Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Noi reglementări referitoare la asociații și fundații, aduse de Legea nr. 276/2020

CECCAR FM

Publicat

pe

Legea nr. 276/2020 pentru modificarea și completarea OG nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1166 din 2 decembrie 2020. După cum am mai informat, actul normativ stabilește că „asociația este subiectul de drept privat constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei înțelegeri, pun în comun și fără drept de restituire contribuția materială, cunoștințele sau aportul lor în muncă pentru realizarea unor activități în interes general, al unor colectivități sau, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial”. Un caz distinct de asociație îl reprezintă acea organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale al cărei scop îl reprezintă: a) apărarea, păstrarea, dezvoltarea și promovarea identității unei minorități naționale; b) reprezentarea publică a cetățenilor aparținând unei minorități naționale cu rolul de a îndeplini o misiune publică constituțională.

În vederea dobândirii personalității juridice, membrii asociați încheie statutul asociației, prin act sub semnătură privată. Statutul cuprinde, sub sancțiunea nulității absolute: a) datele de identificare ale membrilor asociați: numele, prenumele, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate pentru persoanele fizice, denumirea și codul de identificare fiscală ale persoanei juridice asociate și, după caz, domiciliul sau reședința ori adresa sediului social; b) exprimarea voinței de asociere și precizarea scopului și a obiectivelor asociației; c) denumirea asociației; d) sediul asociației; e) durata de funcționare a asociației – pe termen determinat, cu indicarea expresă a termenului, sau, după caz, pe termen nedeterminat; f) patrimoniul inițial al asociației; activul patrimonial este alcătuit din aportul în natură și/sau în bani al asociaților, în cazul aportului în natură, constând în bunuri imobile, forma autentică a statutului este obligatorie; g) componența nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare și control ale asociației; h) persoana sau, după caz, persoanele împuternicite să desfășoare procedura de dobândire a personalității juridice; i) modul de dobândire și de pierdere a calității de asociat; j) drepturile și obligațiile asociaților; k) categoriile de resurse patrimoniale ale asociației; l) atribuțiile organelor de conducere, administrare și control ale asociației; m) destinația bunurilor, în cazul dizolvării asociației, cu respectarea dispozițiilor art. 60; n) semnăturile membrilor asociați.

În cazul în care din asociație fac parte persoane ale căror nume sau ale căror denumiri sunt redactate într-o altă grafie decât cea latină, numele sau denumirile sunt transliterate în grafia latină, conform actelor de identitate, respectiv actelor de înființare emise de autoritățile statului de apartenență ori statului român și sunt folosite în forma astfel transliterată ori de câte ori aceste persoane sunt prevăzute în documentele oficiale ale asociației.

Cererea de înscriere a asociației în Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție urmează să-și aibă sediul va fi însoțită doar de următoarele documente:  statutul asociației, într-o singură copie certificată pentru conformitate cu originalul de persoana împuternicită;  actele doveditoare ale sediului, precum și cele privind patrimoniul inițial doar în cazul aportului în natură constând în bunuri imobile; ▪ copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identității membrilor asociați; ▪ declarație pe propria răspundere a persoanei care formulează cererea de înscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociației, în sensul reglementărilor din domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nașterii, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința. În cazul asociațiilor constituite/conduse doar de persoane fizice, nu este obligatorie depunerea declarației pe propria răspundere atunci când singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale căror date de identificare sunt cuprinse în documentele din dosar, caz în care completarea registrului central se va face din oficiu pe baza acestora și conform regulilor prevăzute la art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare; ▪ dovada disponibilității denumirii eliberată de Ministerul Justiției sau, după caz, refuzul motivat al eliberării acesteia.

În cazul în care denumirea asociației este în altă limbă decât limba română, la cererea de eliberare a dovezii disponibilității denumirii se atașează o traducere legalizată efectuată de un traducător autorizat, excepție făcând denumirile care conțin nume proprii, intraductibile și denumirile consacrate pe plan internațional.

La depunerea actelor doveditoare ale sediului nu este necesar avizul privind schimbarea destinației imobilelor colective cu regim de locuință, prevăzut la art. 40 din Legea nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, atunci când persoana împuternicită declară pe propria răspundere faptul că asociația nu va desfășura activitate la sediul ales.

În cazul în care la constituirea asociației participă și o persoană juridică, cu privire la aceasta cererea de înscriere va fi însoțită doar de următoarele documente: ▪ extras oficial de la registrul autorității relevante la care este înregistrată, care să ateste forma persoanei juridice și reprezentanții acesteia; ▪ în cazul în care statutul asociației este semnat de o altă persoană decât reprezentanții prevăzuți în actul normativ, hotărârea organelor de conducere ale persoanei juridice fondatoare în sensul înființării asociației și desemnării persoanei pentru a o reprezenta în cadrul asociației; ▪ cazier fiscal al persoanei juridice fondatoare, caz în care nu este necesară depunerea unui cazier fiscal și de către persoana fizică reprezentant al persoanei juridice.

Este interzis, sub sancțiunea nulității absolute a statutului, ca o filială sau sucursală să poarte o altă denumire decât cea a asociației sau fundației care o constituie.

Asociația își poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un număr minim de 2 membri, organe de conducere proprii și un patrimoniu distinct de cel al asociației. Filialele sunt entități cu personalitate juridică, putând încheia, în nume propriu, acte juridice în condițiile stabilite de asociație prin statutul filialei. Ele pot încheia acte juridice de dispoziție, în numele și pe seama asociației, numai pe baza hotărârii prealabile a consiliului director al asociației.

În ceea ce privește fundațiile, Legea nr. 276/2020 prevede, între altele, că activul patrimonial inițial al fundației trebuie să includă bunuri în natură sau în numerar, a căror valoare totală să fie de cel puțin de 10 ori salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, la data constituirii fundației. Prin excepție, în cazul fundațiilor al căror scop exclusiv, sub sancțiunea dizolvării pe cale judecătorească, este efectuarea operațiunilor de colectare de fonduri care să fie puse la dispoziția altor asociații sau fundații, în vederea realizării de programe de către acestea din urmă, activul patrimonial inițial poate avea o valoare totală de cel puțin de două ori salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată.

Legea nr. 276/2020 operează o serie de modificări ale OG nr. 26/2000 și la capitolul consacrat modificării statutului ori a beneficiarului real al asociației sau fundației. Astfel, legea prevede că „modificarea statutului asociației se face prin înscrierea modificării în Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție își are sediul asociația, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 8 – 12. Cererea de înscriere a modificării va fi însoțită de hotărârea adunării generale, iar în cazul modificării sediului, de hotărârea consiliului director. Hotărârile se depun în copie certificată pentru conformitate cu originalul de persoana sau persoanele împuternicite prin hotărârea adunării generale sau, după caz, a consiliului director să desfășoare procedura de înregistrare a modificării”.

De asemenea, în noul act normativ se stipulează că „ori de câte ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, asociația sau fundația are obligația de a comunica Ministerului Justiției datele de identificare ale beneficiarului real, în vederea înregistrării actualizării evidenței privind beneficiarii reali ai asociațiilor și fundațiilor.”

Sunt exceptate de la obligația depunerii declarației menționate la articolul 34^4 la alin. (1) și la art. 7 alin. (2) lit. d) sau, după caz, la art. 17 alin. (2) lit. d):  asociațiile sau fundațiile constituite/conduse doar de persoane fizice, atunci când singurii beneficiari reali sunt cei prevăzuți în statut. În acest caz, în lipsa depunerii declarației privind beneficiarul real, Ministerul Justiției este obligat să completeze din oficiu Registrul beneficiarilor reali pe baza documentelor care însoțesc cererea de înscriere a modificării care implică și schimbarea beneficiarilor reali; ▪ asociațiile de dezvoltare intercomunitară, astfel cum sunt definite de OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și structurile federative formate de acestea.

Consiliul director al asociației sau fundației împuternicește o persoană fizică pentru a comunica, printr-o declarație pe propria răspundere, datele de identificare ale beneficiarului real. Declarația privind beneficiarul real poate avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și poate fi comunicată fără nicio altă formalitate, prin mijloace electronice, cu semnătura electronică sau prin servicii de poștă și curier.

PROFESIA CONTABILĂ

Capital: România și SUA își unesc forțele pentru a transforma lumea contabilă. Interviu cu Robert-Aurelian Șova, purtător de cuvânt al CECCAR, vicepreședinte al Consiliului superior

CECCAR FM

Publicat

pe

Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR și purtător de cuvânt, a oferit un interviu publicației Capital în care a vorbit despre parteneriatul dintre România și Statele Unite ale Americii (SUA), cel care are puterea de a transforma lumea contabilă.

Capital: Recent, profesia contabilă din România a încheiat un parteneriat cu organismul profesional reprezentativ din SUA. Ce presupune acest parteneriat?

Robert-Aurelian Șova: Această colaborare cu AICPA (American Institute of Certified Public Accountants) & CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants), împreună reprezentând Association of International Certified Professional Accountants, a început încă de anul trecut. Cunoscute fiind bunele practici din SUA în ceea ce privește contabilitatea criminalistică, am considerat oportun schimbul de bune practici și transferul de know-how în acest domeniu.

De altfel, așa a început colaborarea dintre CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România) și organismul profesional din Statele Unite. Cu sprijinul lor, CECCAR va lansa în curând standardul profesional și programul de specializare în contabilitatea criminalistică.

Am trecut deja la nivelul următor și am semnat un acord de colaborare ce susține dezvoltarea profesională continuă și performanța în afaceri, o cooperare win-win ce poate transforma lumea contabilă într-un loc mai inteligent și mai eficient, favorabil unei economii reziliente.

Acest parteneriat a venit, de altfel, pe fondul creșterii cererii de profesioniști în domeniul financiar-contabil ce dețin un set extins de competențe, inclusiv gândire strategică și abilități digitale.

Interviul integral este disponibil pe site-ul Capital.ro.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR a solicitat ANAF prorogarea termenului de depunere a declarațiilor fiscale

CECCAR FM

Publicat

pe

Având în vedere disfuncționalitățile sistemului informatic al  Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) din ultima perioadă, ce conduc la imposibilitatea respectării termenelor de depunere a declarațiilor fiscale și a situațiilor financiare anuale, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a solicitat autorității fiscale prorogarea termenelor de 25, respectiv 30 mai 2023 pentru depunerea acestora.

De asemenea, CECCAR, ca reprezentant al celor peste 35.000 de liber-profesioniști contabili, a solicitat să nu li se aplice contribuabililor sancțiunile prevăzute de lege pentru depășirea termenelor legale de depunere a declarațiilor corespunzătoare.

Având în vedere faptul că nerespectarea termenelor amintite are la bază motive independente de voința profesioniștilor contabili, a contribuabililor, ne exprimăm încrederea că ANAF va identifica și implementa soluția legală potrivită, în interes public. Considerăm că această situație se încadrează în prevederile art. 78 alin. (1) din Codul de procedură fiscală.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

AICPA & CIMA semnează acord de colaborare cu organismul care conduce profesia contabilă din România – CECCAR

Împreună, organizațiile își propun să sprijine profesia din domeniul financiar-contabil și să creeze o rezervă de viitori lideri financiari pentru piață

CECCAR FM

Publicat

pe

Mai 2023, București – AICPA® & CIMA®, împreună Association of International Certified Professional Accountants, au semnat un acord de colaborare cu Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) pentru a oferi profesioniștilor din domeniul financiar-contabil din România abilitățile și mentalitatea de care au nevoie pentru a conduce performanța în afaceri, pentru a ghida luarea deciziilor strategice și pentru a construi cariere de succes.

Acest parteneriat este primul de acest gen între AICPA & CIMA și CECCAR, subliniind cererea tot mai mare de profesioniști din domeniul financiar-contabil, cu un set extins de competențe, care include gândirea strategică, parteneriatele de afaceri și competențele digitale. Prin intermediul acordului, membrii CECCAR vor fi eligibili pentru a accesa oferta AICPA & CIMA Continuing Professional Development (CPD). În lunile următoare, cele două organizații vor explora, de asemenea, oportunități de a lucra mai strâns în domenii precum leadership și evenimente.

Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte CECCAR, a declarat: „CECCAR este cea mai mare organizație profesională de contabili din Europa de Sud-Est. Cu o istorie de peste 100 de ani, ne valorificăm tradițiile și experiența pentru a ne pregăti și a ne adapta pentru viitor. Astăzi, distrugerea creativă și transformarea digitală afectează întreprinderile și economia ca un tsunami. Ca facilitatori de afaceri, contabilii sunt parte a soluției. În acest context, CECCAR și AICPA & CIMA, într-o cooperare reciproc avantajoasă, pot transforma lumea contabilă într-un loc mai inteligent și mai eficient pentru clienți și companii.”

Jakub Bejnarowicz, Director Regional pentru Europa în cadrul AICPA & CIMA, împreună Association of International Certified Professional Accountants, a declarat: „Sunt încântat că ne consolidăm relația cu CECCAR prin intermediul acestui nou acord. Acesta este un parteneriat istoric pentru dezvoltarea viitorului finanțelor în România și marchează un reper important în avansarea operațiunilor AICPA & CIMA în Europa. Cred că această colaborare va juca un rol-cheie în creșterea recunoașterii certificării în contabilitatea managerială în România și va oferi actualilor și viitorilor profesioniști din domeniul contabilității și afacerilor o oportunitate unică de a-și consolida competențele și de a le spori capacitatea de inserție profesională”.

Natalya Vovchuk, Șef al diviziei Europei de Sud-Est, AICPA & CIMA, împreună Association of International Certified Professional Accountants,  adăugat: „De-a lungul istoriei sale, CECCAR a investit semnificativ în dezvoltarea educației profesionale în România. Aș dori să mulțumesc CECCAR, în special vicepreședintelui CECCAR, Robert-Aurelian Șova, pentru sprijinirea inițiativelor AICPA și CIMA din țară în ultimii doi ani. Acest acord de colaborare, care acoperă domenii precum schimbul de cunoștințe și dezvoltarea profesională continuă, ne oferă o cale mai formalizată de a construi o profesie înfloritoare în domeniul contabilității și finanțelor în România.”

Contacte cu mass-media:
Martyna Makiel, manager de relații externe, Europa
Adresa de e-mail: Martyna.Makiel@aicpa-cima.com
Tel: + 48 662 800 455

Gabriela Stan, director relații Internaționale, CECCAR
Adresa de e-mail: gabriela.stan@ceccar.ro
Tel: + 40724358640

Despre AICPA & CIMA, împreună Association of International Certified Professional Accountants

AICPA® & CIMA®, împreună Association of International Certified Professional Accountants (Association), dezvoltă profesia contabilă și financiară globală prin activitatea noastră în numele a 698.000 de membri, candidați și profesioniști implicați în 188 de țări. Împreună, suntem liderul mondial în probleme de contabilitate publică și de management prin advocacy, suport pentru licența CPA, desemnarea CGMA și acreditările specializate, dezvoltarea profesională și leadership în gândire. Construim încredere prin împuternicirea membrilor noștri și a profesioniștilor implicați cu cunoștințele și oportunitățile de a fi lideri în extinderea prosperității pentru un viitor mai incluziv, durabil și rezilient.

Institutul American al CPAs® (AICPA), cea mai mare asociație profesională de profil din lume care reprezintă profesia CPA, stabilește standarde etice pentru membrii săi și standarde de audit din SUA pentru companii private, organizații non-profit și guverne federale, statale și locale. De asemenea, elaborează și notează examenul CPA Uniform și construiește fluxul de talente viitoare pentru profesia de contabilitate publică.

Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) este cel mai important și mai mare corp profesional de contabili de management din lume. CIMA lucrează îndeaproape cu angajatorii și sponsorii de cercetare de vârf, actualizând în mod constant cerințele sale de calificare profesională și experiență profesională pentru a se asigura că rămâne alegerea angajatorului atunci când recrutează lideri de afaceri instruiți financiar.

Despre CECCAR – Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România

Înființat în 1921, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România este organismul reprezentativ al profesiei contabile din România, non-profit și de interes public, cu o evoluție remarcabilă la nivel național, fiind reprezentat în toate cele 42 de județe ale țării noastre prin intermediul filialelor teritoriale.

CECCAR este permanent preocupat de dezvoltarea abilităților și competențelor profesioniștilor contabili și construiește profesioniști pregătiți pentru viitorul în profesia contabilă.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM