Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Contabilitatea criminalistică, soluția pentru securitatea economică a organizației

CECCAR FM

Publicat

pe

Evoluția societății a adus și schimbarea modelelor de afaceri. Dezvoltarea economică, apariția de noi tehnologii, digitalizarea au condus la o transformare radicală a conceptului de business și a modului în care o afacere se desfășoară. În acest context, instrumentele de gestionare și diminuare a riscurilor sunt vitale pentru orice organizație. Un control eficient asupra tuturor operațiunilor și resurselor este cheia pentru succesul oricărei organizații. Acest control, care conduce la reducerea costurilor și la minimizarea riscurilor afacerii, este asigurat prin activitatea de contabilitate criminalistică.

Ce este contabilitatea criminalistică?

Contabilitatea criminalistică este definită ca intersecția dintre contabilitate și lege. Apărută încă din anii 1800, contabilitatea criminalistică s-a dezvoltat începând cu anii 1980. Îmbinând abilitățile de contabilitate cu metode moderne de investigație pentru a efectua o examinare a finanțelor unei persoane sau unei afaceri, contabilitatea criminalistică este folosită frecvent în cazurile de fraudă și delapidare pentru a explica natura unei infracțiuni financiare în instanță.

Contabilitatea criminalistică îndeplinește două funcții principale:

1. expertiza în cadrul unui litigiu, care recunoaște rolul profesionistului contabil judiciar ca expert independent în situația unui litigiu/unei dispute – aceasta are rolul de a clarifica o anumită stare de fapt, obiect al litigiului;

2. investigația, care utilizează abilitățile profesioniștilor contabili criminaliști pentru descoperirea faptelor de fraudare cu impact financiar – aceasta este răspuns la preocupările specifice legate de fapte ilicite în care investigatorul este angajat să efectueze proceduri de colectare, analiză, evaluare sau interpretare a anumitor aspecte probatorii pentru a sprijini părțile interesate să ajungă la o concluzie cu privire la temeinicia preocupărilor privind existența unei posibile fraude.

În general, contabilitatea criminalistică se referă la fraudă, respectiv la prevenirea, detectarea și investigarea fraudei.

Principalele categorii de fraudă, identificabile atât în sistemul privat, cât și în cel public:

  • deturnările de active implică furtul sau utilizarea abuzivă a activelor unei organizații;
  • corupția implică utilizarea influenței ilegale sau abuzive într-o tranzacție comercială pentru a obține beneficii personale, contrar obligației unei persoane față de angajatorul său sau drepturilor altuia;
  • denaturarea situațiilor financiare și a altor declarații financiare implică denaturarea intenționată a informațiilor financiare pentru a-i induce în eroare pe alții care se bazează pe acestea pentru a lua decizii economice;
  • denaturarea raportărilor nefinanciare și a altor declarații nefinanciare implică denaturarea intenționată a informațiilor nefinanciare, incluzând indicatorii de sustenabilitate (ESG – mediu, social, guvernanță), pentru a induce în eroare părțile interesate.

Cunoscând implicațiile fraudei și ale oricărui fenomen ilicit de natură economică la nivelul organizației, implicit la nivelul societății, apare cu atât mai importantă contabilitatea criminalistică, ce contribuie semnificativ la securitatea economică a organizației.

Contabilitatea criminalistică se prefigurează a fi o componentă-cheie a unei economii pregătite pentru viitor, iar CECCAR – în calitate de organism profesional care reprezintă și gestionează profesia contabilă în România – aduce în atenție importanța utilizării serviciilor oferite de profesioniști care pot face diferența între succesul și eșecul unei afaceri.

PROFESIA CONTABILĂ

Resurse pentru implementarea standardelor de management al calității emise de IAASB

CECCAR FM

Publicat

pe

15 decembrie 2022, data de intrare în vigoare a setului nou și revizuit de standarde de management al calității emise de International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB), se apropie cu pași repezi. Cu toate că noile standarde ridică ștacheta în domeniul managementului calității și prezintă beneficii semnificative, există și provocări legate de implementare care trebuie depășite pentru a valorifica aceste beneficii. În acest scop, International Federation of Accountants (IFAC) a elaborat o listă de materiale disponibile care pot oferi îndrumări și sprijin pentru firme și organizațiile profesionale contabile (PAO-uri).

IFAC elaborează resurse și inițiative suplimentare care vor fi emise în 2023. Toate materialele IFAC sunt disponibile la ifac.org/qualitymanagement și toate materialele IAASB pot fi accesate la iaasb.org/qualitymanagement.

CECCAR pune la dispoziția membrilor și a tuturor părților interesate o gamă largă de materiale traduse în limba română în domeniul managementului calității, disponibile pe platforma Cod etic – standarde internaționale.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 5 decembrie 2022

CECCAR FM

Publicat

pe

etaf

Simpozionul UE în domeniul fiscalității pe tema structurii fiscale pentru viitor

Comisia Europeană a găzduit, luni, 28 noiembrie, la Bruxelles, primul simpozion în domeniul fiscalității, intitulat Drumul către 2050: o structură fiscală pentru viitor. Experți în domeniul fiscalității și oficiali europeni au discutat următoarele subiecte principale: structura fiscală adecvată pentru viitor, rolul fiscalității în sprijinirea creșterii sustenabile și impozitarea întreprinderilor dincolo de acordul pe doi piloni al OCDE. Importanța schimbării structurii fiscale pentru avansarea tranziției în domeniul climatic a fost subliniată de participanți. Vitor Gaspar, director pentru activități financiare,  Fondul Monetar Internațional, a identificat drept motoare ale schimbării: digitalizarea, însemnând regândirea impozitării eficiente și echitabile;  dinamica populației, care va conduce la impozitarea consumului și a capitalului în detrimentul muncii; globalizarea, care arată că principiul destinației este mai robust decât principiul sursei; bunurile publice globale, care vor conduce la introducerea unui impozit corectiv pentru domeniul climei și al sănătății. Pentru André Sapir, profesor de economie la Universitatea Libre din Bruxelles, principala problemă o constituie impozitarea muncii, dată fiind importanța sa în structura fiscală actuală a statelor membre UE. Aceasta nu este o chestiune ce privește doar veniturile, ci și corectitudinea și schimbarea comportamentului, a adăugat acesta. Unii experți, precum Rita de la Feria, profesor de drept fiscal la Universitatea Leeds, a argumentat că nu trebuie să creăm noi impozite, ci să le modernizăm pe cele deja existente, cum ar fi TVA. Ministrul de finanțe ceh, Zbyněk Stanjura, a avertizat că o abordare standard nu se va potrivi tuturor și că va fi dificilă identificarea unei structuri fiscale comune care să se potrivească fiecărui stat membru. Comisia Europeană intenționează să organizeze, anul viitor, un eveniment în continuarea acestui simpozion pentru a aprofunda aceste discuții.

Încheierea, la 6 decembrie, a unui posibil acord privind Pilonul II este incertă

Încheierea unui posibil acord privind Directiva de implementare a Pilonului II (impozitarea minimă) rămâne incertă în cadrul ședinței Consiliului Ecofin din 6 decembrie. Joi, 1 decembrie, statele membre UE au confirmat că proiectul de directivă este pregătit din perspectivă tehnică, dar reprezentantul permanent al Ungariei la UE le-a comunicat miniștrilor de finanțe europeni că Ungaria nu și-a schimbat poziția referitor la Pilonul II. Observatorii spun că Ungaria își utilizează dreptul de veto referitor la Pilonul II pentru a obține aprobarea planului său de redresare. Evaluarea pozitivă a planului de redresare al Ungariei acordată de Comisia Europeană miercuri, 30 noiembrie, a oferit speranțe că statul își va ridica dreptul de veto. În această etapă, atât Pilonul II, cât și planul de redresare al Ungariei rămân pe agenda Consiliului Ecofin, iar la mijlocul lunii decembrie ar putea fi convocată o ședință suplimentară pentru a le acorda statelor membre mai mult timp să analizeze planul de redresare al Ungariei.

DAC 8, prezentată anticipat

Comisia Europeană va prezenta miercuri, 7 decembrie, cel de-al optulea amendament la Directiva privind Cooperarea Administrativă pe probleme fiscale (DAC 8) pentru extinderea domeniului de aplicare al actualului schimb automat de informații pentru a include și furnizorii de servicii aferente activelor crypto. Potrivit raportărilor, textul ar impune furnizorilor de servicii de schimb și de portofele virtuale pentru activele crypto să furnizeze autorităților fiscale informații referitoare la posesiunile clienților. De asemenea, Comisia Europeană va trebui să înființeze un registru central în care informațiile privind activele crypto să fie înregistrate și partajate, fiind puse la dispoziția tuturor autorităților competente ale fiecărui stat membru până în 2026. Acest text va fi un pas important pentru impozitarea activelor crypto în UE.

Discuțiile privind DEBRA, suspendate în Consiliu

Discuțiile din Consiliul UE pe tema propunerii referitoare la o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA) au fost suspendate, potrivit raportului Ecofin către Consiliul European cu privire la aspectele fiscale, programat pentru adoptare la 6 decembrie. „În contextul numeroaselor interconexiuni cu alte dosare privind impozitarea întreprinderilor, atât cele aflate momentan în discuții în Consiliu, cât și cele anunțate de Comisie în viitorul apropiat în comunicatul său cu privire la impozitarea întreprinderilor în secolul 21, examinarea propunerii DEBRA va fi suspendată și, dacă este cazul, aceasta va fi reevaluată în cadrul unui context mai larg numai după ce vor fi înaintate alte propuneri din domeniul impozitării întreprinderilor anunțate de Comisie”, se arată în raport. Propunerea a fost prezentată în mai 2022 și vizează asigurarea aplicării unui tratament fiscal similar atât capitalurilor proprii, cât și datoriilor.

Miniștrii de finanțe ai UE: Discuții referitoare la calea de urmat privind impozitarea în domeniul energiei

Pentru a ghida dezbaterea politică între miniștrii de finanțe, programată la 6 decembrie, președinția cehă a Consiliului UE a emis un document de pregătire referitor la revizuirea directivei privind impozitarea energiei (ETD). Potrivit documentului, unele state membre nu se află încă în poziția de a sprijini textul președinției sau au rezerve de examinare. În special, sunt necesare eforturi suplimentare legate de ritmul implementării graduale a noilor norme și de eliminarea unor excepții pentru sectoarele aviației și maritim„În ciuda activității intense desfășurate în dosarul ETD, complexitatea acestuia a împiedicat obținerea unui acord până acum”, notează președinția cehă. Documentul se adresează miniștrilor în mod special solicitând acordul acestora cu privire la faptul că eforturile viitoare ar trebui concentrate spre atingerea unui compromis care să asigure un echilibru între nivelurile minime de impozitare ale UE și durata perioadelor de tranziție pentru acomodarea circumstanțelor economice, geopolitice, geografice și sociale ale statelor membre, în special în legătură cu cele mai sensibile sectoare de activitate.

Eurodeputații au adoptat poziția cu privire la directiva UNSHELL

Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) a Parlamentului European a adoptat miercuri, 30 noiembrie, o opinie fără caracter obligatoriu cu privire la propunerea Comisiei pentru o directivă care să stabilească criterii pentru identificarea unei companii fictive utilizate pentru evitarea obligațiilor fiscale (UNSHELL). În document, eurodeputații au modificat propunerea Comisiei, în special prin reducerea pragurilor sub care o companie este exclusă din domeniul de aplicare al dispozițiilor de raportare ale directivei. De asemenea, aceștia au afirmat că acele companii care intră sub incidența dispozițiilor de raportare ar trebui obligate să furnizeze informații mai detaliate. Cu privire la penalități, eurodeputații consideră că acestea ar trebui să însumeze minimum 2% din veniturile unei întreprinderi în anul fiscal relevant pentru neraportarea corectă și 4% din venituri pentru declarații false. În cazul în care veniturile sunt zero sau se situează sub un prag stabilit de autoritatea fiscală națională, penalitatea trebuie să se bazeze pe activele totale ale întreprinderii, potrivit documentului. Consiliul UE desfășoară încă negocieri cu privire la text. Potrivit raportărilor, Consiliul a decis să includă portalul și testul privind fondul economic într-un singur articol, generând un singur set de norme. Din informațiile disponibile nu există un acord cu privire la sancțiuni, excluderi și consecințe fiscale. Nu se preconizează încheierea unui acord înainte de instalarea președinției spaniole, în iulie 2023.

Ultimul apel pentru înregistrarea la Conferința Watt, organizată de ETAF la 7 decembrie

Comisia Europeană va prezenta, la 7 decembrie 2022, un pachet de propuneri pentru modernizarea obligațiile de raportare a TVA și facilitarea facturării electronice, actualizarea regulilor TVA pentru economia platformelor și introducerea unei singure proceduri de înregistrare în scopuri de TVA la nivelul UE. ETAF vă invită să discutați, alături de Comisie și profesioniști din domeniul fiscalității, modul în care aceste noi măsuri vor afecta domeniul financiar-contabil și care sunt beneficiile preconizate ale acestora.

Agenda evenimentului:

14.00 Primirea participanților

14.30 Remarci introductive, susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

14.35 Discurs de deschidere, susținut de Patrice Pillet, directorul departamentului pentru TVA, DG TAXUD, Comisia Europeană

14.50 Dezbatere în panel moderată de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes:

  • Patrice Pillet, directorul departamentului pentru TVA, DG TAXUD, Comisia Europeană;
  • Dr. Stefanie Becker, reprezentantul ETAF în VAT Expert Group al Comisiei;
  • Olivier Hody, ITAA, Deloitte Global Tax Center Europe, Assistant Professor la ULB.

15.55 Remarci de încheiere, susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

16.00 Recepție

Evenimentul se va desfășura cu interpretare simultană în limba engleză, franceză și germană. Conferința va fi transmisă în direct prin canalele social media ale ETAF. Pentru a participa este necesară înregistrarea.

Descoperiți noul site ETAF!

Site-ul ETAF a trecut printr-o nouă transformare. Adresa site-ului rămâne aceeași, dar conceptul și sistemul de navigare au fost refăcute, informațiile fiind acum mai accesibile: https://etaf.tax/.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.  

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Reminder: 7 decembrie – Conferința ETAF „TVA devine digitală”

CECCAR FM

Publicat

pe

Vă reamintim că The European Tax Adviser Federation (ETAF) organizează la 7 decembrie, în intervalul orar 15.00-16.30, o conferință cu tema TVA devine digitală – perspectiva practicianului în domeniu. Evenimentul reprezintă ocazia de a discuta cu profesioniștii din domeniu avantajele și dezavantajele raportării electronice, precum și necesitatea armonizării la nivelul UE.

Dintre speakeri: Patrice Pillet, directorul departamentului TVA din cadrul Direcției Generale Impozitare și Uniune Vamală a Comisiei Europene, Dr. Stefanie Becker, membru al VAT Expert Group al Comisiei Europene, și Olivier Hody, Deloitte Global Tax Center Europe, asistent universitar la ULB.

Dezbaterea va fi moderată de Elodie Lamer, reporter Tax Notes.

Conferința va fi transmisă live pe canalele media ale ETAF și se va desfășura în limba engleză, cu traducere simultană în franceză și germană.

Pentru a participa la conferință este necesară înregistrarea prealabilă.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM