Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 31 august 2020

La 7 august a.c., Comisia Europeană a propus modificarea legislației UE în materie de TVA și introducerea unui număr special de identificare pentru companiile din Irlanda de Nord, astfel încât prevederile UE privind TVA să poată fi aplicate corespunzător bunurilor, în concordanță cu Protocolul privind Irlanda/Irlanda de Nord.

Radio CECCAR FM

Brexit: Comisia propune modificări în materie de TVA

La 7 august a.c., Comisia Europeană a propus modificarea legislației UE în materie de TVA și introducerea unui număr special de identificare pentru companiile din Irlanda de Nord, astfel încât prevederile UE privind TVA să poată fi aplicate corespunzător bunurilor, în concordanță cu Protocolul privind Irlanda/Irlanda de Nord. Comisia a făcut această propunere deoarece vor fi necesare anumite ajustări în domeniul IT din partea statelor membre. Comisia îndeamnă statele membre să convină în cel mai scurt timp asupra acestei propuneri.

Comisia Europeană solicită noi scutiri pentru impozitele pe cifra de afaceri din Insulele Canare și departamentele franceze de peste mări (DOM)

La 4 și 11 august a.c., Comisia Europeană a propus două decizii de consiliu pentru a autoriza Insulele Canare și departamentele franceze de peste mări (French Overseas Departments (DOM) – n. red.) să aplice anumite derogări la sistemele locale de TVA. În baza articolului 6 din Directiva TVA, Insulele Canare și departamentele franceze de peste mări (DOM) nu fac parte din teritoriul vamal al Comunității UE în scopuri de TVA. În Insulele Canare nu există TVA, însă există un impozit local plătit de consumatori – IGIC (Impuesto General Indirecto de Canarias – impozitul general indirect în Insulele Canare) cu rate de impozitare diferite. Există și o altă taxă cunoscută drept AIEM (Arbitrio sobre Importaciones y Entregas de Mercancías en las Islas Canarias – taxa impusă asupra produselor importate sau obținute în Insulele Canare). Propunerea Comisiei din 4 august 2020 conferă Spaniei autoritatea de a aplica taxa locală AIEM asupra unor bunuri produse la nivel local în Insulele Canare, prin extinderea domeniului de aplicare al Deciziei 377/2014/EU (aplicată în prezent), până în 2027. Departamentele franceze de peste mări (în afară de Guyana Franceză) aplică un sistem local de TVA asemănător cu cel al Uniunii Europene, dar cu anumite adaptări. Taxele de andocare (cunoscute drept L’octroi de mer) au fost aplicate inițial tuturor bunurilor transportate în departamentele franceze de peste mări pe cale maritimă. Decizia Consiliului 940/2014/EU scutește autoritățile franceze de la taxele de andocare aplicate unei liste limitate de bunuri produse la nivel local. Termenul-limită de aplicare a prevederilor acestei decizii este 31 decembrie 2020. Propunerea Comisiei din 11 august 2020 extinde până la 30 iunie 2021 termenul de aplicare a scutirii prevăzute în Decizia Consiliului 940/2014/EU.

OCDE reanalizează caracterul regresiv al TVA

La 10 august a.c., OCDE a publicat documentul de lucru Reanalizarea caracterului regresiv al TVA. Acest document pune în discuție constatarea frecventă conform căreia TVA are un caracter regresiv. În baza acestei analize s-a concluzionat că TVA este aproximativ proporțională sau ușor progresivă în majoritatea dintre cele 27 de țări incluse în analiza OCDE. Cu toate acestea, rezultatul analizei în cazul unui număr mic de țări evidențiază că sistemele complexe de TVA care au un număr redus de cote sau scutiri de TVA sunt caracterizate de un anumit nivel de regresivitate. Rezultatele arată că până și o TVA aproximativ proporțională poate avea implicații semnificative legate de capitalurile proprii pentru persoanele cu o situație financiară precară și poate crește riscul de sărăcie pentru anumite gospodării. Acest document accentuează cât de important este ca progresivitatea sistemelor de beneficii fiscale să fie asigurată în vederea compensării gospodăriilor sărace pentru pierderea puterii de cumpărare ca urmare a plății TVA, prin credite fiscale specifice sau plata beneficiilor.

Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

Radio CECCAR FM

Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2024, aceea de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale. Cu acest prilej, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil și vicepreședinte al CECCAR, a fost reales ca membru în Consiliul ETAF pentru un nou mandat.

Înființată în decembrie 2015, ETAF este o organizație europeană care reunește 215.000 de profesioniști în domeniul fiscal din Franța, Germania, Belgia, România, Ungaria, Austria și Croația. Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.

În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilor

Radio CECCAR FM

Tranziția sustenabilă este un efort colectiv și un aspect ce privește întreaga societate. În calitate de elemente esențiale ale economiei europene, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au de jucat un rol esențial. Tranziția prezintă provocări, dar oferă și oportunități. Totuși, poate fi descurajator să începi să îți imaginezi, înainte de a fi complet informat, modul în care tranziția sustenabilă afectează o afacere.

Documentul elaborat și publicat de Accountancy Europe, Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilorprezintă primii 5 pași pe care un IMM îi poate face pentru a-și începe călătoria sustenabilă. Este vital să inițiați procesul, chiar și cu pași mici, și să începeți treptat să pregătiți afacerea pentru ceea ce va urma.

IMM-urile se confruntă cu presiuni și așteptări din ce în ce mai mari pentru a-și face afacerile mai sustenabile și pentru a începe să raporteze cu privire la performanța lor în materie de sustenabilitate. Simultan, le sunt prezentate noi perspective, cum ar fi finanțarea verde și satisfacerea cerințelor consumatorilor, care pot aduce oportunități de afaceri favorabile.

Unele IMM-uri iau deja măsuri proactive pentru a-și adapta afacerile. Totuși, în același timp, multe IMM-uri și consilierii acestora sunt nesiguri cu privire la așteptările pe care trebuie să le îndeplinească și la standardele sau criteriile pe care să le urmeze. Mai mult, unele aspecte legate de sustenabilitate pot fi mai relevante pentru anumite IMM-uri decât pentru altele.

Documentul a fost întocmit de Accountancy Europe în colaborare cu Ecopreneur.eu – Federația Întreprinderilor Europene Sustenabile și European Association of Cooperative Banks (EACB). De asemenea, acesta include informații obținute din interviuri cu profesioniștii contabili din practicile mici și mijlocii (SMP-uri) din întreaga Europă care oferă servicii de sustenabilitate pentru clienții IMM-uri.

Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­–Organisme internaționale–Alte documente de interes.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Schimbarea paradigmei în business: Raportarea de sustenabilitate și rolul activ al profesioniștilor contabili în asigurarea competitivității afacerilor în lanțul de valoare global

Radio CECCAR FM

La începutul acestei luni, CECCAR a participat, prin prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, vicepreședinte în Consiliul superior al CECCAR, la business breakfastul organizat de Camera de Comerț și Industrie București pe tema raportării de sustenabilitate, eveniment ce a reunit, la Palatul CCIB, profesioniști din domeniul financiar-contabil, autorități de reglementare și reprezentanți ai mediului de afaceri.

Evenimentul a fost organizat în contextul noilor reglementări privind raportarea de durabilitate, conform OMF nr. 85/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024. Aceste reglementări sunt parte integrantă a transpunerii Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului, cunoscută sub numele de Directiva CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive.

Robert-Aurelian Șova a punctat faptul că profesioniștii contabili și organizațiile profesionale de contabilitate au un rol direct și activ în realizarea unei raportări extinse, care oferă o imagine exhaustivă a valorii sustenabile a afacerii în timp. „S-a schimbat paradigma în domeniul financiar-contabil, în business, iar aspectele ce țin de mediu sunt foarte importante. Se face trecerea de la oferirea de servicii contabile tradiționale la raportarea integrată. Companiile, indiferent de mărimea acestora, trebuie să se adapteze la aceste transformări pentru a rămâne competitive în lanțul de valoare al businessurilor globale”, a declarat vicepreședintele CECCAR.

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a mai spus că, în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), CECCAR a întreprins acțiuni la diferite niveluri: integrarea ca membru în organizațiile internaționale reprezentative pentru cadrul de raportare ESG, crearea unui portal de informații în materie de ESG pentru părțile interesate, actualizarea programelor de educație contabilă profesională pentru dezvoltarea inițială și continuă a membrilor. În plus, CECCAR a luat măsura extinderii competențelor profesioniștilor contabili prin organizarea de cursuri dedicate. Participarea la evenimente pe această temă, consolidarea parteneriatului cu autoritățile de reglementare și promovarea raportării ESG prin crearea de rețele de afaceri sunt alte direcții de acțiune pe care CECCAR se concentrează pentru a veni în sprijinul membrilor care să ofere servicii integrate potrivite nevoilor mediului de afaceri.

„Suntem primul organism profesional din Europa care s-a alăturat SASB – Sustainability Accounting Standards Board, devenind membru în 2020. În iunie 2021, fuziunea dintre Consiliul Internațional de Raportare Integrată și SASB într-o organizație unificată – Value Reporting Foundation – a fost formalizată. În noiembrie 2021, Fundația IFRS a anunțat consolidarea nou-creatului International Sustainability Standards Board cu Climate Disclosure Standards Board și Value Reporting Foundation”, a conchis oficialul CECCAR.

Mai multe detalii puteți afla accesând pagina evenimentului.

Continuare

Trending