Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 7 noiembrie 2022

Radio CECCAR FM

etaf

Start în cursa pentru găzduirea Autorității europene împotriva spălării banilor (AMLA)

În iunie, la finalul mandatului președinției franceze, Consiliul UE a adoptat un mandat parțial de negociere ce viza reglementarea noii Autorități împotriva spălării banilor (AMLA). Singurul aspect pe care textul de compromis nu l-a soluționat a fost stabilirea locului în care va fi înființată autoritatea europeană. În prezent, numeroase state membre speră să fie luate în considerare și se pregătesc să intre în cursa pentru găzduirea autorității. Potrivit raportărilor, Austria, Franța, Germania, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg și Spania și-au exprimat disponibilitatea și se consideră potrivite pentru a găzdui AMLA. În iulie, Curtea Europeană de Justiție a decis că stabilirea sediului agențiilor UE este o competență ce revine întregului aparat legislator european, nu doar Consiliului. Astfel, Parlamentul va fi parte a procesului decizional pentru stabilirea sediului AMLA.

Comisia Europeană a adoptat Raportul de evaluare a riscului suprastatal (SNRA)

Vineri, 28 octombrie 2022, Comisia Europeană a adoptat un nou raport referitor la evaluarea riscului de spălare a banilor și finanțarea terorismului (ML/TF) care afectează piețele interne și este legat de activitățile transfrontaliere. Raportul nu numai că analizează riscurile curente privind ML/TF și propune acțiuni cuprinzătoare pentru a le trata, dar evaluează și stadiul implementării recomandărilor făcute în rapoartele anterioare, emise în 2017 și 2019. Referitor la sectorul nefinanciar, raportul SNRA se concentrează pe principalele slăbiciuni legate de mascarea beneficiarilor reali. În ceea ce privește furnizorii de servicii, inclusiv profesioniștii din domeniile financiar și fiscal, raportul avertizează că „infractorii pot profita de cunoștințele lor specializate în materie de servicii de consiliere privind înființarea și gestionarea structurilor”. Potrivit documentului, aceștia „beneficiază cel mai mult în urma activităților de creștere a gradului de conștientizare, instruire și supraveghere sporită”.

Misiune FISC în Elveția

Eurodeputații din subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European s-au deplasat la Berna, în Elveția, în perioada 3-4 noiembrie 2022. Delegația, din care au făcut parte președintele subcomisiei FISC, Paul Tang, și eurodeputații Evelyne Regner și Kira Peter-Hansen, a avut întâlniri cu membrii Comisiilor pentru afaceri economice și fiscalitate din cadrul Consiliului Național al Elveției, delegați ai Departamentului federal de finanțe și administrația fiscală federală, precum și cu părți interesate din sectorul privat și societatea civilă. Printre altele, agenda acesteia a inclus discuții cu privire la reacția Elveției la investigația Pandora Papers ce vizează companii fictive și informații privind beneficiarii reali, reformele fiscale naționale care tratează schemele fiscale agresive și evaziunea fiscală, precum și progresul implementării Pilonilor I și II ai acordului stabilit de Cadrul Incluziv al G20/OCDE.

8 noiembrie – ședință a Consiliului pentru afaceri economice și monetare (ECOFIN)

Următoarea ședință a Consiliului ECOFIN va avea loc la 8 noiembrie. Pe agenda ședinței se află discuții privind impactul economic și financiar al conflictului din Ucraina. În ceea ce privește fiscalitatea, va exista o discuție, și posibil un acord politic, cu privire la părți ale Directivei „Eurovignette” de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri. O discuție pe tema propunerii pentru directiva de implementare a ratei minime de impozitare globale de 15% pentru companiile multinaționale mari (Pilonul II) nu este prevăzută.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

Radio CECCAR FM

Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2024, aceea de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale. Cu acest prilej, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil și vicepreședinte al CECCAR, a fost reales ca membru în Consiliul ETAF pentru un nou mandat.

Înființată în decembrie 2015, ETAF este o organizație europeană care reunește 215.000 de profesioniști în domeniul fiscal din Franța, Germania, Belgia, România, Ungaria, Austria și Croația. Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.

În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilor

Radio CECCAR FM

Tranziția sustenabilă este un efort colectiv și un aspect ce privește întreaga societate. În calitate de elemente esențiale ale economiei europene, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au de jucat un rol esențial. Tranziția prezintă provocări, dar oferă și oportunități. Totuși, poate fi descurajator să începi să îți imaginezi, înainte de a fi complet informat, modul în care tranziția sustenabilă afectează o afacere.

Documentul elaborat și publicat de Accountancy Europe, Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilorprezintă primii 5 pași pe care un IMM îi poate face pentru a-și începe călătoria sustenabilă. Este vital să inițiați procesul, chiar și cu pași mici, și să începeți treptat să pregătiți afacerea pentru ceea ce va urma.

IMM-urile se confruntă cu presiuni și așteptări din ce în ce mai mari pentru a-și face afacerile mai sustenabile și pentru a începe să raporteze cu privire la performanța lor în materie de sustenabilitate. Simultan, le sunt prezentate noi perspective, cum ar fi finanțarea verde și satisfacerea cerințelor consumatorilor, care pot aduce oportunități de afaceri favorabile.

Unele IMM-uri iau deja măsuri proactive pentru a-și adapta afacerile. Totuși, în același timp, multe IMM-uri și consilierii acestora sunt nesiguri cu privire la așteptările pe care trebuie să le îndeplinească și la standardele sau criteriile pe care să le urmeze. Mai mult, unele aspecte legate de sustenabilitate pot fi mai relevante pentru anumite IMM-uri decât pentru altele.

Documentul a fost întocmit de Accountancy Europe în colaborare cu Ecopreneur.eu – Federația Întreprinderilor Europene Sustenabile și European Association of Cooperative Banks (EACB). De asemenea, acesta include informații obținute din interviuri cu profesioniștii contabili din practicile mici și mijlocii (SMP-uri) din întreaga Europă care oferă servicii de sustenabilitate pentru clienții IMM-uri.

Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­–Organisme internaționale–Alte documente de interes.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Schimbarea paradigmei în business: Raportarea de sustenabilitate și rolul activ al profesioniștilor contabili în asigurarea competitivității afacerilor în lanțul de valoare global

Radio CECCAR FM

La începutul acestei luni, CECCAR a participat, prin prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, vicepreședinte în Consiliul superior al CECCAR, la business breakfastul organizat de Camera de Comerț și Industrie București pe tema raportării de sustenabilitate, eveniment ce a reunit, la Palatul CCIB, profesioniști din domeniul financiar-contabil, autorități de reglementare și reprezentanți ai mediului de afaceri.

Evenimentul a fost organizat în contextul noilor reglementări privind raportarea de durabilitate, conform OMF nr. 85/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024. Aceste reglementări sunt parte integrantă a transpunerii Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului, cunoscută sub numele de Directiva CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive.

Robert-Aurelian Șova a punctat faptul că profesioniștii contabili și organizațiile profesionale de contabilitate au un rol direct și activ în realizarea unei raportări extinse, care oferă o imagine exhaustivă a valorii sustenabile a afacerii în timp. „S-a schimbat paradigma în domeniul financiar-contabil, în business, iar aspectele ce țin de mediu sunt foarte importante. Se face trecerea de la oferirea de servicii contabile tradiționale la raportarea integrată. Companiile, indiferent de mărimea acestora, trebuie să se adapteze la aceste transformări pentru a rămâne competitive în lanțul de valoare al businessurilor globale”, a declarat vicepreședintele CECCAR.

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a mai spus că, în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), CECCAR a întreprins acțiuni la diferite niveluri: integrarea ca membru în organizațiile internaționale reprezentative pentru cadrul de raportare ESG, crearea unui portal de informații în materie de ESG pentru părțile interesate, actualizarea programelor de educație contabilă profesională pentru dezvoltarea inițială și continuă a membrilor. În plus, CECCAR a luat măsura extinderii competențelor profesioniștilor contabili prin organizarea de cursuri dedicate. Participarea la evenimente pe această temă, consolidarea parteneriatului cu autoritățile de reglementare și promovarea raportării ESG prin crearea de rețele de afaceri sunt alte direcții de acțiune pe care CECCAR se concentrează pentru a veni în sprijinul membrilor care să ofere servicii integrate potrivite nevoilor mediului de afaceri.

„Suntem primul organism profesional din Europa care s-a alăturat SASB – Sustainability Accounting Standards Board, devenind membru în 2020. În iunie 2021, fuziunea dintre Consiliul Internațional de Raportare Integrată și SASB într-o organizație unificată – Value Reporting Foundation – a fost formalizată. În noiembrie 2021, Fundația IFRS a anunțat consolidarea nou-creatului International Sustainability Standards Board cu Climate Disclosure Standards Board și Value Reporting Foundation”, a conchis oficialul CECCAR.

Mai multe detalii puteți afla accesând pagina evenimentului.

Continuare

Trending