Rețele sociale

ECONOMIE

BEI finanțează companiile românești afectate de COVID-19

Radio CECCAR FM

Sute de companii din România vor beneficia de noua finanțare dedicată sectorului privat, în valoare de 190 milioane euro, acordată de Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru a susține sectoarele cele mai afectate de COVID-19 din punct de vedere economic, social și al sănătății, informează un comunicat al instituției financiare, citat de Agerpres. „Susținerea companiilor de pe întreg teritoriul României pentru a continua să investească este esențială pentru ca România să depășească dificultățile economice, sociale și de ocupare a forței de muncă provocate de COVID-19. Dând curs cererii miniștrilor de finanțe europeni, Banca Europeană de Investiții, banca UE, a răspuns rapid pentru a soluționa problemele din întreaga Europă. Salut această nouă inițiativă însemnată în valoare de 190 milioane euro care va acorda sprijin financiar dedicat pentru companii de pe întreg teritoriul țării în cooperare cu importante instituții financiare. Noua schemă este mai bună și mai flexibilă. Aceasta permite cheltuieli pentru capitalul circulant, inclusiv, printre altele, pentru plata salariilor, pentru securitate socială și impozite, fără a impune o scadență minimă, cu scopul de a atenua impactul economic al COVID-19. Banca Europeană de Investiții este un partener esențial pentru România în această perioadă dificilă”, a declarat ministrul Finanțelor Publice din România și guvernator al BEI, Florin Cîțu.

Inițiativa presupune un pachet dedicat pentru susținerea rezilienței economice în contextul COVID-19, acordat României de BEI. Asigurarea accesului la finanțare este crucială pentru a proteja locurile de muncă, pentru a debloca investițiile economice și pentru a facilita creșterea economică.

„De la începutul pandemiei COVID-19, Banca Europeană de Investiții a colaborat strâns cu importanți parteneri financiari locali pentru a găsi cele mei bune soluții de susținere a societăților care au fost cele mai vulnerabile la pandemie. Companiile de pe întreg teritoriul României pot depune solicitări imediat pentru sprijin individualizat în cadrul programului în valoare de 190 milioane euro. În următoarele săptămâni, partenerii noștri din România – CEC Bank, Intesa Sanpaolo Bank România, UniCredit și Sogelease – vor stabili modul în care societățile pot accesa noua finanțare pentru capital circulant, investiții economice și finanțare prin leasing, precum și pentru a-și acoperi costurile cu salarii, impozite și securitate socială. BEI se angajează să susțină investițiile sectorului privat din România și din întreaga lume și să colaboreze cu parteneri locali pentru a consolida reziliența economică afectată de COVID-19. În calitate de nou vicepreședinte al BEI responsabil pentru operațiunile din România, aștept cu nerăbdare să susțin investițiile de transformare din întreaga țară în anii următori și să consolidez în continuare strânsa cooperare a BEI cu partenerii din România”, a declarat, la rândul său, Christian Kettel Thomsen, vicepreședinte al BEI.

Răspunsul BEI va fi pus în practică de CEC Bank, Intesa Sanpaolo Bank România, UniCredit și BRD SOGELEASE și va permite IMM-urilor și întreprinderilor de dimensiune intermediară din întreaga țară să beneficieze de capital circulant, finanțare prin leasing și investiții de capital. Cele patru instituții partenere românești au clienți pe întreg teritoriul țării. Se estimează că peste 85% din investițiile noi susținute prin schemele de finanțare vor fi făcute în societățile situate în regiunile de coeziune.

Companiile românești vor putea beneficia de noua finanțare atât în lei, cât și în euro. Programul, în valoare de 190 milioane euro, este disponibil imediat, iar companiile pot depune solicitări prin intermediul filialelor din întreaga țară.

Noul program de finanțare pentru reziliența economică afectată de COVID-19 va ajuta societățile cele mai afectate de incertitudine economică și de dificultăți legate de pandemie.

Sprijinul BEI dedicat acordat României pentru reziliența economiei în contextul COVID-19 face parte din răspunsul global al BEI în valoare de 20 miliarde euro pentru reducerea impactului economic al pandemiei.

ECONOMIE

Noi reglementări privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mari și mijlocii

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 344 din 12 aprilie 2024 a fost publicat OPANAF nr. 665/2024 pentru modificarea unor ordine ale președintelui ANAF privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mari și mijlocii.

ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, în vederea creșterii eficienței activității de administrare a contribuabililor, a  îmbunătățirii colectării veniturilor bugetare, precum și pentru întărirea relației de parteneriat cu contribuabilii a fost necesară reorganizarea activității de administrare a contribuabililor. Una dintre acțiunile de aducere la îndeplinire a măsurii de îmbunătățire a colectării o constituie administrarea și monitorizarea distinctă a unor categorii de contribuabili, definite pe baza unor criterii de selecție, respectiv contribuabilii mari și contribuabilii mijlocii. În acest sens, au fost aprobate două ordine:  OPANAF nr. 1721/2021 privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili; ▪ OPANAF nr. 3610/2016 privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mijlocii.

În cadrul agenției s-a realizat o analiză privind activitatea fiscală a contribuabililor mari, din perspectiva identificării cât mai corecte a eșantionului  agenților economici cu cea mai mare importanță fiscală. Astfel, în urma acestei analize s-a constatat necesitatea diminuării numărului de mari contribuabili, în funcție de criteriul de bază agregat, raportat la ponderea acestora în veniturile bugetare declarate.

În acest context, prin noul act normativ se reglementează predarea de la Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili către administrațiile județene ale finanțelor publice, respectiv către Administrația Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii București, a unui număr de 1000 de contribuabili, având în vedere criteriul de bază agregat. Aferent acestor contribuabili, există 64 de contribuabili selectați în baza criteriului de grup fiscal unic. 

Drept urmare, numărul de contribuabili ce nu se vor mai afla în administrarea Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, începând cu data de 1 iulie 2024, este de 1064, din care Administrațiile județene ale finanțelor publice vor primi în administrare un număr de 676 contribuabili mijlocii, iar Administrația Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii București va primi 388 contribuabili mijlocii.

Sumele declarate în anul 2022 de către contribuabilii ce se află în administrarea DGAMC începând cu 1 ianuarie 2024, reprezintă 51,22% din sumele declarate la nivel național. „Totuși, cei mai mari 1424 de mari contribuabili dețin o pondere de 46,42% din sumele declarate la nivel național, iar cei 1064 care nu vor mai avea calitatea de mare contribuabil reprezintă doar 4,8% din aceste sume. În acest context, cei 1064 contribuabili ce nu vor mai avea calitatea de mare contribuabil au o pondere redusă a sumelor declarate bugetului general consolidat. Eliminarea acestor contribuabili din categoria marilor contribuabili permite DGAMC să își orienteze eforturile pentru  susținerea categoriei de contribuabili cu cel mai mare aport fiscal, oferind acestora servicii publice de o înată calitate. Nu trebuie neglijată nici reducerea sarcinilor ce revin contribuabililor, în sensul în care pentru cei 676 de contribuabili ce vor fi adminstrați drept contribuabili mijlocii, deplasarea la sediul organului fiscal (Administrațiile județene ale finanțelor publice) este mai facilă decât deplasarea acestora la sediul DGAMC din București”, menționează ANAF în Referatul de aprobare.

Diminuarea pachetului de mari contribuabil de la data de 1 iulie 2024 cu 1064 de societăți presupune majorarea corespunzătoare a numărului de contribuabili mijlocii ce vor fi administrați cu aceeași dată, de la maximum 20.000 contribuabili mijlocii la maximum 25.000 contribuabili mijlocii, astfel că se impune și modificarea OPANAF nr. 3610/2016 privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.

Continuare

ECONOMIE

APIA: Sprijin financiar în valoare de peste 51 milioane lei pentru crescătorii de bovine

Radio CECCAR FM

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), prin Centrele Județene, efectuează plata aferentă ajutorului de stat în sectorul bovinelor de carne și al bubalinelor, aprobat de Guvern sub formă de grant în valoare de 100 euro/cap de animal.

Potrivit unui comunicat al instituției, suma plătită este în valoare de 51.027.656 lei și se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), pentru un număr de 3.945 beneficiari care au accesat această formă de ajutor de stat și un efectiv de 103.433 capete bovine de carne și bubaline.

Grantul se acordă beneficiarilor cererilor de plată depuse și aprobate în baza OG nr.13/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectorul bovinelor de carne și al bubalinelor, în contextul crizei provocate de războiul din Ucraina.

Continuare

ECONOMIE

InvestEU și FEI sprijină investițiile agroalimentare durabile

Radio CECCAR FM

Fondul European de Investiții (FEI), susținut de Programul InvestEU, se angajează să acorde 40 milioane euro unui fond de investiții gestionat de Inoks Capital pentru sisteme alimentare durabile, inclusiv în România, a anunțat Comisia Europeană, citată de Agerpres. Obiectivul fondului este de a ajunge la o dimensiune țintă între 150 milioane euro și 300 milioane euro.

Acesta vizează consumul și producția alimentară durabilă, în special în statele membre ale UE din est și sud, inclusiv România, Bulgaria, Croația, Cehia, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia și Spania. Fondul sprijină IMM-urile și micile întreprinderi din sectoarele agricol și alimentar. Companiile beneficiare vor viza aceste obiective de-a lungul întregului lanț valoric agroalimentar (agri-food), de la aprovizionare, producție și logistică la procesare, distribuție și reutilizarea deșeurilor.

„Programul InvestEU sprijină investițiile în întreaga Europă care vor stimula tranziția către o economie cu emisii scăzute de carbon și mai durabilă. Mă bucur că acordul de astăzi va canaliza finanțarea către IMM-uri și micile întreprinderi, în sprijinul acestor obiective ale UE. Acesta este un exemplu foarte bun al modului în care InvestEU ajută afacerile mici și mijlocii să facă Europa mai verde și mai echitabilă, contribuind în același timp la creșterea durabilă și la securitatea alimentară”, a afirmat comisarul pentru economie, Paolo Gentiloni.

Programul InvestEU oferă Uniunii Europene finanțare crucială pe termen lung, valorificând fonduri private și publice substanțiale pentru a sprijini o redresare durabilă. De asemenea, ajută la mobilizarea de investiții private pentru prioritățile de politică ale UE, precum Pactul verde european și tranziția digitală.

Programul are trei componente: Fondul InvestEU, Platforma de consiliere InvestEU și Portalul InvestEU.

Fondul InvestEU este implementat prin intermediul unor parteneri financiari care vor investi în proiecte folosind garanția UE de 26,2 miliarde euro. Întreaga garanție bugetară va susține proiectele de investiții ale partenerilor de implementare, le va crește capacitatea de suportare a riscurilor și, astfel, va mobiliza investiții suplimentare de cel puțin 372 miliarde euro.

Continuare

Trending