Connect with us

ECONOMIE

Analiză: Creditele neperformante ating cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată în Europa

CECCAR FM

Publicat

pe

Rata medie a creditelor neperformante (NPL) în Europa a scăzut la 1,8% la sfârșitul celui de-al doilea trimestru din 2022, în timp ce creditele neperformante din etapa a doua au crescut la aproape 1 din 10 – cel mai ridicat nivel înregistrat vreodată, potrivit unei analize realizate de o companie de consultanță imobiliară, citată de Agerpres. Astfel, conform raportului European Banking: Credit Portfolio Update 2022, Europa se confruntă cu multiple obstacole, iar acestea sunt mai acute în comparație cu alte regiuni.

„Luând în considerare că există deja o divergență considerabilă, atât în ceea ce privește inflația, cât și ratele dobânzilor în întreaga regiune, raportul subliniază că acesta este un lucru pe care multe economii europene nu sunt obișnuite să îl vadă”, se menționează în documentul JLL România.

Totodată, înăsprirea costurilor de finanțare este resimțită la nivel universal și, deși inițial BCE a reacționat lent, acum a accelerat, piețele financiare prevăzând o înăsprire suplimentară.

„O provocare cheie cu care se confruntă multe societăți imobiliare, care, din punct de vedere istoric, s-au bazat pe piețele de obligațiuni, este reprezentată de numărul mare de scadențe pe termen scurt – inclusiv în țările nordice, unde JLL estimează că aproximativ 32% din obligațiunile societăților imobiliare urmează să ajungă la scadență în următorii 2 ani, și într-un moment în care piețele de capital de împrumuturi sunt închise, costurile de finanțare cresc, iar valoarea activelor scade, ceea ce i-ar putea forța pe unii dintre actorii din sectorul imobiliar să ia în considerare datorii mai scumpe, recapitalizări, vânzări de active sau, ceea ce ar fi poate mai acceptabil, să ia în considerare asocieri în participație cu investitori privați de capital”, precizează cercetarea.

Maxime Otto, consultant Capital Markets la JLL România, susține că „în ciuda obstacolelor economice actuale și a contextului geopolitic, rata NPL din România a scăzut, în octombrie 2022, la 2,9%, reflectând reziliența economiei românești”. „Cu toate acestea, în contextul unei inflații ridicate și al înăspririi politicii monetare legate de o încetinire prognozată a creșterii PIB-ului, este probabil ca acești factori să afecteze puterea de cumpărare a gospodăriilor, precum și profitabilitatea companiilor, ceea ce ar putea duce, în cele din urmă, la o potențială creștere a NPL-urilor în lunile următoare. Acestea fiind spuse și având în vedere atât nivelul de capitalizare a sistemului bancar românesc, cât și calitatea portofoliului său de credite, se așteaptă ca rata NPL viitoare să urmeze tendința observată în țările OCDE, ceea ce ar trebui să permită o activitate de creditare normală pe toate segmentele”, a precizat Maxime Otto.

ECONOMIE

Noutăți legislative fiscal-contabile: Sinteza principalelor prevederi

CECCAR FM

Publicat

pe

Conf. univ. dr. Marcel VULPOI, expert contabil

1. Ordinul ANAF nr. 59/2023 privind modificarea Ordinului președintelui ANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă, publicat în Monitorul Oficial nr. 59 din 20 ianuarie 2023

Motivația apariției acestui ordin este modificarea legislației în ceea ce privește contribuția la Fondul de Tranziție Energetică, astfel că, începând cu 1 septembrie 2022, pe lângă producătorii de energie electrică, entitățile agregate de producere a energiei electrice, traderii, furnizorii care desfășoară activitatea de trading și agregatorii care tranzacționează cantități de energie electrică și/sau gaze naturale pe piața angro, și partenerii din contractele financiare de asigurare a riscurilor (contracte de hedging) ai producătorilor de energie electrică plătesc această contribuție.

Principalele modificări/completări aduse de Ordinul nr. 59/2023

Declarația 100

La poziția 87 din Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat se declară contribuția datorată de către producătorii de energie electrică, entitățile agregate de producere a energiei electrice, traderii, furnizorii care desfășoară activitatea de trading și agregatorii care tranzacționează, începând cu 1 septembrie 2022, cantități de energie electrică și/sau gaze naturale pe piața angro, precum și de partenerii din contractele financiare de asigurare a riscurilor (contracte de hedging) ai producătorilor de energie electrică.

La poziția 87 din Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat se declară și contribuția la Fondul de Tranziție Energetică reținută la sursă din veniturile obținute de entități rezidente/nerezidente aferente produselor de acoperire a riscurilor de piață pe termen lung.

Declarația rectificativă 710

Rubrica „Declarație depusă potrivit art. 9 din anexa nr. 6 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2022” se bifează în situația în care producătorii de energie electrică/entitățile agregate depun declarația la 15 zile de la publicarea de către OPCOM a prețurilor finale aferente pieței de echilibrare pentru luna de decontare.

Prevederile Ordinului ANAF nr. 59/2023 au intrat în vigoare la 20 ianuarie 2023.

2. Ordinul MF nr. 626/2023 privind indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual, publicat în Monitorul Oficial nr. 62 din 25 ianuarie 2023

Principala prevedere a actului normativ

Pentru anul fiscal 2023, indicele prețurilor de consum utilizat pentru actualizarea plăților anticipate în contul impozitului pe profit anual este 109,6%.

La ce folosește acest indice:

Potrivit Codului fiscal, contribuabilii (cu unele excepții) pot opta pentru calculul, declararea și plata impozitului pe profit anual, cu plăți anticipate, efectuate trimestrial.

Contribuabilii care aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit anual, cu plăți anticipate efectuate trimestrial, determină plățile anticipate trimestriale în sumă de o pătrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele prețurilor de consum, estimat cu ocazia elaborării bugetului inițial al anului pentru care se efectuează plățile anticipate.

Ordinul MF nr. 626/2023 a intrat în vigoare la 25 ianuarie 2023.

Continuare

ECONOMIE

Proiect ANAF: Două noi poziții în Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat

Este vorba despre „Impozit pe veniturile din înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan” și „Impozit pe veniturile din transferul titlurilor de valoare și din operațiuni cu instrumente financiare derivate”.

CECCAR FM

Publicat

pe

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează să introducă două noi obligații în Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat, anexă la formularul 100, ca urmare a unor reglementări intrate recent în vigoare. În acest context, ANAF a publicat, în transparență decizională, un proiect de ordin privind modificarea și completarea OPANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă. ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit Legii nr.142/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, începând cu 1 ianuarie 2023, veniturile sub forma câștigurilor din transferul titlurilor de valoare și din operațiuni cu instrumente financiare derivate se impun prin reținere la sursă prin aplicarea unei cote de 1% sau 3% asupra fiecărui câștig, în funcție de perioada de deținere a titlurilor de valoare/instrumentelor financiare derivate (pe o perioadă mai mare/mai mică de 365 de zile). Impozitul pe venit calculat și reținut la sursă se declară și se virează la bugetul de stat de către entitățile prevăzute la art.96^1 alin.(1) din Codul fiscal, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reținut.

De asemenea, prin OUG nr. 104/2022 au fost aduse modificări și completări Legii nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan și de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăților ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului. Astfel, potrivit art. 42 alin. (1) din Legea nr. 17/2014, terenurile agricole situate în extravilan se pot înstrăina, prin vânzare, înainte de împlinirea a 8 ani de la cumpărare, cu obligația plății de către vânzători a unui impozit în cotă de 80% aplicată asupra diferenței pozitive dintre valoarea terenurilor agricole de la data vânzării și cea de la data cumpărării, determinată potrivit valorii orientative stabilită prin expertiza întocmită de camera notarilor publici sau a valorii minime stabilită prin studiul de piață realizat de camerele notarilor publici, după caz, din respectiva perioadă. În cazul înstrăinării, prin vânzare, impozitul se calculează și se încasează de notarul public înainte de autentificarea actului notarial prin care se transmite dreptul de proprietate și se virează și se declară până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost încasat.

Totodată – se mai menționează în documentul citat – Potrivit Legii nr. 376/2022 pentru modificarea și completarea OUG nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, sumele provenite din încasarea bacșișului de către salariați sunt calificate ca venituri din alte surse și se supun regimului fiscal prevăzut de titlul IV “Impozitul pe venit”, Capitolul X din Codul fiscal. Impozitul pe venit datorat de salariat se reține la sursă la momentul distribuirii bacșișului de către plătitorii de venituri și se achită la bugetul de stat, potrivit art. 115 din Codul fiscal. Impozitul reținut la sursă se declară de plătitorii de venit în formularul 100 “Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”, la poziția 12 “Impozit pe veniturile din alte surse” din Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat.

În contextul prevederilor menționate, ANAF precizează că este necesară modificarea și completarea OPANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă. Astfel, noul proiect de Ordin elaborat de ANAF include modificări/completări care vizează, în principal, următoarele:

 modificarea Nomenclatorului obligațiilor de plată la bugetul de stat, anexă la formularul 100 “Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat”, prin introducerea a două noi obligații la poziția 89 ”Impozit pe veniturile din înstrăinarea prin vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan”, poziția 90 “Impozit pe veniturile din transferul titlurilor de valoare și din operațiuni cu instrumente financiare derivate”, precum și abrogarea poziției 80 “Impozit pe venitul suplimentar realizat de producătorii de energie electrică” ca urmare a modificării dispozițiilor art. 15 din OUG nr. 27/2022;

▪ modificarea și completarea instrucțiunilor de completare a formularului 100, conform prevederilor legislative mai sus menționate.

Continuare

ECONOMIE

Depunerea cererilor de finanțare pentru investiții în stocarea energiei electrice, prelungită

CECCAR FM

Publicat

pe

Perioada de depunere a cererilor de finanțare pentru investiții în dezvoltarea capacităților de stocare a energiei electrice a fost prelungită până la data de 28 ianuarie 2023, informează Ministerul Energiei, citat de Agerpres.

„Prin Ordinul nr. 94/27.01.2023 privind modificarea Ghidului specific – Sprijinirea investițiilor în dezvoltarea capacităților de stocare a energiei electrice (baterii) a fost prelungită perioada de depunere a cererilor de finanțare de la data de 31 ianuarie 2023, ora 18:00, până la data 28 februarie 2023 – ora 18:00”, conform anunțului postat pe pagina de Facebook a ministerului.

Decizia a fost luată pentru a veni în ajutorul potențialilor aplicanți, după ce Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a făcut publice reglementările referitoare la stocarea energiei și conectarea la rețea a acestor proiecte.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM