Connect with us

ECONOMIE

CE propune noi măsuri menite să conducă la realizarea uniunii piețelor de capital

CECCAR FM

Publicat

pe

Comisia Europeană (CE) a adoptat un pachet de măsuri cu scopul de a îmbunătăți capacitatea întreprinderilor de a atrage capital în întreaga UE și de a asigura faptul că cetățenii europeni obțin cele mai avantajoase condiții pentru economiile și investițiile lor, informează un comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres.

Prin aceste propuneri se va asigura un acces mai bun al investitorilor la datele privind întreprinderile și tranzacțiile. Totodată, măsurile vor încuraja investițiile pe termen lung și vor facilita comercializarea transfrontalieră a fondurilor de investiții în condiții de mai mare siguranță. În ansamblu, propunerile vor conecta mai bine întreprinderile din UE cu investitorii, îmbunătățind accesul întreprinderilor la finanțare, sporind oportunitățile de investiții pentru investitorii de retail și ducând la o mai mare integrare a piețelor de capital din UE.

„Piețele de capital îndeplinesc un rol esențial, alături de bănci, în finanțarea economiei noastre, dar sunt necesare progrese suplimentare pentru finalizarea uniunii piețelor de capital. Astăzi luăm măsuri la diferite niveluri: creșterea gradului de transparență al piețelor noastre de capital, facilitarea accesului la date financiare și legate de durabilitate și sporirea atractivității produselor de investiții, cum ar fi ELTIF și alte fonduri de investiții alternative, pentru investitori și administratorii de fonduri. Dar nu ne limităm doar la aceasta; anunțăm astăzi și inițiative mai ambițioase privind uniunea piețelor de capital, care se vor concretiza în 2022 și care vizează accesul întreprinderilor la piețele publice, finanțarea deschisă, educația financiară și insolvența”, a declarat comisarul pentru servicii financiare, stabilitate financiară și uniunea piețelor de capital, Mairead McGuinness.

Propunerile legislative adoptate de Comisia Europeană privesc în primul rând Punctul unic de acces european (European Single Access Point – ESAP). Acesta va reprezenta un punct unic de acces la informațiile publice financiare și legate de durabilitate referitoare la întreprinderile din UE și produsele de investiții din UE. ESAP le va conferi întreprinderilor o mai mare vizibilitate în ceea ce privește investitorii, oferind posibilitatea mai multor surse de finanțare. Punctul unic de acces european va integra, de asemenea, informații referitoare la durabilitate publicate de întreprinderi, ceea ce va sprijini obiectivele Pactului verde european. Ca spațiu comun de date, ESAP este o piatră de temelie a Strategiei digitale a UE și a Strategiei privind finanțele digitale, se precizează în comunicat.

O altă propunere privește revizuirea Regulamentului privind fondurile europene de investiții pe termen lung (ELTIF), care va duce la un grad mai mare de atractivitate a ELTIF pentru investitori și la un rol mai important al ELTIF ca sursă complementară de finanțare pentru întreprinderile din UE. Revizuirea regulamentului va facilita, de asemenea, investițiile investitorilor de retail în ELTIF, în special prin eliminarea pragului minim de investiții de 10.000 euro, asigurând, în același timp, o protecție solidă a investitorilor.

De asemenea, Comisia Europeană a propus revizuirea Directivei privind administratorii fondurilor de investiții alternative (AIFMD), ceea ce ar contribui la un grad mai mare de eficiență și de integrare a pieței fondurilor de investiții alternative. Propunerea armonizează normele referitoare la fondurile prin care se acordă împrumuturi întreprinderilor. Acest lucru va facilita creditarea economiei reale, asigurând, în același timp, o protecție mai bună a investitorilor și o mai mare stabilitate financiară. Revizuirea clarifică, de asemenea, normele privind delegarea, care permit administratorilor de fonduri să recurgă la expertiză din țări terțe.

Potrivit CE, revizuirea va asigura o informare și o coordonare adecvate între supraveghetorii din UE, precum și o mai bună protecție a investitorilor și a stabilității financiare.

Totodată, Comisia Europeană a propus revizuirea Regulamentului privind piețele instrumentelor financiare (MiFIR) prin introducerea unui sistem centralizat de raportare european care să faciliteze accesul tuturor investitorilor la datele privind tranzacțiile. Prin aceste adaptări se va introduce un sistem centralizat de raportare european, care va oferi investitorilor, în toate locurile de tranzacționare din UE, acces la date privind tranzacțiile aproape în timp real pentru acțiuni, obligațiuni și instrumente financiare derivate. Până în prezent, acest acces a fost limitat la câțiva investitori profesionali. Revizuirea va consolida, de asemenea, condițiile de concurență echitabile între bursele de valori și băncile de investiții și va promova competitivitatea internațională a locurilor de tranzacționare din UE, eliminând regula accesului liber.

Toate elementele pachetului legislativ vor fi discutate de Parlamentul European și de Consiliu.

„Obiectivul uniunii piețelor de capital (UPC) este crearea unei veritabile piețe unice de capital în UE. Scopul este ca investițiile și economiile să circule în toate statele membre, în folosul cetățenilor, investitorilor și întreprinderilor, indiferent de locul din Uniunea Europeană în care se află. Având în vedere criza provocată de pandemia de COVID-19 și finanțarea necesară pentru a sprijini redresarea, creșterea durabilă și dubla tranziție verde și digitală, este cu atât mai urgent să se atingă acest scop”, se mai arată în comunicat.

ECONOMIE

Numărul racordărilor la rețelele de energie electrică și gaze naturale nu a crescut

CECCAR FM

Publicat

pe

Numărul racordărilor consumatorilor casnici la sistemele de distribuție a gazelor naturale și la rețelele de distribuție a energiei electrice nu a crescut, deși legislația în domeniu a fost modificată tocmai pentru a stimula acest proces, a constat Consiliul Concurenței, în urma unei analize, informează instituția. „Creșterea numărului de racordări ar conduce expansiunea piețelor de furnizare a energiei electrice și a gazelor naturale către consumatorii casnici și, implicit, la creșterea portofoliului furnizorilor existenți și la apariția de noi furnizori pe piață. Cu toate acestea, conform informațiilor deținute de autoritatea de concurență, deși numărul de cereri de racordare la rețelele de distribuție depuse de clienții casnici a crescut, nu s-a înregistrat și o majorare a lucrărilor de racordare, deci a locurilor de consum casnic”, precizează Consiliul Concurenței, într-un comunicat.

Astfel, în cazul energiei electrice, în timp ce numărul cererilor de racordare primite de operatorii de distribuție, în primul semestru din 2021, din partea clienților casnici a crescut cu 31% față de semestrul 1 din 2020, numărul locurilor de consum a crescut cu doar 1,4%.

În cazul gazelor naturale, numărul cererilor de racordare transmise de clienții casnici a crescut cu circa 170% în semestrul 1 din 2021 comparativ cu semestrul 1 din 2020, în timp ce numărul locurilor de consum a crescut cu doar 3,6%.

În a doua parte a anului 2020, cadrul legislativ primar privind procesul de racordare la rețelele/sistemele de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale a suferit modificări importante, operatorul de distribuție de energie electrică sau de gaze naturale având obligația de a racorda la rețea toți solicitanții clienți finali casnici, în termen de 90 de zile de la data obținerii autorizației de construire, cu recuperarea costurilor racordării într-o perioadă de 5 ani. Aceste modificări au fost urmate de adaptarea de către ANRE a legislației secundare, în primul trimestru al anului 2021.

În acest context, la solicitarea Parlamentului României, autoritatea de concurență a demarat o analiză privind activitatea de racordare a clienților casnici la sistemele de distribuție a gazelor naturale și la rețelele de distribuție a energiei electrice.

În cadrul acestor proceduri, Consiliul Concurenței a analizat modificările aduse cadrului normativ și a solicitat operatorilor de distribuție date și informații cu privire la procesul de racordare, purtând și discuții cu unii dintre acești operatori. De asemenea, autoritatea de concurență a transmis opiniile sale pe marginea anumitor proiecte de acte normative de reglementare primară și secundară.

În urma analizei, a rezultat că în situația în care legislația ar permite autorităților publice locale să finanțeze în întregime procesul de dezvoltare a rețelelor/sistemelor de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale, s-ar putea impulsiona activitatea de racordare. Ca urmare, Consiliul Concurenței recomandă adaptarea legislației astfel încât să permită autorităților locale finanțarea în întregime a lucrărilor de dezvoltarea a rețelelor, finanțarea putând fi asigurată în acest caz din resursele locale sau prin accesarea de fonduri naționale și/sau comunitare de investiții.

De asemenea, autoritatea de concurență apreciază că realizarea lucrărilor de racordare nu trebuie să aibă la bază doar principiul eficienței economice, ci acesta trebuie coroborat cu alte criterii, cum ar fi o durată clară până la racordare. În acest fel s-ar oferi o certitudine în ceea ce privește durata maximă de timp pentru extinderea rețelelor/sistemelor de distribuție, inclusiv pentru investițiile cu un grad redus de eficiență.

Consiliul Concurenței pune în consultare publică Raportul intermediar privind racordarea clienților casnici la sistemele de distribuție a gazelor naturale și la rețelele de distribuție a energiei electrice. Documentul prezintă activitatea de racordare la rețelele/sistemele de distribuție, inclusiv activitățile și etapele acestui proces, evoluțiile cadrului normativ aplicabil, anumite elemente extrase din chestionarele completate de operatorii de distribuție, precum și unele din problemele indicate de aceștia cu privire la procesul de racordare. Observații pe marginea analizei intermediare a Consiliului Concurenței pot fi transmise, în termen de 30 de zile, la adresa industrie@consiliulconcurentei.ro.

„Întrucât cadrul normativ care vizează activitatea de racordare la rețelele/sistemele de distribuție a energiei electrice și gazelor naturale a suferit modificări recente, prin adoptarea la finele anului 2021 a OUG nr. 143/2021, Consiliul Concurenței va continua analiza sa cu privire la subiectul racordării, urmând a prezenta rezultatul acesteia și eventualele recomandări. De altfel, acest sector de racordare la rețele de gaze naturale și energie electrică a reprezentat o preocupare constantă a Consiliului Concurenței care a utilizat, în această zonă, întreaga paletă de instrumente de care dispune. În ultimii ani, autoritatea de concurență a aplicat sancțiuni de peste 10 milioane euro unor companii care își desfășoară activitatea pe piața serviciilor conexe distribuției de gaze sau de energie pentru încălcarea normelor de concurență”, se menționează în comunicat.

Continuare

ECONOMIE

Forumul de la Davos va organiza o reuniune cu participare fizică în perioada 22-26 mai

CECCAR FM

Publicat

pe

Forumul Economic Mondial (WEF) a anunțat că o reuniune cu participare fizică se va desfășura în stațiunea montană Davos, în perioada 22-26 mai, după ce săptămâna aceasta au avut loc mai multe reuniuni online, transmite Reuters, preluată de Agerpres. Conform acestui anunț, pentru prima dată în ultimii doi ani, Forumul de la Davos va reveni în stațiunea elvețiană de ski unde elita politică și de afaceri a lumii obișnuia să se întâlnească.

În mod tradițional, Forumul Economic Mondial se desfășoară în Elveția în luna ianuarie. Prima reuniune a avut loc în 1971, sub numele Forumul European de Management (European Management Forum). În 2015, Forumul a fost recunoscut oficial ca organizație internațională.

În luna decembrie a anului trecut, organizatorii au anunțat că evenimentul programat a se desfășura în perioada 17-21 ianuarie a trebuit să fie amânat avându-se în vedere incertitudinile persistente cu privire la varianta Omicron.

„După toate întâlnirile virtuale din ultimii doi ani, liderii din mediul politic, de business și societatea civilă trebuie, în sfârșit, să se reunească din nou în persoană”, a declarat fondatorul WEF, Klaus Schwab într-un comunicat de presă. „Trebuie să punem la punct o atmosferă de încredere care este necesară pentru a accelera acțiunea în comun și a răspunde la multiplele provocări cu care ne confruntăm”, a adăugat Klaus Schwab.

Potrivit organizatorilor, printre subiectele de pe agenda reuniunii din luna mai se vor număra revenirea după pandemie, schimbările climatice, construirea unui viitor mai bun, accelerarea așa-numitului „stakeholder capitalism” și valorificarea tehnologiilor celei de a patra revoluții industriale.

Forumul Economic Mondial a precizat că va colabora îndeaproape cu guvernul elvețian în ceea ce privește situația de sănătate publică, adăugând că reuniunea va avea loc numai dacă există condițiile necesare pentru a garanta sănătatea și siguranța participanților și a comunității gazdă.

Continuare

ECONOMIE

OPANAF nr. 1721/2021 va fi modificat

CECCAR FM

Publicat

pe

Printr-un proiect de Ordin care vizează modificarea și completarea OPANAF nr. 1721/2021, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune eliminarea din rândul marilor contribuabili a celor care au înregistrat o cifră de afaceri mai mică cu 50% în anul 2020 față de anul 2019, au declarat obligații fiscale mult mai mici, iar numărul de salariați a scăzut în mod semnificativ.

În Referatul de aprobare a proiectului de ordin pentru modificarea și completarea OPANAF nr. 1721/2021 privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili, precum și privind unele obligații declarative, ANAF menționează că, în vederea creșterii eficienței activității de administrare a contribuabililor și a îmbunătățirii colectării veniturilor bugetare, a fost necesară reorganizarea activității de administrare a marilor contribuabili, acțiune care are la bază administrarea și monitorizarea distinctă a acestei categorii de contribuabili care reprezintă eșantionul agenților economici cu cea mai mare importanță fiscală, respectiv care contribuie cu cea mai pare pondere la încasarea veniturilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat și bugetul Fondului național unic de asigurări de sănătate.

Prin OPANAF nr. 1721/2021, au fost reglementate criteriile de selecție/actualizare a marilor contribuabili care sunt administrați, începând cu data de 1 ianuarie 2021, de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, respectiv criteriile specifice, criteriul de baza și criteriul de continuitate. În ceea ce privește criteriul de continuitate, inițiatorii proiectului precizează că menținerea în administrarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili a contribuabililor selectați în baza acestui criteriu a avut la bază considerentul păstrării stabilității în administrarea aceluiași organ fiscal central a acestor contribuabili. Potrivit art. 6 alin. (1) din ordinul invocat, „contribuabilii mari selectați/actualizați potrivit prezentului ordin care nu mai îndeplinesc criteriul specific prevăzut la art. 4 alin. (2) lit. b) și c) sau criteriul de bază prevăzut la art. 5 nu mai sunt administrați de Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, după 3 ani consecutivi în care nu îndeplinesc aceste criterii, începând cu data de 1 ianuarie aanului următor expirării acestei perioade”.

„Situația economică generată de pandemia COVID-19 a condus la diminuarea lichidităților financiare și a patrimoniului deținut de contribuabili. Astfel, s-a constatat faptul că o parte dintre contribuabilii menținuți în categoria marilor contribuabili în funcție de criteriul continuității au înregistrat o scădere a cifrei de afaceri și a numărului mediu de angajați, astfel cum rezultă din situațiile financiare aferente anului 2020 comparativ cu cele aferente anului 2019. De asemenea, s-a constatat că 14 dintre acești contribuabili au declarat în situațiile financiare aferente acestor ani cifră de afaceri zero. De asemenea, s-a constatat că, în urma diminuării activității acestor mari contribuabili în perioada pandemiei, obligațiile fiscale declarate au scăzut în anul 2020 față de cele declarate în anul 2019”, se precizează în Referatul de aprobare.

În acest context, precum și ca urmare a faptului că reducerea activității acestor contribuabili a generat o diminuare a încasărilor la bugetul general consolidat, ANAF a considerat necesară reanalizarea pachetului de mari contribuabili care au fost selectați în funcție de criteriul continuității. În acest sens, s-a constatat că din această categorie de mari contribuabili, cei care au înregistrat o cifră de afaceri mai mică cu 50% în anul 2020 față de anul 2019, au declarat obligații fiscale mult mai mici, iar numărul de salariați a scăzut în mod semnificativ. În aceste condiții, ANAF subliniază că aceștia nu se mai justifică a fi menținuți în categoria marilor contribuabili, ținând cont de faptul că aportul lor în totalul încasărilor la bugetul general consolidat este nesemnificativ, fapt pentru care, prin acest proiect de Ordin, se propune eliminarea lor din rândul marilor contribuabili.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM