Connect with us

ECONOMIE

Comparatoarele de tarife pentru gaze și electricitate, disponibile și la Consiliul Concurenței

În contextul liberalizării pieței de energie electrică, comparatorul de tarife realizat de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE a fost accesat de mulți consumatori casnici pentru a analiza ofertele furnizorilor, ceea ce a dus la o îngreunare a funcționării acestuia.

CECCAR FM

Publicat

pe

Comparatoarele de tarife pentru ofertele furnizorilor de gaze naturale și energie electrică sunt acum disponibile și pe pagina web a autorității de concurență, www.consiliulconcurentei.ro.

Ca urmare, Consiliul Concurenței și ANRE au decis ca cele două platforme pentru compararea ofertelor (gaze naturale și energie electrică) să poată fi accesate și de pe site-ul autorității de concurență, datele și informațiile din aplicație fiind furnizate de ANRE.

Comparatoarele de tarife sunt aplicații prin intermediul cărora consumatorii pot analiza ofertele furnizorilor de gaze naturale și energie electrică și pot accesa, în mod direct şi centralizat, informaţii privind ofertele furnizorilor, documentele necesare încheierii contractelor, modalitatea de transmitere către furnizori a documentelor. De asemenea, utilizatorii pot face simulări privind valoarea facturii, prin introducerea datelor referitoare la consumul lunar şi la preţul de furnizare din contractul actual, putând, astfel, compara ofertele pentru a o alege cea care corespunde cel mai bine nevoilor lor.

ANRE a aprobat recent și simplificarea tranziției de la serviciul universal la piața concurențială pentru clienții casnici precum și prelungirea termenului de tranziție până la 30 iunie 2021

Autoritatea a aprobat un ordin care are în vedere necesitatea asigurării unei mai bune informări a clientului final de energie electrică de către furnizorii de ultimă instanță, precum și simplificarea încheierii contractelor de furnizare a energiei electrice în condițiile impuse de contextul pandemic actual, și pentru ca procesul să se desfășoare în beneficiul consumatorului final.

În elaborarea ordinului, au fost identificate soluțiile în acord cu legislația națională și europeană prin care se oferă clienților casnici o perioadă mai lungă de tranziție de la serviciul universal la piața concurențială concomitent cu creșterea gradului de informare a acestora asupra procesului de liberalizare.

Astfel, clienții vor beneficia de cel mai bun preț din oferta concurențială a furnizorilor și vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat. De asemenea, cel puțin până la data de 30 iunie 2021, clienții casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, și vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică.

Totodată, Ordinul ANRE nr. 5/2021 simplifică procesul de contractare și informare cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât clientul final să poată decide în cunoștință de cauză cu privire la oferta cea mai potrivită nevoilor proprii. În același timp, sunt prevăzute obligații suplimentare pentru furnizorii de ultimă instanță de informare a clienților casnici, respectiv de a transmite, odată cu fiecare factură emisă până la data 30 iunie 2021, o informare privind procesul de liberalizare precum și un Formular de selecție ofertă.

Formularul de selecție ofertă conține oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurențială alternativă și oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum și valoarea reducerii comerciale acordate și perioada de aplicare. Prin completarea acestui formular clientul poate alege direct oferta concurențială optimă, iar transmiterea formularului prin selecția unei oferte constituie acordul de contractare și, implicit, obligație contractuală pentru ambele părți. Contractul intră în vigoare în 5 zile de la data primirii de către furnizor a formularului de ofertă completat și semnat de către client.

Ulterior, furnizorul are obligația ca, după cel puțin 5 zile de la data primirii formularului de selecție completat, să transmită clientului final, o dată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat. Prin această facilitate oferită clienților casnici, se simplifică procesul de contractare și se evită deplasările clienților și aglomerația de la centrele de relații cu publicul ale furnizorilor, conform Mediafax.

ECONOMIE

ANAF propune o nouă procedură de evaluare a riscului fiscal

CECCAR FM

Publicat

pe

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, un proiect de Ordin pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru aprobarea Procedurii de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Inițiatorii precizează, în Referatul de aprobare, că, în vederea punerii în aplicare a prevederilor Legii nr. 172/2019 prin care a fost aprobată modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în domeniul TVA a rezultat necesitatea modificării procedurii de evaluare a riscului fiscal în cazul înregistrării/anulării înregistrării în scopuri de TVA. Prin noile prevederi legislative prevăzute la pct. 3 – 4 ale articolului unic din Legea nr. 172/2019 au fost aduse o serie de modificări art. 316 alin. (9) și alin. (11) lit. h) din Codul fiscal.

Modificările vizează stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării/anulării înregistrării în scopuri de TVA prin norme metodologice de aplicare a Codului fiscal, spre deosebire de prevederile anterioare, potrivit cărora criteriile pentru evaluarea riscului fiscal se stabileau prin ordin al președintelui ANAF.

Până la data intrării în vigoare a HG nr. 340/2020, act normativ emis în executarea Legii nr. 172/2019, prin care au fost completate prevederile pct. 88 ale titlului VII „Taxa pe valoarea adăugată” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 1/2016, în sensul stabilirii la alin. (20) și (21) a criteriilor de risc în baza cărora se efectuează evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării/anulării înregistrării în scopuri de TVA, procedura pentru evaluarea riscului fiscal și criteriile de risc aferente au fost stabilite prin OPANAF nr. 2856/2017, modificat și completat prin OPANAF nr. 167/2019. În data de 14.05.2020 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 393 OUG nr. 69/2020 prin care au fost aduse o serie de modificări și completări Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, și instituite unele măsuri fiscale. În acest context, prin art. I, pct. 10 din ordonanță au fost aduse modificări art. 316 alin. (9) din Codul fiscal, astfel că începând cu data intrării în vigoare a acesteia persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) din Codul fiscal nu mai fac obiectul analizei criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal”, se menționează în referatul de aprobare a actului normativ.

În acest context, modificările legislative menționate anterior impun abrogarea explicită a OPANAF nr. 2856/2017, cu modificările și completările ulterioare, și stabilirea unei noi proceduri care să vizeze:

 evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal, care au avut anulat codul de înregistrare în scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal, în baza procedurii de evaluare a intenției și capacității de a desfășura activități economice în sfera de aplicare a TVA, respectiv a procedurii de evaluare a riscului fiscal;

▪ înregistrarea, la cerere, în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care solicită înregistrarea potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal;

▪ anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal.

Continuare

ECONOMIE

Curtea de Conturi Europeană verifică protejarea drepturilor pasagerilor aerieni

Curtea de Conturi Europeană a lansat un audit pentru a evalua dacă Executivul comunitar a protejat, în mod eficace, drepturile cetățenilor care au călătorit cu avionul sau care au rezervat zboruri în timpul crizei provocate de coronavirus, informează un comunicat de presă al gardianului finanțelor UE, informează Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Auditorii vor examina dacă normele actuale privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian sunt adecvate scopului și dacă sunt suficient de reziliente pentru a face față unei astfel de crize. Aceștia vor verifica dacă Comisia a monitorizat măsura în care drepturile pasagerilor au fost respectate în timpul pandemiei și dacă aceasta a acționat în consecință. În plus, se va evalua dacă statele membre au luat în considerare drepturile pasagerilor atunci când au acordat ajutoare de stat de urgență sectorului călătoriilor și al transporturilor.

„În vremuri de COVID-19, UE și statele membre au trebuit să găsească un echilibru între protejarea drepturilor pasagerilor care utilizează transportul aerian și sprijinirea companiilor aeriene aflate în dificultate. Auditul Curții va verifica dacă drepturile a milioane de pasageri din UE nu au devenit «victime colaterale» în lupta pentru salvarea companiilor aeriene care se confruntă cu dificultăți”, a afirmat Annemie Turtelboom, membră a Curții care conduce acest audit.

Curtea de Conturi Europeană subliniază că statele membre au permis companiilor aeriene o mai mare flexibilitate în ceea ce privește rambursarea pasagerilor ale căror zboruri au fost anulate. În plus, Comisia a emis orientări și recomandări privind voucherele, inclusiv referitoare la faptul că voucherele nu afectează dreptul pasagerilor la rambursare în numerar. „Cu toate acestea, pasagerii ale căror zboruri fuseseră anulate au fost adesea presați de companiile aeriene să accepte vouchere în loc să beneficieze de o rambursare în numerar. În alte cazuri, companiile aeriene nu au rambursat pasagerii la timp sau nu au oferit nicio rambursare”, subliniază Curtea de Conturi.

Raportul Curții de Conturi Europene este prevăzut pentru publicare înainte de vacanța de vară, scopul acestuia fiind de a veni în sprijinul pasagerilor care utilizează transportul aerian în perioada de criză și de a lansa un efort general de restabilire a încrederii în aviație.

La rândul său, Comisia Europeană a anunțat, la începutul acestei săptămâni, că a demarat o anchetă în coordonare cu rețeaua de cooperare în materie de protecție a consumatorilor (CPC) cu privire la practicile companiilor aeriene în cazurile de anulare a zborurilor, ca urmare a dificultăților întâmpinate de pasageri la rambursarea în numerar.

Continuare

ECONOMIE

Creșterea prețurilor producției industriale în România, peste media UE, în ianuarie

Prețurile produselor care ies pe porțile fabricilor au crescut cu 1,4% în zona euro și în Uniunea Europeană în ianuarie, comparativ cu luna precedentă, arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat), citate de Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Toate statele membre ale UE pentru care sunt disponibile date au raportat creșteri în ianuarie, comparativ cu luna precedentă, cel mai semnificativ avans fiind în Irlanda (10%), Spania (3,4%), Danemarca (3,3%), Portugalia (2,5%), Belgia (2,4%), Malta (2,3%), Grecia (2%), Estonia și Suedia (ambele cu 1,8%), Finlanda (1,7%) și România (1,5%).

Conform datelor Eurostat, prețurile producției industriale au rămas stabile în zona euro și au crescut cu 0,2% în UE în ianuarie, comparativ cu perioada similară din 2020.

Cele mai mari creșteri anuale ale prețurilor producției industriale în ianuarie au fost raportate în Irlanda (19,6%), Estonia (5,1%) și Danemarca (2,9%), iar cel mai semnificativ declin în Grecia (minus 6%), urmată de Lituania (minus 4,8%), Cipru (minus 4,6%) și Grecia (minus 3,8%). România a raportat un avans anual de 0,7% în ianuarie, față de o creștere de 0,6% în decembrie.

Prețurile la producător reprezintă un factor important care influențează inflația, pe care Banca Centrală Europeană vrea să o mențină sub, dar în apropiere, de 2% pe termen mediu. Orice modificare a prețurilor la porțile fabricilor se repercutează asupra costurilor finale pentru consumatori.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending