Rețele sociale

ECONOMIE

Răspunsuri privind Măsura 3 „Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor”

Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri (MEEMA) a publicat, pe site-ul instituției, răspunsuri la o serie de întrebări frecvente adresate de potențialii beneficiari ai Măsurii 3 „Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor”. Le prezentăm în cele ce urmează, așa cum au fost formulate de reprezentanții MEEMA.

Radio CECCAR FM

♦ Indicatorii previzionați – venit (cifra de afaceri), profit brut, nr. angajați, flux numerar previzionat – trebuie calculați exclusiv pentru activitatea cuprinsă în codul CAEN pentru care se face investiția sau sunt previzionați pentru întreaga activitate a companiei?

 Răspuns: Veniturile previzionate, respectiv cifra de afaceri previzionată, așa cum sunt prevăzute în formular, vor fi căutate automat la ANAF pentru respectarea procentelor de 50% în primii doi ani și 100% în anul trei și se referă la indicatorul cifrei de afaceri pentru întreaga activitate.

 Care este modalitatea de îndeplinire a condiției de realizare a minimum 50% din valoarea cifrei de afaceri planificate în cadrul formularului de înscriere în primii 2 ani de durabilitate, existând două interpretari posibile și în această situație: în primii 2 ani (cumulat) să fie atinsă o cifră de afaceri reprezentând minimum 50% din suma cifrelor de afaceri planificate pentru anii N+1 și N+2 sau în primii 2 ani (cumulat) să fie atinsă o cifră de afaceri reprezentând minimum 50% din valoarea totală a veniturilor/cifrei de afaceri planificate pentru cei 3 ani de durabilitate? Iar în anul N+3 trebuie realizată diferența nerealizată în anii N+1 și N+2?

Răspuns: În primii 2 ani (cumulat) să fie atinsă o cifră de afaceri reprezentând minimum 50% din valoarea totală a veniturilor/cifrei de afaceri planificate pentru cei 3 ani de durabilitate, iar la sfârșitul anului 3 trebuie atinsă minim valoarea  totală previzionată pentru cei 3 ani de durabilitate.

♦ Cheltuielile obligatorii prevăzute în procedură (cheltuieli cu activități de publicitate și informare, cheltuieli cu activitatea de audit financiar) trebuie obligatoriu prevăzute în bugetul de investiții, cu toate că se suportă din fonduri proprii?

Răspuns: Dacă se vor suporta din fonduri proprii, nu trebuie să fie incluse în bugetul de investiții.

 Având în vedere că Procedura de implementare a măsurii „Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor” specifică la art. 4.2.1, alin. (2), pct. E3 că „Cheltuielile cu activități de marketing nu sunt eligibile” și la art. 4.2.1, alin. (1) se specifică faptul că sunt eligibile „cheltuieli de promovare”, vă rugăm să ne precizați dacă aceste „cheltuieli de promovare” includ doar tipurile de cheltuieli detaliate la art. 4.2.1, alin. (2), pct. F sau sunt eligibile și alt tip de cheltuieli cu promovarea cum ar fi: SEO, Facebook Ads, website etc.?

Răspuns: Cheltuielile de promovare se referă la cheltuielile cu publicitatea proiectului, care conform documentației POC, reprezintă cheltuieli obligatorii. Cheltuielile de marketing precum SEO, Facebook Ads nu sunt eligibile.

 Având în vedere că Procedura de implementare a măsurii „Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor” prevede la art. 4.2.1, alin. (2), pct. E3 ca obligatoriu „Un link către site-ul web al Instrumentelor Structurale în România, www.mfe.gov.ro postat pe site-ul solicitantului”, pentru societățile care nu dețin site, crearea acestuia este o cheltuială eligibilă?

Răspuns: Da, crearea unui site este cheltuială eligibilă.

 Referitor la „Cheltuielile cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului”, care este modalitatea de publicare a acestor anunțuri/comunicate de presă obligatorii (ex.: în presa scrisă, în publicații online etc.)?

Răspuns: Anunțuri/comunicate de presă obligatorii pot fi postate atât în presa scrisă, cât și în publicații online.

 Referitor la „Cheltuielile cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului”, care sunt cerințele explicite privind formatul și conținutul acestor anunțuri/comunicate de presă?

Răspuns: Cerințele explicite privind formatul și conținutul acestor anunțuri/comunicate de presă sunt cuprinse în Manualul de identitate vizuală pentru instrumentele structurale 2014-2020 în România – versiunea revizuită în luna ianuarie 2018.

♦ Cheltuielile cu participarea la evenimente, conferințe, târguri organizate în strainătate sunt eligibile?

Răspuns: Conform art. 4.2.1 alin (2) lit.F sunt eligibile:

Cheltuieli cu accesibilitatea, promovarea, cu participarea la evenimente, conferințe, târguri inclusiv cele organizate in sistem online/virtual:

 taxa de participare;

▪ închirierea stand-ului (fizic sau virtual);

▪ transportul și cazarea pe perioada evenimentului pentru maximum 2 delegați;

▪ transportul și depozitarea mostrelor și materialelor promoționale.

 Conform art. 4.2.1(2) D1 este eligibilă achiziția de „terenuri, construcții și instalații – cuprind cheltuieli aferente activităților de achiziție terenuri și construcții, realizarea construcțiilor – construire/extindere a spațiilor de producție/ prestare de servicii ale întreprinderii, respectiv cheltuielile aferente execuției tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investitie: clădiri, construcții speciale (…)”, ce reprezintă sintagma „construcții speciale”?

Răspuns: Construcțiile speciale sunt cele de tipul : Construcții industriale, Construcții agricole, Construcții pentru transporturi poștă și telecomunicatii, Construcții hidrotehnice, Construcții pentru afaceri, comerț, depozitare, Construcții pentru transportul energiei electrice, Construcții pentru alimentare cu apă, canalizare și îmbunătățiri funciare, Construcții pentru transportul și distribuția petrolului, gazelor, lichidelor industriale, aerului comprimat și pentru termoficare.

 Conform art. 4.2.1(2) lit D3 alin 3, în cazul achiziției unui teren în limita a 10% din cheltuielile totale eligibile ale proiectului, în scopul efectuării de investiții care includ lucrări de construcții ce se supun autorizării, cum poate aplicantul să facă dovada că deține dreptul de proprietate privată, dreptul de concesiune sau dreptul de superficie asupra imobilului pe care dorește să realizeze construcția, în condițiile în care el dorește să cumpere acel teren?

Răspuns: Dovada că deține dreptul de proprietate privată, dreptul de concesiune sau dreptul de superficie asupra imobilului pe care dorește să realizeze construcția se face doar de către cei care au în proprietate respectivul teren.

♦ În cazul achiziționării unei clădiri, terenul aferent amprentei la sol a clădirii este eligibil în limita a 10% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului și va trebui detaliat separat în bugetul de investiții?

Răspuns: Dacă terenul aferent amprentei la sol a clădirii nu este inclus în prețul imobilului,  fiind facturat separat, este eligibil în limita a 10% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului.

 Cheltuielile cu consultanța în limita a 10.000 lei sunt plafonate la această sumă din valoarea grantului sau din valoarea eligibilă a proiectului de investiții?

 Răspuns:  Cheltuielile cu consultanța în limita a 10.000 lei sunt plafonate la această sumă din valoarea grantului.

♦ Este eligibilă achiziția mai multor spații în vederea înființării mai multor puncte de lucru în regiuni diferite aparținând mai multor Agenții?

Răspuns: Nu, proiectul va avea o singură locație de implementare.

♦ În cazul în care, pe perioada implementării și a monitorizării, se dorește schimbarea structurii asociaților cum se va proceda?

Răspuns: Având în vedere că acordul de finanțare este încheiat cu persoana juridică, schimbarea structurii asociaților este posibilă, însă în cazul schimbării reprezentantului legal se va încheia act adițional.

 În cazul în care se aplică pe codul CAEN 4520 (Întreținerea și repararea autovehiculelor) și se dorește achiziționarea unui atelier auto mobil (autoutilitară dotată cu toate echipamentele necesare intervenției), este aceasta eligibilă?

Răspuns: Toate mijloacele de transport sunt eligibile în cadrul măsurii, numai pentru activitățile de transport marfă sau persoane.

♦ Semiremorcile și remorcile sunt definite ca mijloace de transport; în această accepțiune, sunt acestea eligibile a fi achiziționate prin Grantul pentru investiții conform art. 4.2.1., alin. (4), lit. b) din Procedura de implementare a măsurii „Granturi pentru investiții acordate IMM-urilor”?

Răspuns: Toate mijloacele de transport sunt eligibile în cadrul măsurii, numai pentru activitățile de transport marfă sau persoane.

♦ Documentele privind dreptul solicitantului asupra imobilului (ex: contract de vânzare-cumpărare, contract de concesiune, contract de superficie etc.), precum și documentele care atestă faptul că imobilul este liber de sarcini (ex.: extras de carte funciară) trebuie depuse în cadrul formularului de înscriere din cadrul aplicației informatice?

Răspuns: Documentele privind dreptul solicitantului asupra imobilului (ex: contract de vânzare-cumpărare, contract de concesiune, contract de superficie etc.), precum și documentele care atestă faptul că imobilul este liber de sarcini (ex.: extras de carte funciară) se vor depune în front-office la momentul decontului.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending