Rețele sociale

ECONOMIE

Facilitățile de care vor beneficia firmele ce optează pentru plata defalcată a TVA

Radio CECCAR FM

Contribuabilii care optează pentru aplicarea mecanismului de plată defalcată a TVA în perioada 1 octombrie – 31 decembrie vor beneficia de o serie de facilităţi fiscale, printre care anularea penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie, potrivit News.ro.

Pentru a beneficia de această facilitate fiscală, contribuabilii trebuie să îndeplinească o serie de condiţii, astfel cum sunt reglementate la art. 24 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017, respectiv: obligaţiile fiscale principale reprezentând TVA, restante la data de 30 septembrie 2017, inclusiv, precum şi cele stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 30 septembrie 2017, cu termen de plată după această dată, se sting până la data de 21 decembrie 2017, inclusiv; dobânzile aferente obligaţiilor fiscale prevăzute la lit. a) stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor fiscale principale se sting până la data de 21 decembrie 2017, inclusiv; obligaţiile fiscale principale reprezentând TVA cu termene de plată cuprinse între data de 1 octombrie 2017 şi 21 decembrie 2017, inclusiv,  se sting până la data de 21 decembrie 2017, inclusiv; să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data de 31 decembrie 2017; să depună notificarea privind opţiunea de plata defalcată a TVA, la organul fiscal central, până cel târziu la data de 31 decembrie 2017, inclusiv, sub sancţiunea decăderii.

De asemenea, în cazul în care contribuabilii care optează pentru plata defalcată a TVA au în derulare eşalonări la plată, inclusiv pentru TVA, aceştia pot beneficia de anularea la plată a penalităţilor de întârziere. Această facilitate se acordă numai dacă sunt indeplinite atât condiţiile mai sus prezentate, cât şi celelalte condiţii pentru menţinerea eşalonărilor la plată.

Astfel, în situaţia în care un contribuabili are eşalonare la plată pentru mai multe tipuri de obligaţii fiscale, inclusiv pentru TVA, dacă respectă conditiile mai sus prezentate, acesta poate beneficia de anularea la plata a penalităţilor aferente TVA-ului, dar trebuie să-şi menţină valabilitatea eşalonării la plată pentru celelalte obligatii.

Efectele opţiunii privind plata defalcată a TVA:

– amânarea la plată a penalităţilor de întârziere. În baza notificării depusă pentru opţiunea de plată defalcată a TVA, organul fiscal va emite şi comunica o decizie de amânare la plată, în vederea anulării, a penalităţilor de întarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentând TVA, prin care se va individualiza cuantumul penaliţărilor de întârziere ce fac obiectul acestor facilităţi fiscale.

– executarea silită nu începe sau se suspendă pentru penalităţile de întârziere amânate la plată

– penalităţile de întârziere amânate la plată nu se sting cu eventualele sume încasate de organul fiscal central.

Astfel, aceste penalităţi de întârziere vor avea un regim special, pentru a fi protejate în vederea anulării, în situaţia în care contribuabilii îndeplinesc condiţiile prezentate anterior.

După efectuarea unei analize privind indeplinirea condiţiilor de către contribuabilii care au optat pentru plata defalcată, organul fiscal central va emite, după caz, până la data de 31 ianuarie 2018: decizie de anulare a penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA – dacă sunt îndeplinite condiţiile menţionate anterior; decizie de repunere în sarcina contribuabililor a penalităţilor de întârziere amânate la plată – dacă nu sunt îndeplinite condiţiile menţionate anterior.

Pentru acordarea facilităţii fiscale, urmează ca în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, să se aprobe procedura de aplicare a articolului 24 din acest act normativ, prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea preşedintelui ANAF.

Spre deosebire de alte acte normative, Guvernul a dorit să reglementeze ca această facilitate să se acorde din oficiu, prin simpla notificare de opțiune a plăţii defalcate a TVA, nemaifiind necesar a depune contribuabilul o cerere pentru acordarea facilităţilor fiscale mai sus prezentate. Astfel, contribuabilii care doresc anularea penalităţilor pe care organul fiscal le-a amânat la plată din oficiu trebuie sa îndeplinească condiţiile prezentate mai sus, fără a fi necesară deplasarea acestuia la organul fiscal central.

ECONOMIE

MF propune noi reglementări privind înregistrarea în contabilitate a unor impozite

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, un proiect de Ordin cu privire la înregistrarea în contabilitate a unor impozite, document care stabilește modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim și a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, reglementate de prevederile Codului fiscal.

MF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit art. 44 din Legea contabilității nr. 82/1991, Ministerul Finanțelor elaborează și actualizează permanent reglementările contabile aplicabile persoanelor prevăzute de lege.

Prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost completată cu prevederi care reglementează impozitul minim și impozitul suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.

Planul de conturi, precum și funcțiunea conturilor contabile, constituie componente ale reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici, respectiv Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, și Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016.

De asemenea, potrivit prevederilor art. 2 din OMFP nr. 2.844/2016, reglementările contabile aprobate prin ordinul menționat se aplică împreună cu Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, precum și cu alte prevederi legale aplicabile, în scopul asigurării unui grad ridicat de transparență și comparabilitate a situațiilor financiare anuale.

Prin noul proiect de Ordin se stabilește modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim și a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, reglementate de prevederile Codului fiscal. Prevederile respective stau la baza dezvoltărilor planului de conturi aplicabil, respectiv a modalității de contabilizare de către operatorii economici a impozitelor menționate.

Continuare

ECONOMIE

ANAF propune extinderea listei bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat în transparență decizională, modificarea și completarea anexei la Ordinul nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ că, potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din OUG nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, la data de 3 mai 2022 a fost aprobat și publicat în Monitorul Oficial nr. 430, OPANAF nr. 802/2022.

Ca urmare a solicitărilor cu nr. 13211/2022 primită de la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și nr. 26602/2023 primită de la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor,  la nivelul Direcției Generale Antifraudă Fiscală a fost determinat riscul fiscal pentru produsele: Carne și organe comestibile cod NC de la 0201 la 0210, Pești și crustacee, moluște și alte nevertebrate acvatice cod NC 0302, 0304 și 0306 precum și Lapte și produse lactate; Ouă de păsări; Miere naturală; Produse comestibile de origine animală, nedenumite și necuprinse în altă parte cod NC de la 0401 la 0407 inclusiv și 0409.

Totodată, ca urmare a recentelor acțiuni de control desfășurate la nivelul Direcției Generale Antifraudă Fiscală a fost conturat riscul fiscal pentru următoarele produse:  Tutunuri brute sau neprelucrate; deșeuri de tutun cod NC 2401; ▪ Alte tutunuri și înlocuitori de tutun, prelucrate; tutunuri „omogenizate” sau „reconstituite”; extracte și esențe de tutun cod NC 2403; ▪ Combustibili minerali, uleiuri minerale și produse rezultate din distilarea acestora; Materiale bituminoase; Ceară minerală cod NC: 2710 19 662710 19 992710 19 812710 19 832710 19 87 și 2707 99 99▪ Săpunuri, agenți de suprafață organici, preparate pentru spălat, preparate lubrifiante, ceară artificială, ceară preparată, produse pentru întreținere, lumânări și articole similare, paste pentru modelărie, „ceară dentară” și preparate dentare pe bază de ipsos cod NC: 3403 19 10 și 3403 19 80▪ Produse diverse ale industriei chimice  cod NC 3814 00 90.

De asemenea, se propune extinderea bunurilor cu risc fiscal ridicat și pentru capitolul NC 6309 ”Alte articole textile confecționate; seturi; îmbrăcăminte purtată sau uzată și articole textile purtate sau uzate; zdrențe”.

Pentru a acorda mediului de afaceri timpul necesar pentru conformare la noile cerințe, prin proiect se propune ca termen de intrare în vigoare a prevederilor actului normativ data de 1 iulie 2024.

Continuare

ECONOMIE

FMI a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an

Radio CECCAR FM

Fondul Monetar Internațional (FMI) a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an, de la 3,8% cât estima în octombrie, până la 2,8%, arată cel mai nou raport „World Economic Outlook”, publicat marți de instituția financiară internațională, relatează Agerpres.

Conform noilor prognoze ale FMI, după un avans de 2,1% anul trecut, economia va crește la 2,8% anul acesta, urmând să accelereze până la 3,6% în 2025. În octombrie, FMI estima un avans de 3,8% al PIB-ului României în 2024.

În ceea ce privește inflația, FMI prognozează că România va înregistra în acest an o creștere medie anuală de 6% și de 4% anul viitor, de la 10,4% în 2023. În octombrie, FMI estima o creștere medie anuală a inflației de 5,8% în 2024.

De asemenea, FMI se așteaptă la menținerea deficitului de cont curent al României la 7,1% din PIB în 2024, similar cu nivelul previzionat în octombrie și cu cel din 2023. Pentru 2025, instituția financiară internațională previzionează o reducere ușoară, la 6,8% din PIB, a deficitului de cont curent.

În privința ratei șomajului, FMI estimează un nivel de 5,6% în 2024, similar cu cel din 2023, și la 5,4% în 2025.

Previziunile au fost publicate cu prilejul reuniunilor anuale ale Fondului Monetar Internațional (FMI) și Băncii Mondiale (BM), ce se desfășoară în perioada 15 – 20 aprilie, la Washington.

Continuare

Trending