Connect with us

ECONOMIE

Guvernul a analizat în primă lectură proiectul de OUG privind combaterea speculei

CECCAR FM

Publicat

pe

Guvernul a analizat, în primă lectură, proiectul de OUG privind combaterea speculei, act normativ prin care statul va putea interveni în situații excepționale, când sunt distorsiuni pe piață, pentru a limita creșteri de preț excesive, potrivit președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, citat de Agerpres.

„Proiectul de ordonanță de urgență privind combaterea speculei a fost discutat (miercuri, n.r.) de Guvern în primă lectură, este un proiect inițiat de Ministerul Economiei, inclusiv ANPC, în colaborare cu Consiliul Concurenței și avem colaborarea specialiștilor din Ministerul de Finanțe și Ministerul Agriculturii. Proiectul este în consultare publică, luni vom finaliza consultarea publică. Rog pe toți cei interesați să trimită comentariile până luni ca să putem finaliza proiectul de act normativ care să treacă prin circuitul de avizare”, a declarat șeful autorității de concurență în briefingul care a urmat ședinței Executivului.

Potrivit sursei citate, proiectul urmărește că creeze statului un instrument pentru a interveni în situații excepționale când piața nu funcționează bine. „În astfel de situații, pentru produsele care prezintă un risc de activitate speculativă, vom putea interveni pentru a limita creșteri de prețuri excesive sau a forța companiile să reducă stocurile sau să crească comercializarea produselor. Fie să producă mai mult, fie să reducă stocurile pe care le-au acumulat. De implementarea actului normativ se va ocupa Consiliul Concurenței în ceea ce privește relațiile între companii, și ANPC în ceea ce privește relația între companii și consumatori, clienți finali”, a explicat Bogdan Chirițoiu.

Acesta a arătat că fiecare instituție va merge pe propriile reguli de funcționare, iar Consiliul Concurenței va aplica prevederile Legii 11 a concurenței neloiale, o lege cu proceduri mai rapide decât Legea concurenței, care are investigații cu durată mare de timp. „Într-o situație de criză, de speculă, vrem reacții foarte rapide și atunci Legea concurenței nu este un instrument bun pentru că o investigație durează undeva la doi ani. Avem nevoie de intervenții mai rapide și atunci mergem pe Legea concurenței neloiale”, a mai spus președintele Consiliului Concurenței.

Amenzile prevăzute în legea concurenței neloiale variază între 0,1% și 1% din cifra de afaceri.

În context, Bogdan Chirițoiu a explicat că amenzile nu sunt foarte mari pentru activitate speculativă, însă importante sunt măsurile adiacente precum oprirea funcționării unei companii sau obligarea acesteia să reducă prețurile sau stocurile atunci când se pretează la acțiuni speculative.

„ANPC poate opri funcționarea unei companii, noi Consiliul Concurenței putem obliga companiile să își reducă stocurile sau prețurile. ANPC poate dispune și confiscări. Nu ne interesează sancțiuni atât de mari cât posibilitatea de a recupera pagubele și de a impune măsuri companiilor care se pretează la aceste acțiuni speculative. Asta este o diferență față de Legea 21 a concurenței, unde amenzile ajung până la 10% din cifra de afaceri. Acum vrem viteză, mergem pe Legea concurenței neloiale cu amenzile acestea mai scăzute, dar impactul mare vine din măsurile adiacente complementare(…) Atunci când cumperi o mască cu 1 leu și o vinzi cu 10 nu amenda de 1% o să te sperie, ci faptul că putem să îți interzicem activitatea, se poate confisca marfa, se pot confisca profiturile pe care le-ai făcut din această activitate ilicită. Măsurile adiacente sunt pârghia mai importantă decât cuantumul amenzii”, a subliniat sursa citată.

Bogdan Chirițoiu a precizat că în pandemie a simțit cel mai clar nevoia unui astfel de instrument de intervenție. Atunci prețurile la măști sau dezinfectanți au crescut foarte mult, iar autoritățile nu au avut pârghii eficiente de intervenție. „Pandemia este exemplul cel mai clar, acolo eu am simțit nevoia de a avea un instrument de genul acesta. Am constatat la începutul pandemiei când au crescut prețurile de n-sprezece ori la măști, la dezinfectanți, nici noi, nici ANPC, nici Poliția Economică nu am avut niște pârghii eficace de intervenție. Am făcut fiecare ce am putut. Când piața merge normal, lăsăm jocul pieței, cine are prețuri mari va da faliment. Că oamenii nu sunt proști să cumpere de la o firmă care are prețuri foarte mari. Avem nevoie de instrumentul ăsta pentru situații excepționale când avem o dereglare în funcționarea pieței”, a mai spus Bogdan Chirițoiu.

Potrivit acestuia, o decizie pe noul proiect de ordonanță poate veni în câteva săptămâni. „Diferența acum este că nu am investigația aceea complicată de pe Legea concurenței, nu fac un raport de investigație, îl trimit companiei, îi dau 30 de zile să îmi răspundă, îl trimit Comisiei Europene etc. Partea de investigație este mult simplificată. Luarea unei decizii va dura în acest caz câteva săptămâni față de doi ani pe Legea concurenței. Deciziile sunt executorii. Orice acțiune a noastră poate fi contestată în instanță, dar asta nu suspendă plata amenzii”, a mai arătat președintele autorității de concurență.

În aplicarea proiectului de ordonanță va colabora și ANAF pentru că această instituție are toate datele, bilanțurile companiilor și ratele de profit.

ECONOMIE

Modelul formularelor F3000 DAC2/CRS și F3000 FATCA, publicat în Monitorul Oficial

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 951 din 29 septembrie 2022 a fost publicat OPANAF nr. 1711/2022 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate de instituțiile financiare raportoare în vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 62 alin. (1) și art. 291 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, în conformitate cu prevederile Directivei 2014/107/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, transpusă în Codul de Procedură Fiscală, la art. 291, alin. (4), cu Legea 70/2016 pentru ratificarea Acordului multilateral al autorităților competente pentru schimb automat de informații privind conturi financiare (Standardul Comun de Raportare – SCR), precum și cu Legea 233/2015 privind ratificarea Acordului dintre România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA, instituțiile financiare raportoare (IFR) din România au obligația de a raporta anual către ANAF informații privind conturile financiare ale contribuabililor nerezidenți conform art. 62 alin.(1), alin. (3) respectiv art.291 alin.(4) din Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală cu modificările și completările ulterioare.

Prin OUG nr. 102/2022, au fost aduse modificări și completări Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Astfel, prin actul normativ menționat a fost instituită obligația ANAF de a aproba formularul care trebuie utilizat de instituțiile financiare pentru îndeplinirea obligațiilor de raportare în scopul realizării schimbului de informații în temeiul instrumentelor juridice de drept internațional la care România este parte (DAC 2, SCR, FATCA), astfel:

– art. 62 alin. (4): ”Prin ordin al președintelui A.N.A.F. se aprobă formularul utilizat de instituțiile financiare raportoare în vederea îndeplinirii obligației prevăzute la alin. (1), respectiv a obligației prevăzute la art. 291 alin. (4).”;

Totodată, art. II, alin. 3 din OUG nr. 102/2022 prevede: „Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală prevăzut la art. 62 alin. (4) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se aprobă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

În acest context, ANAF a promovat acest nou act normativ prin care sunt aprobate modelul formularelor utilizate de instituțiile financiare raportoare, denumite formularele F3000 DAC2/CRS și F3000 FATCA, cuprinzând informațiile raportate în vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 62 alin. (1) și art. 291 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Continuare

ECONOMIE

Norme de aplicare a programelor guvernamentale de creditare StudentInvest și FamilyStart

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 951 din 29 septembrie 2022 a fost publicat Ordinul comun nr. 2.534/20.809/2022 al ministrului Finanțelor și al ministrului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse privind aprobarea Normelor de aplicare a programelor guvernamentale de creditare „StudentInvest” și „FamilyStart”, a modelului Convenției privind implementarea programelor „StudentInvest” și „FamilyStart”, precum și a modelului Convenției de garantare.

Normele reglementează: a) modul de acordare a facilităților aferente creditelor destinate tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniți și până la 31 de ani neîmpliniți și care sunt cuprinși în instituțiile de învățământ superior autorizate să funcționeze provizoriu ori acreditate, în cazul programului „StudentInvest” , respectiv modul de acordare a facilităților aferente creditelor destinate persoanelor fizice cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniți și până la 45 de ani neîmpliniți care își întemeiază o familie și/sau care formează o familie și care au împreună salarii nete lunare de până la maximum 7.500 de lei, în cazul programului „FamilyStart”; b) plafonul anual al garanțiilor de stat, modalitatea și condițiile de acordare și recuperare a garanțiilor de stat; c) condițiile de eligibilitate a băncilor și a persoanelor fizice beneficiare ale creditului; d) regulile de gestionare a garanțiilor de stat emise în numele și în contul statului de către Fondul Român de Contragarantare (FRC).

Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MFTES) va aloca, pentru anul 2022, prin ordin de ministru, un fond maximal pentru un număr de 8.333 beneficiari în cadrul programului „StudentInvest”, respectiv un fond maximal pentru un număr de 6.250 de beneficiari în cadrul programului „FamilyStart”; fondul maximal se acordă anual, în limita sumelor aprobate cu această destinație în bugetul MFTES.

Pentru anul 2022, plafonul total al garanțiilor de stat care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (2), respectiv art. 3 alin. (2) din OUG nr. 95/ 2022 este de 250 milioane lei, în cazul programului „StudentInvest”, respectiv 250 milioane lei, în cazul programului „FamilyStart”.

Valoarea și durata creditului se stabilesc de finanțator în conformitate cu normele și procedurile sale interne de creditare, în baza solicitării beneficiarului, cu încadrarea în condițiile programelor prevăzute de art. 1- 4 din OUG nr. 95/2022 și de prezentele norme; valoarea maximă a creditului este de 50.000 lei, în cazul programului „StudentInvest” și de 75.000 lei, în cazul programului „FamilyStart”. Pe parcursul derulării programului, creditul poate fi acordat o singură dată unui beneficiar eligibil.

În cazul programului „StudentInvest”, dacă beneficiarul nu are calitatea de angajat, pentru acordarea creditului este necesară prezentarea cel puțin a unui codebitor; în cazul programului „FamilyStart” este obligatoriu ca cel puțin unul dintre cei doi beneficiari să fie angajat.

Împrumutul se va acorda sub forma unui credit cu una sau mai multe tranșe, în funcție de documentele justificative prezentate la decontare sau plata directă a furnizorului pe baza documentelor justificative, pentru o perioadă maximă de 10 ani, inclusiv perioada de grație. Utilizarea creditului se poate efectua integral sau în mod fracționat în perioada de tragere, în funcție de necesitățile de finanțare ale beneficiarului programului/programelor, la solicitarea scrisă a acestuia și cu prezentarea documentelor justificative în valoare cumulată de minimum 500 lei, inclusiv TVA (cu excepția ultimei tranșe), transmisă finanțatorului. Creditul acordat în cadrul programului/programelor nu poate fi utilizat pentru refinanțarea altor credite în derulare ale beneficiarului și nu poate fi refinanțat în cadrul programului/programelor.

Beneficiarul împreună cu finanțatorul stabilesc de comun acord o perioadă de grație între 0 și 60 de luni, începând de la data acordării creditului.

Continuare

ECONOMIE

Sprijin financiar de peste 56,4 milioane lei pentru producătorii agricoli din sectorul vegetal

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), prin Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), efectuează plata ajutorului excepțional acordat producătorilor agricoli din sectorul vegetal, a anunțat APIA, într-un comunicat.

Suma autorizată la plată este în valoare de peste 56,4 milioane lei și se acordă solicitanților care au accesat această formă de ajutor de stat, în conformitate cu prevederile HG nr. 1032/18.08.2022, din finanțare externă nerambursabilă conform Anexei la Regulamentul delegat (UE) 2022/467.

„Valoarea grantul financiar unitar este de 875 lei/ha, echivalentul sumei de 176,80 euro/ha, stabilit la rata de schimb de 4,9489 lei pentru 1 euro în conformitate cu prevederile alin. (6) al art.1 din Regulamentul delegat (UE) 2022/467. Suma care se acordă beneficiarilor este obținută prin înmulțirea grantului financiar unitar, exprimat în lei/hectar, cu suprafața declarată cu plantații pomicole pe rod și/sau cu arbuști fructiferi și/sau cu plantații viticole pe rod cu struguri pentru vin, din cererea unică de plată 2022, exprimată în hectare și nu poate depăși valoarea maximă de 175.000 lei/ beneficiar”, precizează APIA.

APIA reamintește că obiectivul acestei scheme de susținere financiară l-a reprezentat asigurarea unui grant financiar producătorilor agricoli din sectorul vegetal pentru susținerea unor cheltuieli angajate în perioada 24 februarie – 12 august 2022, cu achiziția de resurse materiale, respectiv de produse fertilizante și/sau produse de protecție a plantelor și/sau motorină, necesare în anul 2022 pe suprafețele cu plantații pomicole pe rod și/sau cu arbuști fructiferi și/sau cu plantații viticole pe rod cu struguri pentru vin, care utilizează eficient resursele, gestionează nutrienții și aplică metode de producție favorabile mediului și climei prin activitatea agricolă de întreținere a plantațiilor pe care o desfășoară.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM