Rețele sociale

ECONOMIE

30.000 de lucrători străini pe piața muncii din România

Radio CECCAR FM

Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) propune, printr-un proiect de Hotărâre publicat pe site-ul instituției, un contingent de 30.000 de lucrători străini nou-admiși pe piața forței de muncă din România, pentru anul 2021.

La stabilirea acestui nivel s-au avut în vedere, între altele:  estimările Inspectoratului General pentru Imigrări privind numărul avizelor de angajare/detașare a cetățenilor străni, ce ar putea fi emise în anul 2021; ▪ datele furnizate de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, referitoare la situația pieței muncii din România; ▪ dinamica eliberării avizelor de angajare/detașare care, în actualul context economic, determinat de pandemia de COVID-19, a înregistrat o scădere semnificativă față de anul anterior; ▪ necesitatea de a asigura forța de muncă cerută în unele sectoare de activitate sau meserii, care nu poate fi acoperită de lucrătorii români sau cetățeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor membre ale Spațiului Economic European sau ai Elveției. Astfel, potrivit ANOFM, în perioada ianuarie-august 2020, numărul total de locuri de muncă vacante era de 267.106 (în scădere cu 20,9% față de perioada similară din anul 2019, când numărul locurilor de muncă vacante declarate de angajatori era de 337.232). Din totalul locurilor de muncă vacante, înregistrate în bazele de date ale ANOFM, în perioada ianuarie-august 2020 și puse la dispoziția persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, 54.408 au fost locuri de muncă declarate în mod repetat de angajatori din cauză că nu s-au putut ocupa. În primele 8 luni ale anului 2020, media numărului de locuri de muncă declarate în mod repetat de angajatori din cauză că nu s-au putut ocupa a fost de 6.801, reprezentând 56,09% din totalul locurilor de muncă vacante, scăzând cu 43,91% față de aceeași perioadă a anului 2019.

Instituția competentă cu eliberarea avizelor de angajare/detașare este Inspectoratul General pentru Imigrări. În conformitate cu prevederile OG nr. 25/2014, cu modificările și completările ulterioare, străinii pot fi încadrați în România numai dacă „angajatorul a depus diligențe pentru ocuparea locului de muncă vacant de către un cetățean român, de către un cetățean al unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, de către un cetățean al Confederației Elvețiene sau de către un străin titular al dreptului de ședere pe termen lung pe teritoriul României”. Unul dintre documentele necesare la Inspectoratul General pentru Imigrări, în vederea obținerii avizului favorabil pentru încadrarea în muncă a străinilor pe teritoriul României, este adeverința privind forța de muncă disponibilă. În perioada ianuarie – august 2020, 4.135 firme au solicitat eliberarea de adeverințe pentru 49.200 de locuri de muncă vacante pentru care nu a existat forță de muncă disponibilă, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019, când 4.705 de firme au solicitat eliberarea de adeverințe și s-au eliberat adeverințe pentru 57.046 de locuri vacante pentru care nu a existat forță de muncă disponibilă.

Principatele domenii de activitate, conform clasificării activităților din economia națională CAEN, pentru care s-au eliberat adeverințe în vederea ocupării locurilor de muncă vacante nu au putut fi ocupate deoarece nu a existat forță de muncă disponibilă, în perioada ianuarie-august 2020, se prezintă astfel: • lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale 1.568; • lucrări de construcții a altor proiecte inginerești n.c.a. – 2.695; • restaurante 2423; • dezvoltare (promovare) imobiliară – 1.956; • hoteluri și alte facilități de cazare similare – 1.629; • lucrări de construcții a drumurilor și autostrăzilor – 1.532; • transporturi rutiere de mărfuri 1.108; • activități de contractare, pe baze temporare, a personalului 1.004; • alte lucrări speciale de construcții n.c.a. – 83; • activități de inginerie și consultanță tehnică legate de acestea 826.

Principalele ocupații (conform Cod COR) pentru care s-au eliberat adeverințe în perioada ianuarie – august 2020, se prezintă astfel: • muncitor necalificat la demolarea clădirilor, căptușeli zidărie, plăci mozaic, faianță, gresie, parchet – 4.943; • muncitor necalificat la spargerea și tăierea materialelor de construcții – 4.613; • zidar rosar – tencuitor – 2. 547; • fierar betonist – 1.838; • dulgher (exclusiv restaurator) – 1.600; • ajutor bucătar – 1.433; • sudor – 1.409; • muncitor necalificat la întreținerea de drumuri, șosele, poduri, baraje – 1.162; • manipulant mărfuri 1.122; • lucrător bucătărie (spălător vase mari) – 1.110.

ECONOMIE

MF propune noi reglementări privind înregistrarea în contabilitate a unor impozite

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin cu privire la înregistrarea în contabilitate a unor impozite, document care stabilește modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim și a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, reglementate de prevederile Codului fiscal.

MF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit art. 44 din Legea contabilității nr. 82/1991, Ministerul Finanțelor elaborează și actualizează permanent reglementările contabile aplicabile persoanelor prevăzute de lege.

Prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost completată cu prevederi care reglementează impozitul minim și impozitul suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.

Planul de conturi, precum și funcțiunea conturilor contabile, constituie componente ale reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici, respectiv Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, și Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016.

De asemenea, potrivit prevederilor art. 2 din OMFP nr. 2.844/2016, reglementările contabile aprobate prin ordinul menționat se aplică împreună cu Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, precum și cu alte prevederi legale aplicabile, în scopul asigurării unui grad ridicat de transparență și comparabilitate a situațiilor financiare anuale.

Prin noul proiect de Ordin se stabilește modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim și a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, reglementate de prevederile Codului fiscal. Prevederile respective stau la baza dezvoltărilor planului de conturi aplicabil, respectiv a modalității de contabilizare de către operatorii economici a impozitelor menționate.

Continuare

ECONOMIE

ANAF propune extinderea listei bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat în transparență decizională, modificarea și completarea anexei la Ordinul nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ că, potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din OUG nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, la data de 3 mai 2022 a fost aprobat și publicat în Monitorul Oficial nr. 430, OPANAF nr. 802/2022.

Ca urmare a solicitărilor cu nr. 13211/2022 primită de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și nr. 26602/2023 primită de la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor,  la nivelul Direcției Generale Antifraudă Fiscală a fost determinat riscul fiscal pentru produsele: Carne și organe comestibile cod NC de la 0201 la 0210, Pești și crustacee, moluște și alte nevertebrate acvatice cod NC 0302, 0304 și 0306 precum și Lapte și produse lactate; Ouă de păsări; Miere naturală; Produse comestibile de origine animală, nedenumite și necuprinse în altă parte cod NC de la 0401 la 0407 inclusiv și 0409.

Totodată, ca urmare a recentelor acțiuni de control desfășurate la nivelul Direcției Generale Antifraudă Fiscală a fost conturat riscul fiscal pentru următoarele produse:  Tutunuri brute sau neprelucrate; deșeuri de tutun cod NC 2401; ▪ Alte tutunuri și înlocuitori de tutun, prelucrate; tutunuri „omogenizate” sau „reconstituite”; extracte și esențe de tutun cod NC 2403; ▪ Combustibili minerali, uleiuri minerale și produse rezultate din distilarea acestora; Materiale bituminoase; Ceară minerală cod NC: 2710 19 662710 19 992710 19 812710 19 832710 19 87 și 2707 99 99▪ Săpunuri, agenți de suprafață organici, preparate pentru spălat, preparate lubrifiante, ceară artificială, ceară preparată, produse pentru întreținere, lumânări și articole similare, paste pentru modelărie, „ceară dentară” și preparate dentare pe bază de ipsos cod NC: 3403 19 10 și 3403 19 80▪ Produse diverse ale industriei chimice  cod NC 3814 00 90.

De asemenea, se propune extinderea bunurilor cu risc fiscal ridicat și pentru capitolul NC 6309 ”Alte articole textile confecționate; seturi; îmbrăcăminte purtată sau uzată și articole textile purtate sau uzate; zdrențe”.

Pentru a acorda mediului de afaceri timpul necesar pentru conformare la noile cerințe, prin proiect se propune ca termen de intrare în vigoare a prevederilor actului normativ data de 1 iulie 2024.

Continuare

ECONOMIE

FMI a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an

Radio CECCAR FM

Fondul Monetar Internațional (FMI) a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an, de la 3,8% cât estima în octombrie, până la 2,8%, arată cel mai nou raport „World Economic Outlook”, publicat marți de instituția financiară internațională, relatează Agerpres.

Conform noilor prognoze ale FMI, după un avans de 2,1% anul trecut, economia va crește la 2,8% anul acesta, urmând să accelereze până la 3,6% în 2025. În octombrie, FMI estima un avans de 3,8% al PIB-ului României în 2024.

În ceea ce privește inflația, FMI prognozează că România va înregistra în acest an o creștere medie anuală de 6% și de 4% anul viitor, de la 10,4% în 2023. În octombrie, FMI estima o creștere medie anuală a inflației de 5,8% în 2024.

De asemenea, FMI se așteaptă la menținerea deficitului de cont curent al României la 7,1% din PIB în 2024, similar cu nivelul previzionat în octombrie și cu cel din 2023. Pentru 2025, instituția financiară internațională previzionează o reducere ușoară, la 6,8% din PIB, a deficitului de cont curent.

În privința ratei șomajului, FMI estimează un nivel de 5,6% în 2024, similar cu cel din 2023, și la 5,4% în 2025.

Previziunile au fost publicate cu prilejul reuniunilor anuale ale Fondului Monetar Internațional (FMI) și Băncii Mondiale (BM), ce se desfășoară în perioada 15 – 20 aprilie, la Washington.

Continuare

Trending