Connect with us

ECONOMIE

Procedura de înregistrare în scopuri de TVA, publicată în Monitorul Oficial

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 183 din 23 februarie 2021 a fost publicat Ordinul nr. 239/2021 al ANAF pentru aprobarea Procedurii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

După cum se știe, prin HG nr.864/2020, au fost aduse modificări Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr.1/2016, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, prin noile dispoziții ale pct.88 alin.(1) lit.c) și d) din Titlul VII al Normelor metodologice, se modifică data de la care se consideră valabilă înregistrarea în scopuri de TVA pentru anumite categorii de persoane impozabile, astfel:  în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, respectiv înainte de realizarea de operațiuni (de la înființare), indiferent dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri inferioară sau care depășește plafonul de scutire, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data comunicării certificatului de înregistrare în scopuri de TVA (pct.88 alin.(1) lit.d) din Titlul VII al Normelor metodologice); ♦ în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art.316 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal, respectiv care, ulterior înființării, optează pentru înregistrarea în scopuri de TVA, deși cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de scutire, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu prima zi a lunii următoare celei în care persoana impozabilă solicită înregistrarea (pct.88 alin.(1) lit.c) din Titlul VII al Normelor metodologice).

Potrivit dispozițiilor legale anterioare, înregistrarea se considera valabilă pentru persoanele impozabile care solicitau înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art.316 alin.(1) lit.a) și lit.c) din Codul fiscal, începând cu data comunicării deciziei de aprobare a înregistrării în scopuri de TVA.

ANAF precizează că această modificare a Normelor metodologice a fost impusă de eliminarea (prin OUG nr.69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale) criteriilor pentru evaluarea riscului, reglementate anterior prin art.316 alin.(9) din Codul fiscal, pentru societățile cu sediul activității economice în România, înființate în baza Legii societăților nr.31/1990, care solicitau înregistrarea normală în scopuri de TVA. „Precizăm că, pe baza acelor criterii pentru evaluarea riscului, organul fiscal aproba/respingea solicitările de înregistrare în scopuri de TVA și emitea, în acest sens, formularul de «Decizie privind înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare»”, menționează reprezentanții ANAF, în Referatul de aprobare.

Avându-se în vedere aceste schimbări legislative, care vizează renunțarea la analiza de risc cu ocazia înregistrării fiscale și, implicit, la posibilitatea organului fiscal de a respinge o astfel de solicitare, ANAF precizează că nu se mai justifică emiterea deciziei privind înregistrarea în scopuri de TVA și, ca urmare se impune modificarea prevederilor de nivel terțiar, respectiv a prevederilor procedurale aprobate prin ordin al președintelui ANAF.

De asemenea – se arată în Referatul de aprobare – unele dintre condițiile de anulare a codului de înregistrare în scopuri de TVA, prevăzute la art.316 alin.(11) din Codul fiscal, respectiv cele de la art.316 alin.(11) lit.a) și c) (inactivitatea fiscală și fapte de natura infracțiunilor sau atragerea răspunderii solidare cu debitorul, înscrise în cazierul fiscal al asociaților/administratorilor sau al persoanei impozabile) sunt cunoscute organelor fiscale, din evidențele fiscale.

Avându-se în vedere actualele prevederi legale, care impun înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile, numai pe baza solicitării de înregistrare, fără a da posibilitatea legală de respingere a cererii de către organul fiscal, exista riscul de a înregistra în scopuri de TVA persoane impozabile care îndeplinesc condițiile de anulare de la art.316 alin.(11) lit.a) și c) din Codul fiscal.

Pentru înlăturarea acestui risc, în condițiile actualelor reglementări, prin noua procedură de înregistrare în scopuri de TVA, este stabilită obligația organelor fiscale de a verifica aceste condiții pentru fiecare solicitare de înregistrare în scopuri de TVA, în cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, ulterior înființării, potrivit art.316 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal (întrucât au atins sau depășit plafonul de scutire) sau potrivit art.316 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal (întrucât optează pentru înregistrarea în scopuri de TVA, deși cifra de afaceri realizată nu a depășit plafonul de scutire). În cazul în care persoana impozabilă îndeplinește vreuna dintre condițiile de anulare menționate, organul fiscal va emite și decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA de la data înregistrării. Ca urmare, vor fi comunicate persoanei impozabile atât certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, cât și decizia de anulare a acestei înregistrări.

În cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA potrivit art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, respectiv înainte de realizarea de operațiuni (de la înființare), existența faptelor înscrise în cazierul fiscal se verifică cu ocazia înființării, prezentarea certificatului de cazier fiscal fiind obligatorie la înființare (potrivit dispozițiilor art.8 alin.(1) din OG nr.39/2015 privind cazierul fiscal). Totodată, potrivit art.8 alin(5) din același act normativ, se interzice autorizarea operațiunilor prevăzute la alin. (1), în cazul în care în cazierul fiscal există înscrise informații privind faptele și situațiile prevăzute la art.4. Ca urmare, în cazul acestor persoane impozabile, organul fiscal va emite certificatul de înregistrare în scopuri de TVA pe baza solicitării de înregistrare.

ECONOMIE

Sprijin CE de 500 de milioane de euro pentru IMM-urile românești din turism

Comisia Europeană a aprobat o schemă românească în valoare de 500 de milioane de euro (aproximativ 2,437 miliarde lei) ca sprijin pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în domeniul turismului, al cazării și al serviciilor alimentare, precum și agențiile de turism, în context COVID. Măsura a fost aprobată în temeiul Cadrului temporar privind ajutoarele de stat.

CECCAR FM

Publicat

pe

Sprijinul public, sub formă de subvenții directe, va acoperi până la 20 % din pierderile de venituri (sau, în cazul anumitor agenții de turism care aplică un regim special, volumul facturilor emise pentru servicii turistice, inclusiv marja) pe care beneficiarul le-a înregistrat între 1 ianuarie și 21 decembrie 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019.

„Măsura urmărește să ajute beneficiarii să își acopere nevoile de lichidități și să își continue activitățile în timpul și ulterior pandemiei. Comisia a constatat că schema românească respectă condițiile prevăzute în cadrul temporar. În special, sprijinul nu va depăși 1,8 milioane euro per beneficiar, astfel cum se prevede în cadrul temporar, și ajutorul va fi acordat cel târziu la 31 decembrie 2021”, se arată într-un comunicat al CE, citat de Mediafax.

Comisia a concluzionat că măsura este necesară, adecvată și proporțională pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE și cu condițiile cadrului temporar. Pe această bază, Comisia a aprobat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.

Continuare

ECONOMIE

FMI cere statelor din zona euro să introducă noi stimulente fiscale în 2021 și 2022

Țările din zona euro ar trebui să introducă noi stimulente fiscale în 2021 și 2022 pentru a impulsiona creșterea economică până la finele anului următor și a reduce efectele negative ale pandemiei, a apreciat Fondul Monetar Internațional (FMI), transmite Reuters, preluată de Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

În cel mai nou raport privind perspectivele economice ale zonei euro, FMI estimează că sprijinul fiscal suplimentar din 2021-2022 ar putea fi urmat de o consolidare mai puternică după ce excesul de capacitate se va reduce. „Un astfel de sprijin suplimentar de ordinul a 3% din PIB în perioada 2021-2022 ar putea majora PIB-ul cu aproximativ 2% până la finele lui 2022 și ar reduce la mai mult de jumătate pagubele pe termen mediu ca urmare a unor efecte robuste pe partea ofertei”, susține FMI în raport.

„Acesta ar avea beneficii mai mari pentru gospodăriile cu venituri mici și ar avea mai puține efecte secundare decât noi stimulente monetare. De asemenea, ar aduce inflația mai aproape de țintă în multe țări și ar ajuta la refacerea spațiului de manevră a politicii monetare”, adaugă FMI.

Țările din zona euro au furnizat anul trecut stimulente fiscale și scheme naționale de lichiditate în valoare totală de peste 3.000 de miliarde de euro pentru a-și menține economiile pe linia de plutire, iar unele dintre aceste țări, precum Italia, anunță noi măsuri de sprijin în condițiile în care cel de-al treilea val al pandemiei declanșează noi carantine la nivelul zonei euro.

În raportul său regional pentru Europa, FMI prognozează că în acest an Europa va înregistra o creștere economică de 4,5%, cu 0,2 puncte procentuale mai puțin decât estima în luna octombrie a anului trecut. Pentru 2022, FMI mizează în cazul Europei pe o creștere de 3,9% și avertizează că ritmul de creștere a PIB-ului european nu va reveni la nivelul de dinaintea pandemiei decât cu condiția ca vaccinurile să fie disponibile pe scară largă în vara lui 2021 și pe întreaga perioadă a anului 2022.

Pe o notă mai optimistă, FMI estimează că deciziile politice ar putea avea efecte benefice mai importante decât se preconiza, citând punerea în practică a planului „Next Generation” al Uniunii Europene.

Continuare

ECONOMIE

Proiect privind procedura de implementare a schemei de ajutor de stat pentru HoReCa

Prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr maxim de 73.211 de beneficiari

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat pe site-ul instituției proiectul de ordin pentru aprobarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat instituite prin OUG nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului și alimentației publice, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19.

Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul Schemei se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat prevăzute de Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul pandemiei de COVID-19 [C(2020) 1863], cu modificările și completările ulterioare. Schema se aplică pe întregul teritoriu al Romaniei, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

Bugetul Schemei este estimat la 500 milioane euro, echivalent în lei. Sumele aferente Schemei se asigură de la bugetul de stat prin bugetul MEAT, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinație și/sau din fonduri externe. Schema se derulează până la 31 decembrie 2021, plata sumelor corespunzătoare urmând a fi realizată până cel târziu la 30 iunie 2022, în limita creditului bugetar.

Prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr maxim de 73.211 de beneficiari.

Dacă valoarea însumată a cererilor de finanțare aprobate depășește valoarea creditului de angajament sau bugetar alocat cu această destinație, angajarea, respectiv plata către beneficiar se va face proporțional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totală a cererilor de finanțare aprobate.

Beneficiarii Schemei sunt întreprinderile care îndeplinesc, la data depunerii cererii de finanțare, condițiile de eligibilitate prevăzute în OUG nr. 224/2020 cu modificările și completările ulterioare.

Beneficiari de ajutor de stat sunt structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare clasificate, structuri de alimentație, înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României, agenții de turism licențiate și ghizii de turism atestați, care își desfășoară activitatea pe teritoriul României și care primesc ajutor de stat, conform acestei Scheme, deținute de sau organizați ca întreprinderi înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, a OUG nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările ulterioare, a OUG nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016. 

Beneficiarul poate fi întreprindere autonomă, întreprindere parteneră sau întreprindere legată.

Granturile se acordă pe bază de contract de finanțare încheiat cu următoarele categorii de beneficiari:  întreprinderi care dețin agenții de turism, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990, întreprinderi care dețin structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, întreprinderi care dețin structuri de alimentație, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630 și care sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României, precum și ghizii de turism care desfășoară activități conform codului CAEN 7990 și sunt organizați ca întreprinderi. Activitățile sunt eligibile dacă sunt desfășurate în baza unor licențe de turism emise de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului pentru agențiile de turism,  certificate de clasificare emise de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului pentru structurile de cazare, autorizații de funcționare emise de către autoritățile publice locale sau certificate de clasificare emise de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului pentru unitățile de alimentație publică, sau atestate de ghid de turism emise de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului. Licențele/certificatele/autorizațiile/ atestatele trebuie să fie valabile la momentul transmiterii formularului de înscriere în cadrul Schemei.  Codul/codurile CAEN pentru care aplicantul solicită finanțare trebuie să fi fost autorizat/autorizate pe perioada aferentă bazei de calcul  în cadrul prezentei Scheme.  

Prin această Schemă sunt acordate  granturi în cuantum de 20% din baza de calcul, rezultată din desfășurarea activităților aferente codurilor CAEN prevăzute la art. 3 alin (2) din OUG nr. 224/2020 cu modificările și completările ulterioare, în anul 2020 comparativ cu anul 2019. Cifrele utilizate trebuie să fie brute, înainte de deducerea impozitelor sau altor taxe. 

Baza de calcul al ajutorului reprezintă:

a) pentru beneficiarii care raportează cifra de afaceri, diferența dintre cifra de afaceri obținută din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 și cifra de afaceri obținută din activitatea eligibilă aferentă anului 2020;

b) pentru beneficiarii care aplică regimul special pentru agențiile de turism în conformitate cu dispozițiile 311 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, diferența dintre volumul facturilor emise pentru serviciile turistice, inclusiv marja, aferente anului 2019 și volumul facturilor emise pentru serviciile turistice, inclusiv marja, aferente anului 2020;

c) pentru beneficiarii care țin evidența în partidă simplă, în conformitate cu dispozițiile art. 1 (5) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, diferența dintre încasările obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 și încasările obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2020.

Valoarea maximă a ajutorului de stat care poate fi acordată unui beneficiar prin Schemă este echivalentul în lei al sumei de 800.000 euro/întreprindere unică (legată). Ajutorul de stat acordat conform acestei Scheme este cumulat cu alte măsuri de sprijin acordate în baza secțiunii 3.1 din Comunicarea Comisiei Europene – Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 [C(2020) 1863], cu modificările și completările ulterioare, în limita plafonului echivalent în lei al sumei de 1.800.000 euro, precum și cu ajutoare acordate în temeiul altor secțiuni ale comunicării, în conformitate cu dispozițiile din secțiunile specifice ale acesteia cu privire la cumul. Cifrele utilizate trebuie să fie brute, și anume înainte de deducerea impozitelor sau altor taxe. 

Dacă un beneficiar de ajutor de stat face parte din categoria întreprinderilor legate și a depus mai multe cereri de finanțare, suma maximă pe care o poate primi în cadrul Schemei nu poate depăși 800.000 euro/întreprindere unică. În cazul în care valoarea însumată a cererilor de finanțare depuse de beneficiari aparținând aceleiași întreprinderi unice depășește 800.000 euro, ajutorul de stat se acordă proporțional, prin raportarea sumei aprobate fiecărui aplicant la suma totală cererilor aprobate la nivelul întreprinderii unice.

Dacă valoarea însumată a cererilor de finanțare aprobate depășește valoarea creditului de angajament sau bugetar alocat cu această destinație, angajarea, respectiv plata către beneficiar se va face proporțional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totală a cererilor de finanțare aprobate. 

Cursul de schimb utilizat în implementarea schemei de ajutor de stat este cursul Băncii Naționale a României valabil la data de lansare a apelului de proiecte și care va fi comunicat pe site-ul instituției la respectiva dată.

Cei interesați pot consulta proiectul de ordin, Procedura și anexele pe site-ul MEAT, la rubrica Transparență decizională.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending