Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 13 martie 2023

Radio CECCAR FM

etaf
© etaf.tax

Comisia Europeană adoptă un nou Cadru temporar de criză și tranziție

Comisia Europeană a adoptat joi, 9 martie, un nou Cadru temporar de criză și tranziție pentru a încuraja măsurile de sprijin în sectoarele-cheie pentru tranziția către o economie cu zero emisii de carbon, în concordanță cu Planul industrial al acordului verde. Noile norme, adoptate după consultarea cu statele UE, sunt menite să contracareze efectele Actului privind reducerea inflației emis de SUA (IRA). În plus, noul cadru general extinde cadrul temporar de criză adoptat la 23 martie 2022 permițându-le statelor membre să sprijine economia în contextul războiului din Ucraina. Noul cadru introduce noi măsuri, aplicabile până la 31 decembrie 2025, pentru a accelera în continuare investițiile în sectoarele-cheie pentru tranziția la o economie cu zero emisii de carbon, respectiv baterii, panouri solare, turbine eoliene, pompe de căldură, electrolizoare și captarea și stocarea carbonului, precum și pentru producția de componente-cheie și pentru producția și reciclarea materialelor prime esențiale conexe.

Eveniment IFAC/ICAEW: „Este încrederea suficientă pentru combaterea spălării banilor?”

Marți, 7 martie, International Federation of Accountants (IFAC) și Institute of Chartered Accountants in England and Wales (ICAEW) au organizat o conferință comună în Bruxelles tratând necesitatea de a îmbunătăți partajarea informațiilor financiare pentru a combate spălarea banilor. În cadrul evenimentului, Viktor Ivanov, responsabilul pentru politici în cadrul DG FISMA a Comisiei Europene, a subliniat faptul că pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor (AML), prezentat în iulie 2021 și aflat în proces de negociere, va fi un demers revoluționar. Referindu-se la viitor, acesta a recunoscut că unul dintre domeniile de îmbunătățit ar fi confiscarea câștigurilor ilegale, întrucât UE confiscă doar 1% din câștigurile ilegale, potrivit ultimelor date Europol. Kris Meskens, secretarul general al Belgian Financial Intelligence Processing Unit (CTIF-CFI), a afirmat că spălarea banilor a devenit o activitate profesionistă și este mai dificil de detectat în prezent. În opinia lui Inês Oliveira, responsabil pentru politici la Financial Action Task Force (FATF), utilizarea noilor tehnologii de către infractori reprezintă un risc suplimentar, dar în același timp, poate fi și un instrument eficient pentru a combate spălarea banilor, dacă personalul este bine instruit. Vorbitorii au discutat și hotărârea recentă a Curții Europene de Justiție referitoare la accesul la registrele de beneficiari reali și activitatea desfășurată în legătură cu AMLD6 pentru a defini cine va avea un interes legitim de a accesa acele registre. Roland Papp, responsabilul pentru politicile privind fluxurile financiare ilicite în cadrul Transparency International, și-a exprimat regretul cu privire la hotărârea Curții și a afirmat că aceasta a reprezentat un real „obstacol”. Totodată, conferința a reprezentat o ocazie de a prezenta un video cu instrucțiuni împotriva spălării banilor al ICAEW „All too familiar”, care a adus în atenție numeroase provocări pentru contabili, cum ar fi familiaritatea cu clientul și lipsa scepticismului profesional, efectuarea verificării prealabile a clientului, necesitatea de a avea o raportare de înaltă calitate a activităților suspecte, precum și modul de detectare a semnalelor de alarmă care indică sclavia modernă.

Comisia Europeană va propune Directiva pentru implementarea Pilonului I atunci când activitatea OCDE va atinge un „grad suficient de maturitate”

În cadrul unui răspuns la o întrebare scrisă adresată de eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia) publicat vineri, 3 martie, comisarul european pentru impozitare, Paolo Gentiloni, a oferit asigurări că implementarea acordului OCDE privind Pilonul I referitor la realocarea drepturilor de impozitare rămâne o prioritate pentru Comisie și că aceasta va propune o directivă imediat ce activitatea OCDE va atinge un „grad suficient de maturitate”. Potrivit noului calendar aprobat de membrii Cadrului Incluziv al OCDE, o ceremonie de semnare a convenției multilaterale ar trebui să aibă loc în iunie 2023 cu obiectivul de a permite intrarea în vigoare a acesteia în 2024, odată ce a fost ratificată de o masă critică de jurisdicții – potrivit definiției convenției multilaterale. Comisia va reevalua situația în mod regulat și dacă este cazul, va lua în calcul depunerea unei propuneri legislative pentru tratarea provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei în absența implementării Pilonului I, a adăugat Paolo Gentiloni. Cu acest prilej, eurodeputatul Olivier Chastel a întrebat Comisia dacă se va întoarce la o propunere unilaterală în cazul în care Statele Unite nu vor lua parte la Pilonul I, dată fiind opoziția puternică din partea republicanilor.

Parlamentul European își pregătește activitatea privind TVA în era digitală

Parlamentul European a început să lucreze la o opinie privind pachetul de măsuri TVA în era digitală. Eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia) a fost numit raportor în acest dosar. Raportorii alternativi sunt Lidia Pereira (Partidul Popular European, Portugalia), Aurore Lalucq (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Franța), Mikuláš Peksa (Partidul Verde/Alianța Liberă Europeană, Cehia), Andżelika Anna Możdżanowska (Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni, Polonia) și Chris Macmanus (Stânga Unită Europeană, Irlanda). Pentru a veni în sprijinul activității acestora, Departamentul de cercetare al Parlamentului European (EPRS) a publicat marți, 28 februarie, o informare privind pachetul de măsuri TVA în era digitală care pune în evidență situația existentă, schimbările pe care le-ar aduce propunerile, precum și procesul legislativ.

Opinia AEPD privind pachetul TVA în era digitală

Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor (AEPD) a transmis vineri, 3 martie, opinia sa privind pachetul de măsuri TVA în era digitală către Consiliul UE. Având în vedere normele propuse privind raportarea digitală, AEPD a amintit că orice procesare a datelor personale trebuie să se conformeze întru totul cu normele europene privind protecția datelor, inclusiv principiile de limitare a scopului și minimizare a volumului de date. Pentru a asigura conformitatea cu principiul limitării scopului, AEPD a recomandat menționarea explicită în partea dispozitivă a propunerii a faptului că informațiile colectate pot fi procesate doar în scopul combaterii fraudei în materie de TVA de către autoritatea fiscală competentă. Întrucât informațiile incluse în facturi pot dezvălui informații sensibile referitoare la persoane fizice specifice, AEPD a agreat propunerea ca informațiile care vor fi furnizate administrației fiscale în baza dispozițiilor de raportare digitală să fie un extras al informațiilor din factură și nu factura completă ca atare. Aceasta este o măsură de protecție esențială pentru a asigura conformitatea cu principiul minimizării volumului de date în baza legislației UE, se arată în opinie. În această privință, AEPD a apreciat faptul că propunerea exclude numele și adresa clientului și persoana impozabilă din informațiilor care vor fi transmise.

Ședință OCDE pentru dezbaterea comentariilor generate de consultarea publică privind aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global

Ca parte a activității în desfășurare cu scopul de a implementa Pilonului II pentru a trata provocările fiscale generate de digitalizarea economiei, OCDE va organiza joi, 16 martie, o ședință virtuală cu părțile interesate pentru a discuta cele 750 de pagini de comentarii primite la consultarea publică lansată în decembrie 2022 referitoare la aspectele de conformitate și certitudine fiscală ale impozitului minim global (așa-numitul Pilon II). OCDE a solicitat contribuții privind volumul și tipul de informații pe care grupurile MNE ar trebui să le colecteze, păstreze și/sau raporteze pentru aplicarea normelor GloBE și posibile simplificări care ar putea fi incorporate în declarația informativă GloBE. Într-un al doilea document de consultare publică, OCDE a pus în evidență diverse mecanisme pentru atingerea certitudinii fiscale în baza normelor GloBE, inclusiv mecanismele de prevenire și soluționare a litigiilor. Agenda ședinței poate fi consultată aici. Evenimentul va fi înregistrat și va putea fi urmărit ulterior pe site-ul OCDE.

Angola se alătură Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații

Miercuri, 8 martie 2023, Angola s-a alăturat Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații (Forumul Global) și a devenit cel de-al 166-lea membru al formațiunii. Membrii Forumului Global includ toate statele G20, toți membrii OCDE, toate centrele financiare internaționale și un număr mare de țări aflate în dezvoltare. La fel ca toți ceilalți membri, Angola va participa dintr-o poziție de egalitate și se va dedica combaterii evaziunii fiscale din străinătate prin implementarea standardelor convenite la nivel internațional pentru schimbul de informații la cerere (EOIR) și schimbul automat de informații financiare aferente conturilor (AEOI). Angola va deveni și parte a Inițiativei Africa, un program de lucru lansat în 2014 pentru a sprijini mobilizarea veniturilor naționale și combaterea fluxurilor financiare ilicite în Africa prin transparența fiscală sporită și schimbul îmbunătățit de informații.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și CCIB, parteneriat pentru dezvoltarea colaborării dintre profesioniștii contabili și mediul de afaceri

Radio CECCAR FM

La sediul Camerei de Comerț si Industrie a Municipiului București (CCIB) a avut loc semnarea protocolului de colaborare între Camera București și Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Ca urmare a semnării acestui document de către președinții celor două instituții, Iuliu Stocklosa, respectiv, Elena-Ecaterina Chivu, părțile vor coopera în vederea organizării în parteneriat de conferințe, seminarii, workshop-uri, evenimente de networking, în vederea consolidării parteneriatului dintre comunitatea de afaceri bucureșteană  și profesioniștii contabili.

„Sunt convins ca o bună conlucrare a CCIB cu CECCAR, unul dintre partenerii noștri de valoare, va contribui nu numai la îmbunătățirea climatului economic, ci și la o mai bună adaptare a firmelor, îndeosebi a celor mici și mijlocii, la un mediu volatil, puternic concurențial și aflat sub influența mult mai multor factori decât înainte de pandemie”, a declarat președintele CCIB cu acest prilej.

„Acest acord consolidează parteneriatul strategic cu mediul de afaceri, reafirmând rolul esențial pe care experții contabili și contabilii autorizați membri CECCAR îl joacă în calitate de parteneri de încredere ai antreprenorilor. Subliniez din nou angajamentul nostru față de etica și profesionalismul care ne reprezintă profesia în relația cu companiile, pentru a le ajuta să se adapteze la dinamica și complexitatea crescândă a pieței economice. Vom lucra împreună pentru a sprijini dezvoltarea sustenabilă a afacerilor, îmbunătățind reziliența și competitivitatea acestora atât pe plan național, cât și internațional”, a apreciat Elena-Ecaterina Chivu.

Potrivit prevederilor protocolului, echipele CCIB și CECCAR vor lucra pentru dezvoltarea unor programe de formare profesională și a altor proiecte cu implicații asupra comunității de afaceri bucureștene, inclusiv în ceea ce privește informarea mediului de business în privința rolului si importanței profesiei contabile.

Conducerile celor două instituții și-au exprimat convingerea că, printr-o bună conlucrare, prevederile protocolului vor fi rapid puse în aplicare, fiecare manifestându-și întreaga disponibilitate de a contribui la informarea eficientă a mediului de afaceri.

Semnarea protocolului de colaborare cu CECCAR se înscrie în sfera preocupărilor constante ale CCIB de a contribui la susținerea și îmbunătățirea calității mediului de afaceri.

Informații generale

Despre CCIB

Cu o tradiție de 156 de ani în reprezentarea mediului de afaceri și în derularea de parteneriate cu autoritățile, CCIB se bucură de o largă recunoaștere în țară și străinătate. Camera București conlucrează cu circa 110 organizații similare de pe toate continentele și, pe plan intern, cu mai mult de 40 de organizații profesionale, patronale, instituții ale mediului academic și reprezentanți ai comunității de afaceri. CCIB oferă membrilor săi, dar și comunității de afaceri bucureștene o gamă largă de servicii de la promovarea personalizată a produselor și serviciilor, eliberare de certificate de origine sau atestând situația de forță majoră, servicii de formare profesională, organizare de evenimente în Palatul CCIB și până la servicii de arbitraj. Potrivit statutului Camerei, membrii săi beneficiază de o serie de facilități.

Despre CECCAR

Este unul dintre cele mai mari organisme profesionale europene din domeniul financiar-contabil. Cu o istorie de 103 ani, CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă din România, fiind, totodată, unul dintre cei mai importanți furnizori de formare profesională în domeniu, dezvoltând permanent atât programe de educație inițială, cât și programe de dezvoltare profesională continuă pentru membrii săi. Cu reprezentare în fiecare județ al țării, inclusiv în Municipiul București, CECCAR este membru al celor mai importante organizații profesionale de profil de la nivel mondial IFAC (International Federation of Accountants) – și european – Accountancy Europe și ETAF (European Tax Adviser Federation). CECCAR are peste 47.000 de membri și colaborează permanent cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru dezvoltarea profesiei contabile, în interes public.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA

Radio CECCAR FM

Cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii, CECCAR Filiala Constanța a organizat, la 8 martie, cea de-a doua ediție a evenimentului FEMEIA ȘI CARIERA. La sediul filialei au fost prezente, alături de conducerea CECCAR Constanța, doamne – experți contabili și contabili autorizați din județul de la malul mării și un invitat special, Liliana Moldoveanu, jurnalist, violonist, președinte și membru fondator al Asociației Sweet Land Constanța. Evenimentul a fost dedicat femeii „care este liberă să urmărească visurile ei până în cel mai înalt punct”.

Acestea au avut ocazia să socializeze și să se bucure de această zi specială în care femeia este celebrată într-o atmosferă plină de bucurie, armonie și prietenie, împărtășind împreună gânduri, păreri și experiențe personale”, au transmis reprezentanții filialei Corpului.

Galerie foto

CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA

    

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR condamnă cu fermitate prestarea ilegală a serviciilor financiar-contabile

Radio CECCAR FM

Investigații recente ale Parchetului de pe lângă Tribunalul Neamț au condus Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul IPJ Neamț la identificarea unui fenomen infracțional amplu – activități ilegale de prestare a serviciilor de contabilitate de către persoane neautorizate, potrivit ziarulceahlaul.ro. Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), organismul profesional care gestionează profesia contabilă în România, își reafirmă angajamentul neclintit pentru asigurarea întregii societăți că activitatea reglementată de contabilitate, prestată de experții contabili și de contabilii autorizați membri CECCAR, este un serviciu bazat pe etică profesională.

Potrivit sursei citate, au fost identificate 150 de persoane fizice și juridice din județul Neamț, care, în perioada 2017-2023, au prestat ilegal servicii de contabilitate, fiind înregistrate peste 100 de dosare penale în care sunt cercetate faptele de exercitare a unei profesii fără drept, evaziune fiscală și înșelăciune.

„CECCAR condamnă cu fermitate orice formă de practică ilegală în domeniul contabilității și reamintește că reglementarea profesiei de expert contabil și contabil autorizat este esențială pentru protejarea afacerilor, pentru securitatea economică a României. Activitatea de contabilitate desfășurată în conformitate cu legile și reglementările în vigoare este un serviciu bazat pe încredere, joacă un rol fundamental în gestionarea asimetriilor informaționale și în promovarea încrederii părților interesate. Apreciem interesul autorităților pentru eradicarea acestui fenomen infracțional cu impact major negativ în economie”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena-Ecaterina Chivu, făcând referire la recentul caz de la Neamț.

Activitățile ilegale descoperite de IPJ Neamț subliniază o contradicție profundă între piratarea profesiei contabile și etica profesională imperativă pentru acțiunea în interes public și asigurarea calității serviciilor. Această situație subliniază, totodată, nevoia urgentă de asanare a pieței serviciilor contabile, ca o măsură esențială pentru creșterea conformării fiscale voluntare, pentru reechilibrarea bugetului de stat.

CECCAR subliniază că profesioniștii contabili au obligația etică de a acționa în interes public, oferind servicii de cea mai înaltă calitate clienților lor, respectând Codul etic internațional al profesionistului contabil. Prin urmare, orice abatere de la aceste principii nu numai că subminează integritatea și credibilitatea profesiei, dar reprezintă și un risc serios pentru sănătatea financiară a economiei naționale.

În acest context, CECCAR își reînnoiește apelul către toți stakeholderii relevanți – autorități și mediul de afaceri – să sprijine eforturile de intensificare a luptei împotriva practicilor ilegale și de susținere a practicilor comerciale profesioniste, juste și transparente pe piața serviciilor de profil, așa cum sunt prevăzute de legislația în vigoare. Numai printr-un efort comun putem descuraja astfel de acte ilicite, asigurându-ne, astfel, că serviciile de contabilitate din România rămân sinonime cu profesionalismul, transparența și integritatea.

De asemenea, aducem în atenția mediului de afaceri faptul că verificarea calității de membru CECCAR se face prin accesarea rubricii Tablou membri de pe site-ul organismului profesional.

Reamintim că CECCAR și-a asumat, în anul 2022, rolul de a fi parte a angajamentului consolidat la nivel global al profesiei contabile pentru lupta împotriva corupției și a criminalității economice, odată cu lansarea, de către International Federation of Accountants (IFAC), a planului de acțiune pentru combaterea corupției și a criminalității economice la nivel global.

CECCAR – în calitate de organism profesional care reprezintă și gestionează profesia contabilă în România – aduce în atenție importanța utilizării serviciilor oferite de profesioniști care pot face diferența între succesul și eșecul unei afaceri.

Totodată, CECCAR își exprimă disponibilitatea deplină de a colabora, în interes public, cu autoritățile și instituțiile competente pentru identificarea și descurajarea practicilor ilegale în domeniul contabilității, pentru asigurarea securității economice.

Despre CECCAR

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România este unul dintre cele mai mari organisme profesionale europene din domeniul financiar-contabil. Cu o istorie ce a început să se scrie acum mai bine de o sută de ani, CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă din România, fiind, totodată, unul dintre cei mai importanți furnizori de formare profesională în domeniul financiar-contabil din țara noastră, dezvoltând permanent atât programe de educație inițială – pentru cei care se pregătesc să devină experți contabili și contabili autorizați –, precum și programe de dezvoltare profesională continuă pentru membrii săi – experți contabili și contabili autorizați. CECCAR, singurul organism profesional care oferă șansa obținerii calificărilor de expert contabil și contabil autorizat, are peste 47.000 de membri și colaborează permanent cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru dezvoltarea profesiei contabile, în interes public.

Continuare

Trending