Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 11 octombrie 2021

Radio CECCAR FM

etaf

136 de state au ajuns la un acord privind un nou cadru general pentru impozitarea corporativă internațională

Vineri, 8 octombrie, 136 de state din cele 140 membre ale Cadrului incluziv OECD/G20 (IF) privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor (BEPS) au ajuns la un acord final referitor la un nou cadru general pentru reforma fiscală internațională. În cele din urmă, toate statele UE membre ale Cadrului incluziv s-au alăturat acordului. Irlanda și Estonia s-au alăturat joi, 7 octombrie, iar Ungaria și-a anunțat decizia vineri, 8 octombrie. Kenya, Nigeria, Pakistan și Sri Lanka nu s-au alăturat încă acordului. Acesta actualizează Declarația din iulie semnată de 134 de state, iar în cadrul Anexei conține un Plan detaliat de implementare pentru a asigura o implementare eficientă începând cu 2023 a soluției pe doi piloni. Valoarea profitului rezidual care urma să fie alocat jurisdicțiilor în baza Pilonului I a rămas un subiect deschis pentru dezbatere în iulie, fiind convenită acum la procentul de 25%. Și rata impozitării minime în baza Pilonului II a fost stabilită la 15%, în vreme ce în iulie discuțiile se purtau în jurul unui nivel de „cel puțin 15%”. Se preconizează că acordul va fi susținut de miniștrii de finanțe G20 în cadrul întâlnirii de pe 13 octombrie de la Washington, înainte de aprobarea finală a liderilor G20 de la Roma programată pentru sfârșitul lunii.

„Pandora Papers”: noi dezvăluiri privind evitarea obligațiilor fiscale

Duminică, 3 octombrie, investigația „Pandora Papers” condusă de Consorțiul internațional pentru jurnalism de investigație (ICIJ) a dezvăluit peste 29.000 de companii offshore și a indicat activități de evaziune fiscală întreprinse de mii de persoane, inclusiv numeroși lideri politici precum prim-ministrul ceh, Andrej Babiš, președintele Ciprului, Nicos Anastasiades, și ministrul de finanțe olandez, Wopke Hoekstra. Investigația „Pandora Papers”, bazată pe 11,9 milioane de evidențe provenind de la 14 surse care furnizează servicii în cel puțin 38 de jurisdicții, este mai amplă decât investigațiile „Panama Papers” din 2016 și „Paradise Papers” din 2017. Miercuri, 6 octombrie, europarlamentarii au susținut în plenul Parlamentului European o dezbatere referitoare la acest nou scandal. În cadrul dezbaterii, comisarul european pentru impozitare Paolo Gentiloni a declarat că CE pregătește noi inițiative, inclusiv o propunere legislativă înainte de sfârșitul anului pentru a trata utilizarea abuzivă a companiilor paravan, precum și o inițiativă referitoare la publicarea ratelor de impozitare reale plătite de multinaționale. Europarlamentarii și-au arătat indignarea față de acest nou scandal, exprimându-și regretul că cei care ar trebui să lupte împotriva evitării obligațiilor fiscale sunt, în prea multe cazuri, ei înșiși vinovați de aceste practici.

UE actualizează lista neagră a paradisurilor fiscale

Consiliul ECOFIN a decis marți, 5 octombrie, să elimine oficial Anguilla, Dominica și Seychelles de pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante pe chestiuni de fiscalitate. Samoa Americană, Fiji, Guam, Oman, Samoa, Trinidad și Tobago, Insulele Virgine Americane și Vanuatu vor rămâne pe lista neagră. Această revizuire suplimentară a liste negre a UE în mijlocul scandalului „Pandora Papers” a declanșat un amplu val de critici. Deși Turcia nu a îndeplinit toate dispozițiile stabilite de Consiliul ECOFIN în februarie anul acesta, ea rămâne pe lista gri a jurisdicțiilor cu riscuri fiscale, dar care s-au angajat să ia măsuri corective. Austria, Cipru, Danemarca și Grecia au transmis prin intermediul unei declarații că vor accepta această decizie pentru a nu sabota actualizarea listei, dar așteaptă progrese rapide și vizibile din partea Turciei.

Apel pentru rescrierea Codului de conduită european în domeniul impozitării întreprinderilor

În timpul ședinței plenare a Parlamentul European de joi, 7 octombrie, s-a adoptat cu 506 voturi pentru, 81 împotrivă și 99 de abțineri, un raport întocmit de eurodeputata Aurore Lalucq (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Franța) reprezentând un apel la o reformă integrală a Codului de conduită european în domeniul impozitării întreprinderilor, un instrument utilizat pentru a trata competiția dăunătoare din domeniul fiscal. Aurore Lalucq susține că este urgent ca domeniul de aplicare, criteriile și guvernanța Codului de conduită să fie revizuite. De asemenea, raportul proiectează un plan detaliat pentru elaborarea unui „Cadru privind angajamentele fiscale agresive și ratele reduse de impozitare” (FATAL) care, în cele din urmă, să înlocuiască actualul Cod de conduită.

Curtea Europeană de Justiție decide asupra speței fiscale din Spania

Curtea Europeană de Justiție (ECJ) a hotărât miercuri, 6 octombrie, că CE a declarat în mod justificat că regimul spaniol care acorda scutiri de taxe companiilor care achiziționează acțiuni în străinătate este ilegal. În 2009 și 2011 Comisia a solicitat Spaniei să elimine această schemă care permitea companiilor spaniole să dobândească acționariat în alte întreprinderi europene pentru a elimina parte din prețul plătit. În 2014, Tribunalul UE a anulat decizia Comisiei deoarece a constatat că regimul spaniol nu îndeplinește condițiile necesare ca o măsură să fie declarată „ajutor ilegal de stat”. Curtea Europeană de Justiție a anulat decizia Tribunalului UE în 2016, clarificând în noua hotărâre conceptul de „selectivitate”. „Simplul fapt că acea măsură este de natură generală, de aceasta putând beneficia a priori toate [companiile] care fac obiectul impozitării corporative, în funcție de măsura în care acestea desfășoară sau nu anumite tranzacții, nu înseamnă că aceasta nu poate fi selectivă”, a declarat ECJ.

Au fost desemnați raportorii ECON pentru dosarele AML

Comisia ECON a Parlamentului European a distribuit funcțiile de raportori pentru dosarele de combatere a spălării banilor (AML) incluse în Pachetul prezentat în iulie de Comisia Europeană. Luis Garicano (Partidul Renew Europe, Spania) va conduce negocierile Parlamentului European privind viitoarea autoritate pentru combaterea spălării banilor (AMLA). Ernest Urtasun (Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Spania) se va ocupa de redactarea unei opinii pentru Comisia LIBE cu privire la elaborarea măsurilor legate de prezentările de informații privind combaterea spălării banilor aferente tranzacționării activelor digitale, iar Eero Heinäluoma (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Finlanda) va fi responsabil pentru redactarea unei opinii pentru Comisia LIBE referitoare la viitoarele norme AML.

PROFESIA CONTABILĂ

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

Radio CECCAR FM

Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2024, aceea de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale. Cu acest prilej, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil și vicepreședinte al CECCAR, a fost reales ca membru în Consiliul ETAF pentru un nou mandat.

Înființată în decembrie 2015, ETAF este o organizație europeană care reunește 215.000 de profesioniști în domeniul fiscal din Franța, Germania, Belgia, România, Ungaria, Austria și Croația. Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.

În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilor

Radio CECCAR FM

Tranziția sustenabilă este un efort colectiv și un aspect ce privește întreaga societate. În calitate de elemente esențiale ale economiei europene, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au de jucat un rol esențial. Tranziția prezintă provocări, dar oferă și oportunități. Totuși, poate fi descurajator să începi să îți imaginezi, înainte de a fi complet informat, modul în care tranziția sustenabilă afectează o afacere.

Documentul elaborat și publicat de Accountancy Europe, Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilorprezintă primii 5 pași pe care un IMM îi poate face pentru a-și începe călătoria sustenabilă. Este vital să inițiați procesul, chiar și cu pași mici, și să începeți treptat să pregătiți afacerea pentru ceea ce va urma.

IMM-urile se confruntă cu presiuni și așteptări din ce în ce mai mari pentru a-și face afacerile mai sustenabile și pentru a începe să raporteze cu privire la performanța lor în materie de sustenabilitate. Simultan, le sunt prezentate noi perspective, cum ar fi finanțarea verde și satisfacerea cerințelor consumatorilor, care pot aduce oportunități de afaceri favorabile.

Unele IMM-uri iau deja măsuri proactive pentru a-și adapta afacerile. Totuși, în același timp, multe IMM-uri și consilierii acestora sunt nesiguri cu privire la așteptările pe care trebuie să le îndeplinească și la standardele sau criteriile pe care să le urmeze. Mai mult, unele aspecte legate de sustenabilitate pot fi mai relevante pentru anumite IMM-uri decât pentru altele.

Documentul a fost întocmit de Accountancy Europe în colaborare cu Ecopreneur.eu – Federația Întreprinderilor Europene Sustenabile și European Association of Cooperative Banks (EACB). De asemenea, acesta include informații obținute din interviuri cu profesioniștii contabili din practicile mici și mijlocii (SMP-uri) din întreaga Europă care oferă servicii de sustenabilitate pentru clienții IMM-uri.

Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­–Organisme internaționale–Alte documente de interes.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Schimbarea paradigmei în business: Raportarea de sustenabilitate și rolul activ al profesioniștilor contabili în asigurarea competitivității afacerilor în lanțul de valoare global

Radio CECCAR FM

La începutul acestei luni, CECCAR a participat, prin prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, vicepreședinte în Consiliul superior al CECCAR, la business breakfastul organizat de Camera de Comerț și Industrie București pe tema raportării de sustenabilitate, eveniment ce a reunit, la Palatul CCIB, profesioniști din domeniul financiar-contabil, autorități de reglementare și reprezentanți ai mediului de afaceri.

Evenimentul a fost organizat în contextul noilor reglementări privind raportarea de durabilitate, conform OMF nr. 85/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024. Aceste reglementări sunt parte integrantă a transpunerii Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului, cunoscută sub numele de Directiva CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive.

Robert-Aurelian Șova a punctat faptul că profesioniștii contabili și organizațiile profesionale de contabilitate au un rol direct și activ în realizarea unei raportări extinse, care oferă o imagine exhaustivă a valorii sustenabile a afacerii în timp. „S-a schimbat paradigma în domeniul financiar-contabil, în business, iar aspectele ce țin de mediu sunt foarte importante. Se face trecerea de la oferirea de servicii contabile tradiționale la raportarea integrată. Companiile, indiferent de mărimea acestora, trebuie să se adapteze la aceste transformări pentru a rămâne competitive în lanțul de valoare al businessurilor globale”, a declarat vicepreședintele CECCAR.

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a mai spus că, în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), CECCAR a întreprins acțiuni la diferite niveluri: integrarea ca membru în organizațiile internaționale reprezentative pentru cadrul de raportare ESG, crearea unui portal de informații în materie de ESG pentru părțile interesate, actualizarea programelor de educație contabilă profesională pentru dezvoltarea inițială și continuă a membrilor. În plus, CECCAR a luat măsura extinderii competențelor profesioniștilor contabili prin organizarea de cursuri dedicate. Participarea la evenimente pe această temă, consolidarea parteneriatului cu autoritățile de reglementare și promovarea raportării ESG prin crearea de rețele de afaceri sunt alte direcții de acțiune pe care CECCAR se concentrează pentru a veni în sprijinul membrilor care să ofere servicii integrate potrivite nevoilor mediului de afaceri.

„Suntem primul organism profesional din Europa care s-a alăturat SASB – Sustainability Accounting Standards Board, devenind membru în 2020. În iunie 2021, fuziunea dintre Consiliul Internațional de Raportare Integrată și SASB într-o organizație unificată – Value Reporting Foundation – a fost formalizată. În noiembrie 2021, Fundația IFRS a anunțat consolidarea nou-creatului International Sustainability Standards Board cu Climate Disclosure Standards Board și Value Reporting Foundation”, a conchis oficialul CECCAR.

Mai multe detalii puteți afla accesând pagina evenimentului.

Continuare

Trending