Rețele sociale

ECONOMIE

Contrafacerile, un pericol real la achiziționarea mărțișoarelor din metale prețioase

Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie atenți la achiziționarea bijuteriilor care vor fi oferite de Mărțișor, pentru că în această perioadă pericolul real îl reprezintă contrafacerile, relatează Agerpres.

Radio CECCAR FM

„Contrafacerile în domeniul metalelor prețioase sunt multe și pot îmbrăca diferite forme, precum imitațiile, deoarece există mai multe metale și aliaje ce pot semăna vizual cu metalele prețioase. Atunci când sunt realizate bijuterii sau alte obiecte din aceste metale, ele ar putea induce în eroare și un ochi mai experimentat decât al consumatorului obișnuit, dacă nu se realizează o analiză specifică”, a declarat pentru Agerpres, Paul Anghel, oferind exemplul unui lanț din metal comun cu verigi terminale și închizători din aur.

La fel ca și în cazul metalelor prețioase, există o serie de contrafaceri întâlnite în domeniul pietrelor prețioase. Îmbrăcând forme chimice diverse, de la banale sticle și materiale reproduse sintetic, toate aceste imitații sunt periculoase întrucât sunt aproape imposibil de depistat fără o analiză riguroasă de laborator. „În sens larg, absolut orice piatră care nu este ce susține descrierea sa, reprezintă o imitație”, spune comisarul ANPC.  

De asemenea, acesta a dat exemplul umpluturilor, mai ales că uneori construcția sau modelul unei bijuterii prezintă cavități ce pot fi umplute în mod nepermis cu metal comun, cu metal prețios cu titlu inferior sau chiar cu alt metal prețios decât cel de la suprafață. Aceste cavități sunt închise cu abilitate, umplutura nepermisă devenind practic „invizibilă” ochiului neavizat. Dacă un obiect din metal prețios are și elemente din metal comun sau oțel, datorate designului, orice producător serios, specifică pe aceste elemente componente cuvântul „Metal” sau „Steel”.

Alte produse găsite pe piață de ANPC în urma unor controale sunt cerceii umpluți cu pilitură de plumb, cruce pandantiv din aur sau delfin pandantiv cu umplutură nepermisă din pilitură de plumb pentru mărirea artificială a greutății.

Potrivit sursei citate, există obiecte din metal comun acoperite cu un strat subțire de metal prețios (lanț contrafăcut în greutate de 69,28 grame – la exterior aur și în interior metal comun), iar aceste obiecte nu pot fi depistate decât după o analiză a obiectului făcută de către specialiști.

În acest context, Paul Anghel sfătuiește consumatorii să țină cont de câteva recomandări, respectiv de locul de unde aleg să cumpere mărțișoarele, pentru că acestea se vând peste tot, la tarabe, supermarket-uri, magazine de bijuterii și târguri de cadouri organizate în perioada premergătoare zilelor de 1 și 8 martie.

„Dacă optăm pentru o bijuterie fină din aur, argint sau bătută cu pietre semiprețioase, ar fi bine să o cumpărăm numai din magazine autorizate care vând bijuterii. Un mărțișor din argint vândut la colț de stradă și care costă câțiva lei nu poate fi din argint! Oferirea drept mărțișor a unei bijuterii din metal prețios, cu sau fără pietre prețioase, a devenit din ce în ce mai obișnuită, astfel că piața metalelor prețioase oferă o gamă foarte largă de produse, de la clasicele modele de mărțișoare la bijuteriile foarte sofisticate”, spune el.

De asemenea, consumatorii trebuie să fie atenți la ambalaj, respectiv un plic, o cutiuță, un săculeț, indiferent ce mărțișor vor alege. „Nu cumpărați mărțișoare cu ambalajul rupt, mototolit, murdar sau pătat. Și ambalajul contează foarte mult. Verificați ca șnurul să nu se desprindă, să nu se deșire și să fie de calitate. Pentru consumatori, informarea poartă un rol esențial înainte de cumpărarea propriu-zisă”, avertizează Paul Anghel.

În opinia sa, cel mai important lucru, care trebuie luat în considerare atunci când se cumpără acest tip de produse este încrederea pe care o oferă furnizorul de astfel de bunuri.

De exemplu, unul dintre lucrurile de care trebuie să se țină seama, referitor la încrederea conferită de furnizor, este autorizația eliberată de către ANPC operatorilor economici care desfășoară operațiuni cu metale prețioase, a cărei copie trebuie să fie afișată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului.

„Sfătuiesc consumatorii să evite cumpărarea mărțișoarelor din metale prețioase și/sau pietre prețioase de la vânzătorii ambulanți. Achiziționarea mărțișoarelor/bijuteriilor din metal prețios trebuie să se facă de la operatorii economici autorizați de către ANPC să efectueze operațiuni cu metale prețioase. Consumatorii trebuie să se să se ferească de oferte de vânzări nesolicitate, de vânzătorii ambulanți sau care se află în spații neautorizate pentru comercializarea unor astfel de produse. Direcția Metale Prețioase din cadrul ANPC, dispune de laboratoare de analiză si personal specializat pentru analizarea și expertizarea obiectelor din metale prețioase și pietre prețioase”, transmite comisarul ANPC.

Astfel, la achiziționarea mărțișoarelor/bijuteriilor din metal prețios consumatorii trebuie să solicite informații complete despre produs, preț, condiții de cumpărare; să se asigure că primesc un Certificat de calitate în original, care trebuie să conțină obligatoriu: detalii corecte, precise și complete referitor la produsul cumpărat (tilul metalului, natura pietrelor etc.); datele de identificare ale operatorului economic de unde se achiziționează produsul; să se asigure că primesc factura fiscală sau bonul fiscal care să justifice achiziționarea produsului; să ceară informații suplimentare despre garanția oferită produsului și eventualele probleme de service ce pot să apară; să verifice politica, respectivului operator economic, de returnare a bunurilor, în cazul apariției unor defecte ulterioare.

În urma acțiunilor de control desfășurate în anii trecuți de către comisarii ANPC, au fost depistate o serie de abateri, precum: lipsa mărcii de certificare ANPC sau de garanție proprie pentru mărțișoare și bijuterii din argint; lipsa informațiilor privind calitatea pietrelor conținute de marțișoarele și bijuteriile din aur sau argint comercializate; lipsa certificatelor de garanție la comercializarea ceasurilor din argint. Nu în ultimul rând, au mai fost depistate nereguli în ceea ce privește lipsa indicării datei de începere și de încetare a promoției în cadrul căreia se comercializau mărțișoare și bijuterii din aur și argint, nepoansonarea marțișoarelor din argint, combinate cu metal comun, cu mărcile impuse de prevederile legale, lipsa afișării prețurilor și lipsa buletinului de verificare metrologică a cântarului pentru bijuterii.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending