie, Parlamentul European a adoptat opinia cu privire la propunerea de instituire a unui sistem fiscal bazat pe sediul social (HOT) pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlocii. Propunerea urmărește să ofere IMM-urilor care își desfășoară activitatea transfrontalier prin intermediul sediilor permanente posibilitatea de a interacționa cu o singură administrație fiscală – cea a sediului social – în loc să fie nevoite să se conformeze mai multor sisteme fiscale. În opinia sa, Parlamentul European sprijină instituirea unui ghișeu unic și a unor proceduri centralizate de depunere a declarațiilor, de emitere a avizelor fiscale și de colectare a impozitelor. Eurodeputații consideră și că statul membru în care își are sediul central IMM-ul ar trebui să îl ajute la întocmirea declarării impozitului, în special în ceea ce privește atribuirea rezultatului impozabil fiecărui sediu permanent și fiecărei filiale din alte state membre. În special, solicită accelerarea implementării prezentei propuneri de la 1 ianuarie 2025, în loc de 2026.

Parlamentul European: adoptarea Directivei privind prețurile de transfer

Miercuri, 10 aprilie, eurodeputații au adoptat în plen opinia cu privire la propunerea de directivă ce transpune orientările OCDE privind prețurile de transfer în ordinea juridică a UE. Opinia recomandă, în principal, să se reducă cu un an intrarea în vigoare a directivei (2025, în loc de 2026), să se restabilească Forumul comun al UE privind prețurile de transfer și să se alinieze cât mai strâns posibil la cele mai recente orientări OCDE privind prețurile de transfer, în același timp, recunoscând că ar putea fi făcut loc ulterior pentru orientările ONU. În cele din urmă, eurodeputații doresc împuternicirea Comisiei și nu a Consiliul, pentru a propune noi norme de punere în aplicare în acest domeniu. Opinia, condusă de eurodeputatul Kira Peter-Hansen (Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Danemarca), a fost adoptată cu 438 de voturi pentru, 99 de voturi împotrivă și 63 de abțineri. Acesta va fi transmis Consiliului spre examinare.

Parlamentul European respinge numirea lui Markus Pieper în calitate de reprezentant al IMM-urilor

Peste 380 de eurodeputați au votat joi, 11 aprilie, în favoarea propunerii Comisiei Europene de a reexamina numirea eurodeputatului Markus Pieper (Partidul Popular European – Germania) în calitate de reprezentant al IMM-urilor în UE. Votul a avut loc cu ocazia examinării unui amendament depus de Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană la proiectul de rezoluție al Parlamentului European privind aprobarea oficială care urmează să fie acordată Comisiei Europene în contextul implementării bugetului UE pentru 2022. Comisarii europeni Nicolas Schmit, Paolo Gentiloni și Thierry Breton, precum și Înaltul Reprezentant al UE, Josep Borrell, au trimis o scrisoare președintelui Comisiei Europene prin care solicită o dezbatere în cadrul colegiului cu privire la întrebările adresate în Parlamentul European despre numirea lui Markus Pieper. Scrisoarea a fost trimisă în urma unor acuzații conform cărora ceilalți doi candidați preselectați au obținut un punctaj mai bun decât Markus Pieper în timpul procesului de selecție și că unul dintre ei, europarlamentarul Martina Dlabajová (Renew Europe, Cehia), a depus un recurs nesuspendat la Comisie. Comisia Europeană a repetat în mai multe rânduri că are o marjă de discreție în procedurile interne de numire. Markus Pieper a semnat contractul la 31 martie și urmează să își preia atribuțiile marți, 16 aprilie, în pofida procedurii de recurs și a solicitării Parlamentului European.

Franța, Germania și Italia emit recomandări comune pentru a spori competitivitatea europeană

Bruno le Maire, ministrul francez al economiei, finanțelor și suveranității industriale și digitale, Robert Habeck, ministrul german al afacerilor economice și al politicilor climatice, și Adolfo Urso, ministrul italian al întreprinderilor și responsabilul mărcii Made in Italy s-au întâlnit luni, 8 aprilie, pentru a discuta perspectivele de creștere a competitivității europene. În cadrul reuniunii, cei trei miniștri au convenit că politica industrială a UE ar trebui să combine un sprijin bine direcționat pentru industriile strategice, promovând în același timp un nivel ridicat de concurență pe piața unică și reducând povara birocratică, potrivit unui comunicat de presă. În special, aceștia s-au angajat să asigure un mediu de reglementare stabil și eficace și să continue reforma, să simplifice și să grăbească procedurile administrative ale UE. De asemenea, acestea solicită Comisiei să prezinte un program ambițios de simplificare, care să elimine suprapunerile de reglementări și să reducă obligațiile de raportare, în special pentru IMM-uri și cu mult peste obiectivul Comisiei de 25%, pe baza unei evaluări aprofundate a rezultatelor „apelului la contribuții” privind raționalizarea dispozițiilor de raportare. Cei trei miniștri doresc și consolidarea „testului IMM” în evaluările de impact, ținând seama de evoluția inflației în pragurile financiare ale definiției IMM-urilor și adăugând o nouă categorie de întreprinderi între cele mici și mijlocii (250–500 de angajați) pentru a extinde scutirile administrative deja acordate IMM-urilor.

Conferința ETAF din 17 aprilie: ultima șansă de înregistrare!

Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

Înregistrează-te la eveniment.

14:00-17:00

@ Sofitel Brussels Europe, place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE. Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană. Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Program:

14:30 – Discurs introductiv și prezentarea manifestului ETAF de către președintele ETAF, Philippe Arraou

14:45 – Primul panel de discuții: Ce politici fiscale vor fi aplicate în cadrul următoarei Comisii Europene?

  • Benjamin Angel, director Impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare, DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene;
  • Eurodeputatul Isabel Benjumea Banjumea (EPP, Spania);
  • Panayiotis Nicolaides, director de cercetare, Observatorul fiscal al UE;
  • Bart Van Coile, președinte, Institutului belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA).

Moderator: Elodie Lamer, jurnalist fiscal, Tax Notes

15:55 – Al doilea panel de discuții: Perspective viitoare pentru consilierii fiscali din UE

  • Ana Xavier, directorul unității Analiza economică a impozitării, evaluarea impactului și suportul evaluării la GD TAXUD, Comisia Europeană;
  • Pascal Saint-Amans, fost director CTPA, OCDE, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick;
  • Sean Bray, director de politici europene, Tax Foundation Europe;
  • Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Moderator: Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC

16:55 – Observații finale prezentate de Philippe Arraou, președintele ETAF

Participanții la conferința online vor beneficia de interpretare simultană în română, engleză, și germană.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

ECONOMIE

Conferința națională a CECCAR. Analize și perspective

Radio CECCAR FM

Luni, 8 aprilie a.c., a avut loc Conferința națională a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), subliniind realizările anului 2023 și conturând obiectivele strategice pentru 2024.

De asemenea, au fost aleși noi membri în Consiliul superior și a fost completată comisia de cenzori a Corpului. Președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena-Ecaterina Chivu, și vicepreședintele Robert-Aurelian Șova au prezentat delegaților, printre altele, raportul privind activitatea desfășurată anul trecut de organismul profesional, situațiile financiare anuale și raportul privind rezultatele activității financiare a CECCAR la 31 decembrie 2023.

Conferința a aprobat direcțiile de acțiune ale organismului profesional pentru anul 2024, în vederea dezvoltării profesiei contabile, amintind aici continuarea dezvoltării relațiilor de colaborare cu instituțiile, autoritățile de reglementare, mediul de afaceri, precum și inițierea de întâlniri periodice la nivel local cu membrii filialei, cu subiecte de interes.

CECCAR va continua procesul de digitalizare a activității, anul acesta urmând să fie eliberate parafele electronice, care vor fi disponibile pe platformă în contul fiecărui membru.

De asemenea, programul de activitate al CECCAR cuprinde un alt punct important: intensificarea eforturilor pentru consolidarea prezenței pe scena globală. Ca membru al unor importante organizații de profil de la nivel internațional (IFAC – International Federation of Accountants, ETAF – European Tax Adviser Federation, Accountancy Europe, IFRS Sustainability Alliance), organismul profesional se implică activ în acțiuni inițiate pentru dezvoltarea profesiei.

CECCAR își asumă rolul de promotor al educației financiar-contabile și în susținerea unei profesii contabile robuste, capabilă să navigheze cu succes provocările erei digitale și globalizării.

Lucrările Conferinței naționale au marcat încă o dată angajamentul CECCAR pentru adaptarea și dezvoltarea continuă a profesiei contabile la cerințele și așteptările unui peisaj economic global în continuă evoluție.

Continuare

ECONOMIE

Concursul de cultură și educație financiar-contabilă – ediția a II-a

Radio CECCAR FM

Ministerul Educației, în parteneriat cu Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), organizează cea de-a doua ediție a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă.

Faza județeană a competiției, desfășurată cu sprijinul inspectoratelor școlare județene, este programată să se desfășoare la data de 19 aprilie a.c. Concursul susține educația tinerilor în domeniul financiar-contabil și își propune să contribuie la formarea noilor generații de profesioniști în domeniu.

Competiția se adresează elevilor de liceu, din clasele a XI-a, filieră tehnologică, profil Servicii, calificarea profesională Tehnician în activități economice, oferindu-le oportunitatea de a-și demonstra și dezvolta cunoștințele teoretice și aplicative într-un cadru competitiv stimulativ. La prima ediție, desfășurată anul trecut, au participat peste 450 de elevi din majoritatea județelor țării.

CECCAR și Ministerul Educației urmăresc să crească interesul tinerilor pentru domeniul financiar-contabil și să îi încurajeze în alegerea unei cariere în acest domeniu, contribuind, astfel, la dezvoltarea unei baze solide de profesioniști pregătiți să răspundă provocărilor viitorului.

„În era digitalizării, a transformărilor rapide care marchează economia globală, formarea noilor generații de profesioniști contabili fit for future este o prioritate pentru CECCAR. Participarea tinerilor la a doua ediție a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, unde vor avea ocazia să utilizeze tehnologii specifice domeniului financiar-contabil, reprezintă un pas important în pregătirea lor pentru o carieră într-un domeniu puternic transformat de digitalizare. Prin astfel de inițiative, CECCAR își reafirmă angajamentul de a atrage și forma talente noi în domeniul financiar-contabil, care vor contribui la securitatea și sustenabilitatea financiară a României. Această competiție este mai mult decât o simplă demonstrație de cunoștințe teoretice. Este o platformă de dezvoltare a competențelor și de înțelegere practică a impactului contabilității asupra economiei reale”, a declarat Elena-Ecaterina Chivu, președintele Consiliului superior al CECCAR.

Îndemnăm toți elevii eligibili să participe la această competiție, care promite să fie nu doar o experiență educațională valoroasă, dar și o oportunitate de a-și deschide drumul către o carieră de succes în domeniul financiar-contabil.

Concursul va continua cu etapa națională, la care se califică primii doi clasați la faza județeană.

Continuare

Trending