Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Noul model al formularului 101 „Declarație privind impozitul pe profit”

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 1246 din 17 decembrie 2020 a fost publicat Ordinul nr. 4072/2020 al președintelui ANAF privind modificarea Ordinului ANAF nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 120 „Decont privind accizele”.

Prin noul act normativ s-a stabilit un nou model al formularului 101.

De asemenea, au fost operate modificări în instrucțiunile de completare a formularului 101 (Anexa 3). Astfel, la capitolul II „Completarea declarației“, la punctul 3 „Secțiunea B «Date privind impozitul pe profit»“, după instrucțiunile de la rândul 33, instrucțiunile de completare a formularului se modifică și vor avea următorul cuprins:

Rândul 34 – se înscriu sumele asimilate cheltuielilor nedeductibile în conformitate cu prevederile art. II alin. (1) și (2) din Legea nr. 153/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități.

Rândul 37 – se completează cu sumele reprezentând pierderile înregistrate în perioada curentă, de reportat pentru perioada următoare, conform prevederilor art. 40 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Rândul 38 – se completează de persoana juridică cedentă cu valoarea pierderii fiscale înregistrate în perioada curentă, transferată persoanei juridice beneficiare, și care nu se recuperează de persoana juridică cedentă, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Rândul 39 – se completează de persoana juridică beneficiară cu valoarea pierderilor fiscale înregistrate de contribuabilul cedent în perioada din anul curent cuprinsă între 1 ianuarie și data la care operațiunea respectivă produce efecte și transferată de persoana juridică cedentă persoanei juridice beneficiare, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Rândul 40 – se completează cu valoarea pierderilor fiscale de recuperat din perioadele anterioare, atât din activitățile din România, cât și din surse externe. Nu se includ la acest rând pierderile fiscale din anii anteriori, reglementate de art. 40 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, nerecuperabile din profitul impozabil al anului de raportare.

Acest rând se completează în cazul operațiunilor de reorganizare și cu următoarele valori:

– persoana juridică beneficiară înscrie și valoarea pierderilor fiscale nerecuperate din anii precedenți de contribuabilul cedent și transmise de acesta, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;

– persoana juridică cedentă înscrie partea din pierderea fiscală de recuperat din anii precedenți pe care continuă să o recupereze, recalculată proporțional cu activele menținute, potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Rândul 42.1 – se înscrie suma rezultată din aplicarea cotei de 16% asupra profitului impozabil care se impune cu această cotă.

Rândul 42.2 – se completează cu suma reprezentând impozitul de 5% aplicat asupra veniturilor din activități de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, în condițiile reglementate de art. 18 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Rândul 43.1 – impozitul plătit unui stat străin este dedus dacă se aplică prevederile convenției de evitare a dublei impuneri încheiate între România și statul străin și dacă persoana juridică română prezintă documentația corespunzătoare, conform prevederilor legale, din care să rezulte faptul că impozitul a fost plătit statului străin.

Rândul se completează cu valoarea cea mai mică dintre următoarele două valori, pe fiecare stat din care se obțin venituri prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse impozitului cu reținere la sursă, venituri impuse atât în România, cât și în statul străin, respectiv:

1. suma impozitelor plătite direct sau indirect prin reținere la sursă și virate de o altă persoană către acel stat străin, pentru profiturile sediilor permanente din acel stat sau pentru alte venituri provenite din acel stat, confirmate de documentele ce atestă plata acestora;

2. suma egală cu impozitul pe profit calculat prin aplicarea cotei prevăzute la art. 17 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, la:

– profiturile impozabile obținute de sediile permanente din acel stat străin, profituri calculate în conformitate cu prevederile titlului II din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;

– celelalte venituri obținute în acel stat străin.

Dacă o persoană juridică străină rezidentă într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat din Spațiul Economic European își desfășoară activitatea în România printr-un sediu permanent și acel sediu permanent obține venituri dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene ori dintr-un alt stat din Spațiul Economic European, iar acele venituri sunt impozitate atât în România, cât și în statul unde au fost obținute veniturile, atunci impozitul plătit în statul de unde au fost obținute veniturile, fie direct, fie indirect prin reținerea și virarea de o altă persoană, se deduce din impozitul pe profit ce se determină potrivit prevederilor titlului II din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, în condițiile prevăzute la art. 39 alin. (4) și (5) din același act normativ.

Suma care se înscrie la acest rând este mai mică sau cel mult egală cu suma înscrisă la rd. 42.

Rândul 43.2 – suma care se înscrie la acest rând este mai mică sau cel mult egală cu diferența dintre suma înscrisă la rd. 42 și suma înscrisă la rd. 43.1.

Rândul 43.2.1 – se înscrie suma reprezentând scutirea de la plată a impozitului pe profitul reinvestit, în conformitate cu prevederile art. 22 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Rândul 43.2.2 – se înscrie suma reprezentând scutirea de impozit pe profit, în conformitate cu prevederile art. 22^1 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Rândul 43.3 – se înscriu sumele reprezentând scutiri și reduceri ale impozitului pe profit, calculate potrivit legislației în vigoare, exclusiv deducerea privind sponsorizarea și/sau mecenatul și bursele private, efectuate potrivit legii. Suma care se înscrie la acest rând este mai mică sau cel mult egală cu suma înscrisă la rd. 42 din care se scade suma înscrisă la rd. 43.1 și suma înscrisă la rd. 43.2.

Rândul 43.3.1 – se înscrie suma reprezentând scutirea de impozit pe profit, în conformitate cu prevederile Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare.

Rândul 44. – suma care se înscrie la acest rând este mai mică sau cel mult egală cu suma rezultată din aplicarea procentului de 20% la diferența dintre suma înscrisă la rd. 42 și suma înscrisă la rd. 43.

Rândul 44.1 – se înscriu sumele reprezentând cheltuielile cu sponsorizarea și/sau mecenatul, precum și cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii, în limitele și în condițiile prevăzute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, din anul curent.

Rândul 44.2 – se înscriu sumele reprezentând cheltuielile cu sponsorizarea și/sau mecenatul, precum și cheltuielile privind bursele private, reportate din perioada precedentă, în limitele și în condițiile prevăzute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Rândul 45 – se înscrie suma reprezentând reducerea de 5% a impozitului pe profit, calculată conform OG nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA. Suma care se înscrie la acest rând este mai mică sau cel mult egală cu suma înscrisă la rd. 42, din care se scade suma înscrisă la rd. 43 și suma înscrisă la rd. 44.

Rândul 46 – se înscrie suma reprezentând costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale, în conformitate cu Legea nr. 153/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități. Suma care se înscrie la acest rând este mai mică sau cel mult egală cu suma înscrisă la rd. 42, din care se scade suma înscrisă la rd. 43, suma înscrisă la rd. 44 și suma înscrisă la rd. 45.

Rândul 47 – se înscriu sumele care, potrivit legii, se scad din impozitul pe profit, cum ar fi cheltuielile privind funcționarea unităților de educație timpurie aflate în administrarea contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaților în unități de educație timpurie aflate în unități care oferă servicii de educație timpurie, conform legislației în vigoare, potrivit art. 25 alin. (4) lit. i^1) și lit. i^2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Suma care se înscrie la acest rând este mai mică sau cel mult egală cu suma înscrisă la rd. 42, din care se scade suma înscrisă la rd. 43, suma înscrisă la rd. 44, suma înscrisă la rd. 45 și suma înscrisă la rd. 46.

Rândul 49 – se înscrie suma reprezentând bonificația aplicată conform OUG nr. 33/2020 privind unele măsuri fiscale și modificarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 54/2020, cu modificările și completările ulterioare, declarată trimestrial prin formularul 100, la rândul «Bonificație». În cazul în care bonificația depășește valoarea impozitului pe profit aferent anului fiscal, determinat potrivit art. 1 alin. (7) din aceeași ordonanță de urgență, suma aferentă bonificației care se ia în calcul este la nivelul valorii impozitului respectiv. Bonificația care se înscrie în acest rând este mai mică sau cel mult egală cu suma înscrisă la rd. 48.

Rândul 51 – se înscrie suma reprezentând diferența de impozit pe profit stabilită de organele de inspecție fiscală pentru anul fiscal de raportare și care se regăsește în indicatorii din formular.

Rândul 52 – se înscriu, pentru anul de raportare, după caz, sumele reprezentând impozit pe profit sau plăți anticipate în contul impozitului pe profit, declarate trimestrial prin formularul 100, la rândul «Suma de plată». În cazul persoanelor juridice rezidente într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, cu care este încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informații, respectiv rezidente într-un stat cu care România are încheiată o convenție de evitare a dublei impuneri, care optează pentru regularizarea impozitului plătit în România, potrivit art. 225 sau 227, după caz, din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, se înscrie impozitul reținut la sursă de către plătitorul de venit, care constituie plată anticipată în contul impozitului pe profit.

Rândul 54 – se completează numai de către contribuabilii cu an fiscal modificat care aplică sistemul trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit, precum și de cei cu an fiscal modificat care intră sub incidența prevederilor art. 41 alin. (10) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare. Suma care se înscrie la acest rând se determină prin aplicarea procentului aferent bonificației prevăzute de OUG nr. 33/2020, aprobată cu completări prin Legea nr. 54/2020, cu modificările și completările ulterioare, asupra diferenței de impozit pe profit datorată determinată la definitivarea impozitului pe profit anual (rd. 53), conform art. II alin. (8) din OUG nr. 153/2020.

Prevederile Ordinului ANAF nr. 4072/2020 se aplică începând cu declararea obligațiilor anuale aferente anului fiscal 2020.

PROFESIA CONTABILĂ

IFAC vă invită să vă alăturați dezbaterilor din cadrul Summitului A4S

CECCAR FM

Publicat

pe

Summitul anual A4S (Accounting for Sustainability) este o reuniune globală unică ce are ca scop coagularea acțiunilor legate de sustenabilitate în comunitatea financiară. Prin seria de evenimente care formează summitul, A4S reunește lideri din domeniul financiar pentru a iniția dezbateri, a împărtăși informații și a întreprinde acțiuni.

Participanții vor analiza tendințele care ne definesc societatea și acțiunile practice care pot fi întreprinse pentru a construi o economie rezilientă și sustenabilă. Cei care vor lua parte la evenimentele din cadrul summitului vor putea:

  • Să afle perspectivele directorilor financiari de la nivel global referitoare la ultimul an și modul în care comunitatea financiară poate cataliza acțiunile de creare a unui viitor sustenabil;
  • Să primească răspunsuri din partea liderilor din domeniu la întrebări-cheie;
  • Să obțină informații de la vorbitorii globali cu privire la tendințele care determină societatea noastră și măsurile practice care pot fi luate ca răspuns la acestea;
  • Să învețe cum pot fi integrate sustenabilitatea și reziliența în organizațiile din care fac parte.

În cadrul summitului A4S, IFAC va găzdui, la 13 decembrie 2022, începând cu ora 19.00, o  sesiune de dezbateri cu tema Crearea unei economii cu zero emisii de carbon: o perspectivă globală a prezentărilor de informații realizate de întreprinderi. Sesiunea va fi susținută de David Madon, director, Sustainability, Policy & Regulatory Affairs, IFAC, și Stathis Gould, director, Member Engagement and PAIB, IFAC.

Summitul A4S se va desfășura online în perioada 13-15 decembrie 2022, iar agenda poate fi consultată pe site-ul dedicat evenimentului. Înregistrarea participanților este gratuită și se realizează accesând butonul de înregistrare.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 28 noiembrie 2022

CECCAR FM

Publicat

pe

etaf

ONU primește mandat pentru a iniția discuțiile pe tema fiscalității internaționale

Miercuri, 23 noiembrie, Adunarea generală a ONU a adoptat prin consens unanim o rezoluție care acordă ONU mandatul pentru inițierea discuțiilor privind standardele internaționale în domeniul fiscalității. Acest domeniu s-a aflat multă vreme sub influența Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Rezoluția prezentată de grupul de națiuni africane din cadrul ONU va permite statelor să inițieze discuții interguvernamentale la New York cu privire la posibile reforme ONU ale sistemului fiscal global, inclusiv înființarea unor noi organisme și mecanisme ONU care să monitorizeze, să evalueze și să aprobe norme fiscale globale. Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a primit sarcina de a furniza un raport referitor la problemele sistemului fiscal global și potențialele soluții.

UE vizează o taxă pentru persoanele fizice care fac obiectul sancțiunilor UE

Potrivit raportărilor, Comisia Europeană analizează ideea implementării unei „taxe de ieșire armonizate la nivel UE aplicabile persoanelor fizice/indivizilor care fac obiectul sancțiunilor și care au rezidența fiscală într-o țară terță, aceasta urmând a fi aplicată atunci când activele sau câștigurile de capital ale unor astfel de persoane sunt transferate (plăți efectuate în străinătate) din orice stat membru UE către țara terță de reședință fiscală a persoanei fizice afectate de sancțiuni”. Aceasta este una dintre opțiunile pe care Comisia le-a propus într-un document referitor la utilizarea activelor înghețate pentru sprijinirea reconstrucției Ucrainei. Alte opțiuni ar include transferul banilor din activele rusești înghețate confiscate din statele UE către UE, care ulterior ar aloca aceste venituri Ucrainei; un sistem de contribuții voluntare oferite de statele UE, cu posibile stimulente puse la dispoziție de UE; și un sistem obligatoriu de transfer din statele UE la bugetul Uniunii prin intermediul unei noi taxe europene.

Directiva de implementare a Pilonului II, din nou pe agenda Ecofin

Miniștrii de finanțe ai UE vor încerca din nou să ajungă la un acord unanim în ceea ce privește Directiva de implementare a Pilonului II (impozitarea minimă) în cadrul ședinței Consiliului Ecofin din 6 decembrie, potrivit unei agende provizorii. Dosarul a fost blocat de Ungaria în ședința Ecofin din 17 iunie. Potrivit raportărilor, statul leagă blocarea Pilonului II de rambursarea Fondului de Redresare și Reziliență, aflat în stadiul de negociere de mai multe luni. Incertitudinea privind un posibil acord referitor la Pilonul II rămâne întrucât Comisia Europeană a recomandat miercuri, 23 noiembrie, aprobarea planului Ungariei de a-și cheltui fondurile de redresare, dar plățile să fie efectuate doar în momentul în care aceasta va fi implementat cele 27 de reforme recomandate. Decizia oficială a Comisiei ar trebui să fie adoptată formal săptămâna viitoare și va trebui să fie susținută de o majoritate calificată în Consiliul UE.

Statele membre EU sunt preocupate de statutul reședinței fiscale a refugiaților ucraineni

Statele membre UE și-au exprimat îngrijorări cu privire la faptul că refugiații ucraineni care lucrează de la distanță de pe teritoriul UE pentru companii din Ucraina pot genera pierderi de venituri fiscale pentru statul care îi găzduiește. Statele membre UE au discutat statutul reședinței fiscale a ucrainenilor în cadrul ședinței unui grup de lucru din 16 noiembrie. În baza normei actuale, refugiații ucraineni care lucrează în regim de telemuncă ar obține reședința fiscală în statele UE care îi găzduiesc dacă aceștia rămân acolo timp de 183 de zile. Problema ar trebui tratată în raportul președinției cehe privind aspectele fiscale care vor fi aprobate în cadrul Consiliului Ecofin din 6 decembrie, iar acesta ar trebui să specifice faptul că statele membre ar trebui să minimizeze implicațiile fiscale pentru Ucraina din cauza numărului semnificativ de angajați care lucrează de la distanță.

Decizie a Curții Europene de Justiție: Este invalidă dispoziția de prezentare a informațiilor referitoare la beneficiarii reali aferentă Directivei AML

Dispoziția impusă de Luxemburg ca informațiile din registrul beneficiarilor reali să fie prezentate online și să rămână accesibile pentru toți membrii publicului încalcă normele UE privind protecția datelor, a decis Curtea Europeană de Justiție într-o hotărâre emisă marți, 22 noiembrie (cazurile C-37 & 601/20). Curtea a declarat că, în contextul Cartei drepturilor fundamentale ale UE, prevederea Directivei (2015/849) privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor, potrivit căreia statele membre trebuie să se asigure că informațiile privind beneficiarii reali ai entităților corporative și ai altor entități juridice înființate pe teritoriul lor sunt accesibile în toate cazurile oricărui membru al publicului general, este invalidă. Potrivit Curții, accesul publicului general la informațiile privind beneficiarii reali constituie o interferență gravă cu drepturile fundamentale care prevăd respectarea vieții private și protecția datelor personale. Informațiile prezentate permit unui număr potențial nelimitat de persoane să afle detalii despre situația materială și financiară a beneficiarului real, adaugă hotărârea. Ca urmare a hotărârii, Luxemburg, Țările de Jos și Belgia au suspendat operarea registrelor privind beneficiarii reali (UBO). Totodată, Parlamentul European va discuta impactul acestui caz asupra celei de-a șasea directive pentru combaterea spălării banilor, aflată momentan în stadiul de negociere.

Concluziile misiunii subcomisiei FISC în Elveția

Membrii subcomisiei FISC a Parlamentului European au călătorit la Berna în perioada 3-4 decembrie. Delegația, condusă de președintele FISC, eurodeputatul Paul Tang, s-a întâlnit cu reprezentanții Departamentului federal de finanțe, Administrației fiscale federale, membrii comisiilor pentru afaceri economice și fiscalitate ale Consiliului Național, precum și cu părțile interesate din sectorul privat, experți și societatea civilă. Discuțiile s-au concentrat pe aspecte fiscale internaționale de actualitate, cum ar fi implementarea reformei fiscale pe doi piloni a OCDE, reacțiile la investigația Pandora Papers, lupta împotriva practicilor fiscale dăunătoare, schimbul automat de informații sau aspecte fiscale legate de lucrătorii transfrontalieri și munca de la distanță după pandemia de COVID-19. Delegația FISC a amintit că Elveția are o reputație de paradis fiscal pentru persoanele cu averi mari și companiile multinaționale și a remarcat că aceasta este un centru important de investiții în inima Europei. Membrii delegației și-au exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că, în ciuda unor progrese importante înregistrate în ultimii ani, cadrul general al Elveției pentru tratarea practicilor fiscale agresive și a spălării banilor nu este încă suficient de robust.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF. 

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Buletinul de știri Accountancy Europe – noiembrie 2022

CECCAR FM

Publicat

pe

Accountancy Europe a publicat buletinul de știri aferent lunii noiembrie 2022, disponibil direct pe site-ul organizației.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM