Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Seminar DG TAXUD: Raportarea TVA bazată pe tranzacții și facturarea electronică: oportunități și provocări

Deși cele mai recente studii cu privire la deficitul de TVA arată o îmbunătățire a colectării, există în continuare pierderi mari de venituri din acest impozit în Uniunea Europeană, o parte semnificativă fiind cauzată de frauda transfrontalieră.

Radio CECCAR FM

Deși cele mai recente studii cu privire la deficitul de TVA arată o îmbunătățire a colectării, există în continuare pierderi mari de venituri din acest impozit în Uniunea Europeană, o parte semnificativă fiind cauzată de frauda transfrontalieră. Deși Comisia Europeană a propus o reformă generală a sistemului de TVA pentru taxarea operațiunilor cu bunuri între statele membre în scopul reducerii fraudei, trebuie avute în vedere, de asemenea, și măsuri de creștere a colectării acestei taxe. Printre măsurile adoptate în ultimii ani de statele membre pentru îmbunătățirea colectării se află și raportarea bazată pe tranzacții, menită să ofere mai rapid autorităților informații mai detaliate despre operațiunile derulate de plătitorii de TVA, contribuind astfel la reacția mai rapidă la apariția fraudelor și reprezentând o măsură preventivă. În contextul evoluției tehnologiei, aceasta poate reprezenta o modalitate de automatizare a raportării în materie de TVA. Nu trebuie să pierdem din vedere însă faptul că această obligație de raportare poate reprezenta o povară suplimentară pentru persoanele impozabile care trebuie să transmită informații către autorități. Mai mult decât atât, fiecare stat membru a implementat un format diferit al sistemului de raportare, creând dificultăți suplimentare pentru companiile ce derulează tranzacții transfrontaliere, care au, dintr-odată, multiple obligații de raportare.

În acest context, în perioada 23-25 septembrie 2020, Direcția Generală de Impozitare și Uniune Vamală (Directorate-General for Taxation and the Customs Union – DG TAXUD) din cadrul Comisiei Europene a organizat un seminar cu tema Raportarea TVA bazată pe tranzacții și facturarea electronică: oportunități și provocări (Transaction based VAT reporting and e-invoicing: Opportunities and challenges), la care a participat și reprezentantul CECCAR în grupul de TVA Expert, conf. univ. dr. Adriana Florina Popa.

Scopul acestui eveniment a fost de a facilita schimbul de experiență între statele membre și de a analiza diversele modalități de raportare bazată pe tranzacții (transactions based reporting – TBR), văzută ca o opțiune de îmbunătățire a colectării de TVA, atât în cazul operațiunilor interne, cât și al celor intracomunitare. Dezbaterile au avut în vedere sistemele TBR actuale implementate în mai multe state membre, după cum se reflectă în raportul Raportările în materie de TVA – implementarea în statele membre UE, elaborat de Grupul de proiect Fiscalis 0741, și sistemul definitiv de TVA.

În cele trei zile de dezbateri au avut loc prezentări în plen cu privire la modelele existente de raportare a tranzacțiilor în diferite state membre și discuții referitoare la experiența reprezentanților mediului de afaceri în ceea ce privește această obligativitate de transmitere a informațiilor. Au avut loc, de asemenea, și discuții în grupuri restrânse având la bază întrebări comune referitoare la modalități de elaborare a informațiilor și efectele lor în scopul identificării celor mai fezabile scenarii de utilizare a raportării bazate pe tranzacții în sistemul de TVA, pe baza opiniilor autorităților statelor membre, dar și a mediului de afaceri.

Reprezentanți ai unor state membre au prezentat propriile mecanisme adoptate la nivel național de colectare a informațiilor în materie de TVA și de validare a acestora, precum Italia (E-invoicing system, Sistema di Interscambio), Spania (SII – The immediate supply of information system), Portugalia (E-Fatura System), Ungaria (Online invoicing system) sau Estonia (VAT listings).

Au fost avute în vedere atât avantajele, cât și dezavantajele implementării acestei modalități electronice de raportare. În ciuda dezavantajelor identificate – eforturile de implementare; costurile crescute pentru administrațiile fiscale, dar și pentru afaceri; riscul ca reducerea poverii birocratice să întârzie să apară; lipsa utilizării unei facturări electronice structurate sau securitatea datelor –, discuțiile au arătat că există factori ce determină o raportare mai detaliată și mai frecventă, printre care se numără reducerea fraudei, diminuarea poverii administrative, modernizarea administrării TVA, construirea unui sistem de TVA pregătit pentru viitor și efectele reglementărilor și cerințelor naționale. În condițiile în care modelele de afaceri și tehnologia se dezvoltă, mai putem vorbi oare în continuare de pix și hârtie? Sistemele noastre naționale de raportare pot face față schimbărilor în modelele de afaceri și în sistemul de TVA? Acestea trebuie create și adaptate pentru trecut, prezent și viitor. Acestea au fost câteva dintre subiectele dezbătute în cadrul seminarului.

Opinia generală a participanților la evenimentul amintit a fost că armonizarea este necesară în scopul construirii unui sistem de TVA eficient. Lipsa de coordonare a inițiativelor subminează dezvoltarea actuală a sistemului comun de TVA.

Utilizarea tehnologiei TBR are și avantajul de a oferi plătitorului de TVA dovada transportului în relația cu autoritățile fiscale și, de asemenea, acesta poate beneficia de o rambursare mai rapidă a taxei. De asemenea, acest sistem de raportare ar putea ajuta întreprinderile să corecteze posibilele greșeli comise în declarația de TVA, dacă administrațiile fiscale le pun la dispoziție datele furnizate de alte persoane impozabile.

Referitor la securitatea datelor, participanții au convenit că acestea trebuie oferite la cerere, iar pentru o comunicare integrată și inteligibilă în cadrul statelor membre datele raportate ar trebui să fie comune. În același timp, raportarea în timp real este văzută ca fiind benefică atât pentru autoritățile fiscale, cât și pentru afaceri, deoarece elimină dublarea cerințelor de raportare și informațiile inutile, reduce acțiunile de control fiscal, oferă mai multă certitudine fiscală cu privire la contribuabili și facilitează o analiză rapidă de risc. Raportarea în timp real poate permite autorităților fiscale să își utilizeze eficient resursele în identificarea contribuabililor evazioniști. Prin urmare, aceasta devine un instrument care crește rezistența la fraudă a sistemului actual de TVA, fără să implice o povară excesivă pentru persoanele impozabile. Mai mult, acest mod de raportare este văzut și ca un instrument ce ar putea fi utilizat și în sistemul definitiv de TVA, ceea ce ar demonta unele preocupări referitoare la faptul că acesta ar concentra răspunderea asupra comercianților care nu sunt stabiliți în statul membru de impozitare.

Potrivit lui Kristian Koktvedgaard (Business Europe), „armonizarea cere să ne respectăm și să ne înțelegem unii pe ceilalți și mediile din care provenim, dar și să învățăm unii de la alții, să înțelegem impactul în alte domenii, de exemplu, să fim deschiși la minte și să încercăm să ne punem în locul celorlalți”.

PROFESIA CONTABILĂ

Unlock your future: Be a next-generation accountant!

Radio CECCAR FM

Miercuri, 21 martie, CECCAR a participat, în calitate de partener educațional, la proiectul Stagiul de practică, derulat de ASCIG – Asociația Studenților în Contabilitate și Informatică de Gestiune din cadrul Academiei de Studii Economice București (ASE).  

Evenimentul cu tema It`s your career, choose smart! a reunit studenți din anul II ai Facultății de Contabilitate și Informatică de Gestiune din cadrul ASE a oferit un mix de informații teoretice și exemple practice, punându-i pe studenți față în față cu realitățile, cu provocările și oportunitățile cu care se confruntă profesioniștii din domeniul financiar-contabil. Studenții au jucat, pe rând, rolul profesionistului contabil, rolul antreprenorului, rolul unei instituții bancare pentru a înțelege cât mai bine care sunt principiile care guvernează profesia, care sunt nevoile mediului de afaceri și cum ei, în calitate de viitori profesioniști contabili, pot fi fit for future pentru a răspunde cât mai eficient viitoarelor provocări.

Primii pași pentru a deveni expert contabil, avantajele obținerii acestei calificări profesionale pentru a avea o carieră de succes, cum poți utiliza tehnologiile moderne, inclusiv AI, în domeniul financiar-contabil au fost printre subiectele abordate de conf. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR. „Într-o eră în care digitalizarea transformă domeniul financiar-contabil, este esențial să înțelegi conceptele de contabilitate înainte de a le aplica, să înveți să îți folosești eficient raționamentul profesional, pentru că asta face diferența dintre un contabil și un profesionist contabil”, a subliniat vicepreședintele CECCAR. Studenților le-au fost dezvăluite misterele unei ramuri fascinante a profesiei contabile: contabilitatea criminalistică. Alegând calea contabilității, își pot sculpta destinul ca „detectivi financiari”, maeștri în arta de a dezlega secretele celor mai ascunse fraude financiare. În acest teatru al securității economice, ei pot juca rolul crucial al specialiștilor care aduc în lumina dreptății faptele celor ce se ascund în umbra infracțiunilor. Exemplul emblematic al lui Al Capone, căzut nu sub greutatea crimelor, ci prins în capcana situațiilor financiare neconforme cu realitatea, servește drept memento că, într-o lume în care adevărul este adesea ascuns, profesioniștii contabili specializați în contabilitate criminalistică sunt farurile ce ghidează corabia justiției spre portul adevărului.

La eveniment a participat și Ionuț Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II, care le-a expus studenților motivul pentru care a ales profesia contabilă, vorbindu-le și despre rolul important pe care îl are stagiul CECCAR în echiparea viitorilor profesioniști contabili cu aptitudinile și competențele de care au nevoie pentru a deveni next-generation accountants, pentru a reuși să își construiască o carieră de succes în domeniul financiar-contabil. „Am terminat facultatea ca șef de promoție și performanța mea a fost răsplătită de CECCAR cu un voucher care mi-a asigurat înscrierea gratuită la Examenul de acces. M-am pregătit pentru examen studiind intens Ghidul editat de CECCAR, pe care l-am parcurs de patru ori și care m-a ajutat să clarific și să îmi însușesc mai bine informațiile dobândite în timpul facultății. Cu pregătirea adecvată, șansele de reușită la examen sunt foarte mari. Lucrez într-o societate de profil și stagiul mă ajută să înțeleg mai bine activitatea specifică profesiei, să iau decizii informate”, le-a spus Ionuț Bogdan Țocu studenților.

Nu în ultimul rând, tinerii studenți interesați să-și înceapă aventura profesională în domeniul financiar-contabil au fost încurajați să-și creeze cont pe platforma de job-matching dezvoltată de CECCAR – jobyx.ro –, să-și publice CV-ul și să aplice pentru joburi sau programe de internship în cadrul unor companii autorizate să desfășoare servicii în acest domeniu.

Vrei să urmezi o carieră într-un domeniu care îți oferă numeroase oportunități de dezvoltare? Fă pasul decisiv pentru cariera ta și alege o profesie fit for future!Detalii despre examenul de acces sunt disponibile pe site-ul CECCAR, în rubrica dedicată accesului la profesie.

It`s your career, choose SMART!

Galerie foto

Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Continuare

ECONOMIE

„Viitorul profesiei contabile este indisolubil legat de capacitatea noastră de a ne adapta și de a inova”. Interviu cu Elena-Ecaterina Chivu, Președintele Consiliului superior al CECCAR

Radio CECCAR FM

Revista CECCAR Business Magazine: În calitate de președinte al Consiliului superior al CECCAR, cum vedeți evoluția profesiei contabile în contextul actual?

Elena-Ecaterina Chivu: Profesia contabilă traversează o perioadă de transformare profundă, marcând o evoluție de la un rol tradițional de creator al informației financiare, către un partener strategic în decizia de afaceri. Digitalizarea, globalizarea și schimbările modelelor de afaceri impun o adaptare rapidă și eficientă. Profesioniștii contabili sunt astăzi consilieri de încredere ai antreprenorilor, capabili să ofere soluții integrate și să contribuie activ la dezvoltarea sustenabilă a afacerilor, a economiei.

RCBM: Care sunt principalele provocări pe care le întâmpină profesia contabilă?

ECC: Fără îndoială, digitalizarea reprezintă o provocare majoră, dar și o oportunitate. Automatizarea proceselor și integrarea tehnologiilor avansate, cum ar fi inteligența artificială, necesită noi competențe și o înțelegere profundă a impactului tehnologic asupra afacerilor. De asemenea, conformarea cu reglementările în continuă schimbare și asigurarea transparenței și integrității informațiilor financiare sunt esențiale în consolidarea încrederii publice în profesie.

RCBM: Cum răspunde CECCAR acestor provocări și care sunt inițiativele principale pentru susținerea membrilor săi?

ECC: CECCAR este profund angajat în susținerea membrilor săi prin programe de educație continuă, care acoperă cele mai recente tendințe și tehnologii. Organizăm seminare și cursuri dedicate digitalizării și inovației în contabilitate. În plus, colaborăm strâns cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru a ne asigura că vocea profesioniștilor contabili este auzită în procesul legislativ, contribuind, astfel, la elaborarea unui cadru normativ echitabil și eficient.

RCBM: Care sunt perspectivele profesiei contabile? Unde vedeți cea mai mare oportunitate de creștere și inovare?

ECC: Viitorul profesiei contabile este indisolubil legat de capacitatea noastră, a profesioniștilor contabili, de a ne adapta și de a inova. Văd o oportunitate semnificativă în domeniul consultanței financiare, unde experții contabili pot juca un rol definitoriu în orientarea strategică a companiilor. De asemenea, contabilitatea sustenabilă și raportarea non-financiară reprezintă domenii emergente, esențiale pentru promovarea unui viitor sustenabil. Prin urmare, accentul pe dezvoltarea competențelor în aceste arii este esențial.

RCBM: În final, un mesaj pentru membrii CECCAR și pentru comunitatea largă a profesioniștilor contabili.

ECC: Profesia contabilă este la răscruce de drumuri, iar viitorul este plin de oportunități pentru cei pregătiți să le fructifice. Încurajez fiecare membru CECCAR să investească în dezvoltarea profesională continuă și să fie deschis la nou. Împreună, avem puterea de a modela viitorul profesiei contabile, contribuind la o economie mai transparentă, eficientă și sustenabilă. Este un moment extraordinar să fii parte a acestei profesii dinamice și esențiale!

Profit de această ocazie pentru a aminti de un moment important – publicarea ediției cu numărul 400 a revistei CECCAR Business Magazine. Această realizare semnificativă este o mărturie a angajamentului nostru continuu față de profesionalism și inovație. Revista a fost și continuă să fie o sursă importantă de informații, analize și perspective care îmbogățesc comunitatea profesională contabilă, susțin dezvoltarea continuă a membrilor noștri și vin în sprijinul mediului de afaceri. Această ediție aniversară ne reamintește de călătoria impresionantă pe care am parcurs-o împreună în cei 8 ani de la lansarea revistei și ne inspiră să privim cu încredere și entuziasm către viitor. Felicitări tuturor celor implicați în realizarea și susținerea revistei de-a lungul anilor și le mulțumesc tuturor membrilor comunității noastre pentru contribuția esențială la succesul continuu al CECCAR Business Magazine. Să continuăm, împreună, această călătorie de cunoaștere, inovație și profesionalism!

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința ETAF, 17 aprilie 2024

Radio CECCAR FM

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistem fiscal al UE.

Datorită apropierii lor de companii, consilierii fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.

Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.

Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Program:

13:30 – Discurs introductiv și prezentarea manifestului ETAF de către președintele ETAF, Philippe Arraou

13:45 – Primul panel de discuții: Ce politici fiscale vor fi aplicate în cadrul următoarei Comisii Europene?

14:55 – Al doilea panel de discuții: Perspective viitoare pentru consilierii fiscali din UE

15:55 – Observații finale prezentate de Philippe Arraou, președintele ETAF

Vorbitori confirmați:

  • Benjamin Angel, director Impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare, DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene;
  • Panayiotis Nicolaides, director de cercetare, Observatorul fiscal al UE;
  • Sean Bray, director de politici europene, Tax Foundation Europe;
  • Bart Van Coile, președinte, Institutul belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA);
  • Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR);
  • Elodie Lamer, jurnalist fiscal, Tax Notes.

Mai mulți vorbitori vor fi anunțați în curând!

Conferința va fi transmisă în direct și va beneficia de interpretare simultană în limbile română, engleză și germană.

Pentru a vă înregistra la eveniment, accesați acest link.

Continuare

Trending