Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 5 decembrie 2022

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Simpozionul UE în domeniul fiscalității pe tema structurii fiscale pentru viitor

Comisia Europeană a găzduit, luni, 28 noiembrie, la Bruxelles, primul simpozion în domeniul fiscalității, intitulat Drumul către 2050: o structură fiscală pentru viitor. Experți în domeniul fiscalității și oficiali europeni au discutat următoarele subiecte principale: structura fiscală adecvată pentru viitor, rolul fiscalității în sprijinirea creșterii sustenabile și impozitarea întreprinderilor dincolo de acordul pe doi piloni al OCDE. Importanța schimbării structurii fiscale pentru avansarea tranziției în domeniul climatic a fost subliniată de participanți. Vitor Gaspar, director pentru activități financiare,  Fondul Monetar Internațional, a identificat drept motoare ale schimbării: digitalizarea, însemnând regândirea impozitării eficiente și echitabile;  dinamica populației, care va conduce la impozitarea consumului și a capitalului în detrimentul muncii; globalizarea, care arată că principiul destinației este mai robust decât principiul sursei; bunurile publice globale, care vor conduce la introducerea unui impozit corectiv pentru domeniul climei și al sănătății. Pentru André Sapir, profesor de economie la Universitatea Libre din Bruxelles, principala problemă o constituie impozitarea muncii, dată fiind importanța sa în structura fiscală actuală a statelor membre UE. Aceasta nu este o chestiune ce privește doar veniturile, ci și corectitudinea și schimbarea comportamentului, a adăugat acesta. Unii experți, precum Rita de la Feria, profesor de drept fiscal la Universitatea Leeds, a argumentat că nu trebuie să creăm noi impozite, ci să le modernizăm pe cele deja existente, cum ar fi TVA. Ministrul de finanțe ceh, Zbyněk Stanjura, a avertizat că o abordare standard nu se va potrivi tuturor și că va fi dificilă identificarea unei structuri fiscale comune care să se potrivească fiecărui stat membru. Comisia Europeană intenționează să organizeze, anul viitor, un eveniment în continuarea acestui simpozion pentru a aprofunda aceste discuții.

Încheierea, la 6 decembrie, a unui posibil acord privind Pilonul II este incertă

Încheierea unui posibil acord privind Directiva de implementare a Pilonului II (impozitarea minimă) rămâne incertă în cadrul ședinței Consiliului Ecofin din 6 decembrie. Joi, 1 decembrie, statele membre UE au confirmat că proiectul de directivă este pregătit din perspectivă tehnică, dar reprezentantul permanent al Ungariei la UE le-a comunicat miniștrilor de finanțe europeni că Ungaria nu și-a schimbat poziția referitor la Pilonul II. Observatorii spun că Ungaria își utilizează dreptul de veto referitor la Pilonul II pentru a obține aprobarea planului său de redresare. Evaluarea pozitivă a planului de redresare al Ungariei acordată de Comisia Europeană miercuri, 30 noiembrie, a oferit speranțe că statul își va ridica dreptul de veto. În această etapă, atât Pilonul II, cât și planul de redresare al Ungariei rămân pe agenda Consiliului Ecofin, iar la mijlocul lunii decembrie ar putea fi convocată o ședință suplimentară pentru a le acorda statelor membre mai mult timp să analizeze planul de redresare al Ungariei.

DAC 8, prezentată anticipat

Comisia Europeană va prezenta miercuri, 7 decembrie, cel de-al optulea amendament la Directiva privind Cooperarea Administrativă pe probleme fiscale (DAC 8) pentru extinderea domeniului de aplicare al actualului schimb automat de informații pentru a include și furnizorii de servicii aferente activelor crypto. Potrivit raportărilor, textul ar impune furnizorilor de servicii de schimb și de portofele virtuale pentru activele crypto să furnizeze autorităților fiscale informații referitoare la posesiunile clienților. De asemenea, Comisia Europeană va trebui să înființeze un registru central în care informațiile privind activele crypto să fie înregistrate și partajate, fiind puse la dispoziția tuturor autorităților competente ale fiecărui stat membru până în 2026. Acest text va fi un pas important pentru impozitarea activelor crypto în UE.

Discuțiile privind DEBRA, suspendate în Consiliu

Discuțiile din Consiliul UE pe tema propunerii referitoare la o indemnizație pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA) au fost suspendate, potrivit raportului Ecofin către Consiliul European cu privire la aspectele fiscale, programat pentru adoptare la 6 decembrie. „În contextul numeroaselor interconexiuni cu alte dosare privind impozitarea întreprinderilor, atât cele aflate momentan în discuții în Consiliu, cât și cele anunțate de Comisie în viitorul apropiat în comunicatul său cu privire la impozitarea întreprinderilor în secolul 21, examinarea propunerii DEBRA va fi suspendată și, dacă este cazul, aceasta va fi reevaluată în cadrul unui context mai larg numai după ce vor fi înaintate alte propuneri din domeniul impozitării întreprinderilor anunțate de Comisie”, se arată în raport. Propunerea a fost prezentată în mai 2022 și vizează asigurarea aplicării unui tratament fiscal similar atât capitalurilor proprii, cât și datoriilor.

Miniștrii de finanțe ai UE: Discuții referitoare la calea de urmat privind impozitarea în domeniul energiei

Pentru a ghida dezbaterea politică între miniștrii de finanțe, programată la 6 decembrie, președinția cehă a Consiliului UE a emis un document de pregătire referitor la revizuirea directivei privind impozitarea energiei (ETD). Potrivit documentului, unele state membre nu se află încă în poziția de a sprijini textul președinției sau au rezerve de examinare. În special, sunt necesare eforturi suplimentare legate de ritmul implementării graduale a noilor norme și de eliminarea unor excepții pentru sectoarele aviației și maritim„În ciuda activității intense desfășurate în dosarul ETD, complexitatea acestuia a împiedicat obținerea unui acord până acum”, notează președinția cehă. Documentul se adresează miniștrilor în mod special solicitând acordul acestora cu privire la faptul că eforturile viitoare ar trebui concentrate spre atingerea unui compromis care să asigure un echilibru între nivelurile minime de impozitare ale UE și durata perioadelor de tranziție pentru acomodarea circumstanțelor economice, geopolitice, geografice și sociale ale statelor membre, în special în legătură cu cele mai sensibile sectoare de activitate.

Eurodeputații au adoptat poziția cu privire la directiva UNSHELL

Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) a Parlamentului European a adoptat miercuri, 30 noiembrie, o opinie fără caracter obligatoriu cu privire la propunerea Comisiei pentru o directivă care să stabilească criterii pentru identificarea unei companii fictive utilizate pentru evitarea obligațiilor fiscale (UNSHELL). În document, eurodeputații au modificat propunerea Comisiei, în special prin reducerea pragurilor sub care o companie este exclusă din domeniul de aplicare al dispozițiilor de raportare ale directivei. De asemenea, aceștia au afirmat că acele companii care intră sub incidența dispozițiilor de raportare ar trebui obligate să furnizeze informații mai detaliate. Cu privire la penalități, eurodeputații consideră că acestea ar trebui să însumeze minimum 2% din veniturile unei întreprinderi în anul fiscal relevant pentru neraportarea corectă și 4% din venituri pentru declarații false. În cazul în care veniturile sunt zero sau se situează sub un prag stabilit de autoritatea fiscală națională, penalitatea trebuie să se bazeze pe activele totale ale întreprinderii, potrivit documentului. Consiliul UE desfășoară încă negocieri cu privire la text. Potrivit raportărilor, Consiliul a decis să includă portalul și testul privind fondul economic într-un singur articol, generând un singur set de norme. Din informațiile disponibile nu există un acord cu privire la sancțiuni, excluderi și consecințe fiscale. Nu se preconizează încheierea unui acord înainte de instalarea președinției spaniole, în iulie 2023.

Ultimul apel pentru înregistrarea la Conferința Watt, organizată de ETAF la 7 decembrie

Comisia Europeană va prezenta, la 7 decembrie 2022, un pachet de propuneri pentru modernizarea obligațiile de raportare a TVA și facilitarea facturării electronice, actualizarea regulilor TVA pentru economia platformelor și introducerea unei singure proceduri de înregistrare în scopuri de TVA la nivelul UE. ETAF vă invită să discutați, alături de Comisie și profesioniști din domeniul fiscalității, modul în care aceste noi măsuri vor afecta domeniul financiar-contabil și care sunt beneficiile preconizate ale acestora.

Agenda evenimentului:

14.00 Primirea participanților

14.30 Remarci introductive, susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

14.35 Discurs de deschidere, susținut de Patrice Pillet, directorul departamentului pentru TVA, DG TAXUD, Comisia Europeană

14.50 Dezbatere în panel moderată de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes:

  • Patrice Pillet, directorul departamentului pentru TVA, DG TAXUD, Comisia Europeană;
  • Dr. Stefanie Becker, reprezentantul ETAF în VAT Expert Group al Comisiei;
  • Olivier Hody, ITAA, Deloitte Global Tax Center Europe, Assistant Professor la ULB.

15.55 Remarci de încheiere, susținute de Philippe Arraou, președintele ETAF

16.00 Recepție

Evenimentul se va desfășura cu interpretare simultană în limba engleză, franceză și germană. Conferința va fi transmisă în direct prin canalele social media ale ETAF. Pentru a participa este necesară înregistrarea.

Descoperiți noul site ETAF!

Site-ul ETAF a trecut printr-o nouă transformare. Adresa site-ului rămâne aceeași, dar conceptul și sistemul de navigare au fost refăcute, informațiile fiind acum mai accesibile: https://etaf.tax/.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.  

PROFESIA CONTABILĂ

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al CECCAR, reales membru al Consiliului ETAF

Radio CECCAR FM

Adunarea Generală a membrilor European Tax Adviser Federation (ETAF) s-a reunit la Bruxelles pentru a-și alege noua conducere și a discuta strategia organismului pentru 2024, aceea de a urmări și de a evalua toate inițiativele UE în domeniul fiscal și pe probleme profesionale. Cu acest prilej, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil și vicepreședinte al CECCAR, a fost reales ca membru în Consiliul ETAF pentru un nou mandat.

Înființată în decembrie 2015, ETAF este o organizație europeană care reunește 215.000 de profesioniști în domeniul fiscal din Franța, Germania, Belgia, România, Ungaria, Austria și Croația. Principalele obiective urmărite de ETAF sunt: furnizarea de opinii specializate în domeniul fiscal factorilor decizionali ai UE, promovarea bunei legiferări în domeniul fiscal, îmbunătățirea standardelor de calitate și a cunoștințelor profesioniștilor din domeniu, contribuirea la combaterea abuzurilor fiscale și a activităților ilegale, urmărirea elaborării unor reglementări profesionale sustenabile, creșterea transparenței, protejarea confidențialității și independenței profesiei și sprijinirea întreprinderilor într-un mediu globalizat.

În vederea îndeplinirii acestor obiective, ETAF colaborează strâns cu factorii decizionali de la nivelul UE, participând la consultările și ședințele relevante, promovează dialogul între structurile UE și părțile interesate, elaborează propuneri și pune în legătură actorii principali din domeniul fiscal, profesional și mediul de afaceri.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilor

Radio CECCAR FM

Tranziția sustenabilă este un efort colectiv și un aspect ce privește întreaga societate. În calitate de elemente esențiale ale economiei europene, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au de jucat un rol esențial. Tranziția prezintă provocări, dar oferă și oportunități. Totuși, poate fi descurajator să începi să îți imaginezi, înainte de a fi complet informat, modul în care tranziția sustenabilă afectează o afacere.

Documentul elaborat și publicat de Accountancy Europe, Ghid de inițiere în 5 pași pentru o tranziție sustenabilă a IMM-urilorprezintă primii 5 pași pe care un IMM îi poate face pentru a-și începe călătoria sustenabilă. Este vital să inițiați procesul, chiar și cu pași mici, și să începeți treptat să pregătiți afacerea pentru ceea ce va urma.

IMM-urile se confruntă cu presiuni și așteptări din ce în ce mai mari pentru a-și face afacerile mai sustenabile și pentru a începe să raporteze cu privire la performanța lor în materie de sustenabilitate. Simultan, le sunt prezentate noi perspective, cum ar fi finanțarea verde și satisfacerea cerințelor consumatorilor, care pot aduce oportunități de afaceri favorabile.

Unele IMM-uri iau deja măsuri proactive pentru a-și adapta afacerile. Totuși, în același timp, multe IMM-uri și consilierii acestora sunt nesiguri cu privire la așteptările pe care trebuie să le îndeplinească și la standardele sau criteriile pe care să le urmeze. Mai mult, unele aspecte legate de sustenabilitate pot fi mai relevante pentru anumite IMM-uri decât pentru altele.

Documentul a fost întocmit de Accountancy Europe în colaborare cu Ecopreneur.eu – Federația Întreprinderilor Europene Sustenabile și European Association of Cooperative Banks (EACB). De asemenea, acesta include informații obținute din interviuri cu profesioniștii contabili din practicile mici și mijlocii (SMP-uri) din întreaga Europă care oferă servicii de sustenabilitate pentru clienții IMM-uri.

Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­–Organisme internaționale–Alte documente de interes.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Schimbarea paradigmei în business: Raportarea de sustenabilitate și rolul activ al profesioniștilor contabili în asigurarea competitivității afacerilor în lanțul de valoare global

Radio CECCAR FM

La începutul acestei luni, CECCAR a participat, prin prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, expert contabil, vicepreședinte în Consiliul superior al CECCAR, la business breakfastul organizat de Camera de Comerț și Industrie București pe tema raportării de sustenabilitate, eveniment ce a reunit, la Palatul CCIB, profesioniști din domeniul financiar-contabil, autorități de reglementare și reprezentanți ai mediului de afaceri.

Evenimentul a fost organizat în contextul noilor reglementări privind raportarea de durabilitate, conform OMF nr. 85/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 75 din 26 ianuarie 2024. Aceste reglementări sunt parte integrantă a transpunerii Directivei (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului, cunoscută sub numele de Directiva CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive.

Robert-Aurelian Șova a punctat faptul că profesioniștii contabili și organizațiile profesionale de contabilitate au un rol direct și activ în realizarea unei raportări extinse, care oferă o imagine exhaustivă a valorii sustenabile a afacerii în timp. „S-a schimbat paradigma în domeniul financiar-contabil, în business, iar aspectele ce țin de mediu sunt foarte importante. Se face trecerea de la oferirea de servicii contabile tradiționale la raportarea integrată. Companiile, indiferent de mărimea acestora, trebuie să se adapteze la aceste transformări pentru a rămâne competitive în lanțul de valoare al businessurilor globale”, a declarat vicepreședintele CECCAR.

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova a mai spus că, în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), CECCAR a întreprins acțiuni la diferite niveluri: integrarea ca membru în organizațiile internaționale reprezentative pentru cadrul de raportare ESG, crearea unui portal de informații în materie de ESG pentru părțile interesate, actualizarea programelor de educație contabilă profesională pentru dezvoltarea inițială și continuă a membrilor. În plus, CECCAR a luat măsura extinderii competențelor profesioniștilor contabili prin organizarea de cursuri dedicate. Participarea la evenimente pe această temă, consolidarea parteneriatului cu autoritățile de reglementare și promovarea raportării ESG prin crearea de rețele de afaceri sunt alte direcții de acțiune pe care CECCAR se concentrează pentru a veni în sprijinul membrilor care să ofere servicii integrate potrivite nevoilor mediului de afaceri.

„Suntem primul organism profesional din Europa care s-a alăturat SASB – Sustainability Accounting Standards Board, devenind membru în 2020. În iunie 2021, fuziunea dintre Consiliul Internațional de Raportare Integrată și SASB într-o organizație unificată – Value Reporting Foundation – a fost formalizată. În noiembrie 2021, Fundația IFRS a anunțat consolidarea nou-creatului International Sustainability Standards Board cu Climate Disclosure Standards Board și Value Reporting Foundation”, a conchis oficialul CECCAR.

Mai multe detalii puteți afla accesând pagina evenimentului.

Continuare

Trending